Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 50 L  (gelezen 1092 keer)

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: nl
  • Brewed by mr. White
Re: Arsegan Easybrew 50L
« Reactie #25 Gepost op: 12-09-2018 18:16 u »
Het is heel simpel.
Je pakt een meetlat/rolmaat en meet de diameter en hoogte van je ketel. Stel je ketel heeft een diameter van 30 cm en hoogte van 40 cm.
Dan neem je de volgende formule: π * r2 * h. π(Pi)=3,14 * r2(is 2xradius=diameter)=30 * h.(hoogte)=40 = 3768 cm3= 37,68 liter.
Het verlies aan water wat de mout opneemt staat standaard in BrouwHulp. Het waterverlies door koken is afhankelijk van hoeveelheid en vermogen.
hoeveelheid en vermogen en hoe lang je kookt, toch?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #26 Gepost op: 12-09-2018 18:23 u »
Mixen met de mout, tijdens de stort. Je roert sowieso als je je mout stort toch?
Ik hoorde dat rijsthulzen niet makkelijk verkrijgbaar zijn in NL maar ze zijn bij Brouwland (BE) gewoon verkrijgbaar per kilozak voor 5.
De Brouwstore heeft ze ook tegen dezelfde prijs: https://www.brouwstore.nl/Brewferm-rijsthulzen-1-kg

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #27 Gepost op: 12-09-2018 20:00 u »
hoeveelheid en vermogen en hoe lang je kookt, toch?
Ja ook dat.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 13-09-2018 09:16 u »
Rijsthulzen zou kunnen maar ik wil het liever technisch oplossen. Het lijkt erop dat het bodemfilter te fijn is en daarom dichtslibt. We hebben 5x gebrouwen; het is 1 x keer goed gegaan en de andere keren telkens vastlopen filter. Ik ga me nog eens beraden op een oplossing. Misschien boor ik wel grotere gaten in het filter. Hoppa!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 13-09-2018 09:18 u »
Joep tijdens koken is het filter eruit en kan de bodemplaat niet droogkoken.
Wattage tijdens maischen lijkt me niets te maken hebben met een dichtslaand filterbed.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #30 Gepost op: 13-09-2018 09:49 u »
Rijsthulzen zou kunnen maar ik wil het liever technisch oplossen. Het lijkt erop dat het bodemfilter te fijn is en daarom dichtslibt. We hebben 5x gebrouwen; het is 1 x keer goed gegaan en de andere keren telkens vastlopen filter. Ik ga me nog eens beraden op een oplossing. Misschien boor ik wel grotere gaten in het filter. Hoppa!
Nou, voordat je gaat boren in je filterplaat raad ik je toch echt ernstig aan om eerst even rijsthulzen van 5/kilo te proberen hahaha

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 13-09-2018 10:18 u »
Dat snap ik, zou mij ook te min zijn.
Heb je ook 10/20 liter batches geprobeerd? Hoe fijn schroot je?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 13-09-2018 10:20 u »
Met klam schroten ging het wel beter maar de laatste keer weer niet. Maar dat was dan weer met 40% tarwe.
Schrootmolen kan niet worden ingesteld maar daar zijn al minimaal 10 jaar goede brouwsels mee gemaakt.
Is nog van Adrie Otte geweest.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 13-09-2018 10:43 u »
Met klam schroten ging het wel beter maar de laatste keer weer niet. Maar dat was dan weer met 40% tarwe.
Schrootmolen kan niet worden ingesteld maar daar zijn al minimaal 10 jaar goede brouwsels mee gemaakt.
Is nog van Adrie Otte geweest.

Zou ook best gek zijn dat het ineens aan het schrootsel zou liggen, terwijl je een andere parameter aanpast (in dit geval je brouwinstallatie/methode).

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #34 Gepost op: 13-09-2018 13:40 u »
Martin met 40% tarwe in de stort kan ik me de problemen voorstellen.
Maar ik heb er nu 25 brouwsels op zitten met deze ketel en heb nog nooit een dichtgeslibte filterplaat gehad.Sterker nog het wort loopt ook helemaal niet via de retoupijp terug maar fijn door het filterbed.
En dat met een keer roeren na een minuut of 10.
Het is jammer dat je je schrootmolen niet af kunt stellen zoals je aangeeft, want ik vermoed dat daar het probleem zit.
Maar als je nu grotere gaten gaat boren heb je kans dat er meer kaftdeeltjes in je wort komen.

Tags: