Ik ga voor een éénvats Vlaams Bruin-solera!

Gestart door BrouwMark, 14-09-2018 00:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Wil dit namelijk binnenkort ook gaan doen (ben gek op Rodenbach Grand Cru).


ppuk


BrouwMark

Ruim twee maanden verder, en ik kon het niet laten om vandaag een sampletje uit het kraantje te trekken. De geuren uit het waterslot maakten me zo nieuwsgierig...

SG is pas twee puntjes gedaald sinds het bier in het vat ging, en zit nu op 1.016.

De geur van het bier is... nouja, brettgeurig. En voor degenen onder u die weleens pens hebben gegeten, die geur zit er ook bij. Het bier smaakt nu ook zo, brettfunk-poepig (op een goede manier). Totaal nog geen zuur, dus de emmer is in ieder geval luchtdicht genoeg tot nu. Een goede ruwe schets van wat het gaat kunnen worden, zeg ik... 

:geduld:

Staple

Ik weet dat het verleidelijk is, maar ik raad je sterk aan vanaf nu tot aan de 12 maanden dat het in het vat zit, niet meer te samplen.
Het beste laat je het bier onverstoord rusten.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Staple op 12-01-2019  20:21 uHet beste laat je het bier onverstoord rusten.
Pff, je weet dat dat voor ons bierjunks een bijna onmogelijke opgave is?

BrouwMark

Citaat van: Staple op 12-01-2019  20:21 uIk weet dat het verleidelijk is, maar ik raad je sterk aan vanaf nu tot aan de 12 maanden dat het in het vat zit, niet meer te samplen.
Het beste laat je het bier onverstoord rusten.

Uit een kraantje kan niet veel kwaad, het vat open maken wel inderdaad, dan komt er zuurstof bij. Ik wilde ook weten of het bier al zuur werd, dat zou niet goed zijn als dat nu al was.

Ik laat het vat voorlopig weer met rust  :biersmile:

BrouwMark

Voorlopig is in mijn geval blijkbaar 2,5 maand...

Er zijn weer 3 puntjes afgesnoept, het bier zit nu op 1013. De poeplucht is bijna helemaal verdwenen, het bier is erg bretterig, wat samentrekkend en behoorlijk actief (belletjes). Van zuur nog geen spoor. Ook nauwelijks zoetigheid. Naar mijn gevoel wordt het wat dun.

Hoe lang duurt het normalerwijs voordat het zuur zich gaat ontwikkelen? Is mijn vat té dicht? Misschien is het dan juist wel goed om af en toe te meten, dan komt er een minibeetje zuurstof bij, zoals in een eikenhouten vaten waaruit een aardig deel van het bier verdampt?

seed7

Dat die blend niet zuur wil worden komt vaker voor, vandaar eerder in de draad de tip om eerst een cider te maken en de slurrie daarvan te nemen, echter zonder deze toelichting zie ik nu. Er schijnen erg weinig bacterien in de blend te zitten waardoor het verzuren heel langzaam gaat. Op zich moet dat ook want je wilt niet dat het bij de hoofdgisting al schuw zuur is. Samen met de langzame verzuring en het opraken van allerhande voedingsstoffen kunnen de bacterien en brett steeds meer verschillende esters maken waardoor je niet zo'n hevige brett smaak krijgt.

Als je meer zuur wilt kun je proberen een redelijk verse geuze toe te voegen. Of een L.brevis of Pedioccus van een van de gistlabs,

ingo

BrouwMark

Citaat van: seed7 op 29-03-2019  16:37 uDat die blend niet zuur wil worden komt vaker voor, vandaar eerder in de draad de tip om eerst een cider te maken en de slurrie daarvan te nemen, echter zonder deze toelichting zie ik nu. Er schijnen erg weinig bacterien in de blend te zitten waardoor het verzuren heel langzaam gaat. Op zich moet dat ook want je wilt niet dat het bij de hoofdgisting al schuw zuur is. Samen met de langzame verzuring en het opraken van allerhande voedingsstoffen kunnen de bacterien en brett steeds meer verschillende esters maken waardoor je niet zo'n hevige brett smaak krijgt.

Als je meer zuur wilt kun je proberen een redelijk verse geuze toe te voegen. Of een L.brevis of Pedioccus van een van de gistlabs,

ingo

Duidelijk. En gewoon tijd? Verzuurt het op den duur toch wel?

Ik weet dat GEDULD!! het belangrijkste ingrediënt is hier, maar het lijkt me dat een beetje verzuring na bijna 5 maanden wel aanwezig mag gaan zijn...

Edit: het zijn dus de esters die uiteindelijk voor de zoetbeleving gaan zorgen?

seed7

Citaat van: BrouwMark op 29-03-2019  17:07 uEdit: het zijn dus de esters die uiteindelijk voor de zoetbeleving gaan zorgen?

Neen, zoet komt van suikers of hogere alcoholen, esters smaken ehm esterig. Bijvoorbeeld de houtsmaak in rodenbach en andere roodbruinen (liefmans goudenband) komt niet uit het hout maar wordt door de microbiolgie gemaakt. In die grote tonnen heb je heel veel bier t.o.v. hout en dat hout is gemiddeld genomen nog oud ook en bedekt met biersteen.

Het zoet in roodbruinen komt door het versnijden met niet zuurbier gevolgd door pasteurisatie. Roodbruin zo van het foeder is redelijk dun, zurig vaak met een vleugje azijn. De body komt ook van het versnijden.

Een mogelijkheid om zoet in een zuurbier te krijgen is om onvergistbare suikers te gebruiken of mouten met gepolymeriseerde dextrines die niet door de microbiologie of enzymen gekraakt kunnen worden (carapils, sommige mild mouten).

Ingo

BrouwMark

Ik vind toch Rodenbach vintage ook een zoetbeleving hebben. Misschien bedoel ik meer fruitigheid...

Kun je iets zeggen over verzuren door gewoon langer laten staan?

seed7

Citaat van: BrouwMark op 29-03-2019  22:02 uKun je iets zeggen over verzuren door gewoon langer laten staan?

Als de bacteriën leven wordt het uiteindelijk vanzelf zuur, de ideale opeenvolging is sacch, brett, lacto & pedio waarbij de combinatie brett, pedio voor het diep uitgisten zorgt. Voor een pH daling van 5 naar 3 heeft een lacto maar een paar SG punten nodig. Zoals gezegd, je kunt na een half jaar best wat van't een of ander toevoegen als het niet zuur wordt, desnoods start je het in een paar pinten wort op (niet warm, gewoon 18-20C) en doe je het na een dag of twee bij de rest.

ingo

BrouwMark

Dank je voor je ervaringswijsheden, Ingo! Ik ben er vast wat te onzeker over. Het is toch net je kindje  :biersmile:

Ik laat het bier gewoon weer een tijd doorrommelen, is het over 2-3 maanden nog niet aan het verzuren, dan zal ik wat extra's toevoegen.  :brouwen:

wiliam

Citaat van: seed7 op 29-03-2019  22:21 uAls de bacteriën leven wordt het uiteindelijk vanzelf zuur, de ideale opeenvolging is sacch, brett, lacto & pedio waarbij de combinatie brett, pedio voor het diep uitgisten zorgt. Voor een pH daling van 5 naar 3 heeft een lacto maar een paar SG punten nodig. Zoals gezegd, je kunt na een half jaar best wat van't een of ander toevoegen als het niet zuur wordt, desnoods start je het in een paar pinten wort op (niet warm, gewoon 18-20C) en doe je het na een dag of twee bij de rest.

ingo
Gewoon je tijd uit zitten, en zweten en twijfelen.
Als je zorgt dat je een paar bieren hebt klaarstaan, van minstens een paar maanden, en dit van zeer zoet tot minder zoet, dan kun je over een half jaar, gewoon blenden.
Is je bier zeer zuur, gewoon een zeer zoet smakend bier erbij, is het minder, dan meng je met een bier, dat er voor jou gevoel het beste bij past.
Overigens kun je nu je te blenden bier al gaan maken, zodat je over een half jaar een topvoorraad hebt staan.
Ga je 18 maanden als fermentatieperiode pakken, dan hebben je 'jonge' bieren, ook hun eigen karakter (caractére) al weer opgebouwd.
Je zult geduld moeten hebben, vreemd dat dat niemand heeft gemeld.  >:D

BrouwMark

Citaat van: wiliam op 30-03-2019  02:55 uGewoon je tijd uit zitten, en zweten en twijfelen.
Als je zorgt dat je een paar bieren hebt klaarstaan, van minstens een paar maanden, en dit van zeer zoet tot minder zoet, dan kun je over een half jaar, gewoon blenden.
Is je bier zeer zuur, gewoon een zeer zoet smakend bier erbij, is het minder, dan meng je met een bier, dat er voor jou gevoel het beste bij past.
Overigens kun je nu je te blenden bier al gaan maken, zodat je over een half jaar een topvoorraad hebt staan.
Ga je 18 maanden als fermentatieperiode pakken, dan hebben je 'jonge' bieren, ook hun eigen karakter (caractére) al weer opgebouwd.
Je zult geduld moeten hebben, vreemd dat dat niemand heeft gemeld.  >:D

Haha, ja ik weet het, ik ben ongeduldig  :huilen:

Over dat blenden: ik vroeg eerder al hoe dat zat. Is er geen risico op explosies dan?

seed7

Citaat van: BrouwMark op 30-03-2019  10:26 uOver dat blenden: ik vroeg eerder al hoe dat zat. Is er geen risico op explosies dan?

Als je pasteuriseert niet, maar niet iets dat ik je kan aanraden om thuis te doen.
Het perfecte alternatief is blenden in het glas, dat is ook de oorsprong. Je mengt oud en vers bier in een voor jou aangename verhouding. Dus, als je de eerste Roodbruine gebotteld hebt brouw je een batch met gelijke receptuur, of een andere, en vergist die met alleen sacch.
Als je heel veel vertrouwen hebt kun je ook een blend bottelen, het eind SG van de combinatie wordt normaal gesproken niet lager dan die van het zure deel. Op basis daarvan kun je de CO2 ontwikkeling bepalen, maar dan is je uiteindelijke bier een stuk zuurder dan de verse blend,

ingo

wiliam

Citaat van: BrouwMark op 30-03-2019  10:26 uOver dat blenden: ik vroeg eerder al hoe dat zat. Is er geen risico op explosies dan?

Als je nu een brouwsel na 8 weken , op fles zet, explodeert het ook niet.
Je wilt een zuur bier, dus weinig suiker erbij, en gewoon doen.
Een bier van 12 maanden, blenden, met een bier van 6 maanden, geeft geen enkel probleem.
Jong bier ,is in dit geval relatief. Pak het boek "American Sour Beers" er eens bij,
en je wordt binnen de korste keren, nog ongeduldiger.  :P  :P


BrouwMark

Citaat van: wiliam op 30-03-2019  16:23 uAls je nu een brouwsel na 8 weken , op fles zet, explodeert het ook niet.

Als ie nog van 1013 naar ±1003 moet lijkt me dat toch wel?

BrouwMark

Citaat van: wiliam op 30-03-2019  16:23 uPak het boek "American Sour Beers" er eens bij,

Gedaan. Nu kan ik niet meer ophouden met kwijlen...  ;D

BrouwMark

Zojuist weer gemeten en geproefd. Het bier zit nu op 1011 en heeft een heel licht melkzuurtje gekregen na 7 maanden. Het begint te lijken op wat het moet gaan worden.

BrouwMark

Weer twee maanden verder, het roodbruintje is nu 9 maanden oud. Het waterslot staat al een hele tijd horizontaal en het SG is niet verder gedaald. 1011 lijkt me nog wel wat hoog, maar we zijn er natuurlijk nog niet.

De smaak van het bier is goed aan het verbeteren, een mooi subtiel zuurtje en minder harde brettsmaakjes. Verfrissend wel. Ook begint het bier helderder te worden. Gaat goed zo!

seed7

Als je meer zuur wilt hebben is nu het moment om Pediococcus toe te voegen, die is wat hop resistenter dan wat er in de blend zit, of je zet een paar boempje Geuze op een starter en voegt dat toe.

Ingo

BrouwMark

Ik heb het overwogen, maar ik vind het zuurtje dat er nu inzit wel fijn zo. Ik neem aan dat het nog ietsje meer wordt, en dan is het helemaal prima. Bedankt voor de herinnering  :)

BrouwMark

Zo hee, dit wordt echt lekker! De Rodenbachzuurtjes beginnen zich te openbaren en het bier is kraakhelder geworden. Fruitige smaakjes komen er in en het beetje eik is goed in balans met de rest. Een mooie kleur, ergens tussen rood en bruin in.

Maar... Nog immer 1011. Dat zakt al een hele tijd niet meer. Zou dat het nog gaan doen als ik over pakweg 2 maanden dit bier ga bottelen? Of moet ik het nog een half jaar laten staan?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.