Bottelen Grolsch 1,5 L beugelfles

Gestart door ray81, 11-09-2018 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ray81

Hoi Allemaal

Morgenavond ga ik mijn eerste moutbrouwsel bottelen. Normaal (bij mijn blikbrouwsels) vul ik ze in 30 cl flesjes (zoals Hertog Jan) met een kroonkurk. Ik doe er dan 7 g/l suiker bij en meng dat goed door het bier voordat ik ga bottelen.
Morgen wil ik ook een Grolsch 1,5 liter beugelfles gebruiken, zoals deze: https://www.gall.nl/shop/987956-Grolsch-beugel-xxl-150cl/
Kan dit ook met 7g/l of moet ik hiervoor een andere verhouding gebruiken?
Of raden jullie helemaal of om deze fles te gebruiken?

CeesM

De zelfde verhouding lijkt me logisch.

tdp

Verhoudingsgewijs voeg je even veel suiker toe, wat me correct lijkt

ray81

Citaat van: CeesM op 11-09-2018  19:56 uDe zelfde verhouding lijkt me logisch.
Citaat van: tdp op 11-09-2018  21:10 uVerhoudingsgewijs voeg je even veel suiker toe, wat me correct lijkt

Dat dacht ik ook al, maar aangezien ik nog niet zo lang brouw was bevestiging wel even fijn. Bedankt allebei!

Herman

Op basis van ervaring doe ik altijd wat minder suiker in grote flessen, meestal 1-2 gram per liter minder dan in de kleine flesjes. Met dezelfde suiker krijg ik eerder last van te veel druk. Simpele oplossing is dus wat minder suiker in de grote fles.

beermenke

Citaat van: Herman op 13-09-2018  15:43 uOp basis van ervaring doe ik altijd wat minder suiker in grote flessen, meestal 1-2 gram per liter minder dan in de kleine flesjes. Met dezelfde suiker krijg ik eerder last van te veel druk. Simpele oplossing is dus wat minder suiker in de grote fles.
Meestal doe ik ook 2 gram minder doch soms ook evenveel zoals in kleine flesjes en er is weinig tot geen verschil
Volgens mij kan allebei

ray81

Thanx voor de reacties. Het zit inmiddels op fles met 7gr/l, dus we gaan zien of het goed is. Ik laat het hier nog wel weten...

Heisenberg

Ik gebruik geen Grolsch flessen meer. Alleen nog maar bruine 0,33 of 0,50 liter flessen.

Edwarff

Citaat van: ray81 op 13-09-2018  17:54 uThanx voor de reacties. Het zit inmiddels op fles met 7gr/l, dus we gaan zien of het goed is. Ik laat het hier nog wel weten...
Gaat vast goed. Ik gebruik die grote Grolsch flessen regelmatig. En naar tevredenheid.

ray81

Citaat van: Edwarff op 13-09-2018  18:11 uGaat vast goed. Ik gebruik die grote Grolsch flessen regelmatig. En naar tevredenheid.

En goed is het gegaan. Ga die fles vaker gebruiken.
Jammer dat ik er maar 1 van heb...

MikeG

Citaat van: ray81 op 27-11-2018  09:09 uEn goed is het gegaan. Ga die fles vaker gebruiken.
Jammer dat ik er maar 1 van heb...

Wel gelijk leegschenken anders krijg je alsnog troebeler bier in je laatste glaasjes ;) Proost!

ray81

Citaat van: MikeG op 27-11-2018  09:45 uWel gelijk leegschenken anders krijg je alsnog troebeler bier in je laatste glaasjes ;) Proost!

Dat heb ik inderdaad gedaan ja.
Ik denk wel dat als je rustig schenkt en hem rustig rechtop zet, je niet veel problemen zal hebben met het gistdepot...
Denk ook wel dat je er wat uit kan halen en hem weer dicht in de koelkast kan zetten en de volgende dag de rest opdrinken...

Oink

Zelf 1 keer een 1,5 liter Grolschfles gebruikt en dat pakte minder goed uit, ontploft in de kelder. Mien een bende...  De normale Grolsch halve liters bleven wel heel.

Was ook met 7 g per liter en waarschijnlijk is het bier niet goed uitgegist. Bij de normale halve liters vloog regelmatig de complete beugel van de fles en door de huiskamer.  :)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.