Arsegan Easybrew 50 L

Gestart door Trapkast, 11-09-2018 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trapkast

Een goedemiddag,

Zijn er op dit forum brouwers die ervaring hebben met de Arsegan Easybrew 50 L?
Over de 30 L versie is erg nuttige informatie te vinden op dit forum, wat prima te gebruiken is voor de 50 L variant lijkt mij.

Waar ik met name naar op zoek ben zijn de parameters voor gebruik in BrouwHulp.
Het lijkt me dat deze enigszins afwijken van de 30 L, niet alleen qua volume maar ook dankzij het sterkere verwarmingselement van de 50 L versie.
Iemand die me hiermee op weg kan helpen?

MartijnNOP

Ik volg even. Ik moet mijn Easybew 50 over 2 weken binnen krijgen.

Maareuh, met kijken hoeveel water je wegkookt in een uur, hoeveel liter water er in gaat, wat de afmetingen zijn en hoeveel liter water er achterblijft zonder knietje ben je toch al een heel eind?

Trapkast

Citaat van: MartijnNOP op 11-09-2018  14:27 uIk volg even. Ik moet mijn Easybew 50 over 2 weken binnen krijgen.

Maareuh, met kijken hoeveel water je wegkookt in een uur, hoeveel liter water er in gaat, wat de afmetingen zijn en hoeveel liter water er achterblijft zonder knietje ben je toch al een heel eind?

Hier verwacht ik hem inderdaad ook over 2 weken.

Het lijkt me dat je daar ver mee komt, maar zou graag alvast wat voorwerk doen/prutsen met software.
Al was het maar om het wachten makkelijker te maken  :P

Mark GA

Citaat van: MartijnNOP op 11-09-2018  14:27 uIk volg even. Ik moet mijn Easybew 50 over 2 weken binnen krijgen.

Maareuh, met kijken hoeveel water je wegkookt in een uur, hoeveel liter water er in gaat, wat de afmetingen zijn en hoeveel liter water er achterblijft zonder knietje ben je toch al een heel eind?
Vullen met water en kijken wat je wegkookt in een uur is iets anders dan een maischkorf vol mout, dat zelf ook nog vocht vasthoudt. Je vergeet voor het gemak ook nog het vochtverlies tijdens het maischen zelf begrijp ik.
Wat de afmetingen betreft: wat er aan de binnenkant van de machine staat geschreven komt niet overeen met de werkelijkheid.
En dan heb je nog de hoeveelheid die achterblijft na het koken. Al dan niet met een knietje.
Er is vast iemand die deze metingen heeft uitgeschreven en verwerkt in BrouwHulp of Brewfather. Die persoon zou ik graag willen verzoeken deze gegevens met ons allen te delen.

MartijnNOP

Citaat van: Trapkast op 11-09-2018  14:30 uHier verwacht ik 'm inderdaad ook over 2 weken.

Het lijkt me dat je daar ver mee komt, maar zou graag alvast wat voorwerk doen/prutsen met software.
Al was 't maar om het wachten makkelijker te maken  :P

Haha snap ik! Hier hetzelfde, kan niet wachten om wat recepten op te schalen.
Ik zou bovenstaand verhaal aanpakken met de kennis die je al hebt. Heb je een mooi startpunt om te tweaken.  :proost:

MartijnNOP

Pardon? Wat een vreemde negatieve reactie...

Citaat van: Mark GA op 11-09-2018  14:43 uVullen met water en kijken wat je wegkookt in een uur is iets anders dan een maischkorf vol mout, dat zelf ook nog vocht vasthoudt.\
Dat klopt, dat is totaal iets anders. Ik heb dan ook niet vaak nog mout in mijn pan als ik aan het koken ben.

Citaat van: Mark GA op 11-09-2018  14:43 uJe vergeet voor het gemak ook nog het vochtverlies tijdens het maischen zelf begrijp ik.
Zei ik dat ergens dan? Vochtverlies in de bostel en tijdens het maischen zal niet veel anders zijn dan in mijn huidige opstelling. Dat lijkt me een prima uitgangspunt.

Citaat van: Mark GA op 11-09-2018  14:43 uWat de afmetingen betreft: wat er aan de binnenkant van de machine staat geschreven komt niet overeen met de werkelijkheid.
Ik had het over afmetingen, niet over de maatvoering binnen in de pan. Maar goed dat weet ik, dat is het volume vanaf het kraantje.

Je kan inderdaad wachten totdat iemand iets helemaal voor je uitkauwt en op internet zet. Je kan ook zelf parameters opmeten en tweaken.

 :brouwen:





Mark GA

Citaat van: MartijnNOP op 11-09-2018  15:25 uPardon? Wat een vreemde negatieve reactie...
Dat klopt, dat is totaal iets anders. Ik heb dan ook niet vaak nog mout in mijn pan als ik aan het koken ben.
Zei ik dat ergens dan? Vochtverlies in de bostel en tijdens het maischen zal niet veel anders zijn dan in mijn huidige opstelling. Dat lijkt me een prima uitgangspunt.
Ik had het over afmetingen, niet over de maatvoering binnen in de pan. Maar goed dat weet ik, dat is het volume vanaf het kraantje.

Je kan inderdaad wachten totdat iemand iets helemaal voor je uitkauwt en op internet zet. Je kan ook zelf parameters opmeten en tweaken.

 :brouwen:
Er is niets negatiefs aan, slechts feitelijk onderbouwd.
Ik vind jouw antwoord daarop negatief.
Staan we quitte, lijkt me.
Ik kan nu wel weer op jouw antwoorden in gaan en die weerleggen maar daar heb ik nu al geen zin meer in.
Jouw eerste betoog was niet compleet en ik vulde dat aan, dat is alles.
Maar brouw ze!
Als iemand die gegevens al compleet heeft zou ik ze graag ontvangen voor de Easybrew 30.
Want als iemand al die moeite al gedaan heeft en correcte gegevens heeft, waarom zou ik die dan zelf moeten gaan achterhalen?
Elke keer het wiel opnieuw uitvinden is ook niet alles.
Als je dat wel graag doet is een forum als deze, waar we kennis met elkaar delen, misschien niet voor jou weggelegd.

Trapkast

Citaat van: Trapkast op 11-09-2018  13:59 uEen goedemiddag,

Zijn er op dit forum brouwers die ervaring hebben met de Arsegan Easybrew 50L?
Over de 30L versie is erg nuttige informatie te vinden op dit forum, wat prima te gebruiken is voor de 50L variant lijkt mij.


Waar ik met name naar op zoek ben zijn de parameters voor gebruik in BrouwHulp.
Het lijkt me dat deze enigszins afwijken van de 30L, niet alleen qua volume maar ook dankzij het sterkere verwarmingselement van de 50L versie.
Iemand die me hiermee op weg kan helpen?
parameters voor de 30L versie zijn ook van harte welkom!  ;)

 :biersmile: Back on topic met z'n allen dan maar weer?  :brouwen:

CeesM

Citaat van: Trapkast op 11-09-2018  13:59 uEen goedemiddag,

Zijn er op dit forum brouwers die ervaring hebben met de Arsegan Easybrew 50L?
Over de 30L versie is erg nuttige informatie te vinden op dit forum, wat prima te gebruiken is voor de 50L variant lijkt mij.

Waar ik met name naar op zoek ben zijn de parameters voor gebruik in BrouwHulp.
Het lijkt me dat deze enigszins afwijken van de 30L, niet alleen qua volume maar ook dankzij het sterkere verwarmingselement van de 50L versie.
Iemand die me hiermee op weg kan helpen?
Het is heel simpel.
Je pakt een meetlat/rolmaat en meet de diameter en hoogte van je ketel. Stel je ketel heeft een diameter van 30 cm en hoogte van 40 cm.
Dan neem je de volgende formule: π * r2 * h. π(Pi)=3,14 * r2(is 2xradius=diameter)=30 * h.(hoogte)=40 = 3768 cm3= 37,68 liter.
Het verlies aan water wat de mout opneemt staat standaard in BrouwHulp. Het waterverlies door koken is afhankelijk van hoeveelheid en vermogen.

Biertje1985

Ik begrijp dat de easybrew 50 dezelfde diameter heeft als de easybrew 30.
Daarbij begreep ik van een professioneel brouwer dat daardoor je filterbed nog sneller verstopt, zeker als je met tarwe ect... aan de gang gaat. Toch een nadeel van deze RIMS constructie, zelf brouw ik met een vergelijkbaar zelf gemaakt systeem. Ik zit te denken om toch maar weer gewoon in een pan te gaan maischen. Soms zit ik ook te $%&# met een verstopt filterbed.

Wellicht zijn wat rice hulls een oplossing voor dit probleem.


beermenke

Citaat van: CeesM op 11-09-2018  17:24 uHet is heel simpel.
Je pakt een meetlat/rolmaat en meet de diameter en hoogte van je ketel. Stel je ketel heeft een diameter van 30 cm en hoogte van 40 cm.
Dan neem je de volgende formule: π * r2 * h. π(Pi)=3,14 * r2(is 2xradius=diameter)=30 * h.(hoogte)=40 = 3768 cm3= 37,68 liter.
Het verlies aan water wat de mout opneemt staat standaard in BrouwHulp. Het waterverlies door koken is afhankelijk van hoeveelheid en vermogen.
Je formule is goed maar je berekening? Straal x straat x pi x h is in jouw voorbeeld iets van 28.. En niet 37
Mocht ik me vergissen dan hoor ik het graag

CeesM

Citaat van: beermenke op 11-09-2018  22:36 uJe formule is goed maar je berekening? Straal x straat x pi x h is in jouw voorbeeld iets van 28.. En niet 37
Mocht ik me vergissen dan hoor ik het graag
3,14 x 30 x 40 = 3768 cm3 = 37,68 liter. Wat is straat?

hobbybob

3,14 x 15 x 15 x 40 =28,26 ltr

Jij berekent de gehele diameter juiste berekening is pi x straal x straal x  hoogte

straal is de helft van de diameter

MO

Ik heb ook een Arsegan 50 en inderdaad is de diameter hetzelfde als de 30 en helaas hebben wij problemen met dat onhandige hoge filterbed met regelmatig dichtslaand filterbed met als gevolg droogkoken onder het maischfilter en aanbranden van de bodem. Op zich is het wel een heel fijn apparaat maar we moeten hier nog een oplossing voor vinden.
Lijkt me wel nuttig om een apart onderwerp voor de Arsegan 50 aan te houden, zeker gezien bovenstaande problemen.

MartijnNOP

Heb je dat vooral met bieren met een extreem hoge moutstort, of eigenlijk altijd?

Toevoegen van rijsthuls nog een optie?
Roer je ook tijdens de maisch?

Mark GA

Rijsthulzen toevoegen hielp geweldig bij mij

CeesM

Citaat van: hobbybob op 12-09-2018  02:34 u3,14 x 15 x 15 x 40 =28,26 ltr

Jij berekent de gehele diameter juiste berekening is pi x straal x straal x  hoogte

straal is de helft van de diameter
Ja klopt, sorry. Ik nam 2x de straal i.p.v. straal quadraad.

Trapkast

Citaat van: Mark GA op 12-09-2018  08:52 uRijsthulzen toevoegen hielp geweldig bij mij

Ik heb zelf geen ervaring met rijsthulzen, maar als ik het goed begrijp voorkomt het gebruik daarvan het dichtslaan van het filterbed zonder dat er suikers en smaak aan het wort afgegeven wordt?

MartijnNOP

Smaak zal verwaarloosbaar zijn, puur ter voorkoming van het dichtslibben van je filterbed inderdaad. Brouw maar eens een weizen met een extreem hoog percentage tarwe.

"MO" geeft aan dat hij hier problemen mee heeft met z'n Easybrew 50. Is blijkbaar een specifiek Easybrew 50 dingetje. Deze heeft een stuk hogere moutkorf dan de Easybrew 30.

Over de Easybrew 30 nog niet eerder gelezen dat dit een issue is.

Mark GA

Citaat van: Trapkast op 12-09-2018  09:23 uIk heb zelf geen ervaring met rijsthulzen, maar als ik het goed begrijp voorkomt het gebruik daarvan het dichtslaan van het filterbed zonder dat er suikers en smaak aan het wort afgegeven wordt?
Ja, er zit geen smaak of kleur aan, heeft geen invloed op je waardes, maar zorgt inderdaad voor een luchtiger filterbed. Ik hoefde niet eens te roeren tijdens de maisch.
Hiervoor heb ik wel degelijk dichtgeslibte filterbedden gehad bij de Easybrew 30. Of het er mee te maken had dat ik maïsvlokken of tarwe toevoegde wet ik niet - het probleem was er en als rijsthulzen dit voorkomen, dan miep ik graag bij elke brouw twee handjes erbij.
Heb trouwens van meer mensen gehoord dat het filterbed dichtslibt bij de Easybrew 30. Zal bij de Easybrew 50 niet anders zijn.
Maar ja, er zijn ook mensen die probleemloos met het meegeleverde bazookafilter kunnen brouwen en dat ding bij mij (en met mij vele anderen, waaronder de cursusleider van Brouwmarkt die adviseerde dat ding meteen de vuilnisbak in te gooien) bij de eerste de beste keer meteen alles verstopte.

Trapkast

Citaat van: MartijnNOP op 12-09-2018  09:35 uSmaak zal verwaarloosbaar zijn, puur ter voorkoming van het dichtslibben van je filterbed inderdaad. Brouw maar eens een weizen met een extreem hoog percentage tarwe.
"MO" geeft aan dat hij hier problemen mee heeft met z'n EB50. Is blijkbaar een specifiek EB50 dingetje. Deze heeft een stuk hogere moutkorf dan de Easybrew 30.
Over de Easybrew 30 nog niet eerder gelezen dat dit een issue is.

Citaat van: Mark GA op 12-09-2018  10:05 uJa, er zit geen smaak of kleur aan, heeft geen invloed op je waardes, maar zorgt inderdaad voor een luchtiger filterbed. Ik hoefde niet eens te roeren tijdens de maisch.
Hiervoor heb ik wel degelijk dichtgeslibte filterbedden gehad bij de Easybrew 30. Of het er mee te maken had dat ik maïsvlokken of tarwe toevoegde wet ik niet - het probleem was er en als rijsthulzen dit voorkomen, dan miep ik graag bij elke brouw twee handjes erbij.

Hartelijk dank!
Gewoon toevoegen aan de mout voordat deze gestort wordt, of als onderste laag/filterbed eerst in de ketel droppen?

In ieder geval, nuttige info  8)

Mark GA

Citaat van: Trapkast op 12-09-2018  11:38 uHartelijk dank!
Gewoon toevoegen aan de mout voordat deze gestort wordt, of als onderste laag/filterbed eerst in de ketel droppen?

In ieder geval, nuttige info  8)
Mixen met de mout, tijdens de stort. Je roert sowieso als je je mout stort toch?
Ik hoorde dat rijsthulzen niet makkelijk verkrijgbaar zijn in NL maar ze zijn bij Brouwland (BE) gewoon verkrijgbaar per kilozak voor € 5.

Caius

Rijsthulzen zijn ook verkrijgbaar in Nederland. O.a. bij Van der Kooy in Jubbega (Friesland). Voor 4,95 euro/kg

Kan een grotere bazookafilter de kans verkleinen op verstopping? Zoals deze... https://www.mr-malt.com/bazooka-filter-mr-maltr.html
Past dat op een Arsegan/brewmonk?

JoepH

Citaat van: MO op 12-09-2018  08:42 uIk heb ook een Arsegan 50 en inderdaad is de diameter hetzelfde als de 30 en helaas hebben wij problemen met dat onhandige hoge filterbed met regelmatig dichtslaand filterbed met als gevolg droogkoken onder het maischfilter en aanbranden van de bodem. Op zich is het wel een heel fijn apparaat maar we moeten hier nog een oplossing voor vinden.
Lijkt me wel nuttig om een apart onderwerp voor de Arsegan 50 aan te houden, zeker gezien bovenstaande problemen.
Welke wattage hou je aan tijdens de maischstappen en welke hou je aan om een rollende kook te krijgen? Door daar mee te spelen met de wetenschap voor ogen dat de Arsegans vol vermogen pakken tijdens opwarmen en tussen de maischstappen. De wattage instelling heeft vooral invloed op de periode van 2 graden voor een einde stap tot einde stap en bij koken hoe de 2 verwarmingselementen aangestuurd worden.
Probeer voor de  Lazybrew 50 eens op 1,3 mm te schroten. Daarna elk kwartiertje roeren en tijdens de kook zo nu en dan met de roerspaan over de bodem.

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 11-09-2018  17:24 uHet is heel simpel.
Je pakt een meetlat/rolmaat en meet de diameter en hoogte van je ketel. Stel je ketel heeft een diameter van 30 cm en hoogte van 40 cm.
Dan neem je de volgende formule: π * r2 * h. π(Pi)=3,14 * r2(is 2xradius=diameter)=30 * h.(hoogte)=40 = 3768 cm3= 37,68 liter.
Het verlies aan water wat de mout opneemt staat standaard in BrouwHulp. Het waterverlies door koken is afhankelijk van hoeveelheid en vermogen.
hoeveelheid en vermogen en hoe lang je kookt, toch?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.