Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: (Imperial) Pils met Sorachi Ace  (gelezen 343 keer)

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
(Imperial) Pils met Sorachi Ace
« Gepost op: 12-09-2018 14:45 u »
Hallo allemaal,

Ik zat voorzichtig te denken om eens wat experimenteels te doen en een imperial pils te gaan brouwen, met toevoeging van Sorachi Ace hop. Over beiden vind ik niet ontzettend veel terug.

Heeft iemand een recept en/of tips voor het brouwen van een imperial pils?
Hoe komt de Sorcahi het best tot zijn recht? Als bitterhop? Aroma hop? Of wellicht als koudhop na wat meer traditionele Saaz?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Traploper

• Vol lid
Re: (Imperial) Pils met Sorachi Ace
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2018 19:24 u »
Bij het brouwen van een zware ondergister heb je veel gist nodig, dus zorg daar wel voor.

Welk bier heb je voor ogen? Des te meer Sorachi Ace-karakter je toevoegt, des te minder het nog op een pils lijkt.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 12-09-2018 19:58 u »
Hallo allemaal,

Ik zat voorzichtig te denken om eens wat experimenteels te doen en een imperial pils te gaan brouwen, met toevoeging van Sorachi Ace hop. Over beiden vind ik niet ontzettend veel terug.

Heeft iemand een recept en/of tips voor het brouwen van een imperial pils?
Hoe komt de Sorcahi het best tot zijn recht? Als bitterhop? Aroma hop? Of wellicht als koudhop na wat meer traditionele Saaz?
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/190892/brooklyn-sorachi-ace

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12-09-2018 21:12 u »
Bij het brouwen van een zware ondergister heb je veel gist nodig, dus zorg daar wel voor.

Welk bier heb je voor ogen? Des te meer Sorachi Ace-karakter je toevoegt, des te minder het nog op een pils lijkt.

Klopt, ik heb al wat ondergisters gebrouwen die behoorlijk naar tevredenheid uit de bus zijn gekomen. De zwaarste was een meibock met een begin sg van 1.064.

Ik ben het zeker met je eens dat de sorachi snel kan overheersen, misschien dat ik een split doe met verschillende doseringen om er wat mee te spelen.
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de smaak die deze hop afgeeft bij bitter vs. aroma vs. koudhop toevoeging.

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12-09-2018 21:13 u »
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/190892/brooklyn-sorachi-ace

Dank! dit bier heeft me hiertoe ge´nspireerd, dus erg gaaf om het recept te zien!

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 12-09-2018 21:23 u »
Dank! dit bier heeft me hiertoe ge´nspireerd, dus erg gaaf om het recept te zien!
Alleen het koudhoppen zoals in het recept staat (10080 days) zou ik terugbrengen naar 3 dagen. ;)

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 12-09-2018 21:52 u »
Om met 5 kg pilsmout en een batch van 5 Gallon aan de gewenste sg van 1.082 te komen moet ik ipv de genoemde corn syrup meer dan 2 kg kristalsuiker toevoegen  :nut:

Tags: