Explosieve vergisting

Gestart door rlandzaat, 12-09-2018 10:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rlandzaat

Veel topics gaan over vergisting, die slecht of niet op gang komen. Dit is nu eens een topic over een heel uitbundige start van de vergisting.

Zondag j.l. hebben we een SMaSH gebrouwen met Pale Ale mout en Cascade hop en US-05 gist. Tien minuten voor het koken heb ik daar wat gistvoeding aan toegevoegd. Een brouwvriend heeft me dat ooit eens aangeraden. Voor korrelgist eigenlijk niet zo nodig, dus daarom had ik de aanbevolen dosering wat naar beneden afgerond.

Gistermiddag belde mijn brouwmaat op om te vragen wat ik gedaan had, want de gist kwam bijna de brouwruimte uit (beetje overdreven). Het zag er gisteravond zo uit:



Ik ben benieuwd in hoe het verder verloopt en of het effect op de uiteindelijke kwaliteit van het bier zal hebben.


brouwerwaldonk

Gist die door het waterslot komt is altijd een bron van allerlei infecties. Zo te zien is uw recipiënt te klein, te weinig kopruimte.
Ik vermoed dat een bijkomende reden is, door te warm vergisten.

Ik had vorig jaar ook een heel hevige gisting eind augustus, die er nog net inbleef. in het midden van het gistvat is het tot tegen het deksel gekomen.



Dit is een beeld van een normale gisting met het deksel er nog op.

jaapz

Ik zou voor de zekerheid even het waterslot schoonmaken (als de hevigste vergisting inmiddels voorbij is), verder zou ik even  "blow-off tube" googelen en voortaan bij hevig schuimende gisten die aanpak gebruiken

Wel mooi als de gist het zo naar z'n zin heeft, he?  :biersmile:

Serge VL

Een busje schuimstop in huis hebben is handig op zulke momenten, enkele druppels bij in het gistvat en gedaan met overschuimen.
Google maar eens op Fermcap-S wat identiek is aan Shuimstop van Brouwmarkt
https://www.Brouwmarkt.nl/onze-producten/likeurmaken/smaak-kleur-correctie/smaak-procesverbetering/schuimstop-verhindert-schuimvorming-bij-destillatie-100-ml.html

En neen het heeft geen negatieve invloed op de schuimvorming achteraf in je bier, het is onschadelijk en het komt uiteindelijk niet terecht in je flesje
En lees aub eerst de reviews van Fermcap-S en hoe het te gebruik op het net alvorens deze methode tegen overschuiven weer eens de grond in te boren, je moet het niet gebruiken je mag het gebruiken  :proost:

rlandzaat

Citaat van: Serge VL op 12-09-2018  11:46 uEen busje schuimstop in huis hebben is handig op zulke momenten, enkele druppels bij in het gistvat en gedaan met overschuimen.
Google maar eens op Fermcap-S wat identiek is aan Shuimstop van Brouwmarkt
https://www.Brouwmarkt.nl/onze-producten/likeurmaken/smaak-kleur-correctie/smaak-procesverbetering/schuimstop-verhindert-schuimvorming-bij-destillatie-100-ml.html

En neen het heeft geen negatieve invloed op de schuimvorming achteraf in je bier, het is onschadelijk en het komt uiteindelijk niet terecht in je flesje
En lees aub eerst de reviews van Fermcap-S en hoe het te gebruik op het net alvorens deze methode tegen overschuiven weer eens de grond in te boren, je moet het niet gebruiken je mag het gebruiken  :proost:

Dit is voor mij de eerste keer, dat de gist zo enthousiast van start gaat. In het verleden weleens last van het tegendeel gehad. De volgende keer halveer ik de hoeveelheid gistvoeding, kijken wat dat doet. En ik zorg er zeker voor, dat ik zo'n flesje schuimremmer bij de hand heb.

rlandzaat

Citaat van: jaapz op 12-09-2018  11:00 uIk zou voor de zekerheid even het waterslot schoonmaken (als de hevigste vergisting inmiddels voorbij is), verder zou ik even  "blow-off tube" googelen en voortaan bij hevig schuimende gisten die aanpak gebruiken

Wel mooi als de gist het zo naar z'n zin heeft, he?  :biersmile:

Waterslot heb ik na het maken van de foto schoongemaakt. Ik ken het principe van de blow-off tube, maar tot nu toe heb ik die niet nodig gehad. Het schuim kwam nooit verder dan een kleine tien centimeter. Ik ga dat zeker regelen.

EBC

Ik vind blow-ff op zich niet erg, een beetje gist verliezen kan geen kwaad. De rommel is natuurlijk vervelend, daarom laat ik mijn blow-off slang in een PET-fles uitkomen met daarin water met deze E900 antischuim. Zo schuimt mijn 'waterslot' niet over, en hoef ik geen siliconen in mijn bier te doen.

rlandzaat

Citaat van: EBC op 12-09-2018  13:44 uIk vind blow-ff op zich niet erg, een beetje gist verliezen kan geen kwaad. De rommel is natuurlijk vervelend, daarom Ik laat mijn blow-off slang in een PET-fles uitkomen met daarin water met deze E900 antischuim. Zo schuimt mijn 'waterslot' niet over, en hoef ik geen siliconen in mijn bier te doen.

Slim
 :groots:

joenedu

Da's slim inderdaad.
Ik zit nog steeds te bedenken hoe je die slang luchtdicht op je vat aan kunt sluiten, zodat het overschot aan gist ook daadwerkelijk de buis ingaat in plaats van bij de buis langs naar buiten.

Heisenberg

Citaat van: rlandzaat op 12-09-2018  13:02 uWaterslot heb ik na het maken van de foto schoongemaakt. Ik ken het principe van de blow-off tube, maar tot nu toe heb ik die niet nodig gehad. Het schuim kwam nooit verder dan een kleine tien centimeter. Ik ga dat zeker regelen.
Bij de fermentasaurus kun je een ballock op je CO2 leiding zetten met daaraan een slang die uitkomt in een fles, dan heb je al een blowoff :) ;) Alleen heb je dan wel de drukset nodig.

rlandzaat

Citaat van: joenedu op 12-09-2018  16:59 uDa's slim inderdaad.
Ik zit nog steeds te bedenken hoe je die slang luchtdicht op je vat aan kunt sluiten, zodat het overschot aan gist ook daadwerkelijk de buis ingaat in plaats van bij de buis langs naar buiten.
Zou je niet een siliconenslang aan het binnenpijpje van het waterslot kunnen bevestigen? Dat is soepel en aansluiten op het vat is dan ook opgelost.

joenedu

Citaat van: rlandzaat op 12-09-2018  19:05 uZou je niet een siliconenslang aan het binnenpijpje van het waterslot kunnen bevestigen? Dat is soepel en aansluiten op het vat is dan ook opgelost.
Hey, da's een goed idee. Bedankt!!

haicoterbeek

Ik gebruik niets anders als een blow-off pijp met slang, die in een beker met star-san oplossing uitkomt.
Buiten het feit dat schuim niet meteen uit je waterslot over je vat stroomt heeft dit als voordeel:
Bij monstername geen risico dat water uit je waterslot terugstroomt in het gistvat.
Bij coldcrashen idem dito. De blow-off pijp heeft een behoorlijke inhoud zodat er geen water terug stroomt in het gistvat.
Eenvoudig te installeren.
Buiten de vergistingskast te plaatsen waardoor de vergisting te volgen is zonder de kast te openen.
Minder onderdelen om te reinigen.

joenedu

Citaat van: haicoterbeek op 12-09-2018  20:30 uBuiten de vergistingskast te plaatsen waardoor de vergisting te volgen is zonder de kast te openen.

Dan moet ik een gat in mijn koelkast maken en daar ben ik niet zo'n voorstander van, heb de kabels voor warm en de voeler van de stc-1000 ook gewoon via de deurrubbers lopen. Nog iets om over na te denken.

haicoterbeek

Citaat van: joenedu op 12-09-2018  20:35 uDan moet ik een gat in mijn koelkast maken en daar ben ik niet zo'n voorstander van, heb de kabels voor warm en de voeler van de stc-1000 ook gewoon via de deurrubbers lopen. Nog iets om over na te denken.
http://sausageswest.com/wp-content/uploads/2016/05/Drill-Refrigerator.pdf

joenedu


CeesM

Citaat van: rlandzaat op 12-09-2018  10:31 u
Op dit type waterslot kan je een slang van 9mm inwendig op het bovenpijpje steken. Dopje er af en drijvertje er uit.

Heisenberg

Citaat van: joenedu op 12-09-2018  20:35 uDan moet ik een gat in mijn koelkast maken en daar ben ik niet zo'n voorstander van, heb de kabels voor warm en de voeler van de stc-1000 ook gewoon via de deurrubbers lopen. Nog iets om over na te denken.
Dat gaat prima. Ik heb drie vergistingskasten, en in alledrie met een 7-gatenzaag bovenin een gat gemaakt, met daarin een kabeldoorvoer.  :) ;)


jaapz

Citaat van: Heisenberg op 14-09-2018  09:32 uDat gaat prima. Ik heb drie vergistingskasten, en in alledrie met een 7-gatenzaag bovenin een gat gemaakt, met daarin een kabeldoorvoer.  :) ;)


Jij hebt dan ook het voordeel dat je precies weet waar je koelelement zit, bij sommige merken koelkast is dat lastig om te bepalen. Bij mijn koelkast ook maar op de gok een gat geboord (wel na even goed te kijken waar het koud werd bij aanschakelen). En als je eenmaal in het element geboord hebt kan je de koelkast afschrijven!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.