Jacques Bertens
Bierbrouwen voor Dummies
1e druk
2018
BBNC uitgevers bv, Amersfoort
ISBN 9789045355542
215 pagina's
€ 14,99
In Bierbrouwen voor Dummies leer je de eerste stappen van het bierbrouwen. Eerst lees je hoe je kunt brouwen met een bierkit. Daarna kun je naar het echte werk: brouwen met mout. Je krijgt uitleg over de grondstoffen en de apparatuur waarmee bier wordt gebrouwen en je leest alles wat je moet weten over het brouwproces. Natuurlijk zijn er ook recepten voor je eerste brouwsels met mout. En mocht het even mis zijn gegaan, dan word je met duidelijke instructies weer op de goede weg gezet!
Goed
- leest lekker weg, positief opbouwende toon
- geschreven in de Dummies stijl
- brouwproces wordt goed en makkelijk uitgelegd
- vaak worden er meerdere mogelijkheden besproken, de lezer heeft wat te kiezen
- verwijzingen naar uitgebreide informatie op internet (oa Hobbybrouwen forum)
- ook nuttig voor de meer ervaren brouwers
- achtergrond over de 4 bestandsdelen van bier en de effecten op het eindresultaat worden helder en toegankelijk beschreven
- een aantal hoofdstukken hebben mijn aandacht, hoofdstuk 11 (anders smaakmakers), hoofdstuk 15 (helderheid en schuim) en hoofdstuk 17 (smaakafwijkingen en remedies)
Minder goed
- te snel uit
Het boek is met name bedoeld voor beginners, maar ook meer ervaren brouwers zullen er vast nog nuttige informatie uit halen.
Eindcijfer boek: 8
Ik heb het boek niet gekocht maar bij de lokale bibliotheek geleend. Zodra ik op het forum las dat dit boek uit was heb ik een aanschafsuggestie gedaan en binnen een paar dagen kon ik het ophalen. Deze dummie heeft het met veel plezier gelezen en flink wat geleerd.