Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste poging tot NEIPA  (gelezen 525 keer)

Offline rutger1973

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste poging tot NEIPA
« Gepost op: 02-04-2020 15:21 u »
Hallo medebrouwers,

Ik wil binnenkort eens een poging wagen om een niet al te zware en bittere maar fruitige New England IPA te brouwen. Ik heb onderstaand recept voor uiteindelijk 10 liter bier bij elkaar gesprokkeld... Ideeën?

WATER
10,6   START         
5,7   SPOEL         
16,3   TOTAAL         

MOUTSOORTEN EN GRANEN            

1800   Pilsmout         3 EBC
200   Munich         13 EBC
250   Tarwevlokken           0
250   Havervlokken      0
200   Carapils         7 EBC

2700                    TOTAAL

HOPSOORTEN            
5 g     Magnum (pellet)          60 min                 11%
30 g   Cascade (pellet)          0 flame out          5,30%
30 g    Centennial (bloemen)       0 flame out          9%
15 g    Cascade (pellet)         Dryhop 5 dgn         5,30%
20 g    Centennial (bloemen)      Dryhop 5 dgn         9%            

100 g        TOTAAL            

GIST                  
11 g   Safale S-04         

MAISCHSCHEMA            
TEMPERATUUR   TIJDSDUUR      
66                   45         
72                   15         
78                   5         

TOTALE KOOKTIJD
60            

Dank, groet en veel brouwplezier!
Rogier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
Re: Eerste poging tot NEIPA
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2020 15:36 u »
Hi Rutger,

NEIPA's hebben geen bittergifte op 60 minuten.
Maximaal vinden de hopgiftes vanaf 20 minuten einde kook plaats. Meestal rond vlamuit.
Dry hop mag omhoog naar 6 gram per liter en op verschillende momenten gedoseerd worden.
Onderzoek wijst uit dat in 1x 6 gram per liter minder bevorderlijk voor de extractie van de stoffen uit de hop is dan wanneer je dit in meerdere batches split.
Ook worden er stoffen in de hop omgezet tot andere aromatische componenten (biotransformation)
Ik heb er zelf nu net 1 in de fles die per 10 liter het volgende heeft:
15 gram op 20 minuten
15 gram op 10 minuten
37,5 gram bij vlamuit
30 gram dry-hop op dag 1
30 gram dry-hop op dag 5
Dag 10 in de fles gedaan na 5 dagen een SG van 1018. Uiteraard geproefd en was echt ontzettend fruitig. Mango + sinaasappelsap hinten in de geur en afdronk
Moet uiteraard nog wel matureren in de fles met koolzuur dus kan er nog niet te veel over zeggen.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2020 15:51 u »
Ik zou voor een goed fruitige NEIPA wel naar zo'n 8 g/l gaan. 4 tijdens de hoofdvergisting en 4 eind vergisting.

De combinatie Cascade Centennial lijkt me niet de beste keuze. Dat gaat geen fruitbom opleveren, maar veel meer richting de aardse, kruidige kant. Voor een gewone IPA heel lekker, maar voor een NEIPA denk ik niet wat je zoekt. Daarnaast is een NEIPA heel gevoelig voor oxidatie, het is dus af te raden hopbellen te gebruiken.

Munich zou ik weglaten, je wil hem meestal zo licht mogelijk toch?

Offline rutger1973

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2020 16:06 u »
Dank voor de snelle reacties... dus meer hop toevoegen in de dryhop? Check!

De combi van de hop komt simpelweg omdat ik dit nog in de vriezer heb liggen :) Ik heb nog wat andere hop dus misschien een betere combi mogelijk..?

Offline IONOX

• Junior lid
  • **
  • Mastering witbier production
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2020 16:09 u »
Chinook Amarillo Cascade zorgt wel voor een mooie fruitbom

Offline Gorak

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 02-04-2020 16:13 u »
NEIPA's hebben geen bittergifte op 60 minuten.
Maximaal vinden de hopgiftes vanaf 20 minuten einde kook plaats. Meestal rond vlamuit.

Neipas mogen best een beetje bitter zijn, dat is een kwestie van smaak. Zelf zou ik wel kiezen voor een hopgift op 60 minuten.

Ik zou voor een goed fruitige NEIPA wel naar zo'n 8 g/l gaan. 4 tijdens de hoofdvergisting en 4 eind vergisting.

De combinatie Cascade centennial lijkt me niet de beste keuze. Dat gaat geen fruitbom opleveren, maar veel meer richting de aardse, kruidige kant. Voor een gewone IPA heel lekker, maar voor een NEIPA denk ik niet wat je zoekt. Daarnaast is een NEIPA heel gevoelig voor oxidatie, het is dus af te raden hopbellen te gebruiken.

Hier sluit ik me bij aan. Amarillo in plaats van Centennial. Hierbij zou ik zelf kiezen voor 2 g/l bij tijdens hoofdvergisting en 6 g/l eind vergisting.

Verder zou ik de carapils weglaten. Het idee dat dit een betere schuimkraag zou opleveren is een fabeltje.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2020 16:36 u »
Hoewel de M44 mijn favoriete gist is voor IPA's zou ik voor een NEIPA kiezen voor de Lallemand New England. Of je zou de Lallemand Voss Kveik kunnen nemen. Als je dat doet zou ik meer havervlokken in de stort doen (als je op zoek bent naar een hazy NEIPA).

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2020 16:49 u »
Hoewel de M44 mijn favoriete gist is voor IPA's zou ik voor een NEIPA kiezen voor de Lallemand New England. Of je zou de Lallemand Voss Kveik kunnen nemen. Als je dat doet zou ik meer havervlokken in de stort doen (als je op zoek bent naar een hazy NEIPA).

Als je hem lekker hazy wilt moet je al helemaal niet de Voss kveik gebruiken, die zorgt voor erg heldere bieren wat ik er overal over lees. Hebben zelf wel eens de Lallemand New England gebruikt? Kan er namelijk niet echt veel reviews over vinden waar mensen daar enthousiast over zijn. over het algemeen lijkt mij de S04 de beste “standaard” korrelgist voor een Neipa.

Offline rutger1973

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 02-04-2020 17:05 u »
Hij mag van mij best een oranje gloed hebben... vandaar mijn toevoeging van carapils en Munich. Alleen Munich beter?

Gist wilde ik inderdaad op 'standaard: S-04 houden.

Wat betreft de hop, ik wilde inderdaad een klein bittertje erbij hebben. Welke hop kan ik daarvoor gebruiken? Wat vinden jullie van onderstaand schema:

? g     ?                                 60 min               
30 g   Cascade (pellet)               0 flame out         
30 g    Amarillo (bloemen)       0 flame out         
20 g    Cascade (pellet)              Dryhop 5 dgn       
20 g    Amarillo (bloemen)      Dryhop 5 dgn   
20 g    Chinook (Pellets)      Dryhop 5 dgn   

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 02-04-2020 17:08 u »
Als je hem lekker hazy wilt moet je al helemaal niet de Voss kveik gebruiken, die zorgt voor erg heldere bieren wat ik er overal over lees. Hebben zelf wel eens de Lallemand New England gebruikt? Kan er namelijk niet echt veel reviews over vinden waar mensen daar enthousiast over zijn. over het algemeen lijkt mij de S04 de beste “standaard” korrelgist voor een Neipa.

Jazeker. Deze heb ik zeker wel gebruikt. Ik zeg daarom ook niet voor niets dat voor een hazy NEIPA meer haver in de stort moet. Ik heb 10% havervlokken gebruikt en heb nu een hazy Mango NEIPA. Ik ben overigens best enthousiast over de Voss Kveik. De Kveik vlokt inderdaad sterk uit, maar dat wil niet zeggen dat deze gist altijd helder bier oplevert. Deze discussie kan beter worden gevoerd in het topic over Voss  Kveik.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2020 08:51 u »
ik gebruik in NEIPA'S ook haver en zelfs een heel klein beetje tarwe. Verder whirlpool en dryhop, geen bittergift, maar das een keuze. ook water profiel is belangrijk.
Die London Fog gist werkt bij mij altijd mooi.

Tags: