Vraag over kegging in sodakeg en CO2

Gestart door Zaphod_B, 14-09-2018 16:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaphod_B

Vandaag mijn biertje voor het eerst in een 19l sodakeg geheveld. Ik heb een setje gekocht bij Brouwmarkt. Nu heb ik, terwijl ik toch best technisch ben, nogal moeite om precies te snappen hoe het werkt met de manometers, drukventiel en kranen. Er zat van de winkel helaas geen handleiding bij en op internet vind ik vooral blije video's over kegging waarbij precies dit overgeslagen wordt...




Daarom de volgende vragen:
- in welke volgorde draai ik aan welke kraantjes?
- die grote draairing voorop is voor de druk in het vat begrijp ik en dat kan ik aflezen
- als ik de zwarte kraan open draai dan stroomt er CO2 het vat in (als ik het kleine rode sluitkraantje open doe).
- als ik dat doe dan gaat heel snel het overdrukventiel (met rode bovenkant) sissen en ontsnapt er CO2.
- op de linker manometer met rode vlak verschijnt eigenlijk nooit iets...
- als bovenstaande nou allemaal goed gaat en ik moet 0.8 bar op een bier zetten voor carbonisatie, dan is dat neem ik aan bovenop de normale atmosferische druk dus 1,8 bar? Want zuigen lijkt me lastig ;).

Ik vind dit vreemd! Is dat overdruk ventiel kapot? Veel te gevoelig? Kun je die afstellen? Ik durf er niet zomaar te hard aan te draaien... kreeg er met lichte druk geen beweging in.

Kortom... help!

HoppyHippo

Leuk setje!

Denk er zelf ook over na om dit eens te proberen. Heb zelf nog geen kegging setje, kom op mijn werk wel veel reduceren tegen.

En als je het mij vraagt moet je het als volgt doen.

- rode kraantje open zodat druk altijd naar je keg kan
- Reduceer( instelbare draaiknop) helemaal open dus linksom :P  helemaal open betekend dus dat je geen druk heb nog naar je keg.
-  zwarte kraan open ( CO2 fles open)
- nu lees je je CO2 fles druk af op de 250 bar manometer
- nu kun je dmv de reduceer meer dicht te draaien je kegdruk instellen.
- 0.8 is  in barG betekend Bar gauge. hierin hoef je niet de atmosferishe druk bij op te tellen. dus op de keg manometer 0.8 instellen.

Als het goed is gaat hij niet door je overdruk heen nu.

Correct me if im wrong.

Succes



hansHalberstadt

Citaat van: Zaphod_B op 14-09-2018  16:30 uVandaag mijn biertje voor het eerst in een 19l sodakeg geheveld. Ik heb een setje gekocht bij Brouwmarkt. Nu heb ik, terwijl ik toch best technisch ben, nogal moeite om precies te snappen hoe het werkt met de manometers, drukventiel en kranen. Er zat van de winkel helaas geen handleiding bij en op internet vind ik vooral blije video's over kegging waarbij precies dit overgeslagen wordt...




Daarom de volgende vragen:
- in welke volgorde draai ik aan welke kraantjes?
- die grote draairing voorop is voor de druk in het vat begrijp ik en dat kan ik aflezen
- als ik de zwarte kraan open draai dan stroomt er CO2 het vat in (als ik het kleine rode sluitkraantje open doe).
- als ik dat doe dan gaat heel snel het overdrukventiel (met rode bovenkant) sissen en ontsnapt er CO2.
- op de linker manometer met rode vlak verschijnt eigenlijk nooit iets...
- als bovenstaande nou allemaal goed gaat en ik moet 0.8 bar op een bier zetten voor carbonisatie, dan is dat neem ik aan bovenop de normale atmosferische druk dus 1,8 bar? Want zuigen lijkt me lastig ;).

Ik vind dit vreemd! Is dat overdruk ventiel kapot? Veel te gevoelig? Kun je die afstellen? Ik durf er niet zomaar te hard aan te draaien... kreeg er met lichte druk geen beweging in.

Kortom... help!

Het overdrukventiel hoort normaal gesproken geheel gasdicht te zijn. Er zit een breekplaat in (soort zekering) die bij overbelasting van de fles bv bij brand of temperaturen boven de 50 graden voorkomt dat de fles ontploft. (Breekt open bij ca 250 atmosfeer) normale druk is maximaal 60 atmosfeer. Als dat ding sist is er iets helemaal mis mogelijk een lekke pakking. Terug naar de leverancier.

haicoterbeek

Eerst alle afsluiters dicht. Sluit de keg aan op de juiste poort. Voor carboniseren is dat de uit poort. (Met dippijp)

Voor je begint de knop van het reduceer zo ver mogelijk naar buiten draaien. Zodra je geen veerspanning meer voelt dan is deze ver genoeg naar buiten gedraaid. In de uitgedraaide stand is de druk na het reduceer nul. Indraaien verhoogd de druk na het reduceer.

Daarna de zwarte knop van de fles geheel openen. Er is nu druk voor het reduceer. Dit is af te lezen op de manometer met het rode segment. Afhankelijk van de temperatuur is de druk in de fles hoger of lager.

Als er nu al CO2 begint af te blazen is de reduceer kapot.

Open de rode afsluiter.

Draai de knop van het reduceer nu langzaam in. Je voelt de veerspanning oplopen en de druk moet nu langzaam stijgen.

Stel het reduceer af op 1 bar.

Bij 7 graden moet dit de juiste verzadiging met CO2 geven



Zaphod_B

Dank allemaal! Mij is nu wel duidelijk dat de reduceer defect is... Dat wordt snel bij Brouwmarkt langs...!

hansHalberstadt

Citaat van: Zaphod_B op 14-09-2018  21:26 uDank allemaal! Mij is nu wel duidelijk dat de reduceer defect is... Dat wordt snel bij Brouwmarkt langs...!
Toch gek. Zoiets wordt normaal getest vanaf de fabriek. Lijkt wel een retourproduct wat weer per ongeluk in de verkoop is gekomen. Zo'n beveiliging is niet zomaar defect immers.

Zaphod_B

Jullie zijn weer geweldig! Heerlijk toch zo'n forum.

Vandaag even op en neer naar Brouwmarkt en zonder problemen een nieuwe gekregen. Nu zonder problemen doet deze het! Erg fijn.

Nog 1 vraag... Is dat noodzakelijk om de CO2 bij carboniseren via de uitgang aan te slw? Snap het principe maar lost de CO2 niet sowieso op door de druk, ook via de ingang?

Easywoods

Citaat van: Zaphod_B op 15-09-2018  16:13 uJullie zijn weer geweldig! Heerlijk toch zo'n forum.

Vandaag even op en neer naar Brouwmarkt en zonder problemen een nieuwe gekregen. Nu zonder problemen doet deze het! Erg fijn.

Nog 1 vraag... Is dat noodzakelijk om de CO2 bij carboniseren via de uitgang aan te slw? Snap het principe maar lost de CO2 niet sowieso op door de druk, ook via de ingang?

Klopt, ik hou mijn keg op de gewenste druk en laat 'm een dag of 14 aangesloten staan zonder iets te doen.  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Zaphod_B op 15-09-2018  16:13 uJullie zijn weer geweldig! Heerlijk toch zo'n forum.

Vandaag even op en neer naar Brouwmarkt en zonder problemen een nieuwe gekregen. Nu zonder problemen doet deze het! Erg fijn.

Nog 1 vraag... Is dat noodzakelijk om de CO2 bij carboniseren via de uitgang aan te slw? Snap het principe maar lost de CO2 niet sowieso op door de druk, ook via de ingang?
Bedoel je ingang en uitgang van je fust? Wat is de achtergrond van je vraag. Bedoel je dat via de uitgang CO2 belletjes dan via de stijgbuis omhoog borrelen en zo sneller oplossen? Dat zal sneller gaan inderdaad, maar via de ingang gaat het ook. Kan dan alleen een paar dagen duren.   

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 15-09-2018  17:32 uBedoel je ingang en uitgang van je fust? Wat is de achtergrond van je vraag. Bedoel je dat via de uitgang CO2 belletjes dan via de stijgbuis omhoog borrelen en zo sneller oplossen? Dat zal sneller gaan inderdaad, maar via de ingang gaat het ook. Kan dan alleen een paar dagen duren.   

Wees er wel zeker van dat de druk in je keg niet hoger is dan de druk die je hebt ingesteld op je reduceer voordat je hem op de uitgang drukt anders stroomt er bier je reduceer in en is 'ie weer defect  ;)

SanderH

Citaat van: Easywoods op 16-09-2018  12:14 uWees er wel zeker van dat de druk in je keg niet hoger is dan de druk die je hebt ingesteld op je reduceer voordat je hem op de uitgang drukt anders stroomt er bier je reduceer in en is 'ie weer defect  ;)

Als je terugslagklepjes gebruikt, kan dat niet gebeuren.

https://www.braumarkt.com/terugslagventiel-voor-CO2-koppeling.html

Easywoods

Citaat van: SanderH op 16-09-2018  12:16 uAls je terugslagklepjes gebruikt, kan dat niet gebeuren.

https://www.braumarkt.com/terugslagventiel-voor-CO2-koppeling.html

Klopt, wel met wisselend succes heb ik een paar keer gelezen, een hogere druk instellen werkt toch nog beter... of gewoon niet doen en een beetje geduld hebben  ;)

Trapkast

Dank voor dit nuttige topic! :-)

RienP

En koop een reduceer die je kan demonteren. Dan kun je h`m direct schoonmaken bij een ongelukje en is er niks aan de hand.

Martijn0172

Citaat van: RienP op 17-10-2018  19:11 uEn koop een reduceer die je kan demonteren. Dan kun je h`m direct schoonmaken bij een ongelukje en is er niks aan de hand.

En schrijf dan even de volgorde op hoe je deze uit elkaar haalt, zodat je 'm ook weer goed in elkaar kan zetten  :nut:

RienP

Daar kan over het algemeen niet zo heel veel in mis gaan.  Het is (afhankelijk van de bouw) een rubber, een afdekplaatje en een veer.  En opmaken via 4 schroeven.

Maar opschrijven kan nooit kwaad uiteraard.  ;D

Martijn0172

Ik heb een variant van Candirect, en die heeft ook nog twee veertjes en twee metalen balletjes die exact op de juiste plek moesten. Ik moest het echt even opzoeken hoe dit in elkaar gezet moest worden

RienP

Die variant kende ik nog niet. Dan is foto`s maken en opschrijven zeker aan te raden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.