Arsegan Easybrew 50 L

Gestart door Trapkast, 11-09-2018 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartijnNOP

Afgelopen zaterdag voor het eerst gebrouwen met de Easybrew 50.

Mezelf wel verbannen naar de garage, want die die 3,4 liter water per uur die ik wegkookte tijdens de test, daar werd mijn keuken niet blij van (EB past niet onder mijn afzuigkap met uitgetrokken moutkorf)

Wat een genot dat de temperatuur automatisch voor je bijgehouden wordt, dat je al kunt beginnen met koken terwijl je nog aan het spoelen bent en alles (op de ketel na) alweer schoon hebt aan het einde van je brouwdag.

Kwam precies op mijn gewenste volume uit. Start SG was 1.059 ipv 1.066, maar dat was mijn eigen schuld.
Ik had de eerste stap van het automatische programma ingesteld op 71 tbv correctie mouttemperatuur. Hierna vergeten om het volgende programma al aan te slingeren tijdens het inmaischen. Dus mijn beslag bleef netjes op 71 graden.  ;)

Koelen ging een stuk sneller dan ik gewend was met het rondpompen van het wort. Geen last gehad van een vastgelopen pomp met de hopzakken.

Brouwzaalrendement iets teruggeschroefd voor het volgende recept en de 71 graden stap sla ik over.

mijn spoelwater wordt nog wel een dingetje, want dat deed ik t/m nu met de 16,5l Grainfather waterkoker.

Al met al een fijne ervaring.   :brouwen:


@

Ik heb gisteren voor de vierde keer gebrouwen met mijn Easybrew 50.
De eerste 2 keer ging het prima. Dat waren lichte bieren, totaal 40 liter start SG 1.036, 7 kilo mout en een beslagdikte van 4.56L per kilo mout. De derde keer was het een wat zwaardere stort, maar ook wat minder volume. 25 liter met een start SG van 1.068, 6,5 kilo mout en een beslagdikte van 2.57L per kilo mout. Dat ging met wat roeren ook nog wel goed.
Maar gisteren ging het helemaal niet. Ik heb geprobeerd 40 liter  te brouwen met een start SG van 1.067, 11 kilo mout en een beslagdikte van 2.51L per kilo mout. Deze hoeveelheid verstopte het filterbed volkomen. Roeren hielp voor geen meter meer. Het verwarmingselement viel constant droog waardoor de thermische beveiliging er steeds uit klapte en de ketel uit ging. Na een uurtje worstelen heb ik het maar opgegeven en alles weggegooid.  :huilen:

Ik heb het idee dat het dichslibben van het filterbed iets te maken heeft met de beslagdikte. Vandaar de volledigheid van de info hierboven. Ik ben gewend vanuit mijn oude installatie om te werken met een beslagdikte van rond de 2.5 tot 3.0 L daarom doe ik dat bijna auromatisch nu nog.
Maar als dat niet lukt met deze ketel en de beslagdikte moet omhoog (meer water) dan is de maximale opbrengst dus afhankelijk van het SG van de maisch. Dat betekend dan dat ik bijvoorbeeld maximaal maar 20 liter kan brouwen van mijn favoriete BarleyWine.  :proost:

Wat is jullie ervaring met de beslagdikte? Kloppen mijn hersenspinsels een beetje en zou het dunner maischen de verstopping kunnen voorkomen of zit ik er helemaal naast?

Trapkast

Citaat van: @ op 25-10-2018  20:58 uWat is jullie ervaring met de beslagdikte? Kloppen mijn hersenspinsels een beetje en zou het dunner maischen de verstopping kunnen voorkomen of zit ik er helemaal naast?

Zou het in dit geval helpen om je filterbed luchtiger te maken dmv rijsthulzen?

Gossi

Je schroot te fijn. Vooral met grotere hoeveelheden  verstopt de filterkorf volkomen. Je overloop werkt zeker niet, anders kan de ketel nooit droog koken.

Er staan op dit forum genoeg voorbeelden hoe je moet schroten. Brouwmarkt schroot komende zondag ook. Misschien een idee even te kijken??

JoepH

Heb je al eens gedacht aan het wat grover schroten of rijsthulsen toevoegen? Ik heb een Eb30 en zonder problemen met een beslagdikte onder de 3 liter gebrouwen. Wel elk kwartier geroerd. En het spoelen rustig aan gedaan terwijl ik de moutpijp stapte voor stapje takelde. Het moutbed kreeg zo geen kans droog te vallen.

Mark GA

Rijsthulzen bleken voor mij ook een echte uitkomst!
Zeker aan te raden een keer te proberen...

Hay

Inderdaad iets grover schroten maar je beslagdikte is ook veel te dik zeg maar.
Weet niet hoe het zit met de verhoudingen met de 50 maar ik maisch altijd in met 4 liter water op een kg mout.
Dat je element uitvalt dat begrijp ik.

Dirtbag

Wat ik doe is dat ik voor het het storten het water opwarm, dan voordat ik de mout stort haal ik er eerst goed 5 of 10 liter uit.

Dan stort ik het mout en voeg ik weer water toe zodat het mout onder staat ZONDER dat de pomp loopt, vervolgens de pomp starten.

Het is niet de bedoeling dat je het water toevoegt tot het al bij de overstort komt als de pomp uit staat echter, hoe groter het hoogte verschil des te harder kun je spoelen.

Zodoende heb ik bij het vorige brouwsel een moutstort gehad van 12.7 kg mout voor 36 liter Bock op een start SG van 1060.

Limiet moutstort is bij mij nu op 13 kg gezet.

Spoelen doe ik tot de ring waar de moutkorf op leunt, dan mag hij er niet meer op leunen anders gaat het er overheen.

db

@

Dat mijn maisch aan de dikke kant is was ook mijn conclusie, maar als ik naar 4L beslagdikte moet dan is het voordeel van de 50 liter ketel bij zware bieren wel weg.
Grover schroten gaat ook niet. Mijn walsenmolen kan tot maximaal 1.6mm ingesteld worden en daar staat hij op.
Ik ga de tips met rijsthulsen eens proberen. Als ik de topics daarover lees op het forum dan zijn daar wel verbeteringen haalbaar denk ik.


Caius

Citaat van: @ op 26-10-2018  20:50 uGrover schroten gaat ook niet. Mijn walsenmolen kan tot maximaal 1.6mm ingesteld worden en daar staat hij op.

Wat voor schrootmolen heb je? Welk merk/type?

Op de Fles

Zondag voor de keer brouwen met de 50 liter brewmonk.
Is een stort van iets over de 12 kg. Haalbaar bij 30 liter maischwater?

@

Citaat van: Caius op 29-10-2018  17:07 uWat voor schrootmolen heb je? Welk merk/type?

Ik heb een driewalsenmolen. Het merk weet ik zo even niet.

hobbybob

Citaat van: Op de Fles op 31-10-2018  18:16 uZondag voor de keer brouwen met de 50 liter brewmonk.
Is een stort van iets over de 12 kg. Haalbaar bij 30 liter maischwater?
Das wel heel dik, zou zelf op minimaal 36 ltr maischwater das toch haalbaar in de 50 liter variant?

Het beste bier brouw jezelf


Op de Fles

Citaat van: hobbybob op 02-11-2018  19:01 uDas wel heel dik, zou zelf op minimaal 36 ltr maischwater das toch haalbaar in de 50 liter variant?

Het beste bier brouw jezelf



Heb het recept herberekend wat ik gebruikte met mijn oude 30 liter ketel. Daar gebruikte ik 18,4 liter op 6580 gram stort.
Nu wordt het 10730 gram stort op 30 liter.

Hay

Ik heb geen ervaring met de 50 l versie en weet niet wat daar mee mogelijk is, maar zoals gezegd ik maisch in met 4 l/kg.
En weet zeker als je onder de 3 l gaat zitten bij mijn versie dat je problemen gaat krijgen met de beveiliging.

Dirtbag

Citaat van: Op de Fles op 31-10-2018  18:16 uZondag voor de keer brouwen met de 50 liter brewmonk.
Is een stort van iets over de 12 kg. Haalbaar bij 30 liter maischwater?

Citaat van: Dirtbag op 25-10-2018  23:42 uWat ik doe is dat ik voor het het storten het water opwarm, dan voordat ik de mout stort haal ik er eerst goed 5 of 10 liter uit.

Dan stort ik het mout en voeg ik weer water toe zodat het mout onder staat ZONDER dat de pomp loopt, vervolgens de pomp starten.

Het is niet de bedoeling dat je het water toevoegt tot het al bij de overstort komt als de pomp uit staat echter, hoe groter het hoogte verschil des te harder kun je spoelen.

Zodoende heb ik bij het vorige brouwsel een moutstort gehad van 12.7 kg mout voor 36 liter Bock op een start SG van 1060.

Limiet moutstort is bij mij nu op 13 kg gezet.

Spoelen doe ik tot de ring waar de moutkorf op leunt, dan mag hij er niet meer op leunen anders gaat het er overheen.

db

Ik heb mijn recept er op nageslagen. Dat brouwsel heb ik 27.5 liter maischwater gebruikt op de al genoemde 12.7 kg mout.
Dat is dus 2.16 liter de kg.

Bedenk goed dat je niet (continue) hoeft te roeren.

Effectief wil je een vast maisch VOLUME hebben in de EB. Dit volume is voornamelijk afhankelijk van de hoogte van je overlooppijp. Je dient er volgens mij voor te zorgen dat tijdens het rondpompen de ONDERKANT van de overloop nog in het wort staat. Op dit manier kan je niet droogvallen.

De bestaande regels mbt de maischdikte zijn gericht op installaties die niet rondpompen. In deze brouwautomaten heb je sowieso een hogere maischdikte en een veel lagere maischdikte tegelijkertijd. Namelijk het gedeelte van het wort wat op dat moment in de moutkorf zit en het gedeelte wat er onder en er boven zit en dus geen mout bevat)

db

hobbybob

De mijne vandaag geleverd incl rvs dompelkoeler en als gratis bonus een grote rvs hopspider.

Top van Braumarkt.

Het beste bier brouw jezelf


Loading2000

Een tijd terug heb ik, volgens mij op basis van tips op het forum, de instellingen van de Klarstein/Arsegan 50 liter als volgt ingesteld.
Maar of dat klopt heb ik eigenlijk geen idee van. Misschien dat iemand hierbij kan helpen om te kijken of het klopt?

Volume maischkuip 52 l
Hoogte maischkuip 53 cm
Gewicht maichkuip 12 kg
Materiaal maischkuip RVS
Maischwater 25 l

Volume filterkuip 52 l
Hoogte filterkuip 53 cm
Dode ruimte filterkuip 0,5 l
Gem. brouwzaalrendement 75%

Volume kookketel 52 l
Hoogte kookketel 53 cm
Kookvolume 51 l
Verdampingssnelheid 11,2% per uur
Verdampingssnelheid 5,7 l per uur
Kooktijd 60 min.
Extra water bij koken 0 l
Hopfactor 100%
Volume eind koken 45,3 l
Verlies in kookketel 0,5 l

Nogmaals, hoe ik er precies aan kom weet ik niet meer, en dit is ook niet een van mijn kerncompetenties zeg maar :P



hobbybob

Heb hem nog niet ingevoerd, maar de filterkuip kan nooit even groot zijn dan de kookkuip.

De filterkuip kan niet hoger ingesteld worden dan de hoogte van de complete overlooppijp vanaf de onderste filterplaat.

Loading2000

Dan ga ik dat vanavond even opmeten en aanpassen in de instellingen, dankjewel.

Loading2000

Citaat van: hobbybob op 25-01-2019  16:11 uHeb hem nog niet ingevoerd, maar de filterkuip kan nooit even groot zijn dan de kookkuip.

De filterkuip kan niet hoger ingesteld worden dan de hoogte van de complete overloop pijp vanaf de onderste filterplaat.

Dan kom ik op 41 centimeter.

Sjamp00

Een vraagje:
Als ik 40 Liter maischwater in de 50 Liter variant doe, kan ik dan nog een moutstort doen van een kilo of 10?
Of word dit erg krap?
Of houd ik mogelijk nog ruimte over?
Kan dit namelijk niet echt terugvinden.

 :biersmile:

beermenke

Citaat van: Sjamp00 op 26-01-2019  11:39 uEen vraagje:
Als ik 40 Liter maischwater in de 50 Liter variant doe, kan ik dan nog een moutstort doen van een kilo of 10?
Of word dit erg krap?
Of houd ik mogelijk nog ruimte over?
Kan dit namelijk niet echt terugvinden.

 :biersmile:
5 liter apart houden
Storten en dan bijvullen tot hoeveelheid die mogelijk is

Sjamp00

Citaat van: beermenke op 26-01-2019  13:09 u5 liter apart houden
Storten en dan bijvullen tot hoeveelheid die mogelijk is

Dank je Beermenke!
Soms kunnen dingen best simpel zijn  ^-^  :nut:


Dirtbag

Citaat van: Sjamp00 op 26-01-2019  11:39 uEen vraagje:
Als ik 40 Liter maischwater in de 50 Liter variant doe, kan ik dan nog een moutstort doen van een kilo of 10?
Of word dit erg krap?
Of houd ik mogelijk nog ruimte over?
Kan dit namelijk niet echt terugvinden.

 :biersmile:




Citaat van: beermenke op 26-01-2019  13:09 u5 liter apart houden
Storten en dan bijvullen tot hoeveelheid die mogelijk is



Citaat van: Dirtbag op 03-11-2018  10:21 uIk heb mijn recept er op nageslagen. Dat brouwsel heb ik 27.5 liter maischwater gebruikt op de al genoemde 12.7 kg mout.
Dat is dus 2.16 liter de kg.

Bedenk goed dat je niet (continue) hoeft te roeren.

Effectief wil je een vast maisch VOLUME hebben in de EB. Dit volume is voornamelijk afhankelijk van de hoogte van je overlooppijp. Je dient er volgens mij voor te zorgen dat tijdens het rondpompen de ONDERKANT van de overloop nog in het wort staat. Op dit manier kan je niet droogvallen.

De bestaande regels mbt de maischdikte zijn gericht op installaties die niet rondpompen. In deze brouwautomaten heb je sowieso een hogere maischdikte en een veel lagere maischdikte tegelijkertijd. Namelijk het gedeelte van het wort wat op dat moment in de moutkorf zit en het gedeelte wat er onder en er boven zit en dus geen mout bevat)

db

Ik heb in BrouwVisie de limit voor het volume in de maischpan gezet op 37 liter. Dat is mout EN water bij elkaar. Ik denk dat als je begint met 40 liter dat je het beste toch wel een 10 tot 15 liter er uit kan halen voordat je de mout gaat storten.

db


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.