Desinfecteren met Halapur mp ipv Star San

Gestart door Martijn0172, 12-09-2018 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Mijn Star San is op, afgelopen weekend besteld maar nog niet uitgeleverd door Braumarkt. Nu zie ik opeens dat tijdens de coldcrash mijn kraantje langzaam lekt. Ik schat dat er al een liter of twee verloren is gegaan. Ik wil het bier keggen en bottelen. Is het voldoende om te desinfecteren met Halapur MP, deze gebruik voor mijn Braumeister.

dirk

Halapur is een desinfectans op basis van quaternaire ammoniumverbindingen. Het zal wel effectief zijn, maar ik weet ook dat kleine restanten die achterblijven schuimnegatief werken op het bier. Tot zover ik het weet wordt desinfectans op basis van quaternaire ammoniumverbindingen niet in brouwerijen gebruikt.

Oeps ik lees dat Halapur MP toch iets anders is dan Halapur, een alkalische reiniger met chloor. Waarom zou je er aan twijfelen? Volgens mij is dit identiek aan Chemipro Caustic, deze gebruik ik vaak om flessen te reinigen en te desinfecteren alvorens het bottelen.

Martijn0172

Ik krijg onvoldoende info via google (mijn Duits is zeer slecht), wat ik er uit haal is dat het een desinfecterend en reinigingsmiddel is. Vandaar dat ik begon te twijfelen.

dirk

Citaat van: Martijn0172 op 12-09-2018  22:19 uIk krijg onvoldoende info via google (mijn Duits is zeer slecht), wat ik er uit haal is dat het een desinfecterend en reinigingsmiddel is. Vandaar dat ik begon te twijfelen.

Je kunt het rustig gebruiken, vind het wel een zwaar middel voor het reinigen van de Braumeister, aangezien het chloor bevat. Chloor en RVS is geen geweldige combi, en een brouwketel hoeft ook niet ontsmet te worden.

Martijn0172

Het is het standaard reinigingsmiddel wat er bij verkocht/geleverd wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.