Rare vraag... brouwen en co melders...

Gestart door knifeman, 12-09-2018 15:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Dag, eerste post. Recent begonnen met hobbybrouwen thuis. Niks spectaculair, lukt goed, lekker bier, nog geen slechte batch gehad. Top forum, merci. Zeer veel info gevonden, ben fan van de search, dus eigenlijk nog geen vraag gehad die nog nooit gesteld was. Tot nu...

Een totaal 'raar' probleem, indirect met het brouwen. Ik heb thuis overal rook & co melders hangen, veiligheid boven alles, voor de kinderen zeg maar. Echter sinds ik sinds kort thuis hobby brouw en er permanent een vatje staat te pruttelen op de keukenkast krijg ik regelmatig een valse brandmelding. Zeer lastig, nooit last van gehad.

Nog iemand dit ervaren? Kan er bij het gisten buiten CO2 ook co vrijkomen? 

greetz

Heisenberg

Koolmonoxide.... In het verleden nare ervaring mee gehad. Ben eigenlijk mede daarom benieuwd.

CeesM

Dan heb je een melder die de CO2 uitstoot meet. Dan ben je niet groen bezig. ;)

haicoterbeek

Bij het vergistingsproces komt geen koolmonoxide vrij. Koolmonoxide is al in zeer geringe concentraties 200 ppm (0,02%) schadelijk. Brouwen zou dan een gevaarlijke bezigheid zijn. Buiten dodelijk is koolmonoxide ook nog eens explosief bij een bepaalde concentratie.
Valse meldingen bij  met name koolmonoxide melders worden wel beschreven.

Johan_vL

Het zou kunnen dat je koolmonoxide melder, kooldioxide aanziet voor koolmonoxide...
Je zou dit kunnen testen met een boterhamzakje: doe een boterhamzakje over je waterslot, tot hij zich gevuld heeft met CO2, dan blaas het zakje leeg bij de melder, als ie afgaat voila  ::)
 :brouwen:

SanderH

Het ligt aan het type melder dat je hebt, te lui om het uit te leggen, kan wikipedia ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rookmelder

hansHalberstadt

Sensors hebben vaak het probleem dat de gevoelig zijn voor meerdere stoffen.
Hier een voorbeeld van een sensor die ook gevoelig is voor waterstof, ethanol en aceton.
Zo's sensor is dus wel bruikbaar voor detectie van CO, mits de andere stoffen vrijwel niet voorkomen. waterstofgas komt normaal niet voor in huis en aceton ook niet dus in dat geval bruikbaar. De CO melder die jij hebt zal waarschijnlijk gevoelig zijn voor alcohol of CO2. 

chthon

Mijn rookmelder is al eens afgegaan door te vochtige lucht. Hij hangt een paar meter van de badkamerdeur, buiten de badkamer wel te verstaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.