Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ervaring met Fermentis Ha-18  (gelezen 363 keer)

Offline DoubleW

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ervaring met Fermentis Ha-18
« Gepost op: 12-09-2018 20:20 u »
Wie heeft er inmiddels ervaring opgedaan met deze gist. En wat zijn de resultaten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online joenedu

• Senior lid
  • Land: nl
  • In hops we trust
Re: Ervaring met Fermentis Ha-18
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2018 20:32 u »
Hier is een topic over deze gist en hier een topic van Mark die er een RIS mee heeft gebrouwen.

Ik heb er ook een RIS mee gebrouwen die is geëindigd op 16%. Ik heb hem gebrouwen rond kerst 2017 en er zit nog steeds geen prik in nu, staat warm en draai de flessen af en toe om. Het is een alcoholisch monster geworden zonder koolzuur. Zit nog te denken om er bottelgist aan toe te voegen (dop lichten, paar druppels gist en dop er weer op) voor dat kleine beetje koolzuur maar ben er nog een beetje huiverig voor.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #2 Gepost op: 12-09-2018 21:18 u »
Zit nog te denken om er bottelgist aan toe te voegen (dop lichten, paar druppels gist en dop er weer op) voor dat kleine beetje koolzuur maar ben er nog een beetje huiverig voor.
Het toevoegen van gist als er geen vergistbare suikers meer aanwezig zijn heeft weinig nut!

Offline Hay

• Super lid
Re: Ervaring met Fermentis Ha
« Reactie #3 Gepost op: 12-09-2018 21:23 u »
Het toevoegen van gist als er geen vergistbare suikers meer aanwezig zijn heeft weinig nut!

Maar die zijn er juist wel, mag aannemen dat Joenedu bottelsuiker heeft toegevoegd bij het bottelen.
En aangezien er geen koolzuur is zijn deze nog niet vergist.
Gewoon bij een paar flessen uitproberen.
Ik voeg bij zwaardere bieren standaard bottelgist toe.

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-09-2018 21:32 u »
Ik denk dat er te weinig goede ervaringen nog zijn. Ik lees dat vd streek brouwerij erg positief is mogelijk hangt dat samen met het bier wat je wilt maken. Het gaat om barley wine/ris en als je hoog alc hebt is er weinig schuimkraag te beleven. Raar dat de gist ook alleen in 500 gr verkrijgbaar is. Wat zijn verder de toegevoegde enzymen: glucoamylase en verder

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #5 Gepost op: 12-09-2018 22:01 u »
Zit nog te denken om er bottelgist aan toe te voegen (dop lichten, paar druppels gist en dop er weer op) voor dat kleine beetje koolzuur maar ben er nog een beetje huiverig voor.

Ik heb er wat korrels champagnegist in gedaan, dat heeft een heel klein beetje iets geholpen...

Online joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2018 09:49 u »
Het bier is zoet en plat, zonder koolzuur, heb inderdaad bottelsuiker toegevoegd dus er is nog suiker aanwezig.

Maar die zijn er juist wel, mag aannemen dat Joenedu bottelsuiker heeft toegevoegd bij het bottelen.
En aangezien er geen koolzuur is zijn deze nog niet vergist.
Gewoon bij een paar flessen uitproberen.
Ik voeg bij zwaardere bieren standaard bottelgist toe.
Hoe voeg je bottelgist toe? Dat is denk ik iets makkelijker te doen als je nog moet bottelen (beetje gist erbij in het vat, roeren en bottelen neem ik aan). Ik heb een zakje F2, maar dat schijnt voor 'honderden liters' bier te zijn. Maar als je gaat hydrateren ga je weer verdunnen... twijfel nog erg.

Ik heb er wat korrels champagnegist in gedaan, dat heeft een heel klein beetje iets geholpen...
Ik heb je foto gezien inderdaad, dat is al beter dan bij mij. Nu erg zoet en een hele stoot alcohol, niet echt lekker. Ben trouwens wel benieuwd of een beetje koolzuur wel helpt voor de smaak, maar denk het wel.

Tags: