Jacques Bertens - Bierbrouwen voor Dummies

Gestart door Rob.Erto, 15-09-2018 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob.Erto





Jacques Bertens
Bierbrouwen voor Dummies
1e druk
2018
BBNC uitgevers bv, Amersfoort
ISBN 9789045355542
215 pagina's
€ 14,99

In Bierbrouwen voor Dummies leer je de eerste stappen van het bierbrouwen. Eerst lees je hoe je kunt brouwen met een bierkit. Daarna kun je naar het echte werk: brouwen met mout. Je krijgt uitleg over de grondstoffen en de apparatuur waarmee bier wordt gebrouwen en je leest alles wat je moet weten over het brouwproces. Natuurlijk zijn er ook recepten voor je eerste brouwsels met mout. En mocht het even mis zijn gegaan, dan word je met duidelijke instructies weer op de goede weg gezet!

Goed
- leest lekker weg, positief opbouwende toon
- geschreven in de Dummies stijl
- brouwproces wordt goed en makkelijk uitgelegd
- vaak worden er meerdere mogelijkheden besproken, de lezer heeft wat te kiezen
- verwijzingen naar uitgebreide informatie op internet (oa Hobbybrouwen forum)
- ook nuttig voor de meer ervaren brouwers
- achtergrond over de 4 bestandsdelen van bier en de effecten op het eindresultaat worden helder en toegankelijk beschreven
- een aantal hoofdstukken hebben mijn aandacht, hoofdstuk 11 (anders smaakmakers), hoofdstuk 15 (helderheid en schuim) en hoofdstuk 17 (smaakafwijkingen en remedies)

Minder goed
- te snel uit

Het boek is met name bedoeld voor beginners, maar ook meer ervaren brouwers zullen er vast nog nuttige informatie uit halen.

Eindcijfer boek: 8

Ik heb het boek niet gekocht maar bij de lokale bibliotheek geleend. Zodra ik op het forum las dat dit boek uit was heb ik een aanschafsuggestie gedaan en binnen een paar dagen kon ik het ophalen. Deze dummie heeft het met veel plezier gelezen en flink wat geleerd.

remon de boer

Zeker een aanrader voor de beginnende brouwer. Aangezien ik een echte beginneling ben en niet heel veel weet/wist over het bierbrouwen heeft dit boek me veel geleerd.

Hai

Citaat van: remon de boer op 16-09-2018  08:54 uZeker een aanrader voor de beginnende brouwer. Aangezien ik een echte beginneling ben en niet heel veel weet/wist over het bierbrouwen heeft dit boek me veel geleerd.
Ook voor de ervaren brouwer, weer even de puntjes op de i.

DoubleW

Heb al veel boeken over het brouwen van bier, waaronder zeer moeilijk te lezen technische samenvattingen maar ook makkelijke praktisch beschrijvend zoals brouwen van James Morton.
Omdat Jacques Bertens meerdere malen verwees naar het net uitgekomen boekje "Bierbrouwen voor dummies" heb ik het bij de boekhandel Scheltema eerst bekeken en daarna gelijk gekocht.

Het is duidelijk en overzichtelijk geschreven en ingedeeld. Ben een ervaren brouwer maar er stonden onderwerpen in waar ik veel van heb geleerd. Zowel voor beginners als gevorderden is dit boekje aan te raden. Afsluitend staan er richtlijn recepten in die goed na te brouwen zijn.

Voor elke brouwer is dit boekje een noodzakelijk iets om als naslagwerk aan te schaffen en te blijven gebruiken.
Dus mijn advies is koop dit boekje!

Totaal beoordeling 9
Te koop bij betere boekhandel of online.

Jacques

Dank jullie voor de positieve reacties.

Vandaag was de presentatie van het boek bij boekhandel Gianotten Mutsaers in Tilburg. Er was best veel belangstelling. Niet in het minst doordat er ook bier te proeven was. Mijn laatste bier dat ik gebotteld heb een Spelt NEIPA Gose en bieren van bierhandel De Bierbrigadier in Tilburg.
De presentatie die ik gegeven heb ging over de inhoud van het boek Bierbrouwen voor dummies. In het boek is ook het een ander te vinden voor de gevorderde brouwer.


Uitgever Robin Meeuwisse was speciaal voor de presentatie uit Amsterdam gekomen.



De eerste toehoorders.


De introductie vanuit de boekhandel.












PiWi

Leuk hoor, jammer dat ik het niet wist van de boekpresentatie. Overigens heb ik de ebook versie in mijn bezit, vind ik persoonlijk handiger.

Tychose

Leuke boekbespreking! En lekkere biertjes van de Bierbrigadier  :biersmile:

Ger Snopkowski

Leuk hoor, jammer dat ik het niet wist van de boekpresentatie. Was niet ver erg jammer.

Jacques

Citaat van: Ger Snopkowski op 26-09-2018  16:26 uLeuk hoor, jammer dat ik het niet wist van de boekpresentatie. Was niet ver erg jammer.

Inderdaad jammer. Via de boekhandel, de clubavond van De Roerstok en Facebook was de presentatie aangekondigd. Achteraf was een aankondiging op het forum ook op zijn plaats geweest. Overigens waren er voldoende mensen aanwezig.

Erick

Ik ben erg benieuwd hoe je geregeld hebt dat je daar je eigen bier legaal mocht schenken?


Vindt overigens de door jou geschreven online cursus al heel fijn leesbaar dus denk dat ik deze ook maar eens ga aanschaffen, al is het maar uit waardering. Chapeau  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Erick op 27-09-2018  03:48 uIk ben erg benieuwd hoe je geregeld hebt dat je daar je eigen bier legaal mocht schenken?


Vindt overigens de door jou geschreven online cursus al heel fijn leesbaar dus denk dat ik deze ook maar eens ga aanschaffen, al is het maar uit waardering. Chapeau  :biersmile:

Op de foto's is te zien dat hele kleine hoeveelheden zijn geschonken. Net genoeg om te proeven. In totaal ging het om 6 flesjes zelfgebrouwen bier... De overige bieren zijn gesponsord door de Bierbrigadier.

Leuk dat je het boek wilt kopen.

Erick

Is er ook een gesigneerde versie verkrijgbaar? 😄🤡

Jacques

Citaat van: Erick op 27-09-2018  21:59 uIs er ook een gesigneerde versie verkrijgbaar? 😄🤡

Dat kan maar dat betekent waarschijnlijk extra verzendkosten...
Of woon je in de buurt van Tilburg?

John

Ik dacht dat dit forum niet voor commerciële doeleinden gebruikt mocht worden?

Wolter

Citaat van: John op 28-09-2018  08:02 uIk dacht dat dit forum niet voor commerciële doeleinden gebruikt mocht worden?

Het is denk ik niet de bedoeling van Jacques om het forum voor commerciele doeleinden te gebruiken. Dat de situatie ontstaat zoals nu het geval is lijkt mij onvermijdelijk aangezien het hier om een beheerder gaat die hier ontzettend actief is. Ik vind ook niet dat er door Jacques actief naar commerciele mogelijkheden gezocht wordt maar meer dat hij reactief is op vragen/opmerkingen van anderen. 

 

Basje42

Citaat van: John op 28-09-2018  08:02 uIk dacht dat dit forum niet voor commerciële doeleinden gebruikt mocht worden?

Deze opmerking lijkt mij ook heel erg kort door de bocht.
Een commerciële uitspatting is het allerminst, chapeau voor al je moeite en inspanningen Jacques !!!
Veel te weinig mensen die zich voor anderen inspannen en ervoor zorgen om een hobby naar een hoger niveau te tillen.
Wel helaas voldoende personen die er op uit zijn om anderen te laten struikelen.

Heisenberg

Proficiat Jacques met dit mooie boek. Vandaag ook een exemplaar ontvangen!

Trapkast

Na alle positieve berichten hier heb ik ook het boek maar eens aangeschaft.

Da's weer tof leesvoer voor onderweg naar de volgende brouwdag..  :brouwen:

Oscar

Citaat van: Basje42 op 28-09-2018  12:43 uVeel te weinig mensen die zich voor anderen inspannen en ervoor zorgen om een hobby naar een hoger niveau te tillen.
Wel helaas voldoende personen die er op uit zijn om anderen te laten struikelen.

 :groots: :groots: :groots:

Jo s

Erg fijn boek om te lezen. veel duidelijke  informatie  uit te halen en snel onderwerpen terug te vinden via de index.

Bedankt Jacques  :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: John op 28-09-2018  08:02 uIk dacht dat dit forum niet voor commerciële doeleinden gebruikt mocht worden?
Wel voor hobbybrouwers die van hun hobby hun beroep aan het maken zijn had ik begrepen. En Jacques is niet degene die dit topic is begonnen. Ook de tijd die Jacques gratis in dit forum steekt kan hij met dat boek ook nooit terugverdienen.

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2018  16:45 uOok de tijd die Jacques gratis in dit forum steekt kan hij met dat boek ook nooit terugverdienen.

Als je dat in geld zou moeten uitdrukken zou Jacques zoveel reclame mogen maken als hij zelf wil...  En met de inkomsten van reclame worden ook nog eens, onder andere, allerlei forum activiteiten bekostigd  :groots:

ON TOPIC: Ik heb vernomen dat de kerstman hem voor me gaat bestellen via de Bol.com link op het forum  :dansen:

Vlisbier

Gisteren het boek opgehaald in de boekwinkel.
Staat veel in te lezen.

Vind het wel net een oud schoolboek zonder foto of plaatjes.

Wat dat betreft erg saai.
Maar voor iedereen wel aan te raden.

DoubleW

Niet zeiken, dit is gewoon een goed boek als Jacques hiervan miljonair wordt tracteert hij ons allemaal. Gewoon kopen en kado doen aan beginnende brouwers.

dirk

Ik heb het boekje ook in de boekhandel gezien, doorgelezen en niet gekocht aangezien ik al "Homebrewing for Dummies" van Marty Nachel al  in huis heb. Wel een leuk boek voor de beginner! Goed gedaan Jacques!

Jacques

Citaat van: dirk op 11-10-2018  21:18 uIk heb het boekje ook in de boekhandel gezien, doorgelezen en niet gekocht aangezien ik al "Homebrewing for Dummies" van Marty Nachel al  in huis heb. Wel een leuk boek voor de beginner! Goed gedaan Jacques!

Bedankt voor het compliment.
Het boek is echter niet alleen voor de beginner. Ook degenen die vaker gebrouwen hebben vindt er relevante informatie. In feite is veel kennis van het forum samengeperst in een handzaam boek.


Vanavond zag ik het trouwens ook in de boekenafdeling van de Carrefour in Turnhout.
Het blijft leuk. 5 jaar geleden is het dat mijn naam verscheen in de supermarkten en horeca dankzij Brand (Zwaar) Blond. En dus in de boekhandel. Ook in België!




dirk

Citaat van: Jacques op 11-10-2018  22:19 uBedankt voor het compliment.
Het boek is echter niet alleen voor de beginner. Ook degenen die vaker gebrouwen hebben vindt er relevante informatie. In feite is veel kennis van het forum samengeperst in een handzaam boek.

Klopt. Het voegt zeker wat toe ook voor de gevorderde brouwer. Maar aangezien ik Kunze's boek nog niet uit heb en Chris Whites Yeast er nog onder ligt had ik er nog geen dringende behoefte aan ;)

RienP

Een complimenten voor het boek Jacques. Duidelijk van opzet voor de beginner en aangevuld met wat goede infomatie voor de wat meer gevorderde brouwer.
Helder en duidelijk geschreven zonder belerend te worden.

Rien

Heisenberg



Op de plank in de kast achterin rechts (onder de mandfles) ook een stapeltje boeken van Jacques.

PrinsHeerlijk

Lees graag dit draadje mee. Vanmiddag het boek besteld via uiteraard de Bol.com link van dit forum  :biersmile:

knifeman

CiteerIeder forumlid weet ondertussen wel dat ik een boek geschreven heb. Het boek bevat meer informatie dan je op basis van de titel zou verwachten...
Dat kan ik beamen. Laat je niet misleiden door de titel. Prachtig boek en voor mij het meest complete brouwboek dat ik tot nu toe gelezen heb...

Guppie

Vandaag het dummies boek besteld en wat andere zaken op Bol.com via het bekende linkje in het forum, als het goed is dan komt het boek morgen.

Guppie

En ondertussen ontvangen, heerlijk voor mij als beginner, vooral het gedeelte over de mouten en de hop kan ik nog alles van leren

mrbassman1974

Hmm, misschien toch maar eens aanschaffen 8)

DoubleW

Als iedereen op het forum het boek zou kopen en lezen maken we allemaal beter bier[emoji106]

Eric v B

Citaat van: DoubleW op 24-10-2018  09:34 uAls iedereen op het forum het boek zou kopen en lezen maken we allemaal beter bier[emoji106]
NEE! NIET DOEN!

Straks is Jacques miljonair en gaat ie rentenieren. Wie houdt dan het forum in de lucht?

Jacques

Citaat van: Eric v B op 24-10-2018  12:39 uNEE! NIET DOEN!

Straks is Jacques miljonair en gaat ie rentenieren. Wie houdt dan het forum in de lucht?

Ook een rentenier heeft een hobby nodig.  :)
Het zal niet zo snel gebeuren. Aan een boek van € 15 verdien je als schrijver niet zo veel... Zeker niet als je dat afzet tegen de vele uren dat ik bezig ben geweest met het schrijven. Op het laatst leek het wel werk en moest ik een strakke planning aanhouden om op tijd het boek af te krijgen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 24-10-2018  21:09 uOok een rentenier heeft een hobby nodig.  :)
Het zal niet zo snel gebeuren. Aan een boek van € 15 verdien je als schrijver niet zo veel...

Tenzij je er 1 miljoen exemplaren van verkoopt... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 24-10-2018  22:27 uTenzij je er 1 miljoen exemplaren van verkoopt... ;)

Gezien het aantal Nederlandstalige hobbybrouwers zal dat niet gebeuren. Ik zal toch nog een tijdje moeten doorwerken.

Pimmels

Citaat van: Jacques op 24-10-2018  22:35 uGezien het aantal Nederlandstalige hobbybrouwers zal dat niet gebeuren. Ik zal toch nog een tijdje moeten doorwerken.
Ik heb er al twee gekocht, goed boek, prima cadeautje!😎🙄

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-10-2018  22:35 uGezien het aantal Nederlandstalige hobbybrouwers zal dat niet gebeuren. Ik zal toch nog een tijdje moeten doorwerken.
Engelse vertaling? Dan bereik je 100 x meer brouwers

TeVeHa

Citaat van: hansHalberstadt op 25-10-2018  04:47 uEngelse vertaling? Dan bereik je 100 x meer brouwers

Goed idee.

mrbassman1974

Vandaag verjaardagscadeautje gehad van mijn vriendinnetje  8)


Jacques

Gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier bij het lezen van het boek.

mrbassman1974

Dank je wel Jacques,

Zal de komende dagen eens in je boek duiken.  :)

MikeG

Gefeliciteerd Jacques!  Mooi boek. Heb hem besteld en zal hem zeker veel gaan gebruiken als naslagwerk.

Jacques

Citaat van: MikeG op 15-11-2018  21:33 uGefeliciteerd Jacques!  Mooi boek. Heb hem besteld en zal hem zeker veel gaan gebruiken als naslagwerk.

Dank je.

Berend Postema

Komende tijd weer nieuw leesvoer  :weetbeter: :weetbeter: :weetbeter:
Bedankt voor de inspanningen Jacques.

MikeG

Boek is in de aanbieding bij onze vrienden in Almere. Van 14,95 voor 12,95. Is helemaal een koopje!!

Ik zeg met zijn allen bestellen 😉

jackodb

Citaat van: MikeG op 25-11-2018  13:31 uBoek is in de aanbieding bij onze vrienden in Almere. Van 14,95 voor 12,95. Is helemaal een koopje!!

Ook gezien en had hem ook bijna gekocht.

Maar er is een redelijke kans dat de goedheiligman mij deze kado zal doen :)


Jacques

Citaat van: MikeG op 25-11-2018  13:31 uBoek is in de aanbieding bij onze vrienden in Almere. Van 14,95 voor 12,95. Is helemaal een koopje!!

Natuurlijk ben ik blij als het boek goed verkocht wordt. Maar officieel kan dit niet. We hebben in Nederland een wettelijke vaste boekenprijs. Alle verkopers moeten het boek verkopen voor de prijs die de uitgever bepaald heeft. En dat is € 14,95...

https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs/
https://www.cvdm.nl/vaste-boekenprijs/veelgestelde-vragen/#


Heisenberg

Als ik de auteur van dat boek was zou ik het melden bij het Commissariaat voor de Media. Regels zijn regels en die gelden voor iedereen.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 25-11-2018  21:49 uAls ik de auteur van dat boek was zou ik het melden bij het Commissariaat voor de Media. Regels zijn regels en die gelden voor iedereen.

Ik zit er wat dubbel in.

Aan de ene kant vind ik niet fijn dat het boek zo kort na het verschijnen al in aanbieding is. Dat doet geen recht aan alle tijd en moeite die gestoken is in het schrijven van het boek. Het doet af aan de waarde van het boek.

Aan de andere kant is elk verkocht boek er eentje waarover ik commissie ontvang op basis de officiële boekenprijs. Voor degenen die het niet weten: een schrijver ontvangt gemiddeld 10% van de verkoopprijs exclusief BTW. Over het bedrag dat een schrijver ontvangt moet inkomstenbelasting betaald worden. Netto blijft er een stuk minder over... Echt rijk word je er dus niet van.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  22:30 uIk zit er wat dubbel in.

Aan de ene kant vind ik niet fijn dat het boek zo kort na het verschijnen al in aanbieding is. Dat doet geen recht aan alle tijd en moeite die gestoken is in het schrijven van het boek. Het doet af aan de waarde van het boek.

Aan de andere kant is elk verkocht boek er eentje waarover ik commissie ontvang op basis de officiële boekenprijs. Voor degenen die het niet weten: een schrijver ontvangt gemiddeld 10% van de verkoopprijs exclusief BTW. Over het bedrag dat een schrijver ontvangt moet inkomstenbelasting betaald worden. Netto blijft er een stuk minder over... Echt rijk word je er dus niet van.
Ik vind het een mooi boek. Heb het in 1 keer uitgelezen. Veel nuttige info. Je hebt er een mooi meesterwerkje van gemaakt. De prijs van € 14,95 vind ik al aan de lage kant. En inderdaad, je houdt er niet veel aan over. Mijn schoonvader heeft ook een boekje geschreven en uitgebracht. Veel werk en weinig opbrengst, maar ik denk aan de andere kant dat je het daarvoor niet echt doet, toch? Ik hoop dat er nog veel van je boeken verkocht zullen worden zodat je uiteindelijk er financieel nog wat aan over houdt voor al je energie die je erin gestoken hebt. Hoe gaat dat eigenlijk wanneer een bibliotheek je boek in hun collectie heeft?

MikeG

Als je als auteur rijk wilt worden zal je geen informatieve boeken moeten schrijven (uitzondering daarop zijn sommige kookboeken) maar romans/thrillers etc. Je doelgroep wordt daarmee veel groter.
Ik vermoed ook niet dat Jacques het boek heeft geschreven uit geldelijk gewin. Neemt niet weg dat de uren en inspanning ook best beloond mogen worden en hoeft het niet voor niks.

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 25-11-2018  23:31 uHoe gaat dat eigenlijk wanneer een bibliotheek je boek in hun collectie heeft?

Ik had mij daarin niet verdiept. Naar aanleiding van jouw vraag even nagegaan.

Als een boek wordt uitgeleend door de bibliotheek heb je als schrijver kennelijk recht op leenvergoeding. Die zou volgens http://www.debibliotheken.nl/bedrijfsvoering/producten-en-diensten/tarieven-leenvergoedingen/ € 0,1355 bedragen. Ook die vergoeding moet gemeld worden bij de belastingdienst.

Het schrijven van een boek is niet de manier om rijk te worden. Een commerciële (huur)brouwerij opzetten en bier verlopen levert denk ik veel meer op...

Het schrijven van het boek is een verlengstuk van iets waar ik al jaren mee bezig ben: het geven van informatie om te zorgen dat zelfgebrouwen bier in Nederland en België op een hoger peil wordt gebracht.

Martijn0172

Vandaag kwam de sint hier al langs en bracht een exemplaar van dit boek voor mij mee. Morgen maar eens lezen!

jackodb

Citaat van: Martijn0172 op 01-12-2018  22:47 uVandaag kwam de sint hier al langs en bracht een exemplaar van dit boek voor mij mee. Morgen maar eens lezen!

Mooi! Een verstandige Sint.

Mij heeft hij dit ook cadeau gedaan, zodat ik vanaf nu een stuk wijzer door het leven mag gaan.


hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 25-11-2018  21:49 uAls ik de auteur van dat boek was zou ik het melden bij het Commissariaat voor de Media. Regels zijn regels en die gelden voor iedereen.
Ik denk meer dat andere boekwinkels er belang bij hebben dit te melden en niet de auteur. Die krijgt immers een bedrag op basis van de officiele verkoopprijs. andere winkels lopen echter inkomsten mis vanwege valse concurrentie.

Mark GA

@Jacques, puur uit nieuwsgierigheid en als je geen antwoord wilt geven: ook goed.
Hoeveel exemplaren zijn er gedrukt en wat is de prognose qua aantallen verkoop?
Heb je het dan over honderden exemplaren? Duizenden?
Je bent aan dit boek begonnen om een document aan de brouwgemeenschap te "schenken" waar iedereen z'n voordeel mee kan doen. Maar aangezien jij ook beheerder bent van dit forum weet jij misschien als beste hoeveel actieve brouwers je zou kunnen bereiken met je boek.
Waarop dan de (misschien meest logisch) vraag ontstaat: voegt het iets toe aan het reeds bestaande assortiment? Er zijn natuurlijk al een x-aantal boeken op de markt die het verhaal vertellen...
Heb je wel eens overwogen om het niet te doen omdat de hoeveelheid werk niet op zou wegen tegen de opbrengst?

En dan een laatste clustervraag:
Is de uitgeverij van de 'Dummies'-lijn een organisatie waar je eerst lid van moet worden of kun je gewoon een boek uitbrengen in die grafische stijl en je eigen titel er aan geven? Ben je gevraagd? Kan iemand anders dit boek herschrijven of aanvullen en dat het als 5e druk wordt gepubliceerd?
Het is een internationale boekenlijn ook, is er al sprake van een vertaling en hoe zit het in dat geval met de royalties?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  22:30 uIk zit er wat dubbel in.

Aan de ene kant vind ik niet fijn dat het boek zo kort na het verschijnen al in aanbieding is. Dat doet geen recht aan alle tijd en moeite die gestoken is in het schrijven van het boek. Het doet af aan de waarde van het boek.

Aan de andere kant is elk verkocht boek er eentje waarover ik commissie ontvang op basis de officiële boekenprijs. Voor degenen die het niet weten: een schrijver ontvangt gemiddeld 10% van de verkoopprijs exclusief BTW. Over het bedrag dat een schrijver ontvangt moet inkomstenbelasting betaald worden. Netto blijft er een stuk minder over... Echt rijk word je er dus niet van.

En hoe zit het dan met de sponsorlink van BOL.com? Als je het boek onder de officiële verkoopprijs bij Braumarkt kan kopen dan gebruikt niemand meer de BOL.com link en loopt het forum dus financiële schade op.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 02-12-2018  10:23 u@Jacques, puur uit nieuwsgierigheid en als je geen antwoord wilt geven: ook goed.
Hoeveel exemplaren zijn er gedrukt en wat is de prognose qua aantallen verkoop?
Heb je het dan over honderden exemplaren? Duizenden?
Je bent aan dit boek begonnen om een document aan de brouwgemeenschap te "schenken" waar iedereen z'n voordeel mee kan doen. Maar aangezien jij ook beheerder bent van dit forum weet jij misschien als beste hoeveel actieve brouwers je zou kunnen bereiken met je boek.
Waarop dan de (misschien meest logisch) vraag ontstaat: voegt het iets toe aan het reeds bestaande assortiment? Er zijn natuurlijk al een x-aantal boeken op de markt die het verhaal vertellen...
Heb je wel eens overwogen om het niet te doen omdat de hoeveelheid werk niet op zou wegen tegen de opbrengst?

En dan een laatste clustervraag:
Is de uitgeverij van de 'Dummies'-lijn een organisatie waar je eerst lid van moet worden of kun je gewoon een boek uitbrengen in die grafische stijl en je eigen titel er aan geven? Ben je gevraagd? Kan iemand anders dit boek herschrijven of aanvullen en dat het als 5e druk wordt gepubliceerd?
Het is een internationale boekenlijn ook, is er al sprake van een vertaling en hoe zit het in dat geval met de royalties?


Het schrijven van een boek over de hobby was een wens die ik al heel lang had. Het boek van Adrie Otte zouden Adrie en ik aanvankelijk gezamenlijk schrijven. Destijds had ik echter geen tijd om mijn bijdrage te leveren. Achteraf heb ik er spijt van gehad dat ik er geen meer tijd voor vrijgemaakt heb.

Toen de uitgever van de Dummie boeken mij benaderde met de vraag of ik een Dummie boek wilde schrijven over zelfbierbrouwen heb ik daar niet zo lang over hoeven na te denken. De wens om naast bijdragen aan het forum de jarenlang opgedane kennis en ervaring ook te delen via een boek was groot.

Het schrijven van het boek heeft veel opofferingen gevraagd. Naast het werk (ik ben iets korter gaan werken) en het forum was er nagenoeg geen tijd meer voor andere zaken. In het verleden maakten mijn vrouw en ik redelijk veel uitstapjes en bezochten we bierfestivals en dergelijke. Dat was er een hele tijd niet mogelijk. Mijn vrouw was dan ook blij toen het boek af was. En eerlijk gezegd ik ook. Het schrijven van een boek is een behoorlijke inspanning. Op het laatst moet je veel zaken in de gaten houden. Verder is er de druk van de uitgever om het tijdig uit te geven. Het schijnt dat er drie momenten zijn waarop in het jaar boeken op de markt komt. De uitgever wilde graag het boek in augustus/september uitbrengen.

Over verkoopgetallen wil ik en kan ik niet zo veel zeggen. Dat loopt via de uitgever.

Omdat er ook een Engelstalig boek is over hobbybrouwen verwacht ik niet dat mijn boek vertaald zal gaan worden. Het is door mij geschreven voor de Nederlandstalige hobbybrouwer. Voor de absolute beginner maar zeker ook voor degenen die al de nodige brouwsels achter de rug hebben. Ook de uitgever zag deze aanpak zitten. Overigens heeft hij mij vrijgelaten qua inhoud. Het is echt mijn boek. Wel heb ik mij aangepast qua schrijfstijl waardoor het boek goed toegankelijk is.
En ja, ik denk dat mijn boek wat toevoegt aan het bestaande hoeveelheid boeken die reeds op de markt zijn. Er is door mij veel aan gedaan om lastige materie eenvoudig uit te leggen en toegankelijk te maken.

Mark GA


jpt

Wat een leuk boekje, Jacques. Het is heel overzichtelijk en makkelijk als naslagwerk. Zelfs het formaat is uitstekend gekozen :)
Ik was al een tijdje op zoek naar een makkelijk uitleenboekje om 'domme' vragen te voorkomen.

Jacques

Citaat van: jpt op 05-12-2018  17:26 uWat een leuk boekje, Jacques. Het is heel overzichtelijk en makkelijk als naslagwerk. Zelfs het formaat is uitstekend gekozen :)
Ik was al een tijdje op zoek naar een makkelijk uitleenboekje om 'domme' vragen te voorkomen.

Dank je.

TeVeHa




Direct link:

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/7c3adccec449d45765bb039df7ac82f7.jpg

Wat lag er onder de kerstboom?
Een echte verrassing was het niet, ik liep er al weken over te mekkeren dat ik het wou hebben.
Mooi boek zonder meer, alles klaar en goed verstaanbaar weergegeven, het woord dummies zou ik nu niet gekozen hebben, het doet het boek geen eer aan, maar het werkt wellicht drempelverlagend voor beginners om het zich aan te schaffen, proficiat Jacques.

Jacques

Citaat van: TeVeHa op 04-01-2019  18:56 uWat lag er onder de kerstboom?
Een echte verrassing was het niet, ik liep er al weken over te mekkeren dat ik het wou hebben.
Mooi boek zonder meer, alles klaar en goed verstaanbaar weergegeven, het woord dummies zou ik nu niet gekozen hebben, het doet het boek geen eer aan, maar het werkt wellicht drempelverlagend voor beginners om het zich aan te schaffen, proficiat Jacques.

Dank je.

Het is een 'voor dummies" boek. Dat is een boekenserie op allerlei gebieden. Ze zijn bedoeld voor mensen die nog niet zo veel weten over een onderwerp maar er wel alles over willen weten... Na het lezen van het boek ben je geen dummie meer.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Voor_Dummies

ray81

Heb het boek vandaag voor mijn verjaardag gekregen. Ik weet al het e.e.a. via dit forum, maar denk dat dit boek vooral de vragen gaat beantwoorden waarvan ik nog niet weet dat ik ze zou moeten hebben.
Maar eens kijken wanneer ik tijd en zin heb om te lezen... :-)

PieterStorm

Beste Heer Bertens,

Ik heb het boek met Sinterklaas gekregen. Ik moet zeggen dat ik het een heerlijk leesbaar en compleet boek vind. Mijn complimenten!

Pieter.

Jacques

Citaat van: PieterStorm op 12-01-2019  08:42 uBeste Heer Bertens,

Ik heb het boek met Sinterklaas gekregen. Ik moet zeggen dat ik het een heerlijk leesbaar en compleet boek vind. Mijn complimenten!

Pieter.

Dank je wel.

Je mag overigens Jacques tegen mij zeggen.  :)

PieterStorm

Citaat van: Jacques op 12-01-2019  23:31 uDank je wel.

Je mag overigens Jacques tegen mij zeggen.  :)
Fijn om te horen Jacques.

knifeman

Zeer goed boek. De content is top, het 'dummies' formaat en structuur vind ik dan weer niet aangenaam om te lezen. Toch gekocht wegens de schat aan informatie die erin staat. Bedankt J

hansHalberstadt

Blijkbaar zijn er nu 2 versies in omloop:

PrinsHeerlijk

Ik vermoed dat één versie een e-book betreft en de andere een papieren versie is.  ;)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-08-2019  18:42 uBlijkbaar zijn er nu 2 versies in omloop:


Citaat van: PrinsHeerlijk op 28-08-2019  18:45 uIk vermoed dat één versie een e-book betreft en de andere een papieren versie is.  ;)

Klopt helemaal. Er is altijd al een e-book versie geweest die goedkoper is dan de papieren versie.


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-08-2019  21:50 uKlopt helemaal. Er is altijd al een e-book versie geweest die goedkoper is dan de papieren versie.


Ja logisch natuurlijk. Maar ik raakte in verwarring omdat beide plaatjes exact gelijk zijn.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 28-08-2019  21:50 uKlopt helemaal. Er is altijd al een e-book versie geweest die goedkoper is dan de papieren versie.

Hoi Jacques,

Ik zie bij Bol dat er een 2e editie aankomt? Dit is meer dan een tweede druk neem ik aan?

Dan kan ik beter nog even wachten wellicht?

Alvast bedankt!

ruud1

ik ben nu een week of 4 lid van dit forum en had daarvoor al een bestelling bij een brouwwinkel gedaan en mijn eerste bier (ja een blik)
besteld met gist emmer en dit dummy boekje
nu ben ik gaan (brouwen) zonder weer eens me te verdiepen en vergeten de sg waardes vantevoren te meten en net voor het bottelen, ik ben dus benieuwd
zondag staat het een week en dan mag ik het koud wegzetten , ik zal er dan eens 1 openen en kijken of ie heeft gehergist op de fles
ik heb dus nu dit boekje voor dummys er eens bijgepakt en ga dit eerst eens uitlezen alvorens verder te gaan brouwen :)
ik wist niet dat dit boekje van de forumbeheerder was en ga me er eens in verdiepen nu.
ps. ik mis wel wat plaatjes in het boekje, maar moet het nog gaan lezenj
alvast bedankt voor het schrijven en ik ga er mijn voordeel mee doen
groeten
ruud

Jacques

Citaat van: Arthur B op 23-11-2019  10:45 uHoi Jacques,

Ik zie bij Bol dat er een 2e editie aankomt? Dit is meer dan een tweede druk neem ik aan?

Dan kan ik beter nog even wachten wellicht?

Alvast bedankt!

Er is inmiddels een 2e druk. Die wijkt op een paar kleine correcties niet af van de 1e druk.

Een 2e editie met herschreven teksten gaat er ook komen maar dat zal langer duren.

Citaat van: ruud1 op 23-11-2019  11:30 uips. ik mis wel wat plaatjes in het boekje, maar moet het nog gaan lezen

In de nieuwe versie komen meer plaatjes. De tekenaar is daar al mee bezig.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 23-11-2019  23:24 uEen 2e editie met herschreven teksten gaat er ook komen maar dat zal langer duren.

In de nieuwe versie komen meer plaatjes. De tekenaar is daar al mee bezig.

Als ik dat zo hoor is die datum van januari bij Bol dus uit de lucht gegrepen...

Dank!

Jacques

Citaat van: Arthur B op 24-11-2019  11:40 uAls ik dat zo hoor is die datum van januari bij Bol dus uit de lucht gegrepen...

Dank!

Niet helemaal. Door persoonlijke omstandigheden duurt het langer. Het is jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten...

Arthur B

Citaat van: Jacques op 24-11-2019  16:14 uNiet helemaal. Door persoonlijke omstandigheden duurt het langer. Het is jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten...

👍🏼

Takkie83

Citaat van: DoubleW op 11-10-2018  20:34 uNiet zeiken, dit is gewoon een goed boek

Los van het feit dat dit soort uitspraken volgens de forumregels niet is toegestaan voegt het ook niets toe. Een boek reviewen betekent niet dat je de auteur alleen maar veren in zijn achterste steekt omdat hij toevallig meeleest cq forumbeheerder is, maar dat je je complimenten onderbouwt met argumenten alsook verbeterpunten aandraagt voor een eventuele volgende editie. Daar wordt zowel de auteur als de lezer van dit topic die een aanschaf overweegt wijzer van.

Citaat van: Jacques op 02-12-2018  13:34 uHet boek van Adrie Otte zouden Adrie en ik aanvankelijk gezamenlijk schrijven.

Kan iemand mij vertellen wat de grote verschillen dan zijn tussen het boek van Adrie en die van Jacques? Aangezien ik Adrie's boek reeds in mijn bezit heb, zou ik me met het boek van Jacques van min of meer dezelfde informatie voorzien?

Wolter

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  20:17 uKan iemand mij vertellen wat de grote verschillen dan zijn tussen het boek van Adrie en die van Jacques? Aangezien ik Adrie's boek reeds in mijn bezit heb, zou ik me met het boek van Jacques van min of meer dezelfde informatie voorzien?

Beide boeken gaan over het brouwen. Dus in grote lijnen is de info hetzelfde uiteindelijk. Ze zijn wel allebei volledig anders geschreven en anders opgebouwd. De een gaat wat dieper op sommige onderwerpen in als de andere en vice versa
Ik heb ze allebei in de kast staan en vind ze beide prettig om als naslagwerk te hebben.
Als je echt een keuze wilt maken zal het aankomen op jouw persoonlijke smaak.

Takkie83

Ok dus het is niet dezelfde inhoud in een andere bewoording maar ze complementeren elkaar? En als ik het boek van Jacques er dan bij heb weet ik dan alles wat ik moet weten?  ::)

Wolter

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  21:10 uOk dus het is niet dezelfde inhoud in een andere bewoording maar ze complementeren elkaar? En als ik het boek van Jacques er dan bij heb weet ik dan alles wat ik moet weten?  ::)

Er staan zeker zaken in het boek die niet in het boek van Adrie staan. Of je met deze twee boeken alles weet hoor je mij niet zeggen. Er zijn naar mate je wat verder komt in de materie ook nog wat meer technische/op type gerichte/stijl/ingrediënten boeken die dan zeker interessant zijn om in de kast te hebben. Bij mij is het inmiddels toch wel gegroeid tot een anderhalve meter aan boeken in de kast

Takkie83

Ok dank Wolter!

Citaat van: Wolter op 13-02-2020  21:40 uBij mij is het inmiddels toch wel gegroeid tot een anderhalve meter aan bieren in de kast

Ik neem aan dat je bierboeken bedoelt. 1,5 meter bier is voor de gemiddelde hobbybrouwer een vrij matige productie denk ik zo  :P

Wolter

Citaat van: Takkie83 op 13-02-2020  22:14 uOk dank Wolter!

Ik neem aan dat je bierboeken bedoelt. 1,5 meter bier is voor de gemiddelde hobbybrouwer een vrij matige productie denk ik zo  :P

Aangepast.. 😉

Takkie83

Hier ook nog maar even een reactie achterlaten.

Na het boek van Adrie tweemaal te hebben gelezen had ik toch nog wel wat vragen over het een en ander. Dus toch ook deze maar gekocht. Kan dus niet beoordelen hoe het boek is voor de absolute beginner, maar ik vond het verrassend aanvullend voor datgene dat ik al wist. Ook het opnieuw lezen van dingen die ik al wist stoorde me niet, door de compacte no-nonsense manier van schrijven en opstellen van het boek. Dat is wat mij betreft dan ook de kracht ervan. Er staat geen woord teveel in. Waar Adrie wat meer een prettig leesbaar (dikker) boek heeft geschreven is het boek van Jacques zeer compact doch compleet. En het laat zelfs minder vragen onbeantwoord. Verder zit het boek redactioneel veel beter in elkaar dan het boek van Adrie en beschrijft het ook recepten voor de extractbrouwer.

Heb het met plezier gelezen en voor die 15 euro heel veel waar voor z'n geld. Ik kan eigenlijk geen redenen bedenken waarom je het niet zou moeten kopen. Een paar mooie afbeeldingen en dan dus ook kleur in het boek aanbrengen zou het wel nog aantrekkelijker maken voor het oog.

PiWi

Een andere reden om beide boeken aan te schaffen is dat beide auteurs veel betekenen voor veel hobbybrouwers. In ieder geval heb ik veel van hen geleerd door hun bijdragen op dit forum.
Ik gun ze dan ook de omzet van de boeken die ze hebben gepubliceerd (al zal dat per verkocht niet zo heel veel zijn).

Takkie83

Eens. Jacques heeft mij bovendien ook al regelmatig van persoonlijk advies voorzien (waar anderen natuurlijk ook wat aan kunnen hebben). Dat is op zich al 15 euro waard  :biersmile:

Arthur B

Hoi Jacques! Ik zag bij Bol nu 15-12 staan voor de 2e editie? Is dat ergens op gebaseerd? 😉

Jacques

Citaat van: Arthur B op 03-11-2020  20:58 uHoi Jacques! Ik zag bij Bol nu 15-12 staan voor de 2e editie? Is dat ergens op gebaseerd? 😉

Het is de bedoeling dat er een tweede editie komt maar door omstandigheden duurt dat wat langer.
Buiten dit forum en het herschrijven van een boek heb ik meer dingen te doen. Het duurt nog even voordat ik met pensioen ga...

Arthur B

Citaat van: Jacques op 03-11-2020  22:13 uHet is de bedoeling dat er een tweede editie komt maar door omstandigheden duurt dat wat langer.
Buiten dit forum en het herschrijven van een boek heb ik meer dingen te doen. Het duurt nog even voordat ik met pensioen ga...

Geen punt. Dan ga ik ervan uit dat het project in de slaapstand staat... 🙂

Takkie83

Toch weer even vraag om een update. Bol.com (via bovenstaande link) geeft nu aan dat de tweede editie vanaf 1 maart beschikbaar is en je kunt hem pre-orderen. Voor diegenen die de eerste editie reeds in hun bezit hebben, zitten er grote veranderingen in?

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 03-02-2021  19:57 uToch weer even vraag om een update. Bol.com (via bovenstaande link) geeft nu aan dat de tweede editie vanaf 1 maart beschikbaar is en je kunt hem pre-orderen. Voor diegenen die de eerste editie reeds in hun bezit hebben, zitten er grote veranderingen in?

In deze versie zitten geen hele grote veranderingen. Die versie staat nog op stapel. Doordat ik met heel veel dingen bezig ben is het nog niet van gekomen om het boek een echte revisie te geven. De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met het opzetten van een website met door mij gemaakte foto's (www.loonsfotowerk.nl). Dit heb ik ook gedaan om meer ervaring op te doen met Wordpress voor het maken van websites. De site Hobbybrouwen.nl hoort namelijk ook eens in een ander jasje gestoken te worden. Zo veel te doen en zo weinig tijd... Het bijhouden van dit forum kost elke dag ook de nodige uren. Ik ben onlangs korter gaan werken maar kom nog steeds tijd te kort.

Novice77

Citaat van: Jacques op 03-02-2021  23:13 uDe site Hobbybrouwen.nl hoort namelijk ook eens in een ander jasje gestoken te worden. Zo veel te doen en zo weinig tijd...

Jacques, heb je al een idee hoe je dat wil gaan doen?
Ik heb op andere (niet brouwgerelateerde) fora gezien dat ze Discourse forumsoftware gebruiken. Open source, gratis als je het op eigen of virtuele server (bijv AWS) installeert, en erg veelzijdig. Er is een Docker container beschikbaar voor eenvoudige installatie. Probleem is vermoedelijk de migratie van oud naar nieuw... Geen idee hoe je dat moet aanpakken. Zijn er forumleden met zulke ervaring/kennis?

brewt

Citaat van: Novice77 op 04-02-2021  08:47 uJacques, heb je al een idee hoe je dat wil gaan doen?
Ik heb op andere (niet brouwgerelateerde) fora gezien dat ze Discourse forumsoftware gebruiken. Open source, gratis als je het op eigen of virtuele server (bijv AWS) installeert, en erg veelzijdig. Er is een Docker container beschikbaar voor eenvoudige installatie. Probleem is vermoedelijk de migratie van oud naar nieuw... Geen idee hoe je dat moet aanpakken. Zijn er forumleden met zulke ervaring/kennis?
Zoiets? Er zijn best veel migration guides te vinden over hoe dit aan te vliegen. https://meta.discourse.org/t/how-to-migrate-from-smf2-to-discourse/90129

Pieter1954

Ik ben al 10 jaar forumlid en moderator op www.woodworking.nl Het forum met 27000 leden is ruim een jaar geleden overgestapt op XenForo software en functioneert goed. Het is niet gratis maar de kosten zijn voor een deel door de leden betaald. Als je wilt kun je de oprichter en beheerder Jaap benaderen.

Takkie83

Ok dank voor de toelichting Jacques en succes met de drukte!  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Novice77 op 04-02-2021  08:47 uJacques, heb je al een idee hoe je dat wil gaan doen?
Ik heb op andere (niet brouwgerelateerde) fora gezien dat ze Discourse forumsoftware gebruiken. Open source, gratis als je het op eigen of virtuele server (bijv AWS) installeert, en erg veelzijdig. Er is een Docker container beschikbaar voor eenvoudige installatie. Probleem is vermoedelijk de migratie van oud naar nieuw... Geen idee hoe je dat moet aanpakken. Zijn er forumleden met zulke ervaring/kennis?

Ik ben al langere tijd aan het kijken welke software hiervoor geschikt is. Het probleem is inderdaad de conversie.

Overigens is dit niet de plek om het te hebben over de software van het forum...  ;)

Mikel

Weet iemand of dit boek nog ergens te verkrijgen is?
Ik had een exemplaar gereserveerd maar kreeg een mail dat dit helaas niet doorging omdat het uitgesteld is. Ik zou het boek graag willen lezen en ben toch meer van het fysieke dan een e-book.

Takkie83

Je kan de vorige versie gewoon nog steeds kopen toch? Die nieuwe gaat nog wel even duren als ik Jacques goed begrijp en zou ook geen cruciale verschillen bevatten t.o.v. de eerste editie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.