(Imperial) Pils met Sorachi Ace

Gestart door Brouwert, 12-09-2018 14:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Hallo allemaal,

Ik zat voorzichtig te denken om eens wat experimenteels te doen en een imperial pils te gaan brouwen, met toevoeging van Sorachi Ace hop. Over beiden vind ik niet ontzettend veel terug.

Heeft iemand een recept en/of tips voor het brouwen van een imperial pils?
Hoe komt de Sorcahi het best tot zijn recht? Als bitterhop? Aroma hop? Of wellicht als koudhop na wat meer traditionele Saaz?

Traploper

Bij het brouwen van een zware ondergister heb je veel gist nodig, dus zorg daar wel voor.

Welk bier heb je voor ogen? Des te meer Sorachi Ace-karakter je toevoegt, des te minder het nog op een pils lijkt.

CeesM

Citaat van: Brouwert op 12-09-2018  14:45 uHallo allemaal,

Ik zat voorzichtig te denken om eens wat experimenteels te doen en een imperial pils te gaan brouwen, met toevoeging van Sorachi Ace hop. Over beiden vind ik niet ontzettend veel terug.

Heeft iemand een recept en/of tips voor het brouwen van een imperial pils?
Hoe komt de Sorcahi het best tot zijn recht? Als bitterhop? Aroma hop? Of wellicht als koudhop na wat meer traditionele Saaz?
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/190892/brooklyn-sorachi-ace

Brouwert

Citaat van: Traploper op 12-09-2018  19:24 uBij het brouwen van een zware ondergister heb je veel gist nodig, dus zorg daar wel voor.

Welk bier heb je voor ogen? Des te meer Sorachi Ace-karakter je toevoegt, des te minder het nog op een pils lijkt.

Klopt, ik heb al wat ondergisters gebrouwen die behoorlijk naar tevredenheid uit de bus zijn gekomen. De zwaarste was een meibock met een begin sg van 1.064.

Ik ben het zeker met je eens dat de sorachi snel kan overheersen, misschien dat ik een split doe met verschillende doseringen om er wat mee te spelen.
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de smaak die deze hop afgeeft bij bitter vs. aroma vs. koudhop toevoeging.

Brouwert

Citaat van: CeesM op 12-09-2018  19:58 uhttps://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/190892/brooklyn-sorachi-ace

Dank! dit bier heeft me hiertoe geïnspireerd, dus erg gaaf om het recept te zien!

CeesM

Citaat van: Brouwert op 12-09-2018  21:13 uDank! dit bier heeft me hiertoe geïnspireerd, dus erg gaaf om het recept te zien!
Alleen het koudhoppen zoals in het recept staat (10080 days) zou ik terugbrengen naar 3 dagen. ;)

Brouwert

Om met 5 kg pilsmout en een batch van 5 Gallon aan de gewenste sg van 1.082 te komen moet ik ipv de genoemde corn syrup meer dan 2 kg kristalsuiker toevoegen  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.