Schoonmaken RVS vergistingsvat

Gestart door MikeG, 13-09-2018 16:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Hallo bierliefhebbers,

Vandaag mijn RVS brew bucket binnengekregen en nu staat in de handleiding dat deze eerst gereinigd dient te worden met Tri-sodium fosfaat. Ik heb geen idee wat dat is dus met andere woorden.... help... welk middel moet ik hierop gebruiken?

Wederom dank.

PiWi

Even googlen en je weet wat het is. Maar dat heb je waarschijnlijk toch niet in huis. Ik heb deze week ook een nieuwe binnen gekregen, met puro oxi schoongemaakt en heel goed nagespoeld. Beetje met een afwasborstel erin borstelen. Straks voor gebruik op de normale manier ontsmetten. Moet genoeg zijn.

Hans E. Pans

Ssbrewtech ontraadt volgens mij puro oxi.

Advies is om RVS eerst te passiveren met een behoorlijke hoeveelheid Star San (of vergelijkbaar) en dat een tijdje te laten staan en droog te laten dampen. Daarna spoelen, droogmaken en gebruiken.

Heb deze exercitie  pasgeleden ook uitgevoerd met mijn nieuwe rvs schatjes (brewbucket en ketel) van Brewtech.

tdp

Even zoeken levert de volgende resultaten op:
zoekresultaat 1
zoekresultaat 2
zoekresultaat 3

Anderzijds, hoe maak je je nieuwe pannenset o.i.d. schoon? Met een sopje toch gewoon? ;)

DieterB

Citaat van: Hans E. Pans op 13-09-2018  16:40 uSsbrewtech ontraadt volgens mij puro oxi.

Advies is om RVS eerst te passiveren met een behoorlijke hoeveelheid Star San (of vergelijkbaar) en dat een tijdje te laten staan en droog te laten dampen. Daarna spoelen, droogmaken en gebruiken.

Heb deze exercitie  pasgeleden ook uitgevoerd met mijn nieuwe rvs schatjes (brewbucket en ketel) van Brewtech.

Volgens mij geeft SSBrewtech aan dat pure oxi de gravering aan kan tasten. Verder kan het volgens mij geen kwaad.
Star San heb ik ook gebruikt om de brewbucket te passiveren. Nu, na een aantal keren brouwen, ziet de ketel er nog uit als nieuw. Gewoon schoonmaken en goed naspoelen

Hans E. Pans

Nee, Barkeepers Friend tast de gravering aan.

haicoterbeek

Tri Sodium Phosfate (TSP)  is natrium fosfaat in het Nederlands. Het is een ontvetter. Niet meer dan dat. Kalium fosfaat is ook een ontvetter  en is in Nederland bekend onder de naam Dasty ( € 2,99 bij de Wibra)
TSP wordt voorgeschreven om allerlei vetten en oliën die tijdens het productieproces worden gebruikt te verwijderen.
Ook een 1% natrium hydroxide oplossing is te gebruiken als ontvetter.
Voor afwasmiddel (Dreft of de goedkopie van de Aldi) geldt het zelfde.


Door metaal te passiveren krijgt het onderliggende metaal zijn oorspronkelijke corrosiebescherming terug. Dit door de vorming van een laagje chroomoxide.
RVS passiveert ook vanzelf. Net zo als je RVS pannenset, je aanrechtblad, spoelbak, etc.
Wil je dit proces toch versnellen dan kun je dit doen met een zuur zoals salpeterzuur of fosforzuur.
Star San bevat fosforzuur en is dus ook te gebruiken als passiveermiddel.


De meeste pannen zijn trouwens van RVS 304. Deze legering is minder corrosie bestendig als RVS 316.

Maar ik moet de eerste huismoeder nog ontmoeten die zich zo druk maakt om haar BK pannenset. Geeft wel aan hoe druk wij brouwers ons maken om details!

Edwin brouwt


Jacques

Citaat van: MikeG op 13-09-2018  16:21 u... in de handleiding dat deze eerst gereinigd dient te worden met Tri-sodium fosfaat. Ik heb geen idee wat dat is ...

In mijn boek Bierbrouwen voor dummies is een hoofdstuk over schoonmaken en desinfecteren opgenomen. Hierin komen de belangrijkste reinigingsmiddelen aan bod. Zo kun je lezen over trinatriumfosfaat:
"Sommige hobbybrouwers gebruiken vaatwasmiddel als reiniger. De werkzame stof daarvan is trinatriumfosfaat. Deze stof is ook in zuivere vorm te koop bij onze leveranciers.
Net als de oxi-middelen is trinatriumfosfaat relatief goedkoop. Het is een zeer goede ontvetter, vandaar ook dat het gebruikt wordt in vaatwasmachines. Ook bij het gebruik van trinatriumfosfaat lost organische aanslag op als de contacttijd langer is en hoef je minder te boenen.
Een nadeel van dit middel is dat het minder milieuvriendelijk is. Dit komt door de fosfaten die milieubelastend zijn."

DoubleW

Zoals jacques zegt, vaatwasser tabletten werken uitstekend en zijn goedkoop. Werken ook tegen ontstaan van ketelsteen

Hans E. Pans

Citaat van: DoubleW op 14-09-2018  10:03 uZoals jacques zegt, vaatwasser tabletten werken uitstekend en zijn goedkoop. Werken ook tegen ontstaan van ketelsteen

Gewoon tablet erin en water erbij? Moet je daarna weer passiveren?

haicoterbeek

Citaat van: Hans E. Pans op 14-09-2018  11:45 uGewoon tablet erin en water erbij? Moet je daarna weer passiveren?
Nee! Passiveren zo snel mogelijk van je harde schijf halen. Wordt in de industrie slechts gebruikt na verspanen, slijpen, frezen of lassen.

Hans E. Pans

Citaat van: haicoterbeek op 14-09-2018  16:09 uNee! Passiveren zo snel mogelijk van je harde schijf halen. Wordt in de industrie slechts gebruikt na verspanen, slijpen, frezen of lassen.

Mja, maar in de handleiding van Brewtech spulletjes wordt passiveren met een StarSan-badje toch echt geadviseerd. 

Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat je ook wel gelijk hebt. Heb een rvs triclad pannenset die ik al tig jaar dagelijks zonder enig probleem of spoortje roest gebruik zonder ooit maar te hebben nagedacht over passivatie. Tot ik de handleiding van mijn Brewtech gear las, had ik er zelfs nog nooit van gehoord.

CeesM

Citaat van: Hans E. Pans op 14-09-2018  16:14 uMja, maar in de handleiding van Brewtech spulletjes wordt passiveren met een StarSan-badje toch echt geadviseerd. 

Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat je ook wel gelijk hebt. Heb een rvs triclad pannenset die ik al tig jaar dagelijks zonder enig probleem of spoortje roest gebruik zonder ooit maar te hebben nagedacht over passivatie. Tot ik de handleiding van mijn Brewtech gear las, had ik er zelfs nog nooit van gehoord.
Dat passiveren doe ik bij elke nieuwe batch. Ik doe er een Star San oplossing van 5 liter in en spoel mijn chronical 7 er een aantal keren om.
Gelijk gepasiveerd en gedesinfecteerd.

Serge VL

Citaat van: CeesM op 14-09-2018  17:47 uDat passiveren doe ik bij elke nieuwe batch. Ik doe er een starsan oplossing van 5 liter in en spoel mijn chronical 7 er een aantal keren om.
Gelijk gepasiveerd en gedesinfecteerd.
Reinigen en beitsen en passiveren zijn 3 verschillende dingen,
Spoelen met een sterke Star San oplossing = Beitsen dan haal je dus de gevormde chroomoxide laag terug van de RVS en ook alle vrij aanwezige ijzerdeeltjes

Als je wil passiveren moet je na de beits stap nog spoelen met gedemineraliseerd water zodat de laatste sporen zuur weg zijn en dan kan je gaan passiveren.
Passiveren dit kan gewoon aan de lucht als je eerst alles netjes droog maakt en je vat enkele dagen zo wegzet zodat er terug een chroomoxide laag ontstaat of vb met warme salpeterzuur oplossing of een zuurstofwater oplossing.

Maar beitsen en passiveren die je in principe enkel bij de ingebruikname van je apparatuur of als er indicatie is dat de chroomoxide laag is aangetast (vlekken roestplekjes, ...)

Een goede beschrijving over deze processen vind je hier http://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Passivating_Pickling_NL.pdf

Heisenberg

Wat een gedoe allemaal. Ik hou het vooralsnog wel op PET of plastic!

Easywoods

Citaat van: Heisenberg op 15-09-2018  01:39 uWat een gedoe allemaal. Ik hou het vooralsnog wel op PET of plastic!

Dat is ook gedoe; PET kan je alleen met lauw water schoonmaken en plastic laat teveel zuurstof door  :-\

Ik hou het bij glas, dat kan alleen breken... dat dan weer wel  :P

DoubleW

Kunststof heet het tegenwoordig[emoji3] en je hebt tanks die speciaal gemaakt zijn voor vergisting, zie ook Speidel. Het is een kwestie van de juiste reinigingsmiddelen. Zuurstof wordt niet doorgelaten maar kunststof kan wel geur vasthouden

Serge VL

Citaat van: Easywoods op 15-09-2018  10:56 uDat is ook gedoe; PET kan je alleen met lauw water schoonmaken en plastic laat teveel zuurstof door  :-\

Ik hou het bij glas, dat kan alleen breken... dat dan weer wel  :P
PET reinigen enkel met lauw water? Bijna elke zure reiniger kan toegepast worden en ook zachte alkalische reinigers? https://www.4plas.com/download.php?id=104
PET een slecht zuurstof barrière? Je hebt in de meeste gevallen een veel groter probleem met je (silicone) stop van je fles dan met de fles zelf (en dit geld dus ook voor glas)


Easywoods

Citaat van: Serge VL op 15-09-2018  11:50 uPET reinigen enkel met lauw water?

Je hebt gelijk, te kort door de bocht... Ik doelde op de berichten betreffende het vervormen van de Fermentasaurus door het gebruik van heet water en met plastic bedoelde ik alle niet PET kunststoffen  :verbergen:

hansHalberstadt

Ik ooit nieuwe RVS fustjes gekocht en 3 RVS pannen. Nooit gepassiveerd en ook nooit enig nadeel van gezien, kortom niet nodig volgens mij. RVS is gewoon corrosiebestendig en hoef je niets aan te doen.

Heisenberg

Citaat van: Serge VL op 15-09-2018  11:50 ueen veel groter probleem met je (silicone) stop
Ik dacht dat silicone juist minder of geen O2 doorlaat.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 15-09-2018  17:43 uIk ooit nieuwe RVS fustjes gekocht en 3 RVS pannen. Nooit gepassiveerd en ook nooit enig nadeel van gezien, kortom nieet nodig volgens mij. RVS is gewoon corrosiebestendig en hoef je niets aan te doen.
Hans daar ga je een beetje in de fout, (eigenlijk de producenten)
Alle consumenten goederen in RVS die zijn in 99,99% van de gevallen van de fabriek af gereinigd, gebeitst en gepassiveerd en daar hoef je dus niets aan te doen.
Procesapparatuur waartoe ook CCT's en gistvaten behoren worden niet steeds van de fabriek uit eerst gereinigd, gebeitst en gepassiveerd daar er normaal een hele installatieprocedure volgt (leidingen die nog moeten worden gekoppeld en in elkaar gelast worden, CIP systemen enz..) Het is dus in de industrie standaard dat dit pas na de volledige installatie wordt uitgevoerd.

Voor mezelf maak ik dan de bedenking vele fabrikanten bieden wel de CCT eigenlijk nu ook aan als consumentengoederen! Maar uit pure financiële en gemakzuchts redenen vertikken blijkbaar een aantal producenten van deze CCT's ze dan ook te behandelen als consumenten goederen. :huilen:
Spike Brewing levert dan hun CCT's wel af als een consumenten goed dus netjes gereinigd, gebeitst en gepassiveerd. Maar daar staat dan ook een ander prijskaartje tegenover.

Serge VL

Citaat van: Heisenberg op 15-09-2018  18:42 uIk dacht dat silicone juist minder of geen O2 doorlaat.
Zie in het lijstje waar voor de elastomeren de zuurstofdoorlaatbaarheid van de verschillende materialen waar stoppen uit gemaakt worden wordt gegeven.
Een gewone rubberen stop laat dus ongeveer 20 keer minder zuurstof door dan een silicone stop.
Belangrijker is natuurlijk het contant oppervlak waar de dichting op plaatsvind, als dit ruw is (vb oude rubberen stop die al begint te ontbinden) zit natuurlijk daar je grootste zuurstof doorlaatbaarheid.
Link naar een (commercieel)onderzoekje over de dichting van verschillende stoppen al dan niet met een waterslot https://www.dropbox.com/s/krwayr7f61gjhlf/doorlaatbaarheid%20Kunsstof%20en%20stoppen.pdf?dl=0

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 16-09-2018  10:00 uHans daar ga je een beetje in de fout, (eigenlijk de producenten)
Alle consumenten goederen in RVS die zijn in 99,99% van de gevallen van de fabriek af gereinigd, gebeitst en gepassiveerd en daar hoef je dus niets aan te doen.
Procesapparatuur waartoe ook CCT's en gistvaten behoren worden niet steeds van de fabriek uit eerst gereinigd, gebeitst en gepassiveerd daar er normaal een hele installatieprocedure volgt (leidingen die nog moeten worden gekoppeld en in elkaar gelast worden, CIP systemen enz..) Het is dus in de industrie standaard dat dit pas na de volledige installatie wordt uitgevoerd.

Voor mezelf maak ik dan de bedenking vele fabrikanten bieden wel de CCT eigenlijk nu ook aan als consumentengoederen! Maar uit pure financiële en gemakzuchts redenen vertikken blijkbaar een aantal producenten van deze CCT's ze dan ook te behandelen als consumenten goederen. :huilen:
Spike Brewing levert dan hun CCT's wel af als een consumenten goed dus netjes gereinigd, gebeitst en gepassiveerd. Maar daar staat dan ook een ander prijskaartje tegenover.

Maar wat gaat er volgens jou dsn fout als je het gewoon voor eerste gebruik alleen goed schoon maakt/ontvet met afwasmiddel?

ps, misschien dan een tip voor Oscar met zijn Chinese CCT's 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.