Eind SG te hoog na vergisting?

Gestart door bsmpower, 13-09-2018 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bsmpower

Ik heb zaterdag een IPA gebrouwen en begon goed met 1060 SG (precies volgens berekening). De eind SG zou 1010 moeten zijn volgens dezelfde berekening. De vergisting is inmiddels gestopt (water in waterslot staat weer horizontaal) maar ik meet nu ongeveer 1012/1014

Ik ga morgen een weekje op vakantie en vroeg me af wat ik het beste kan doen. Ik wil sowieso nog gaan dryhoppen. Zal ik het overgieten naar het andere vat om te dryhoppen en hopen dat ie nog iets bij trekt? Of beter een week laten zitten in het huidige vat? Kan het überhaupt kwaad dat ik mijn verwachte eind SG niet haal?

Het gaat trouwens over ongeveer 20 liter (IPA) met 1 zakje gist (11g) Safale US-05.

Dund

Gewoon week wachten en volgende week dryhop erin. Overhevelen zou ik sowieso niet doen. Zuurstof inslag bij ipa is echt niet iets wat je wilt.

bsmpower

Dat scenario had ik nog niet bedacht. Dus gewoon in hetzelfde vat verder gaan? Dode gist is geen probleem? Wanneer hevel je wel over naar een ander vat?

Jacques

Citaat van: bsmpower op 13-09-2018  20:02 uDat scenario had ik nog niet bedacht. Dus gewoon in hetzelfde vat verder gaan? Dode gist is geen probleem? Wanneer hevel je wel over naar een ander vat?

Over nut en noodzaak van overhevelen zijn al heel veel discussies gevoerd.

Veel hobbybrouwers zien het nut van overhevelen niet zitten. Zelf denk ik daar anders over. Ook bij een IPA wil je geen autolysesmaakjes. Ik adviseer om over te hevelen als de nagisting nog niet is afgelopen. Er wordt dan nog koolzuur gevormd. Overhevelen als de vergisting geheel is afgelopen kan oxidatie geven. Dat wil je niet. Als er geen vergisting meer is kun je beter niet overhevelen. In dat geval is laat je het bier niet te lang op de gist staan en ga je eerder over op het bottelen van je bier. Laat het bier na einde nagisting (geen werking meer waterslot) nog 4 tot 5 dagen staan om zo veel mogelijk gist te laten bezinken en bottel met niet meer dan 4,5 à 5 g suiker per liter bier.

Overigens is een eind SG van 1012 komende van 1060 een vrij gebruikelijke vergistingsgraad (80%) voor de US-05. Zeker als je een redelijk aandeel caramouten in je stort had zitten.
Kun je het volledige recept hier plaatsen?


bsmpower

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Het waterslot laat ineens toch nog wat activiteit zien. Misschien toch maar overhevelen dan, ook al is het iets te laat (doen we de volgende keer anders). Het recept hieronder. Niet een echte IPA, meer een blond met IPA touch. in ieder geval geen Caramout gebruikt deze keer.

Ps waarom zo weinig suiker? Ik gebruik normaal 7 g per liter.


Adbrouwt

Nee niet hevelen want de vergisting is bijna ten einde.  Lekker een week laten staan. Ik zelf laat het soms wel tot drie weken staan.

joerivang

Als je 1.010 verwacht en je eindigt op 1.012 dan is dat geen enkel probleem, als je je recepten maakt met bijvoorbeeld BrouwHulp dan zijn dat allemaal schattingen. Vergisting is klaar als die klaar is, mits je natuurlijk echt een sg meet van 1.030, dan spreken we van een verstokte vergisting maar dat is hier niet aan de hand.

Het feit dat je nog steeds waterslot activiteit ziet is misschien de omgeving, zodra bijvoorbeeld bij mij de vergisting klaar is en ik trek de deur van de klimaatkast open dan kan het nog zijn dat het waterslot even beweegt, maar dat is niet van de vergisting maar van de omgevingsdruk.

Zoals Jacques zegt is overhevelen een discussiepunt hier op het forum, daar zul je je eigen weg in moeten vinden. Over het algemeen als wij willen lageren dan hevelen wij over, als wij relatief snel willen bottelen dan hevelen wij niet altijd over.

Ik zou op dit moment niet meer overhevelen in ieder geval, gezien jouw vergisting waarschijnlijk helemaal klaar is.

DLB

Een IPA hoort geen hele zware koolzuurbeleving te hebben vandaar de relatief lage hoeveelheid suiker voor het bottelen.

1012 is in mijn ogen een vrij normale en te verwachten eind SG.

Als je er een IPA van wil maken zou ik de hoeveelheid dryhop wel verhogen, maar je hebt aangegeven dat het eigenlijk een IPA-touch is dus dat is aan jezelf.

bsmpower

Top hoor al die snelle reacties 👍🏼👍🏼👍🏼
Ik heb tussendoor ook even wat andere topics gelezen op dit forum over wel of niet lageren. Ik laat het maar gewoon in het vat omdat de vergisting op zijn einde is. Kan ik wel een zakje hop toevoegen nu, en weekje laten staan? Gooi het dan wel via het gat in de deksel naar binnen. Komt dus even lucht bij maar dat kan niet anders? Ik ga dan volgende week bottelen.

Qua dryhoppen, aan hoeveel gram denken jullie? Heb genoeg hop dus kan het nog aanpassen.

Tot slot wil ik ook nog testen met eikenhouten snippers met de helft van het bier. Is het verstandig dit ook in hetzelfde vat te gooien of dan beter wel eerst lageren?

DLB

Op 20 liter bier hoef je met koudhop niet heel zuinig te doen. 100 - 200 g in totaal kan denk ik prima alhoewel je dan wel al richting een echte IPA gaat.

Houtsnippers toevoegen kan je het beste doen in een steriel zakje (snippers even in de oven). Dan kan je het er uithalen als je proeft dat de smaak gaat overheersen, maar je nog wel wil verder lageren.

joenedu

Er zijn diverse experimenten uitgevoerd met het toevoegen van houtsnippers, leuk naslagwerk hier. De methode die DLB hierboven beschrijft is ook een prima methode!
Houtsnippers in een IPA had ik zelf niet zo snel bedacht, ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Jacques

Citaat van: bsmpower op 14-09-2018  08:37 uPs waarom zo weinig suiker? Ik gebruik normaal 7 g per liter.

Het gewenste koolzuurgehalte is niet bij alle bieren hetzelfde. Daarom is het beter geen standaard hoeveelheid bottelsuiker te gebruiken.

Daarnaast loop je het risico dat als je snel bottelt er toch nog een kleine hoeveelheid vergistbare suiker aanwezig is dat zorgt voor een veel te hoog koolzuurgehalte. Dit betekent echter dat je heel snel kunt bottelen. Het SG moet minstens 5 dagen gelijk zijn gebleven voordat je kunt bottelen. Veel langer laten staan om het allerlaatste restje suiker te laten vergisten betekent meer autolyse. Dat past niet bij een IPA. Bij andere bierstijlen zoals een saison is dat minder storend.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.