Bier te droog - Brouwsuiker

Gestart door Pietor, 14-09-2018 15:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pietor

Hallo,
Ik heb als amateur brouwer nu 3x 20l bier gebrouwen (met simpel moutextract brouwpakket). Nu zijn alle biertjes redelijk gelukt maar ook niet echt lekker. Op een of andere manier zijn ze allemaal redelijk donker en behoorlijk droog / straf. Ik doe de hergisting op fles met brouwsuiker. Nu lees ik op dit forum dat brouwsuiker volledig vergist. Zou het kunnen dat dit de oorzaak is van het 'droge' bier? Mijn nieuwe brouwsel (brewdog straberry pale ale) staat nu te vergisten op vat en ik kan over ongeveer 3 dagen bottelen. Hoor graag of het slimmer is om eens met andere suiker te proberen, en zo ja welk type / hoeveel g/l jullie aanraden. Dank!

Martijn0172

Ik bottel met kristalsuiker, dit vergist ook helemaal. Ik zou het eerder zoeken in de gebruikte gist en maischschema. Alhoewel dit laatste niet voor jou van toepassing is

Fractus

Je bottelsuiker dient enkel voor het produceren van koolzuur, en doet (zo goed als) niets met de body van je bier. Hier hoef je het dus niet in te zoeken ;)

Welke pakketten heb je gebruikt? Wellicht dat die pakketten een deel suiker bevatten, waardoor je bier droog is geworden.

Robert1968

Tegenhanger van droog is zoet(er).

Omdat je werkt met enkel moutextract kun je de restzoetheid sturen met het type gist (welke gebruik je?) of door gebruik van onvergistbare suikers: https://www.braumarkt.com/onze-producten/bierbrouwen/grondstoffen-en-ingredienten/suiker-en-zoetstoffen/onvergistbare-suikers.html


Sander van Dijk

Citaat van: Pietor op 14-09-2018  15:04 uHallo,
Ik heb als amateur brouwer nu 3x 20l bier gebrouwen (met simpel moutextract brouwpakket). Nu zijn alle biertjes redelijk gelukt maar ook niet echt lekker. Op een of andere manier zijn ze allemaal redelijk donker en behoorlijk droog / straf. Ik doe de hergisting op fles met brouwsuiker. Nu lees ik op dit forum dat brouwsuiker volledig vergist. Zou het kunnen dat dit de oorzaak is van het 'droge' bier? Mijn nieuwe brouwsel (brewdog straberry pale ale) staat nu te vergisten op vat en ik kan over ongeveer 3 dagen bottelen. Hoor graag of het slimmer is om eens met andere suiker te proberen, en zo ja welk type / hoeveel g/l jullie aanraden. Dank!

Inderdaad, je bottelsuiker heeft niets met de body van je bier te maken. Gewoon kristalsuiker is prima.

Welke gist heb je gebruikt? Vooral de gist een grote smaakbepaler. Als je een gist kiest die niet ver doorgist krijg je ook een voller bier. Moest je nog suiker toevoegen? En ik bedoel niet de bottelsuiker. Het gebruik van suiker geeft ook een droger bier.

En uiteraard kun je meer invloed op je bier hebben als je zelf gaat brouwen met mout, maar dat is wel duidellijk denk ik.

Pietor

Citaat van: Sander van Dijk op 14-09-2018  16:38 uInderdaad, je bottelsuiker heeft niets met de body van je bier te maken. Gewoon kristalsuiker is prima.
Bedankt voor de reacties. Als het qua smaak niets uitmaakt welke bottelsuiker ik gebruik dan blijf ik gewoon bij de brouwsuiker, daar heb ik nog voldoende van. Dacht alleen ergens gelezen te hebben over een zoetheidscoëfficiënt maar begrijp nu dat dit niet uitmaakt bij het bottelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Pietor op 14-09-2018  21:59 uBedankt voor de reacties. Als het qua smaak niets uitmaakt welke bottel suiker ik gebruik dan blijf ik gewoon bij de brouwsuiker, daar heb ik nog voldoende van. Dacht alleen ergens gelezen te hebben over een zoetheidscoëfficiënt maar begrijp nu dat dit niet uitmaakt bij het bottelen.
Bottelsuiker wordt helemaal omgezet in alcohol dus blijft geen zoetigheid meer van over.

Jacques

Citaat van: Pietor op 14-09-2018  21:59 uBedankt voor de reacties. Als het qua smaak niets uitmaakt welke bottelsuiker ik gebruik dan blijf ik gewoon bij de brouwsuiker, daar heb ik nog voldoende van. Dacht alleen ergens gelezen te hebben over een zoetheidscoëfficiënt maar begrijp nu dat dit niet uitmaakt bij het bottelen.

Als de brouwsuiker (is glucose) op kun je bij de buurtsuper kristalsuiker kopen. Veeeeel goedkoper en net zo goed.

Welk bierkit heb je gebruikt? Uit ervaring weet ik dat bijvoorbeeld het pakket Abdijbier van Brewferm een harde droge smaak geeft. Absoluut niet de smaak die je zou verwachten van een abdijbier. Het heeft eerder trekjes van een droge stout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.