Barley wine met fruit of zonder fruit?

Gestart door Wvo88, 15-09-2018 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wvo88

Hallo,

Ik wil binnenkort onderstaand recept gaan brouwen. Na de hoofdgisting wil ik het geheel overhevelen naar een 10l mandfles en een 3,5l fles. Ik wil in de 3,5l fles namelijk frambozen of vijgenmoes die ik gemaakt heb van vijgen, water en suiker toevoegen. Ik vraag me echter af of het passend is bij het type bier en zouden jullie gaan voor frambozen of de vijgenmoes en in welke hoeveelheid? het gaat om 3l bier dus wannneer het fout gaat is het geen ramp.
Mochten jullie nog tips hebben over het recept zijn deze natuurlijk ook altijd welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptAstor
Brouwdatum25-07-2018
BiertypeBarley Wine
Volume13,0 l
Begin SG1,095 SG
Berekende kleur (Morey)55 EBC
Berekende bitterheid (Rager)49 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,50 lWater uit Zutphen
10,33 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC85,2 %
0,250 kgCara-pilsWeyermann4 EBC4,3 %
0,250 kgCara 120Dingemans120 EBC4,3 %
0,131 kgChocolademoutDingemans900 EBC2,2 %
0,238 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,5 gPerlepellets8,0%60 min.33,3 IBU
23,2 gCascadepellets5,5%30 min.15,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


seed7

Gewoon proberen.

Voor een Barleywine zou ik een andere gist nemen, iets Engels oid in ieder geval iets dat niet fenolisch is.

Ingo

Wvo88

Ja van proberen worden we natuurlijk nooit dommer. Ik zal eens gaan nadenken over een alternatieve gist.

Wvo88

Gisteren bovenstaand recept gebrouwen. Ik ben alleen de suiker vergeten toe te voegen tijdens het koken. Deze ga ik nu toevoegen na de hoofdgisting. Ik wil dit doen door de suiker op te lossen in water en in een mandfles overgieten. Hier wil ik dan het jongbier naar overhevelen voor de nagisting. Ik vraag me alleen af hoeveel water ik zal gebruiken voor de suiker. Zal een halve liter goed zijn? Overigens haal ik dan het beoogde begin sg nog niet. Begin sg is met toevoeging van suiker 1085 dus zal bast wel een lekker biertje worden. Ik heb de mangrove m42 gebruikt als gist.

De bostel heb in een koelbox gedaan en hier nog 8 liter water van ongeveer 70 graden bij gedaan. Dit een uur laten staan en vervolgens gekookt en hop toegevoegd. Aan het einde van de kook 300 gram vijgenmoes toegevoegd. Uiteindelijk vier liter overgehouden met een SG van 1053. Deze staat nu ook te vergisten. Hier heb ik de s-04 voor gebruikt.

PrinsHeerlijk

Citaat van: Wvo88 op 18-10-2018  09:59 uIk vraag me alleen af hoeveel water ik zal gebruiken voor de suiker. Zal een halve liter goed zijn? Overigens haal ik dan het beoogde begin sg nog niet. Begin sg is met toevoeging van suiker 1085 dus zal bast wel een lekker biertje worden. Ik heb de mangrove m42 gebruikt als gist.
Halve liter is genoeg, zeker als je het jongbier op de suikeroplossing hevelt. Zonder water zou ook kunnen (kijk bijvoorbeeld naar de blikbrouwsels, wordt er gewoon los ingegooid na de hoofdvergisting). De gist doet de rest van het werk voor jou!

Easywoods

Citaat van: Wvo88 op 18-10-2018  09:59 uGisteren Bovenstaand recept gebrouwen. Ik ben alleen de suiker vergeten toe te voegen tijdens het koken. Deze ga ik nu toevoegen na de hoofdgisting. Ik wil dit doen door de suiker op te lossen in water en in een mandfles overgieten. Hier wil ik dan het jongbier naar overhevelen voor de nagisting. Ik vraag me alleen af hoeveel water ik zal gebruiken voor de suiker. Zal een halve liter goed zijn? Overigens haal ik dan het beoogde begin sg nog niet. Begin sg is met toevoeging van suiker 1085 dus zal bast wel een lekker biertje worden.

Ik zou er helemaal geen water bij doen, zeker niet als je de suiker eerst in de mandfles doet en dan het jongbier erbij. Andersom zou je de kans lopen dat het gaat schuimen maar dan nog... geen probleem als je genoeg ruimte hebt in je gistvat. Suiker hoef je dus niet te koken of zo en kan er zo bij zonder risico op infecties  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.