Gistvat verplaatsen: troebelheid?

Gestart door Mark GA, 12-12-2018 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Wanneer ik na de hoofdvergisting het gistvat (wit plastic met groen deksel) wil verplaatsen voor overhevelen, of na lageren wil hevelen naar bottelemmer viel mij laatst iets op:

Ik haal het vat uit de koelkast. Het vat zakt door het gewicht van de inhoud door bij de bodem, die bol gaat staan. Wanneer ik het neerzet wordt de bodem weer plat.
Dit zorgt er voor dat de slurrykoek "breekt" (verstoord wordt) en dat het bier troebel wordt. Te vergelijken met een cupje koffiemelk dat je in je koffie laat lopen zonder te roeren...
Je wilt dat de boel zo min mogelijk verstoord wordt teneinde zo'n helder mogelijk bier te krijgen, toch?

Ik probeer dit nu te voorkomen door het vat eerst op een platte ondergrond te schuiven (plank).
Niet ideaal als je in je eentje bent.
Hebben jullie ervaring hiermee en hoe los je het op?

guuz

30 of 60 liter vat? met die van 30, bijna tot aan de rand vol nog nooit last van gehad, maar gebruik tegenwoordig een karretje. Vanuit gistkast op de kar, voorzichtig rijden naar de tafel waar ik na bottelen, ongeveer 15 meter en dan voorzichtig op de tafel en daar eerst een tijdje laten staan voor ik ga overhevelen in bottelemmer. vol vat van 60 zou ik een pomp gebruiken.

beermenke

Is eerst hevelen en dan sjouwen een optie?

Mark GA

Een 30 liter vat.
Mijn brouwhok is slechts 20m2 dus drie stappen en ik ben er. Gaat mij om het optillen waardoor de bodem doorzakt.

Hevelen vanuit gistkast: helaas...ik heb 2x2 koelkasten op elkaar gestapeld staan en de onderste staan dus laag. Om te hevelen moet het hoger staan.

Gossi

Gewoon een dag eerder verplaatsen. Dat doe ik ook. Dan is hij weer glashelder!

Oscar

Citaat van: Mark GA op 12-12-2018  21:43 uIk haal het vat uit de koelkast. Het vat zakt door het gewicht van de inhoud door bij de bodem, die bol gaat staan. Wanneer ik het neerzet wordt de bodem weer plat.

Ander vat kopen... :)

Oscar

Citaat van: Mark GA op 12-12-2018  21:43 uof na lageren wil hevelen naar bottelemmer

Glazen bolfles gebruiken...  :brouwen:

gamin46

Citaat van: Mark GA op 12-12-2018  22:39 uHevelen vanuit gistkast: helaas...ik heb 2x2 koelkasten op elkaar gestapeld staan en de onderste staan dus laag. Om te hevelen moet het hoger staan.
Is het misschien een idee om de vergistingsvaten te rouleren tussen de kasten, hoofdvergisting in de onderste en na gisting in de bovenste koelkast. Kan je daaruit meteen naar een bottelvat overhevelen.
Dit is de methode die ik nu al drie jaar toepas.

PDGRRR

Ik gebruik sinds kort voertonnetjes als gistvaten, die buigen niet (disclaimer: minder) door.

seed7

Maak een plank die er onder past, maak daar spanbanden aan waarmee je het vat vast zet en op kunt tillen, 4 stuks die onder de plank een vierkant vormen. Zet het geheel in de koelkast dan hoef je er ook niets onder te schuiven.

Of gebruik een pompje, al dat tillen met die vaten is nergens voor nodig.

Ingo

Mark GA

Goeie tips (bijna) allemaal. Vroeg me gewoon af of jullie dit ook als hinderlijk ondervonden.
Het rouleren van de vaten tussen onderste en bovenste koelkast is misschien wel een uitstekend idee...ik ga het in ieder geval proberen op deze manier, net als de plank-methode.
De pomp staat inmiddels ook op het zwarte-gat-lijstje.

Barmosa

Een automatische hevel van een paar euro heeft al flink veel gistdepot bespaard in de flesjes :brouwen:

PDGRRR

Citaat van: Mark GA op 13-12-2018  10:01 uGoeie tips (bijna) allemaal. Vroeg me gewoon af of jullie dit ook als hinderlijk ondervonden.

Hinderlijk zeker, maar de voornaamste reden dat ik van brouwemmers overgestapt ben op voedertonnetjes is omdat bij het optillen van die emmers het waterslot half leeg werd gezogen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.