Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Allereerste keer bottelen.....  (gelezen 2333 keer)

Offline Thomas B

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen is zo mooi!
Allereerste keer bottelen.....
« Gepost op: 25-01-2006 23:33 u »
Beste Brouwers,
Wanneer kan ik mijn eerste brouwsel gaan bottelen?
Ik heb begrepen dat: als er gedurende 2 dagen geen verschil meer in het S.G. zit, dat ik dan kan gaan bottelen.
Hoe kan ik bottelen met een hevelslang zonder dat alle 'gisttroep' meekomt, want ik kan in mijn donkere bier niet zien of mijn hevel hoog genoeg zit zodat er geen troep meekomt.
Jullie ervaren vakmensen hebben vast een antwoord!
Gegroet Thomas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Silvio

• Junior lid
  • **
  • Bier goed,al goed!
Re: Allereerste keer bottelen.....
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2006 01:29 u »
Allereerst zou ik het hele zwikkie na de hoofdvergisting nog even twee weken koel weg zetten (10-15 graden) ,eerst het liefst overhevelen naar een mandfles.Na het lageren ,van de mandfles weer terug in een grote emmer (gistvat) met de benodigde suiker oplossing ( de benodigde hoeveelheid grammen suiker oplossen in dezelfde hoeveelheid ml kokend water).
 Dan kan het grote bottelfeest beginnen en door het overhevelen van je mandfles naar de grote emmer (gistvat) ben je verlost van de meeste troep (dode gistcellen) onderin om het zomaar te zeggen en krijg je een mooi helder biertje als eindresultaat.
Niet vergeten de suikeroplossing even goed door je jongbier te roeren alvorens te bottelen

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2006 08:09 u »
inderdaad: eerst hevelen en dan 1 of 2 weken lageren. Je zult dan zien dat je bier langzaam maar zeker helder trekt. Onderin komt een gistkoek te liggen. Ik gebruik altijd een zaklantaarn om in de gaten te houden of mijn hevelslang (mijn hevelslang heeft aan het uiteinde een stuk pijp zodat ik hem goed tegen de wand aan kan drukken) boven de gistkoek blijft. Zodra je overigens vaste stof mee ziet komen, dan moet je gewoon je slang wat hoger houden. Succes!

Offline Punker73

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Bateria Volle Petaj
« Reactie #3 Gepost op: 30-01-2006 10:59 u »
inderdaad je bier laten lageren ... ik heb dit pas geleden voor de 1e keer gedaan met mijn brouwsel en wat een veschil zeg!!!  samenvol

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2006 11:01 u »
Wat voor verschil zie/proef/ruik je dan?

Offline Punker73

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Bateria Volle Petaj
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2006 11:11 u »
Ik heb pas 25 liter Mexican Serveza gebrouwen en als test 2 flessen gevuld zonder te lageren ... de rest heb ik laten staan om te lageren. De 2 flessen die ik zonder lageren heb gevuld (zijn blanke flessen) hebben 1 - 2 mm witte gist opo de bodem zitten wat ik na het lageren niet meer had. Zeker als je "pils" maakt en dit in blanke flessen bottelt ziet het er een stuk smakelijker uit zonder die witte pulp in je fles ..... qua smaak weet ik het nog niet aangezien ik nog niet geproefd heb.

Op de smaak kom ik nog terug  :gistsmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2006 15:40 u »
Daar ben ik wel benieuwd naar...Ikzelf lager eigenlijk nooit. Als het bier is uitvergist gaat het bij mij meteen de fles in... :proost:

Als het lageren je bier ten goede komt, is het natuurlijk het overwegen waard  :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

Tags: