Ik ga voor een éénvats Vlaams Bruin-solera!

Gestart door BrouwMark, 14-09-2018 00:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monkey

Citaat van: seed7 op 16-09-2018  13:32 uMaisvlokken is traditie voor Rodenbach, waarom, geen idee, hebben ze zelf denk ik ook iet. Weer een vraag waar ik nooit antwoord op heb gekregen.

In dit stuk (http://brewery.org/library/Rodnbch.html) uit 1996 zegt Peter Bouckaert dat ze maisgrit gebruiken om economische redenen en om het bier lichter te maken. Voor de brouwerij is mais meemaischen is goedkoper dan glucosestroop (ook gemaakt van mais...)

Bij de rondleiding wordt verteld dat ze het toevoegen om de eiwit uit de gerst te verdunnen. Dat zou de azijnzuurbacteriën minder kans geven.

Op zich is invertsuiker wel weer een historisch Engels ingrediënt, waar bij de donkerder typen dan de caramel weer om de hoek komt kijken.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Monkey op 29-10-2018  11:28 uIn dit stuk (http://brewery.org/library/Rodnbch.html) uit 1996 zegt Peter Bouckaert dat ze maisgrit gebruiken om economische redenen en om het bier lichter te maken. Voor de brouwerij is mais meemaischen is goedkoper dan glucosestroop (ook gemaakt van mais...)

Bij de rondleiding wordt verteld dat ze het toevoegen om de eiwit uit de gerst te verdunnen. Dat zou de azijnzuurbacteriën minder kans geven.
Ik lees in het stuk:
CiteerAs starch adjunct corngrits is used in amounts around 10-12% for economical and taste aspects. Beer brewed with some starch adjunct gives a lighter, more digestable beer Almost all Belgian beers use some corngrits or rice.
Echter het verhaal stamt uit 1996, dus meer dan 20 jaar terug.
Ik denk niet dat er maar een brouwer is die zijn bier genoemd wil hebben met Amerikaanse Mosanto "Roundup" mais.

Monkey

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 29-10-2018  19:28 uIk lees in het stuk: Echter het verhaal stamt uit 1996, dus meer dan 20 jaar terug.
Ik denk niet dat er maar een brouwer is die zijn bier genoemd wil hebben met Amerikaanse Mosanto "Roundup" mais.
De vraag was:
Citaat van: BrouwMark op 16-09-2018  12:01 u- ik zie in veel recepten maisvlokken staan. Waarom is dat? En is dat traditioneel?
Dan lijkt me informatie uit 1996 (zoals ik ook al schreef) wel relevant. De relevantie van de opmerking over Monsanto ontgaat mij dan weer.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Monkey op 29-10-2018  19:38 uDe vraag was:Dan lijkt me informatie uit 1996 (zoals ik ook al schreef) wel relevant. De relevantie van de opmerking over Monsanto ontgaat mij dan weer.
Vraag eens of mij dat boeit?
Monsanto "roundup" mais is gewoon vergif.
Die Yankees mengen tegenwoordig Mosanto "roundup" mais met gewone mais.
Dus gewoon geen mais meer gebuiken, want het is gewoon niet betouwbaar.
De broeders van Rochefort hebben mais in hun recept ook al vervangen door tarwe.

Monkey

Mijn punt was je net zo goed suiker zou kunnen gebruiken. Trouwens ook puur gif volgens sommigen, net als tarwe.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Monkey op 29-10-2018  20:24 uMijn punt was je net zo goed suiker zou kunnen gebruiken.
Echter dan wel kandij suiker!
Citaat van: BrouwMark op 16-09-2018  13:59 uPasteuriseren lijkt me thuis vrij lastig om te doen.
Pasteuriseren stelt niets voor, met de Lidl weck ketel die ik als spoelwater ketel gebruik.

BrouwMark

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 29-10-2018  21:48 uEchter dan wel kandij suiker!

Huh?

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 29-10-2018  21:48 uPasteuriseren stelt niets voor, met de Lidl weck ketel die ik als spoelwater ketel gebruik.

Hoe zie je dat voor je dan?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: BrouwMark op 29-10-2018  21:53 uHuh?
Kandij suiker wordt door meerdere brouwerijen in trappistenkloosters gebuikt.
Citaat van: BrouwMark op 29-10-2018  21:53 uHoe zie je dat voor je dan?
HMM, gewoon de ketel vullen met water, de flessen erin laten plonsen.
Temperatuur instellen op 68 °C voor 30 minuten en de flessen de volgende dag er weer uit vissen.

BrouwMark

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 29-10-2018  22:10 uKandij suiker wordt door meerdere brouwerijen in trappistenkloosters gebuikt.

Dat is mij bekend. Waarom ik het zou moeten gebruiken in plaats van gewone suiker begrijp ik niet. Donkere kandij voegt nog iets toe, blanke niet.

Ik ga misschien wel maisvlokken gebruiken. Ik heb ze in huis, en het is traditioneel. Niet te veel, ik wil geen bier wat te dun is.

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 29-10-2018  22:10 uHMM, gewoon de ketel vullen met water, de flessen erin laten plonsen.
Temperatuur instellen op 68 °C voor 30 minuten en de flessen de volgende dag er weer uit vissen.

Lijkt me een heel slecht idee. De gist die in de fles zit van de hergisting autolyseert dan massaal, en geeft een verbrande rubbersmaak aan het bier. Voordat je zoiets doet moet je het bier filteren.

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 29-10-2018  22:28 uDat is mij bekend. Waarom ik het zou moeten gebruiken in plaats van gewone suiker begrijp ik niet. Donkere kandij voegt nog iets toe, blanke niet.
Dat klopt niet met mijn ervaring. Ik heb net een tripel gebrouwen met 20% witte kandijbrokken van Brouwland in de storting. De kandijsmaak is zeer duidelijk aanwezig, een volle ronde smaak, complexer, meer body dan wanneer ik kristalsuiker zou gebruikt hebben. Westmalle gebruikt ook witte kandij in de vorm van stroop. Als dit geen verschil maakte, zouden ze wel kristalsuiker toevoegen, da's veel goedkoper.

BrouwMark

Ok, laten we die discussie niet weer en niet hier doen...  :biersmile:

Mijn finale recept, met meer broeimouten en kleur, en maisvlokken:

BROEINEST roodbruin (30 l., EFF 80%)

BSG 1062, ESG (1) 1015, ABV (1) 6,2%, EBU 7,2, EBC 49

60,0% munichmout
13,3% amber/aroma 150 EBC
10,7% biscuit 60 EBC
06,7% maisvlokken
06,7% melanoidinmout 65 EBC
02,7% carafa III 1450 EBC

7 g magnum 11,6% FWH

Maischschema: 63 ºC 15 min, 73 ºC 60 min

Koken 120 min (met een eetlepel tarwebloem voor extra zetmelen voor de brett)

Hoofdvergisting met S-04 en Sacch. Bayanus
Nagisting in het solera-vat met de Roeselare-blend

...

Donderdag brouwen!

Hay

rodenbach tripartite (Flanders Brown Ale/Oud Bruin)

Original Gravity (OG): 1.071  (°P): 17.3
Final Gravity (FG):    1.018  (°P): 4.6
Alcohol (ABV):         6.98 %
Colour (SRM):          14.8   (EBC): 29.1
Bitterness (IBU):      18.1   (Tinseth)

52.8% Pale Ale Malt
37.27% Pilsner
4.66% Flaked Corn
3.88% Caramunich II
1.4% Carafa II malt

1.5 g/L East Kent Golding (5.1% Alpha) @ 75 Minutes (Boil)
0.5 g/L Saaz (3.1% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)


Single step Infusion at 67°C for 75 Minutes. Boil for 75 Minutes

Fermented at 20°C with Safale S-04


Recipe Generated with BrewMate

Dit is het recept wat wij gebrouwem hebben .
De hoofdvergisting hebben we met de s-04 gedaan en na een paar weken in het houten vat met de blend.
Na een jaar de helft eruit en nieuw erbij.
Komend jaar word het de derde keer.

BrouwMark

Tof, Hay! Hoe bevalt het bier? Ben je nog onverwachte dingen tegen gekomen?

Eric v B

Citaat van: BrouwMark op 30-10-2018  15:42 uTof, Hay! Hoe bevalt het bier? Ben je nog onverwachte dingen tegen gekomen?
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het een erg lekker bier is geworden. Mijn gevoel zegt dat ie een tikkeltje zuurder is dan vorig jaar maar het is een lekker fris bier geworden dat lekker wegdrinkt. Dit is gezien de ~7% alcohol erg verraderlijk.
Het onverwachte dat Hay tegen kwam is dat zijn brouwmaten dit jaar geen tijd hadden om te helpen bottelen en dat ze wel hun deel op zijn komen eisen  8)

Hals etiket:

BrouwMark

Citaat van: Eric v B op 30-10-2018  18:18 uUit ervaring kan ik je vertellen dat het een erg lekker bier is geworden. Mijn gevoel zegt dat ie een tikkeltje zuurder is dan vorig jaar maar het is een lekker fris bier geworden dat lekker wegdrinkt. Dit is gezien de ~7% alcohol erg verraderlijk.
Het onverwachte dat Hay tegen kwam is dat zijn brouwmaten dit jaar geen tijd hadden om te helpen bottelen en dat ze wel hun deel op zijn komen eisen  8)

Klinkt goed, en geeft hoop! Jullie versie zal wel een tik zwaarder zijn geworden dan 7% als je dat met de eerste gisting tot 1018 al had bereikt... Vooralsnog heb ik geen medebrouwers, misschien moet ik dat maar zo houden dan  :) :biersmile:

Eric v B

Citaat van: BrouwMark op 30-10-2018  19:15 uKlinkt goed, en geeft hoop! Jullie versie zal wel een tik zwaarder zijn geworden dan 7% als je dat met de eerste gisting tot 1018 al had bereikt... Vooralsnog heb ik geen medebrouwers, misschien moet ik dat maar zo houden dan  :) :biersmile:
Zelf had ik 7,6% berekend (met BrouwHulp) maar ik wil discussies met Hay vermijden en heb er daarom maar 7% van gemaakt  ;)

BrouwMark

Citaat van: Eric v B op 30-10-2018  19:22 uZelf had ik 7,6% berekend (met BrouwHulp) maar ik wil discussies met Hay vermijden en heb er daarom maar 7% van gemaakt  ;)

Wat was het uiteindelijke sg van het bier? Na het Roeselare-feest is 1003 volgens mij een vrij normale waarde. Als je dan van 1071 komt zit je op zo'n 9%...  :nut:

Hay

De eerste keer kan ik niet meer achterhalen.Maar de tweede keer is ie door gegaan tot 1.002 en toen ik het naar het vat overgeheveld heb was het sg 1.018.
Het begin sg was toen 1.065 en dan kom ik op 8.27 % ERIC!

Hay

Ach medebrouwers zijn soms toch wel handig bv bij het maken van een etiket. :)

BrouwMark

Lekker bezig mannen! Mijn versie gaat zo ook wel op een procentje of 8 uitkomen denk ik, maar dat was ook de bedoeling 8)

Eric v B

Citaat van: Hay op 30-10-2018  21:34 uAch medebrouwers zijn soms toch wel handig bv bij het maken van een etiket. :)
En bedankt!  :-[

BrouwMark

Brouwen ging niet helemaal jofel vandaag, een standaard gevalletje kraantje open laten staan in combinatie met wat lager rendement. Niet getreurd, dan wordt ie wat minder zwaar...

BrouwMark

Vandaag het solera-vat gevuld!



Overhevelen van het bier



De emmer staat klaar op de reddingsdeken



Het high-gravitybier bijgevuld met water, Roeselare blend erbij en 25 gram eikensnippers die een half uurtje op 130 ºC in de oven hebben gestaan

 

Het vat in de reddingsdeken verpakt, als een snoepje voor over een jaar.

En nu: wachten en smachten!

BrouwMark

Een begin van het tweede solera-vat met lambiek met Delftse wilde gisten is inmiddels ook gemaakt:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38018.0.html

ppuk

Ik kan dat topic wat je beschreef niet terugvinden (goedkope zuurstofdichte vergistingsvat'-topic van HansH). Heb je een linkje misschien?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.