Ombouw koelkast-gistkast : Originele thermostaat verwijderen?

Gestart door mrbassman1974, 12-09-2018 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Hoi allemaal,

Ik ben voornemens een gistkast te bouwen. Ik heb hiervoor een tweedehands koelkast gekocht op Marktplaats.
Hij doet het verder prima maar ik ben alleen zo slim geweest om niet aan het regelelement te denken wat in die koelkast zit. Hierdoor past mijn gistvat dus (net) niet in de koelkast...

Nu zit ik eraan te denken om deze originele thermostaat met bediening uit de koelkast te slopen en het koelelement rechtstreeks op de stroom aan te sluiten. Mijn gistvat past dan wel. Ik wil de regeling dan volledig overlaten aan de STC1000. Het element geeft dan vol gas op het moment dat het ingeschakeld wordt lijkt me.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben niet onhandig maar ben ook geen elektricien  8). Is dit te doen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Danny

tdp

Kun je de thermostaat niet wat verplaatsen dat het wel past? Ik raad het je af om deze er tussenuit te halen. Wanneer je zoekt op "thermostaat verwijderen" zul je veel topics vinden hierover.

MartijnNOP

Mocht je heel toevallig een Fermentasaurus hebben, dan zou je de standaard nog om kunnen draaien  ;)

ray81

Thermostaat verwijderen is geen probleem. Eigenlijk wil je die toch vervangen voor de STC. Achterop de koelkast moet je dan even een stekker maken die je in je STC kan doen. Het moeilijkste is te bepalen waarop je hem aansluit. Daar zijn ook wel dingen voor te vinden, maar is afhankelijk van het type koelkast dat je hebt...

Ik heb hem er zelf ook uit gehaald en laat nu een Raspberry Pi de temperatuur regelen. Maar ik ben dan ook wel handig met electronica.

PiWi

Ik heb de thermostaat er ook uit gesloopt en de temperatuurregeling gaat volledig door middel van mijn Inkbird. Ik ben niet handig, maar met een beetje logisch nadenken en praten met iemand die wel handig is een gok genomen. Die gok pakte goed uit en mijn klimaatkast doet het als een tierelier. Onlangs een andere koelkast gekregen en die heeft heel andere aansluitingen en bedrading dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

ray81

Citaat van: PiWi op 12-09-2018  10:08 uIk heb de thermostaat er ook uit gesloopt en de temperatuurregeling gaat volledig door middel van mijn Inkbird. Ik ben niet handig, maar met een beetje logisch nadenken en praten met iemand die wel handig is een gok genomen. Die gok pakte goed uit en mijn klimaatkast doet het als een tierelier. Onlangs een andere koelkast gekregen en die heeft heel andere aansluitingen en bedrading dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

Als je even een topic aanmaakt wat precies het probleem is kan ik (er zullen er vast meer zijn) met je meedenken ;-)


haicoterbeek



Bovenstaand een schema van de meeste koelkasten. De draad van en naar de thermostaat is een fase. Deze zit op het startrelais. Door deze draad door te verbinden staat er 230 op de ingang van het startrelais.
Als het startrelais (die ook een thermische beveiliging bevat) vrijgegeven is zal deze de compressor starten.
De thermische beveiliging dient er voor om overbelasting van de motor te voorkomen. De motor zal niet meteen weer ingeschakeld worden nadat deze is gestopt. Dit omdat de druk na de compressor nog te hoog is. De druk achter de compressor moet eerst weer vereffenen over een restrictie voordat de compressor ingeschakeld kan worden. Vandaar  het startrelais met ingebouwde beveiliging.
Stel dat je stc 1000 gaat cyclen  ( snel achter elkaar schakelen) dan zal het startrelais dit tegenhouden.
De thermostaat is dus te verwijderen zonder dat dit schadelijk is voor de koelkast. Het startrelais altijd laten zitten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.