Recept Saison

Gestart door steppeke1986, 13-09-2018 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

steppeke1986

Goedemorgen Brouwvrienden,

Maandag a.s. wil ik weer eens wat gaan brouwen.
Deze maal een lekkere Saison welke vooral goed door drinkbaar moet zijn, lekker droog en tikje hoppig:)
Met de ingrediënten die nog op voorraad zijn.

Onderstaande het recept zoals ik hem uitgedacht had:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSaison Monday 17th sept.
Brouwdatum02-08-2018
BierstijlSaison
Volume20,0 l
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,002 SG
Schijnbare vergistingsgraad96,2%
Alcoholgehalte6,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen
5,41 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,75 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,9 %
1,25 kgPale Ale moutDingemans7 EBC32,1 %
0,50 kgVloergemoute Bohemian tarwemoutWeyermann4 EBC12,8 %
0,40 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.5,7 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.35 min.5,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.5,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gMagnumbellen10,7%first wort hop30,9 IBU
20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%0 min.0,0 IBU
20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%koudhop0,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%koudhop0,0 IBU
French Saison (M29)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,006 SG
Schijnbare vergistingsgraad88,5%
Temp. nagisting26,0 °C
Temp. lagering7,0 °C

Gist zal de French Saison worden van mangrove jacks, die ligt nog een zakje in de koelkast:)

Ik wil deze batch gaan opsplitsen in 2 x 10 liter.

1ste batch: koudhop 2.5 gram p/l Styrian goldings bloemen ( heb deze nog liggen ).
2de batch: lageren met komkommer en citroen schil, 2 stuks komkommer in blokjes gesneden en ingevroren schil van 2 citroenen gevacumeerd met een scheut mooie gin.

Ook heb ik nog een kilo mooie zure krieken in de vriezer liggen, zou dit iets kunnen zijn met een Saison?

Uiteraard zijn al de tips welkom.

Met vriendelijke groet,
Stephan

JamMasterJustin

Beste Steppeke,

Wat mij direct opvalt is de dikte van je beslag. Dat is erg dun. Je kunt het beste een beslagdikte van 1 kilo mout tot 3,5 liter a 4 liter water aanhouden. Dat is de ideale richtlijn. Als ik het goed heb zorgt een te dun beslag voor een slechtere enzymomzetting, maar de pro's op het forum kunnen daar vast wat over vertellen. In ieder geval zou je beslag dunner moeten. Dan heb je ook meer spoelwater om meer suikers uit je beslag te spoelen.

Voor wat betreft je moutstort snap ik zelf de toevoeging van suiker niet echt. Een saison gist ver door. Daar moet iets tegenover staat qua moutigheid. Ik zou de suiker eruit halen.

Je vergisting kan ook gerust hoger eindigen dan 21 graden. Ik zou beginnen op 18, dan door naar 19, 20 etc. tot uiteindelijk een graad of 24 of 25.

En qua toevoegingen: ik zou dat niet in een Saison doen...

steppeke1986

Bedankt voor de opmerkingen! Recept heb ik aangepast naar onderstaande:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSaison Monday 17th sept.
Brouwdatum02-08-2018
BierstijlSaison
Volume20,0 l
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,002 SG
Schijnbare vergistingsgraad96,2%
Alcoholgehalte6,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
8,42 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,4 %
1,75 kgPale Ale moutDingemans7 EBC38,9 %
0,75 kgVloergemoute Bohemian tarwemoutWeyermann4 EBC16,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.35 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gMagnumbellen10,7%first wort hop28,2 IBU
20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%0 min.0,0 IBU
20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%koudhop0,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%koudhop0,0 IBU
French Saison (M29)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting26,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,006 SG
Schijnbare vergistingsgraad88,5%
Temp. nagisting26,0 °C
Temp. lagering7,0 °C

Hopelijk komt dit beter uit de bus:)

Mvgr,
Stephan

JamMasterJustin

Ik ben in de tussentijd even naar je maischschema aan het kijken. Wat is je gedachte achter het maischen voor 35 minuten op 72 graden? Dat is best lang en creeert onvergistbare suikers. In een Saison wil je meestal juist dat die ver doorgist, dat is (onder meer) wat een Saison kenmerkt. En je geeft zelf ook aan dat je 'm lekker droog wilt hebben.

Ik zou eerder gaan voor een eenstapsmaisch op 65 tot 67 graden voor 90 minuten. Je zou dan nog een 5 minuten op 78 graden kunnen maischen, maar dat lijkt mij niet noodzakelijk in een saison.

En nog een dingetje: je hebt - als ik het goed zie - 20 gram hop als vlamuit staan. Bij jou geeft BrouwHulp aan dat daar geen bitterheid wordt gecreeerd (zie 0,0 IBU), maar daar wordt zeker nog bitterheid gecreeerd. Ongeveer 2 IBU (als ik BrouwHulp mag geloven). Dan kom je rond 30 IBU, wat op zich prima is, maar wellicht dat je daar geen rekening mee hebt gehouden. Ik zie dat je je bitterheid in Tinseth berekent, ik heb hem op Rager staan en dan neemt ie de bitterheid bij de vlamuit wel mee.

steppeke1986

Citaat van: JamMasterJustin op 13-09-2018  15:13 uIk ben in de tussentijd even naar je maischschema aan het kijken. Wat is je gedachte achter het maischen voor 35 minuten op 72 graden? Dat is best lang en creeert onvergistbare suikers. In een Saison wil je meestal juist dat die ver doorgist, dat is (onder meer) wat een Saison kenmerkt. En je geeft zelf ook aan dat je 'm lekker droog wilt hebben.

Ik zou eerder gaan voor een eenstapsmaisch op 65 tot 67 graden voor 90 minuten. Je zou dan nog een 5 minuten op 78 graden kunnen maischen, maar dat lijkt mij niet noodzakelijk in een saison.

En nog een dingetje: je hebt - als ik het goed zie - 20 gram hop als vlamuit staan. Bij jou geeft BrouwHulp aan dat daar geen bitterheid wordt gecreeerd (zie 0,0 IBU), maar daar wordt zeker nog bitterheid gecreeerd. Ongeveer 2 IBU (als ik BrouwHulp mag geloven). Dan kom je rond 30 IBU, wat op zich prima is, maar wellicht dat je daar geen rekening mee hebt gehouden. Ik zie dat je je bitterheid in Tinseth berekent, ik heb hem op Rager staan en dan neemt ie de bitterheid bij de vlamuit wel mee.

Dank voor de tip, Maischschema zal ik aan gaan passen naar 90 minuten 66 graden, met de bitterheid had ik rekening gehouden, ik houd persoonlijk wel van een lekker bitter biertje:)

CeesM

Citaat van: steppeke1986 op 13-09-2018  12:33 uWater en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
8,42 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Gebruik je water uit Zutphen of is je waterprofiel nog niet aangemaakt?

Fermon

Afgelopen maandag heb ik ook gebrouwen met deze gist. Mijn start temp was 26 graden, inmiddels verhoogt naar 27.5. Volgens MJ krijg je de beste resultaten met deze gist tussen de 26 en 32 graden. Nog nooit eerder gebrouwen met deze gist dus ben benieuwd.
 
Ik heb BrouwHulp op tinseth staan en deze komt goed overeen met de echte bitterheid (bij mij in ieder geval). De vlamuit hop gift zet ik dan ik BrouwHulp op 3 a 5 min, dan neemt hij de bitterheid toch nog iets mee.

Ik heb ook gemaischt op 66 graden, 75 min. 

Martijn0172

In het voorjaar een vergelijkbaar recept gebrouwen, alleen met 75% pilsmout en 25% tarwe mout. Magnum als bitter en styrian golding op 5 minuten als aroma. maischschema 65c op 90 minuten gehouden, gestart op 26 graden en uiteindelijk geindigd op 32c. Een erg lekkere saison geworden. Het viel mij wel op dat er veel gistvorming bleef die niet goed op de bodem bleef plakken. Ook niet nadat de hergisting al weken had plaats gevonden en de flessen goed gekoeld waren. Ik vond het verder niet storend. Vond het een van mijn betere bieren dit jaar

steppeke1986

Beste brouwvrienden,

Recept is inmiddels gebrouwen en alweer een week of 3 op fles.
Mooie Saison geworden. Zeker voor herhaling vatbaar! Mooi fruitig en droog. Lekkere doordrinker.



Volgende keer willen we het zelfde recept aan houden en dan splitten met twee soorten gist. Tevens misschien een minimale hoeveelheid dryhop.

Groet,
Stephan

Michiel8012

Hey Stephan, even een "oud" draadje opgepakt maar ik ben benieuwd of je nog weet hoeveel bottelsuiker je hebt toegevoegd in deze. Ik heb momenteel een soortgelijke Saison op de mandfles staan (28 graden) en BrouwHulp geeft aan dat ik 10 gram per liter moet toevoegen. Ik twijfel een beetje het is in mijn beleving vrij veel. SG was al wel gezakt in een week van 1052 naar 1002. Ik hoor graag van je!

Groet,
Michiel

hans_nwk

Een saison mag flink wat koolzuur en schuim hebben. Zelf gebruik ik 9 g/l als bottelsuiker, hoger ga ik nooit. Maar die ene gram zal geen enorm verschil maken.

Groet,
Hans

Michiel8012

Dank voor je bericht Hans! Naar mijn idee (en de biertypegids) moet er inderdaad ook genoeg koolzuur in een Saison zitten. Aan de andere kant zit ik natuurlijk niet te wachten op spuiters. Binnenkort het sg maar weer meten en dan besluiten of het 9 of 10 gram wordt.

Groet,
Michiel

hans_nwk

Saison gisten soms hebben vaak lang nodig de laatste SG-puntjes weg te werken. (de een wat meer dan de andere).

Met zoveel bottelsuiker is het nog belangrijker goed uit te laten gisten.
Vaak is het advies dat als het SG drie dagen niet gezakt is dat je dan kunt bottelen, bij een saison zou ik uitgaan van een week ipv dire dagen gelijk SG.

Groet,
Hans

Michiel8012

Ja dat is geen slecht idee! Ik heb de be-134 gebruikt en die gist, als ik het forum zo bekijk, aardig door. Overmorgen weer even meten, ben benieuwd of die onder de 1000 is gedoken! Dat zou dan voor mij een primeurtje zijn.

Groet,
Michiel

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 20-05-2019  08:28 uSaison gisten soms hebben vaak lang nodig de laatste SG-puntjes weg te werken. (de een wat meer dan de andere).

Klopt helemaal. Zie het plaatje in https://www.lallemandbrewing.com/docs/products/bp/BEST-PRACTICES_DIASTATICUS_DIGITAL.pdf 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.