Arsegan Easybrew 50 L

Gestart door Trapkast, 11-09-2018 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 12-09-2018  11:47 uMixen met de mout, tijdens de stort. Je roert sowieso als je je mout stort toch?
Ik hoorde dat rijsthulzen niet makkelijk verkrijgbaar zijn in NL maar ze zijn bij Brouwland (BE) gewoon verkrijgbaar per kilozak voor €5.
De Brouwstore heeft ze ook tegen dezelfde prijs: https://www.brouwstore.nl/Brewferm-rijsthulzen-1-kg

CeesM

Citaat van: Heisenberg op 12-09-2018  18:16 uhoeveelheid en vermogen en hoe lang je kookt, toch?
Ja ook dat.

MO

Rijsthulzen zou kunnen maar ik wil het liever technisch oplossen. Het lijkt erop dat het bodemfilter te fijn is en daarom dichtslibt. We hebben 5x gebrouwen; het is 1 x keer goed gegaan en de andere keren telkens vastlopen filter. Ik ga me nog eens beraden op een oplossing. Misschien boor ik wel grotere gaten in het filter. Hoppa!

MO

Joep tijdens koken is het filter eruit en kan de bodemplaat niet droogkoken.
Wattage tijdens maischen lijkt me niets te maken hebben met een dichtslaand filterbed.

Mark GA

Citaat van: MO op 13-09-2018  09:16 uRijsthulzen zou kunnen maar ik wil het liever technisch oplossen. Het lijkt erop dat het bodemfilter te fijn is en daarom dichtslibt. We hebben 5x gebrouwen; het is 1 x keer goed gegaan en de andere keren telkens vastlopen filter. Ik ga me nog eens beraden op een oplossing. Misschien boor ik wel grotere gaten in het filter. Hoppa!
Nou, voordat je gaat boren in je filterplaat raad ik je toch echt ernstig aan om eerst even rijsthulzen van € 5/kilo te proberen hahaha

MartijnNOP

Citaat van: MO op 13-09-2018  09:16 uRijsthulzen zou kunnen maar ik wil het liever technisch oplossen. Het lijkt erop dat het bodemfilter te fijn is en daarom dichtslibt. We hebben 5x gebrouwen; het is 1 x keer goed gegaan en de andere keren telkens vastlopen filter. Ik ga me nog eens beraden op een oplossing. Misschien boor ik wel grotere gaten in het filter. Hoppa!
Dat snap ik, zou mij ook te min zijn.
Heb je ook 10/20 liter batches geprobeerd? Hoe fijn schroot je?

MO

Met klam schroten ging het wel beter maar de laatste keer weer niet. Maar dat was dan weer met 40% tarwe.
Schrootmolen kan niet worden ingesteld maar daar zijn al minimaal 10 jaar goede brouwsels mee gemaakt.
Is nog van Adrie Otte geweest.

tdp

Citaat van: MO op 13-09-2018  10:20 uMet klam schroten ging het wel beter maar de laatste keer weer niet. Maar dat was dan weer met 40% tarwe.
Schrootmolen kan niet worden ingesteld maar daar zijn al minimaal 10 jaar goede brouwsels mee gemaakt.
Is nog van Adrie Otte geweest.

Zou ook best gek zijn dat het ineens aan het schrootsel zou liggen, terwijl je een andere parameter aanpast (in dit geval je brouwinstallatie/methode).

Hay

Martin met 40% tarwe in de stort kan ik me de problemen voorstellen.
Maar ik heb er nu 25 brouwsels op zitten met deze ketel en heb nog nooit een dichtgeslibte filterplaat gehad.Sterker nog het wort loopt ook helemaal niet via de retoupijp terug maar fijn door het filterbed.
En dat met een keer roeren na een minuut of 10.
Het is jammer dat je je schrootmolen niet af kunt stellen zoals je aangeeft, want ik vermoed dat daar het probleem zit.
Maar als je nu grotere gaten gaat boren heb je kans dat er meer kaftdeeltjes in je wort komen.

Trapkast

Zojuist gebeld met Brouwmarkt mbt de levertijd van de EB 50's uit de pre-orderbatch.
Zou eigenlijk gisteren verzonden gaan worden, maar er zijn problemen.

De container met Easybrew's staat nu in Rotterdam in afwachting van de Douanecontrole. Hierbij geeft de Douane aan geen tijd te hebben voor controle, en de ketels niet eerder dan 1 okt (hopelijk) te kunnen controleren en vrijgeven. Als we geluk hebben kunnen de ketels vanaf de 4e okt dan uitgeleverd gaan worden. Brouwmarkt is er in ieder geval niet happy mee, en doet hun best om alles eerder ingeklaard te krijgen

Balen, komend weekend juist tijd gepland om de boel uit te proberen, om het weekend van 6 okt te kunnen gaan brouwen.
Hopelijk hebben we geluk... :groots:

Trapkast

UPDATE:

Zojuist bericht ontvangen van Brouwmarkt dat de Easybrew 50 onderweg is  :D

MartijnNOP

Ik heb hem ook binnen. Mooi ding, lijkt me vrij degelijk.
Gelijk maar even alles opgemeten en ingevoerd en natuurlijk wat recepten aan het omschakelen.

Wat ik wel een nadeel vind is de maximale stort van 12 kg. Is dit omdat er fysiek niet meer in past, of kan het onderste filter niet meer aan?

MO

12 kg zal heel lastig worden. Kilo of 9, dat lukt nog wel.
12 kg + laten we zeggen 30 liter is nog lang geen 50 liter maar de overloop zit veel lager dan bovenrand ketel.

MartijnNOP

Bedankt Martin. Schroef ik de gewenste opbrengst nog wat verder naar beneden in BrouwHulp (zodat mijn moutstort ook daalt).
Dit weekend maar eens een testrun

Wat ik wel mooi vind is dat in deze versie 15 liter op de maatvoering ook daadwerkelijk 15 liter is en niet "vanaf het kraantje".

Trapkast

Citaat van: MO op 02-10-2018  10:36 u12 kg zal heel lastig worden. Kilo of 9, dat lukt nog wel.
12 kg + laten we zeggen 30 liter is nog lang geen 50 liter maar de overloop zit veel lager dan bovenrand ketel.

Misschien een hele domme vraag, maar is het in dat geval mogelijk om 2x te maischen?
6 kilo erin, maischschema draaien, moutkorf omhoog en spoelen, en dan herhalen bijvoorbeeld.

Of natuurlijk maischschema draaien, wort opvangen in emmer, geheel herhalen en dan de emmer legen in de ketel zodat wort gekookt kan worden.

Tips/ervaringen?

BLUB

Citaat van: MO op 02-10-2018  10:36 u12 kg zal heel lastig worden. Kilo of 9, dat lukt nog wel.
12 kg + laten we zeggen 30 liter is nog lang geen 50 liter maar de overloop zit veel lager dan bovenrand ketel.


9 kilo past net in een Easybrew 30, zelf getest ( kijk maar in het draadje over de Klarstein, zelfde als de Easybrew 30)  :brouwen: :proost:

 :degroeten:

BLUB

Staple

Citaat van: Trapkast op 02-10-2018  11:18 uMisschien een hele domme vraag, maar is het in dat geval mogelijk om 2x te maischen?
6 kilo erin, maischschema draaien, moutkorf omhoog en spoelen, en dan herhalen bijvoorbeeld.

Of natuurlijk maischschema draaien, wort opvangen in emmer, geheel herhalen en dan de emmer legen in de ketel zodat wort gekookt kan worden.

Tips/ervaringen?

Ik heb nog niet met mijn Easybrew gebrouwen, maar toen ik nog BIAB brouwde was dit mijn manier om een hoger begin SG te halen met een fatsoenlijk rendement.

Trapkast

Citaat van: BLUB op 02-10-2018  13:00 u9 kilo past net in een Easybrew 30, zelf getest ( kijk maar in het draadje over de Klarstein, zelfde als de Easybrew 30)  :brouwen: :proost:

 :degroeten:

BLUB

Volgens Brouwmarkt moet in de 50L maximaal 12 kg mout te storten zijn.

Wat ik me wel afvraag, zijn er wellicht forumleden met ervaring qua aantal liters wort (voor kook) dat in de ketel past?
Ons plan is om 2 moutpakketten te gebruiken (Belgian Tripel), en in 2 keer te maischen, 1 pakket per maisch.
Uitspoelen moet volgens recept tot 24L wort per pakket.
Van eerste pakket tappen we dan het wort af in een schone emmer, om daarna het tweede pakket te kunnen maischen.

Daarna is het plan om het wort (van beide pakketten samen) te koken en verder te gaan alsof het 1 pakket is (natuurlijk wel met dubbele hop etc)

De vraag is dus: gaat deze 48 L wort passen? Volgens de specs moet het kunnen, maar wat is de ervaring? :weetniet:

Mark GA

Citaat van: Trapkast op 04-10-2018  10:40 uVolgens Brouwmarkt moet in de 50L maximaal 12 kg mout te storten zijn.

Wat ik me wel afvraag, zijn er wellicht forumleden met ervaring qua aantal liters wort (voor kook) dat in de ketel past?
Ons plan is om 2 moutpakketten te gebruiken (Belgian Tripel), en in 2 keer te maischen, 1 pakket per maisch.
Uitspoelen moet volgens recept tot 24L wort per pakket.
Van eerste pakket tappen we dan het wort af in een schone emmer, om daarna het tweede pakket te kunnen maischen.

Daarna is het plan om het wort (van beide pakketten samen) te koken en verder te gaan alsof het 1 pakket is (natuurlijk wel met dubbele hop etc)

De vraag is dus: gaat deze 48 L wort passen? Volgens de specs moet het kunnen, maar wat is de ervaring? :weetniet:
ik zou op safe spelen en 2 x 23 L pakken, dan houd je 4 L over aan ruimte. Scheelt maar 2 L in je opbrengst (simpel gerekend) maar je hebt niet de ellende van schuimoverflow en zo.
Ik heb een Easybrew 30 en ga ook nooit tot het naadje, maximaal 25 L uit die machine. Werkt net even fijner.

Dirtbag

Ik heb daarnet gebrouwen en daarbij gespoeld tot 50 KG (let op KILOGRAM) 13 plato = sg 1053 dus zo'n beetje 47.5 kg

Dan moet je niet weg lopen bij de ketel bij aanvang koken. Dit is tot de ring waar de de moutkorf op laat leunen. Een spuitflesje met schoon water bij de hand om het schuim plat te spuiten kan ik van harte aanraden. ;)

Tevens heb ik vandaag gebrouwen met 12.750 gram mout. Er was nog wat ruimte over, een volgende keer durf ik wel 13 kg te storten en ik vermoed dat 13.50 kg ook tot de mogelijkheden behoort. :)

Ik heb een aantal foto's geschoten die ik wel zal uploaden, ook voor het kledingrek topic.

db

Trapkast

Citaat van: Dirtbag op 04-10-2018  17:45 uIk heb daarnet gebrouwen en daarbij gespoeld tot 50 KG (let op KILOGRAM) 13 plato = sg 1053 dus zo'n beetje 47.5 kg

Dan moet je niet weg lopen bij de ketel bij aanvang koken. Dit is tot de ring waar de de moutkorf op laat leunen. Een spuitflesje met schoon water bij de hand om het schuim plat te spuiten kan ik van harte aanraden. ;)

Tevens heb ik vandaag gebrouwen met 12.750 gram mout. Er was nog wat ruimte over, een volgende keer durf ik wel 13 kg te storten en ik vermoed dat 13.50 kg ook tot de mogelijkheden behoort. :)

Ik heb een aantal foto's geschoten die ik wel zal uploaden, ook voor het kledingrek topic.

db

Erg benieuwd naar de foto's, bedankt voor je antwoord DB  8)

Dirtbag

Citaat van: Trapkast op 04-10-2018  18:08 uErg benieuwd naar de foto's, bedankt voor je antwoord DB  8)

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg569740.html#msg569740

Ik heb ook een circulatiearm gemaakt met een oog op circuleren tijdens koelen en een whirlpool. Naja... gemaakt.....

Het is een mislukte poging om een RVS hevelfilter te maken voor onderin de Easybrew 50, de koppelingen had ik zelfs nog in de buurt liggen, assemblage minder dan 5 minuten geweest.




Koelt het sneller... Mijn gevoel zegt van ja, echter ik had de pomp al vlot verstopt zitten, het duurde even voordat ik er aan dacht dat ik misschien een hopkookzakje onder de koelspiraal vast had zitten precies boven de pomp.

Krijg ik hiermee een whirlpool, niet dat het mij opgevallen is.

Op foto 1 zie je wat 50 kg bier is in de Easybrew 50.

db

Trapkast

Citaat van: Mark GA op 04-10-2018  13:10 uik zou op safe spelen en 2 x 23 L pakken, dan houd je 4L over aan ruimte. Scheelt maar 2 L in je opbrengst (simpel gerekend) maar je hebt niet de ellende van schuimoverflow en zo.
Ik heb een Easybrew 30 en ga ook nooit tot het naadje, maximaal 25 L uit die machine. Werkt net even fijner.

Waarschijnlijk een ongelooflijke noob-vraag, maar levert dit geen problemen/effecten op qua SG voor gisting?

MartijnNOP

Dan voeg je toch gekookt (en afgekoeld) water toe in je gistvat om je sg te corrigeren?

BrouwHulp heeft daar wel een tooltje voor. BrouwVisie ongetwijfeld ook.

BLUB

Goed bezig Dirtbag   :petje-af:


 :degroeten:

BLUB


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.