Arsegan Easybrew 50 L

Gestart door Trapkast, 11-09-2018 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Verbommel

Dag allemaal,

Ook ik en mijn compagnon zijn de trotse bezitters can een Easybrew 50. We hebben er inmiddels ons derde brouwsel opzitten en zijn erg tevreden. Alleen bij ons mislukte het eerste brouwsel helaas doordat de bodem van onze moutkorf doorgezakt was (we denken door te hard roeren).

Waar we benieuwd naar zijn is jullie brouwrendement. Bij ons laatste brouwsel viel dit wat tegen, we zaten zo op de 55%. Hoe zit dit bij jullie?
Nu proberen we erachter te komen hoe dit te verbeteren. Ik denk dat fijner schroten al wel zou kunnen helpen. We gebruiken al rijsthulzen en hopen zo eventuele filter verstoppingen tegen te gaan.

Daarnaast willen we met iets comfortabelere volumes gaan werken. We zaten nu rond de 12kg mout, hierdoor konden we niet goed roeren omdat het gewoonweg te dik was. We hebben dus al vrij snel de pomp aangezet om het wort de doen circuleren. Maar denk dat afentoe wat roeren alsnog wel bevorderlijk is voor de rendement. Hoeveel storten jullie maximaal?

Tot zover mijn vragen/ervaringen. Reacties zijn meer dan welkom :)!

middelaersch

Het is ook de bedoeling dat de pomp loopt tijdens het maischen. Althans: ik heb laatst een cursus / workshop gedaan waarbij met de Easybrew 30 werd gewerkt, en daarbij lieten we de pomp lopen tijdens het maischen, en roerden we niet. Resultaat was een prima biertje. Volgens mij is de Easybrew 50 niet anders als de 30, alleen wat groter.

Verbommel

Citaat van: middelaersch op 12-02-2019  18:22 uHet is ook de bedoeling dat de pomp loopt tijdens het maischen.

Die zetten we natuurlijk bij het maischen ook aan! Echter leek het me goed om hiervoor al de grootse klonten eruit te halen.

tdp

Sowieso is het maken van een goed beslag een goed begin. Ik merk met mijn pannetjes dat ik een hoger rendement heb wanneer ik een goed beslag maak, dus rustig storten en zorgen voor een homogene massa. Wanneer je direct de pomp aanzet, zul je dit niet krijgen ben ik bang.

Caius

CiteerEffectief wil je een vast maisch VOLUME hebben in de EB. Dit volume is voornamelijk afhankelijk van de hoogte van je overlooppijp

Kun je niet flexibel volume/massa in de pan/korf hebben? Als je maar een geringe hoeveelheid aan het eind wilt hebben dan moet je gewoon dunner maischen? zodat het wort in de overlooppijp komt? In de kortste, middel of langste afstelling van de pijp... Het is niet een standaard volume wat je kunt gebruiken, vastgelegd door de lengte van de beschikbare overloop?

Gossi

Gooi niet in 1 x keer alle geschrote gerst in de maltpijp, maar doe dit rustig per halve kilo en roer dan zeer goed. Het mag best 10 minuten duren om zo een mooie homogene massa te maken.
Dan de bovenste plaat er op en pomp aan. Na 10 minuten pomp stop, plaat er af en nog eens goed roeren.
Dan weer monteren en niet meer aankomen. Het debiet van de pomp zo regelen dat het niet door de overloop stroomt. Gaat vast beter rendement opleveren.

hobbybob

Afhangende van mijn stort (wel of geen tarwe/haver) roer ik na 15 min 1x.

Zonder tarwe/haver roer ik niet, de eerste 10min staat het kraantje hier half dicht, daarna staat de kraan hier volopen zonder dat het wort door de overloop gaat.

Inderdaad niet in 1x 7 kg mout erin gooien.



RBakkert

Meer mensen bij wie de onderste plaat van de moutkorf tijdens het maischen door de korf is gezakt? Eerste 3 brouwsessies geen problemen gehad, zondag echter...
Zoja, wat hebben jullie gedaan om dit te fixen?

MO

Ik durf in het onhandig gedimensioneerde apparaat niet meer dan 10 kg te storen. Anders wordt je maisch ook veel te dik.
Hij is te hoog en te smal, een breder filterbed zou zeer welkom zijn.

Heb nu een keer of 10 gebrouwen maar het duurde wel 5 brouwsels voordat ik het aanbranden kon voorkomen en voordat ik een goede circulatie had tijdens maischen. Grof schroten, 10 min wachten met circuleren, minder storten en op 1500 W maischen zijn allemaal zaken die helpen.

Haal nu voor normale bieren (6-7%) altijd wel 40 liter einde koken op ongeveer 80% rendement.

De bodemplaat is er gelukkig nog nooit uitgevallen. Hoe kan dat nou gebeuren, dat zit best goed bevestigd, in ieder geval in mijn machientje.

MartijnNOP

Citaat van: RBakkert op 19-03-2019  10:08 uMeer mensen bij wie de onderste plaat van de moutkorf tijdens het maischen door de korf is gezakt? Eerste 3 brouwsessies geen problemen gehad, zondag echter...
Zoja, wat hebben jullie gedaan om dit te fixen?
Jullie hebben de grote ook he?
Ik heb het afgelopen zaterdag voor de eerste keer gehad.

Max 11 kg en de onderste filterplaat omdraaien. Dus bolle middenkant omhoog.

RBakkert

Citaat van: MartijnNOP op 19-03-2019  10:22 uJullie hebben de grote ook he?
Ik heb het afgelopen zaterdag voor de eerste keer gehad.

Max 11 kg en de onderste filterplaat omdraaien. Dus bolle middenkant omhoog.
Klopt, ja hadden wij ook al bedacht voor de volgende keer. We hadden er maar 7 kg mout in gestort, dus vonden het vrij bijzonder dat dit kon gebeuren.

Wildor

Er zijn er die nog steeds beweren dat de bolle kant onder hoort.
Als je de bolle kant aan de onderzijde hebt, dan al het gewicht de plaat naar beneden drukken, hierdoor komen de buitenste randen naar binnen.
Bij een te zware moutstort kan de bodem dan door de korf zakken.

Als je de bolle kant aan de bovenzijde monteert, dan zal het gewicht dat op de bolle kant rust de randen iets naar buiten drukken, dus de plaat zet zit dat vast in de korf. Ja, het ziet er gek uit, maar bolle kant boven is zoals het hoort, in tegenstelling tot de afbeeldingen in de handleiding. Diverse reviewers tonen gebruiken in hun video's de bolle kant naar boven. Zodra je het filter door de bodem ziet gaan dan ben je overtuigd :)

William

tdp

Wel bijzonder dat het dan verkeerd staat in de handleiding!

JoepH

Het staat niet verkeerd in de handleiding. Alleen hebben een paar Nederlanders de wetten van de mechanica goed in hun bolletje, om deze aanpassing zo te doen. Misschien lezen ze het in China en staat het in de volgende handleiding als TIP.
Chapeau! :groots: :groots: :groots:
Overigens is het bij de Easybrew 30 niet echt nodig. Het gewicht van de moutstort + geabsorbeerd wort is daar minder.
Als je de moutpijp er rustig uittakelt dan komt er ook niet al te veel gewicht op de bodem.

Verbommel

Citaat van: Wildor op 19-03-2019  12:27 uEr zijn er die nog steeds beweren dat de bolle kant onder hoort.
Als je de bolle kant aan de onderzijde hebt, dan al het gewicht de plaat naar beneden drukken, hierdoor komen de buitenste randen naar binnen.
Bij een te zware moutstort kan de bodem dan door de korf zakken.

William

Ga dit ook nog eens controleren. Wij hebben het bij ons eerste brouwsel gehad dat de bodem er doorheen was gezakt. Wij zaten nu te denken aan een siliconen rand er omheen, maar dat wilde ook nog niet echt lukken.

Verbommel

Nog een vraagje aan jullie als medegebruikers van de Easybrew 50.
Welke maten/dimensies gebruiken jullie bij 'brouwinstallatie' in jullie brouwsoftware?

Dirtbag



Gebruik op eigen risico :)

db

Gielus

Hallo,

Gister mijn gloednieuwe Easybrew 50 ontvangen. Meteen even schoongemaakt en volledig in elkaar gezet. Dit was erg eenvoudig met de duidelijke handleiding. Wel de onderkant van de moutkorf met de bolle kant naar boven gemonteerd;) dus alles netjes klaargezet en een giststarter gemaakt voor de volgende dag. Kom ik de volgende ochtend (net dus) in mijn brouwkamertje, is de deksel gesprongen! Maar dan ook echt ontploft. Overal glas.
Is dit ooit eerder bij iemand gebeurd?

Gr.

Dirtbag

Niet dat ik heb onthouden. Gevalletje terug naar leverancier. Voor nu kun je trouwens best wel brouwen zonder deksel trouwens.

Nadat je al het glas verwijderd hebt.

db

ray81

Citaat van: Gielus op 01-06-2019  09:29 uHallo,

Gister mijn gloednieuwe Easybrew 50 ontvangen. Meteen even schoongemaakt en volledig in elkaar gezet. Dit was erg eenvoudig met de duidelijke handleiding. Wel de onderkant van de moutkorf met de bolle kant naar boven gemonteerd;) dus alles netjes klaargezet en een giststarter gemaakt voor de volgende dag. Kom ik de volgende ochtend (net dus) in mijn brouwkamertje, is de deksel gesprongen! Maar dan ook echt ontploft. Overal glas.
Is dit ooit eerder bij iemand gebeurd?

Gr.

Bij mij was de deksel ook gesprongen, maar dat was mijn eigen schuld. Bij het schoonmaken had ik de schroef van het handvat te hard vastgedraaid. Heb gelukkig wel een nieuwe deksel kunnen kopen via Braumarkt. (Gaat bij mij om de Easybrew 30, maar neem aan dat dat hetzelfde is)

Dirtbag

Gisteren weer eens een Weizen gebrouwen met de Easybrew 50, walsenmolen op 1.25 gezet, 11 kg mout waarvan 40/60 pils/tarwe mout en een liter rijsthulzen vervolgens een slowmotion maischschema aangehouden.

Tijdens de verwarmingsstap naar de 78 ºC viel de ketel herhaaldelijk uit, uiteindelijk na het spoelen het wort overgezet in de spoelwaterpan en de aangebrande laag uit de Easybrew 50 verwijderd en brouwproces weer voorgezet in de Easybrew 50.

Uiteindelijk op een rendement uitgekomen van 71.5 % wat voor mij in deze ketel nog nooit zo hoog is geweest.

Uitgerekend op https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

De M20 staat nu vrolijk te pruttelen in het gistvat bij 22 ºC .

db

hobbybob

Zo ziet de bodem van mijn Easybrew 50 eruit na maischen en koken.
Eenvoudig te verwijderen.
Stort was 50% tarwe en 50% pils, rendement 78%.
Maischen op 1800 W en koken op 2400 W


pdelange

Hier de BrouwHulp gegevens voor de Easybrew 30

Dirtbag



40/60 pils / tarwe Einde maischen, maischen op 2000 Watt.

db

Edwin brouwt

Weet een van jullie wat de kleinste hoeveelheid is die je met de 50 liter kunt brouwen? Ik ga zondag voor het eerst een test brouwsel maken en wil niet gelijk een enorme batch mogelijk verpesten :-)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.