Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Arsegan Easybrew 50 L  (gelezen 4076 keer)

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
Arsegan Easybrew 50 L
« Gepost op: 11-09-2018 13:59 u »
Een goedemiddag,

Zijn er op dit forum brouwers die ervaring hebben met de Arsegan Easybrew 50 L?
Over de 30 L versie is erg nuttige informatie te vinden op dit forum, wat prima te gebruiken is voor de 50 L variant lijkt mij.

Waar ik met name naar op zoek ben zijn de parameters voor gebruik in BrouwHulp.
Het lijkt me dat deze enigszins afwijken van de 30 L, niet alleen qua volume maar ook dankzij het sterkere verwarmingselement van de 50 L versie.
Iemand die me hiermee op weg kan helpen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Re: Arsegan Easybrew 50L
« Reactie #1 Gepost op: 11-09-2018 14:04 u »
Ik wil dit topic niet kapen maar de juiste parameters voor de Easybrew 30 zijn hier ook welkom hoor.

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2018 14:27 u »
Ik volg even. Ik moet mijn Easybew 50 over 2 weken binnen krijgen.

Maareuh, met kijken hoeveel water je wegkookt in een uur, hoeveel liter water er in gaat, wat de afmetingen zijn en hoeveel liter water er achterblijft zonder knietje ben je toch al een heel eind?

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 11-09-2018 14:30 u »

Maareuh, met kijken hoeveel water je wegkookt in een uur, hoeveel liter water er in gaat, wat de afmetingen zijn en hoeveel liter water er achterblijft zonder knietje ben je toch al een heel eind?

Hier verwacht ik hem inderdaad ook over 2 weken.

Het lijkt me dat je daar ver mee komt, maar zou graag alvast wat voorwerk doen/prutsen met software.
Al was het maar om het wachten makkelijker te maken  :P

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-09-2018 14:43 u »

Vullen met water en kijken wat je wegkookt in een uur is iets anders dan een maischkorf vol mout, dat zelf ook nog vocht vasthoudt. Je vergeet voor het gemak ook nog het vochtverlies tijdens het maischen zelf begrijp ik.
Wat de afmetingen betreft: wat er aan de binnenkant van de machine staat geschreven komt niet overeen met de werkelijkheid.
En dan heb je nog de hoeveelheid die achterblijft na het koken. Al dan niet met een knietje.
Er is vast iemand die deze metingen heeft uitgeschreven en verwerkt in BrouwHulp of Brewfather. Die persoon zou ik graag willen verzoeken deze gegevens met ons allen te delen.

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11-09-2018 15:14 u »
Hier verwacht ik 'm inderdaad ook over 2 weken.

Het lijkt me dat je daar ver mee komt, maar zou graag alvast wat voorwerk doen/prutsen met software.
Al was 't maar om het wachten makkelijker te maken  :P

Haha snap ik! Hier hetzelfde, kan niet wachten om wat recepten op te schalen.
Ik zou bovenstaand verhaal aanpakken met de kennis die je al hebt. Heb je een mooi startpunt om te tweaken.  :proost:

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11-09-2018 15:25 u »
Pardon? Wat een vreemde negatieve reactie...

Vullen met water en kijken wat je wegkookt in een uur is iets anders dan een maischkorf vol mout, dat zelf ook nog vocht vasthoudt.\
Dat klopt, dat is totaal iets anders. Ik heb dan ook niet vaak nog mout in mijn pan als ik aan het koken ben.

Je vergeet voor het gemak ook nog het vochtverlies tijdens het maischen zelf begrijp ik.
Zei ik dat ergens dan? Vochtverlies in de bostel en tijdens het maischen zal niet veel anders zijn dan in mijn huidige opstelling. Dat lijkt me een prima uitgangspunt.

Wat de afmetingen betreft: wat er aan de binnenkant van de machine staat geschreven komt niet overeen met de werkelijkheid.
Ik had het over afmetingen, niet over de maatvoering binnen in de pan. Maar goed dat weet ik, dat is het volume vanaf het kraantje.

Je kan inderdaad wachten totdat iemand iets helemaal voor je uitkauwt en op internet zet. Je kan ook zelf parameters opmeten en tweaken.

:brouwen:

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-09-2018 16:05 u »
Pardon? Wat een vreemde negatieve reactie...
Dat klopt, dat is totaal iets anders. Ik heb dan ook niet vaak nog mout in mijn pan als ik aan het koken ben.
Zei ik dat ergens dan? Vochtverlies in de bostel en tijdens het maischen zal niet veel anders zijn dan in mijn huidige opstelling. Dat lijkt me een prima uitgangspunt.
Ik had het over afmetingen, niet over de maatvoering binnen in de pan. Maar goed dat weet ik, dat is het volume vanaf het kraantje.

Je kan inderdaad wachten totdat iemand iets helemaal voor je uitkauwt en op internet zet. Je kan ook zelf parameters opmeten en tweaken.

:brouwen:
Er is niets negatiefs aan, slechts feitelijk onderbouwd.
Ik vind jouw antwoord daarop negatief.
Staan we quitte, lijkt me.
Ik kan nu wel weer op jouw antwoorden in gaan en die weerleggen maar daar heb ik nu al geen zin meer in.
Jouw eerste betoog was niet compleet en ik vulde dat aan, dat is alles.
Maar brouw ze!
Als iemand die gegevens al compleet heeft zou ik ze graag ontvangen voor de Easybrew 30.
Want als iemand al die moeite al gedaan heeft en correcte gegevens heeft, waarom zou ik die dan zelf moeten gaan achterhalen?
Elke keer het wiel opnieuw uitvinden is ook niet alles.
Als je dat wel graag doet is een forum als deze, waar we kennis met elkaar delen, misschien niet voor jou weggelegd.

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 11-09-2018 16:32 u »
Een goedemiddag,

Zijn er op dit forum brouwers die ervaring hebben met de Arsegan Easybrew 50L?
Over de 30L versie is erg nuttige informatie te vinden op dit forum, wat prima te gebruiken is voor de 50L variant lijkt mij.

Het lijkt me dat deze enigszins afwijken van de 30L, niet alleen qua volume maar ook dankzij het sterkere verwarmingselement van de 50L versie.
parameters voor de 30L versie zijn ook van harte welkom!  ;)

:biersmile: Back on topic met z'n allen dan maar weer?  :brouwen:

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 11-09-2018 17:24 u »
Een goedemiddag,

Zijn er op dit forum brouwers die ervaring hebben met de Arsegan Easybrew 50L?
Over de 30L versie is erg nuttige informatie te vinden op dit forum, wat prima te gebruiken is voor de 50L variant lijkt mij.

Het lijkt me dat deze enigszins afwijken van de 30L, niet alleen qua volume maar ook dankzij het sterkere verwarmingselement van de 50L versie.
Het is heel simpel.
Je pakt een meetlat/rolmaat en meet de diameter en hoogte van je ketel. Stel je ketel heeft een diameter van 30 cm en hoogte van 40 cm.
Dan neem je de volgende formule: π * r2 * h. π(Pi)=3,14 * r2(is 2xradius=diameter)=30 * h.(hoogte)=40 = 3768 cm3= 37,68 liter.
Het verlies aan water wat de mout opneemt staat standaard in BrouwHulp. Het waterverlies door koken is afhankelijk van hoeveelheid en vermogen.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #10 Gepost op: 11-09-2018 19:27 u »
Ik begrijp dat de easybrew 50 dezelfde diameter heeft als de easybrew 30.
Daarbij begreep ik van een professioneel brouwer dat daardoor je filterbed nog sneller verstopt, zeker als je met tarwe ect... aan de gang gaat. Toch een nadeel van deze RIMS constructie, zelf brouw ik met een vergelijkbaar zelf gemaakt systeem. Ik zit te denken om toch maar weer gewoon in een pan te gaan maischen. Soms zit ik ook te $%&# met een verstopt filterbed.

Wellicht zijn wat rice hulls een oplossing voor dit probleem.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #11 Gepost op: 11-09-2018 22:36 u »
Het is heel simpel.
Je pakt een meetlat/rolmaat en meet de diameter en hoogte van je ketel. Stel je ketel heeft een diameter van 30 cm en hoogte van 40 cm.
Dan neem je de volgende formule: π * r2 * h. π(Pi)=3,14 * r2(is 2xradius=diameter)=30 * h.(hoogte)=40 = 3768 cm3= 37,68 liter.
Het verlies aan water wat de mout opneemt staat standaard in BrouwHulp. Het waterverlies door koken is afhankelijk van hoeveelheid en vermogen.
Je formule is goed maar je berekening? Straal x straat x pi x h is in jouw voorbeeld iets van 28.. En niet 37
Mocht ik me vergissen dan hoor ik het graag

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 11-09-2018 23:53 u »
Je formule is goed maar je berekening? Straal x straat x pi x h is in jouw voorbeeld iets van 28.. En niet 37
Mocht ik me vergissen dan hoor ik het graag
3,14 x 30 x 40 = 3768 cm3 = 37,68 liter. Wat is straat?

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 12-09-2018 02:34 u »
3,14 x 15 x 15 x 40 =28,26 ltr

Jij berekent de gehele diameter juiste berekening is pi x straal x straal x  hoogte

straal is de helft van de diameter

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 12-09-2018 08:42 u »
Ik heb ook een Arsegan 50 en inderdaad is de diameter hetzelfde als de 30 en helaas hebben wij problemen met dat onhandige hoge filterbed met regelmatig dichtslaand filterbed met als gevolg droogkoken onder het maischfilter en aanbranden van de bodem. Op zich is het wel een heel fijn apparaat maar we moeten hier nog een oplossing voor vinden.
Lijkt me wel nuttig om een apart onderwerp voor de Arsegan 50 aan te houden, zeker gezien bovenstaande problemen.

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 12-09-2018 08:48 u »
Heb je dat vooral met bieren met een extreem hoge moutstort, of eigenlijk altijd?

Toevoegen van rijsthuls nog een optie?
Roer je ook tijdens de maisch?

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 12-09-2018 08:52 u »
Rijsthulzen toevoegen hielp geweldig bij mij

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 12-09-2018 09:09 u »
3,14 x 15 x 15 x 40 =28,26 ltr

Jij berekent de gehele diameter juiste berekening is pi x straal x straal x  hoogte

straal is de helft van de diameter
Ja klopt, sorry. Ik nam 2x de straal i.p.v. straal quadraad.

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 12-09-2018 09:23 u »
Rijsthulzen toevoegen hielp geweldig bij mij

Ik heb zelf geen ervaring met rijsthulzen, maar als ik het goed begrijp voorkomt het gebruik daarvan het dichtslaan van het filterbed zonder dat er suikers en smaak aan het wort afgegeven wordt?

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 12-09-2018 09:35 u »
Smaak zal verwaarloosbaar zijn, puur ter voorkoming van het dichtslibben van je filterbed inderdaad. Brouw maar eens een weizen met een extreem hoog percentage tarwe.

"MO" geeft aan dat hij hier problemen mee heeft met z'n Easybrew 50. Is blijkbaar een specifiek Easybrew 50 dingetje. Deze heeft een stuk hogere moutkorf dan de Easybrew 30.

Over de Easybrew 30 nog niet eerder gelezen dat dit een issue is.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 12-09-2018 10:05 u »
Ik heb zelf geen ervaring met rijsthulzen, maar als ik het goed begrijp voorkomt het gebruik daarvan het dichtslaan van het filterbed zonder dat er suikers en smaak aan het wort afgegeven wordt?
Ja, er zit geen smaak of kleur aan, heeft geen invloed op je waardes, maar zorgt inderdaad voor een luchtiger filterbed. Ik hoefde niet eens te roeren tijdens de maisch.
Hiervoor heb ik wel degelijk dichtgeslibte filterbedden gehad bij de Easybrew 30. Of het er mee te maken had dat ik maïsvlokken of tarwe toevoegde wet ik niet - het probleem was er en als rijsthulzen dit voorkomen, dan miep ik graag bij elke brouw twee handjes erbij.
Heb trouwens van meer mensen gehoord dat het filterbed dichtslibt bij de Easybrew 30. Zal bij de Easybrew 50 niet anders zijn.
Maar ja, er zijn ook mensen die probleemloos met het meegeleverde bazookafilter kunnen brouwen en dat ding bij mij (en met mij vele anderen, waaronder de cursusleider van Brouwmarkt die adviseerde dat ding meteen de vuilnisbak in te gooien) bij de eerste de beste keer meteen alles verstopte.

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 12-09-2018 11:38 u »
Smaak zal verwaarloosbaar zijn, puur ter voorkoming van het dichtslibben van je filterbed inderdaad. Brouw maar eens een weizen met een extreem hoog percentage tarwe.
"MO" geeft aan dat hij hier problemen mee heeft met z'n EB50. Is blijkbaar een specifiek EB50 dingetje. Deze heeft een stuk hogere moutkorf dan de Easybrew 30.
Over de Easybrew 30 nog niet eerder gelezen dat dit een issue is.

Ja, er zit geen smaak of kleur aan, heeft geen invloed op je waardes, maar zorgt inderdaad voor een luchtiger filterbed. Ik hoefde niet eens te roeren tijdens de maisch.
Hiervoor heb ik wel degelijk dichtgeslibte filterbedden gehad bij de Easybrew 30. Of het er mee te maken had dat ik maïsvlokken of tarwe toevoegde wet ik niet - het probleem was er en als rijsthulzen dit voorkomen, dan miep ik graag bij elke brouw twee handjes erbij.

Hartelijk dank!
Gewoon toevoegen aan de mout voordat deze gestort wordt, of als onderste laag/filterbed eerst in de ketel droppen?

In ieder geval, nuttige info  8)

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 12-09-2018 11:47 u »
Hartelijk dank!
Gewoon toevoegen aan de mout voordat deze gestort wordt, of als onderste laag/filterbed eerst in de ketel droppen?

In ieder geval, nuttige info  8)
Mixen met de mout, tijdens de stort. Je roert sowieso als je je mout stort toch?
Ik hoorde dat rijsthulzen niet makkelijk verkrijgbaar zijn in NL maar ze zijn bij Brouwland (BE) gewoon verkrijgbaar per kilozak voor € 5.

Offline Caius

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik kan niet rijden want ik moet nog drinken
« Reactie #23 Gepost op: 12-09-2018 17:16 u »
Rijsthulzen zijn ook verkrijgbaar in Nederland. O.a. bij Van der Kooy in Jubbega (Friesland). Voor 4,95 euro/kg

Kan een grotere bazookafilter de kans verkleinen op verstopping? Zoals deze... https://www.mr-malt.com/bazooka-filter-mr-maltr.html
Past dat op een Arsegan/brewmonk?

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #24 Gepost op: 12-09-2018 18:12 u »
Ik heb ook een Arsegan 50 en inderdaad is de diameter hetzelfde als de 30 en helaas hebben wij problemen met dat onhandige hoge filterbed met regelmatig dichtslaand filterbed met als gevolg droogkoken onder het maischfilter en aanbranden van de bodem. Op zich is het wel een heel fijn apparaat maar we moeten hier nog een oplossing voor vinden.
Lijkt me wel nuttig om een apart onderwerp voor de Arsegan 50 aan te houden, zeker gezien bovenstaande problemen.
Welke wattage hou je aan tijdens de maischstappen en welke hou je aan om een rollende kook te krijgen? Door daar mee te spelen met de wetenschap voor ogen dat de Arsegans vol vermogen pakken tijdens opwarmen en tussen de maischstappen. De wattage instelling heeft vooral invloed op de periode van 2 graden voor een einde stap tot einde stap en bij koken hoe de 2 verwarmingselementen aangestuurd worden.
Probeer voor de  Lazybrew 50 eens op 1,3 mm te schroten. Daarna elk kwartiertje roeren en tijdens de kook zo nu en dan met de roerspaan over de bodem.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #25 Gepost op: 12-09-2018 18:16 u »
Het is heel simpel.
hoeveelheid en vermogen en hoe lang je kookt, toch?

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #26 Gepost op: 12-09-2018 18:23 u »
Mixen met de mout, tijdens de stort. Je roert sowieso als je je mout stort toch?
Ik hoorde dat rijsthulzen niet makkelijk verkrijgbaar zijn in NL maar ze zijn bij Brouwland (BE) gewoon verkrijgbaar per kilozak voor €5.
De Brouwstore heeft ze ook tegen dezelfde prijs: https://www.brouwstore.nl/Brewferm-rijsthulzen-1-kg

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 12-09-2018 20:00 u »
hoeveelheid en vermogen en hoe lang je kookt, toch?
Ja ook dat.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 13-09-2018 09:16 u »
Rijsthulzen zou kunnen maar ik wil het liever technisch oplossen. Het lijkt erop dat het bodemfilter te fijn is en daarom dichtslibt. We hebben 5x gebrouwen; het is 1 x keer goed gegaan en de andere keren telkens vastlopen filter. Ik ga me nog eens beraden op een oplossing. Misschien boor ik wel grotere gaten in het filter. Hoppa!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 13-09-2018 09:18 u »
Joep tijdens koken is het filter eruit en kan de bodemplaat niet droogkoken.
Wattage tijdens maischen lijkt me niets te maken hebben met een dichtslaand filterbed.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 13-09-2018 09:49 u »
Rijsthulzen zou kunnen maar ik wil het liever technisch oplossen. Het lijkt erop dat het bodemfilter te fijn is en daarom dichtslibt. We hebben 5x gebrouwen; het is 1 x keer goed gegaan en de andere keren telkens vastlopen filter. Ik ga me nog eens beraden op een oplossing. Misschien boor ik wel grotere gaten in het filter. Hoppa!
Nou, voordat je gaat boren in je filterplaat raad ik je toch echt ernstig aan om eerst even rijsthulzen van € 5/kilo te proberen hahaha

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 13-09-2018 10:18 u »
Dat snap ik, zou mij ook te min zijn.
Heb je ook 10/20 liter batches geprobeerd? Hoe fijn schroot je?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 13-09-2018 10:20 u »
Met klam schroten ging het wel beter maar de laatste keer weer niet. Maar dat was dan weer met 40% tarwe.
Schrootmolen kan niet worden ingesteld maar daar zijn al minimaal 10 jaar goede brouwsels mee gemaakt.
Is nog van Adrie Otte geweest.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 13-09-2018 10:43 u »
Met klam schroten ging het wel beter maar de laatste keer weer niet. Maar dat was dan weer met 40% tarwe.
Schrootmolen kan niet worden ingesteld maar daar zijn al minimaal 10 jaar goede brouwsels mee gemaakt.
Is nog van Adrie Otte geweest.

Zou ook best gek zijn dat het ineens aan het schrootsel zou liggen, terwijl je een andere parameter aanpast (in dit geval je brouwinstallatie/methode).

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 13-09-2018 13:40 u »
Martin met 40% tarwe in de stort kan ik me de problemen voorstellen.
Maar ik heb er nu 25 brouwsels op zitten met deze ketel en heb nog nooit een dichtgeslibte filterplaat gehad.Sterker nog het wort loopt ook helemaal niet via de retoupijp terug maar fijn door het filterbed.
En dat met een keer roeren na een minuut of 10.
Het is jammer dat je je schrootmolen niet af kunt stellen zoals je aangeeft, want ik vermoed dat daar het probleem zit.
Maar als je nu grotere gaten gaat boren heb je kans dat er meer kaftdeeltjes in je wort komen.

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
Re: Arsegan Easybrew 50 L
« Reactie #35 Gepost op: 26-09-2018 09:46 u »
Zojuist gebeld met Brouwmarkt mbt de levertijd van de EB 50's uit de pre-orderbatch.
Zou eigenlijk gisteren verzonden gaan worden, maar er zijn problemen.

De container met Easybrew's staat nu in Rotterdam in afwachting van de Douanecontrole. Hierbij geeft de Douane aan geen tijd te hebben voor controle, en de ketels niet eerder dan 1 okt (hopelijk) te kunnen controleren en vrijgeven. Als we geluk hebben kunnen de ketels vanaf de 4e okt dan uitgeleverd gaan worden. Brouwmarkt is er in ieder geval niet happy mee, en doet hun best om alles eerder ingeklaard te krijgen

Balen, komend weekend juist tijd gepland om de boel uit te proberen, om het weekend van 6 okt te kunnen gaan brouwen.
Hopelijk hebben we geluk... :groots:

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 29-09-2018 15:59 u »
UPDATE:

Zojuist bericht ontvangen van Brouwmarkt dat de Easybrew 50 onderweg is  :D

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 02-10-2018 09:51 u »
Ik heb hem ook binnen. Mooi ding, lijkt me vrij degelijk.
Gelijk maar even alles opgemeten en ingevoerd en natuurlijk wat recepten aan het omschakelen.

Wat ik wel een nadeel vind is de maximale stort van 12 kg. Is dit omdat er fysiek niet meer in past, of kan het onderste filter niet meer aan?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 02-10-2018 10:36 u »
12 kg zal heel lastig worden. Kilo of 9, dat lukt nog wel.
12 kg + laten we zeggen 30 liter is nog lang geen 50 liter maar de overloop zit veel lager dan bovenrand ketel.

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 02-10-2018 10:40 u »
Bedankt Martin. Schroef ik de gewenste opbrengst nog wat verder naar beneden in BrouwHulp (zodat mijn moutstort ook daalt).
Dit weekend maar eens een testrun

Wat ik wel mooi vind is dat in deze versie 15 liter op de maatvoering ook daadwerkelijk 15 liter is en niet "vanaf het kraantje".

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 02-10-2018 11:18 u »
12 kg + laten we zeggen 30 liter is nog lang geen 50 liter maar de overloop zit veel lager dan bovenrand ketel.

Misschien een hele domme vraag, maar is het in dat geval mogelijk om 2x te maischen?
6 kilo erin, maischschema draaien, moutkorf omhoog en spoelen, en dan herhalen bijvoorbeeld.

Of natuurlijk maischschema draaien, wort opvangen in emmer, geheel herhalen en dan de emmer legen in de ketel zodat wort gekookt kan worden.

Tips/ervaringen?

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #41 Gepost op: 02-10-2018 13:00 u »

9 kilo past net in een Easybrew 30, zelf getest ( kijk maar in het draadje over de Klarstein, zelfde als de Easybrew 30)  :brouwen: :proost:

:degroeten:

BLUB

Offline Staple

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #42 Gepost op: 02-10-2018 16:02 u »
Misschien een hele domme vraag, maar is het in dat geval mogelijk om 2x te maischen?
6 kilo erin, maischschema draaien, moutkorf omhoog en spoelen, en dan herhalen bijvoorbeeld.

Of natuurlijk maischschema draaien, wort opvangen in emmer, geheel herhalen en dan de emmer legen in de ketel zodat wort gekookt kan worden.

Tips/ervaringen?

Ik heb nog niet met mijn Easybrew gebrouwen, maar toen ik nog BIAB brouwde was dit mijn manier om een hoger begin SG te halen met een fatsoenlijk rendement.

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 04-10-2018 10:40 u »

9 kilo past net in een Easybrew 30, zelf getest ( kijk maar in het draadje over de Klarstein, zelfde als de Easybrew 30)  :brouwen: :proost:

BLUB

Volgens Brouwmarkt moet in de 50L maximaal 12 kg mout te storten zijn.

Wat ik me wel afvraag, zijn er wellicht forumleden met ervaring qua aantal liters wort (voor kook) dat in de ketel past?
Ons plan is om 2 moutpakketten te gebruiken (Belgian Tripel), en in 2 keer te maischen, 1 pakket per maisch.
Uitspoelen moet volgens recept tot 24L wort per pakket.
Van eerste pakket tappen we dan het wort af in een schone emmer, om daarna het tweede pakket te kunnen maischen.

Daarna is het plan om het wort (van beide pakketten samen) te koken en verder te gaan alsof het 1 pakket is (natuurlijk wel met dubbele hop etc)

De vraag is dus: gaat deze 48 L wort passen? Volgens de specs moet het kunnen, maar wat is de ervaring? :weetniet:

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 04-10-2018 13:10 u »
Volgens Brouwmarkt moet in de 50L maximaal 12 kg mout te storten zijn.

Wat ik me wel afvraag, zijn er wellicht forumleden met ervaring qua aantal liters wort (voor kook) dat in de ketel past?
Ons plan is om 2 moutpakketten te gebruiken (Belgian Tripel), en in 2 keer te maischen, 1 pakket per maisch.
Uitspoelen moet volgens recept tot 24L wort per pakket.
Van eerste pakket tappen we dan het wort af in een schone emmer, om daarna het tweede pakket te kunnen maischen.

Daarna is het plan om het wort (van beide pakketten samen) te koken en verder te gaan alsof het 1 pakket is (natuurlijk wel met dubbele hop etc)

De vraag is dus: gaat deze 48 L wort passen? Volgens de specs moet het kunnen, maar wat is de ervaring? :weetniet:
ik zou op safe spelen en 2 x 23 L pakken, dan houd je 4 L over aan ruimte. Scheelt maar 2 L in je opbrengst (simpel gerekend) maar je hebt niet de ellende van schuimoverflow en zo.
Ik heb een Easybrew 30 en ga ook nooit tot het naadje, maximaal 25 L uit die machine. Werkt net even fijner.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #45 Gepost op: 04-10-2018 17:45 u »
Ik heb daarnet gebrouwen en daarbij gespoeld tot 50 KG (let op KILOGRAM) 13 plato = sg 1053 dus zo'n beetje 47.5 kg

Dan moet je niet weg lopen bij de ketel bij aanvang koken. Dit is tot de ring waar de de moutkorf op laat leunen. Een spuitflesje met schoon water bij de hand om het schuim plat te spuiten kan ik van harte aanraden. ;)

Tevens heb ik vandaag gebrouwen met 12.750 gram mout. Er was nog wat ruimte over, een volgende keer durf ik wel 13 kg te storten en ik vermoed dat 13.50 kg ook tot de mogelijkheden behoort. :)

Ik heb een aantal foto's geschoten die ik wel zal uploaden, ook voor het kledingrek topic.

db

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 04-10-2018 18:08 u »
Ik heb daarnet gebrouwen en daarbij gespoeld tot 50 KG (let op KILOGRAM) 13 plato = sg 1053 dus zo'n beetje 47.5 kg

Dan moet je niet weg lopen bij de ketel bij aanvang koken. Dit is tot de ring waar de de moutkorf op laat leunen. Een spuitflesje met schoon water bij de hand om het schuim plat te spuiten kan ik van harte aanraden. ;)

Tevens heb ik vandaag gebrouwen met 12.750 gram mout. Er was nog wat ruimte over, een volgende keer durf ik wel 13 kg te storten en ik vermoed dat 13.50 kg ook tot de mogelijkheden behoort. :)

Ik heb een aantal foto's geschoten die ik wel zal uploaden, ook voor het kledingrek topic.

db

Erg benieuwd naar de foto's, bedankt voor je antwoord DB  8)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #47 Gepost op: 04-10-2018 18:47 u »
Erg benieuwd naar de foto's, bedankt voor je antwoord DB  8)

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg569740.html#msg569740

Ik heb ook een circulatiearm gemaakt met een oog op circuleren tijdens koelen en een whirlpool. Naja... gemaakt.....

Het is een mislukte poging om een RVS hevelfilter te maken voor onderin de Easybrew 50, de koppelingen had ik zelfs nog in de buurt liggen, assemblage minder dan 5 minuten geweest.

Koelt het sneller... Mijn gevoel zegt van ja, echter ik had de pomp al vlot verstopt zitten, het duurde even voordat ik er aan dacht dat ik misschien een hopkookzakje onder de koelspiraal vast had zitten precies boven de pomp.

Krijg ik hiermee een whirlpool, niet dat het mij opgevallen is.

Op foto 1 zie je wat 50 kg bier is in de Easybrew 50.

db

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 04-10-2018 19:20 u »
ik zou op safe spelen en 2 x 23 L pakken, dan houd je 4L over aan ruimte. Scheelt maar 2 L in je opbrengst (simpel gerekend) maar je hebt niet de ellende van schuimoverflow en zo.
Ik heb een Easybrew 30 en ga ook nooit tot het naadje, maximaal 25 L uit die machine. Werkt net even fijner.

Waarschijnlijk een ongelooflijke noob-vraag, maar levert dit geen problemen/effecten op qua SG voor gisting?

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 04-10-2018 19:38 u »
Dan voeg je toch gekookt (en afgekoeld) water toe in je gistvat om je sg te corrigeren?

BrouwHulp heeft daar wel een tooltje voor. BrouwVisie ongetwijfeld ook.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #50 Gepost op: 05-10-2018 10:40 u »
Goed bezig Dirtbag   :petje-af:

BLUB

Offline MartijnNOP

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 08-10-2018 13:08 u »
Afgelopen zaterdag voor het eerst gebrouwen met de Easybrew 50.

Mezelf wel verbannen naar de garage, want die die 3,4 liter water per uur die ik wegkookte tijdens de test, daar werd mijn keuken niet blij van (EB past niet onder mijn afzuigkap met uitgetrokken moutkorf)

Wat een genot dat de temperatuur automatisch voor je bijgehouden wordt, dat je al kunt beginnen met koken terwijl je nog aan het spoelen bent en alles (op de ketel na) alweer schoon hebt aan het einde van je brouwdag.

Kwam precies op mijn gewenste volume uit. Start SG was 1.059 ipv 1.066, maar dat was mijn eigen schuld.
Ik had de eerste stap van het automatische programma ingesteld op 71 tbv correctie mouttemperatuur. Hierna vergeten om het volgende programma al aan te slingeren tijdens het inmaischen. Dus mijn beslag bleef netjes op 71 graden.  ;)

Koelen ging een stuk sneller dan ik gewend was met het rondpompen van het wort. Geen last gehad van een vastgelopen pomp met de hopzakken.

Brouwzaalrendement iets teruggeschroefd voor het volgende recept en de 71 graden stap sla ik over.

mijn spoelwater wordt nog wel een dingetje, want dat deed ik t/m nu met de 16,5l Grainfather waterkoker.

Al met al een fijne ervaring.   :brouwen:

Offline @

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 25-10-2018 20:58 u »
Ik heb gisteren voor de vierde keer gebrouwen met mijn Easybrew 50.
De eerste 2 keer ging het prima. Dat waren lichte bieren, totaal 40 liter start SG 1.036, 7 kilo mout en een beslagdikte van 4.56L per kilo mout. De derde keer was het een wat zwaardere stort, maar ook wat minder volume. 25 liter met een start SG van 1.068, 6,5 kilo mout en een beslagdikte van 2.57L per kilo mout. Dat ging met wat roeren ook nog wel goed.
Maar gisteren ging het helemaal niet. Ik heb geprobeerd 40 liter  te brouwen met een start SG van 1.067, 11 kilo mout en een beslagdikte van 2.51L per kilo mout. Deze hoeveelheid verstopte het filterbed volkomen. Roeren hielp voor geen meter meer. Het verwarmingselement viel constant droog waardoor de thermische beveiliging er steeds uit klapte en de ketel uit ging. Na een uurtje worstelen heb ik het maar opgegeven en alles weggegooid.  :huilen:

Ik heb het idee dat het dichslibben van het filterbed iets te maken heeft met de beslagdikte. Vandaar de volledigheid van de info hierboven. Ik ben gewend vanuit mijn oude installatie om te werken met een beslagdikte van rond de 2.5 tot 3.0 L daarom doe ik dat bijna auromatisch nu nog.
Maar als dat niet lukt met deze ketel en de beslagdikte moet omhoog (meer water) dan is de maximale opbrengst dus afhankelijk van het SG van de maisch. Dat betekend dan dat ik bijvoorbeeld maximaal maar 20 liter kan brouwen van mijn favoriete BarleyWine.  :proost:

Wat is jullie ervaring met de beslagdikte? Kloppen mijn hersenspinsels een beetje en zou het dunner maischen de verstopping kunnen voorkomen of zit ik er helemaal naast?

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 25-10-2018 21:05 u »
Wat is jullie ervaring met de beslagdikte? Kloppen mijn hersenspinsels een beetje en zou het dunner maischen de verstopping kunnen voorkomen of zit ik er helemaal naast?

Zou het in dit geval helpen om je filterbed luchtiger te maken dmv rijsthulzen?

Offline Gossi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 25-10-2018 21:09 u »
Je schroot te fijn. Vooral met grotere hoeveelheden  verstopt de filterkorf volkomen. Je overloop werkt zeker niet, anders kan de ketel nooit droog koken.

Er staan op dit forum genoeg voorbeelden hoe je moet schroten. Brouwmarkt schroot komende zondag ook. Misschien een idee even te kijken??

Offline JoepH

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #55 Gepost op: 25-10-2018 21:12 u »
Heb je al eens gedacht aan het wat grover schroten of rijsthulsen toevoegen? Ik heb een Eb30 en zonder problemen met een beslagdikte onder de 3 liter gebrouwen. Wel elk kwartier geroerd. En het spoelen rustig aan gedaan terwijl ik de moutpijp stapte voor stapje takelde. Het moutbed kreeg zo geen kans droog te vallen.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 25-10-2018 21:25 u »
Rijsthulzen bleken voor mij ook een echte uitkomst!
Zeker aan te raden een keer te proberen...

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 25-10-2018 23:27 u »
Inderdaad iets grover schroten maar je beslagdikte is ook veel te dik zeg maar.
Weet niet hoe het zit met de verhoudingen met de 50 maar ik maisch altijd in met 4 liter water op een kg mout.
Dat je element uitvalt dat begrijp ik.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #58 Gepost op: 25-10-2018 23:42 u »
Wat ik doe is dat ik voor het het storten het water opwarm, dan voordat ik de mout stort haal ik er eerst goed 5 of 10 liter uit.

Dan stort ik het mout en voeg ik weer water toe zodat het mout onder staat ZONDER dat de pomp loopt, vervolgens de pomp starten.

Het is niet de bedoeling dat je het water toevoegt tot het al bij de overstort komt als de pomp uit staat echter, hoe groter het hoogte verschil des te harder kun je spoelen.

Zodoende heb ik bij het vorige brouwsel een moutstort gehad van 12.7 kg mout voor 36 liter Bock op een start SG van 1060.

Limiet moutstort is bij mij nu op 13 kg gezet.

Spoelen doe ik tot de ring waar de moutkorf op leunt, dan mag hij er niet meer op leunen anders gaat het er overheen.

db

Offline @

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 26-10-2018 20:50 u »
Dat mijn maisch aan de dikke kant is was ook mijn conclusie, maar als ik naar 4L beslagdikte moet dan is het voordeel van de 50 liter ketel bij zware bieren wel weg.
Grover schroten gaat ook niet. Mijn walsenmolen kan tot maximaal 1.6mm ingesteld worden en daar staat hij op.
Ik ga de tips met rijsthulsen eens proberen. Als ik de topics daarover lees op het forum dan zijn daar wel verbeteringen haalbaar denk ik.

Offline Caius

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik kan niet rijden want ik moet nog drinken
« Reactie #60 Gepost op: 29-10-2018 17:07 u »
Grover schroten gaat ook niet. Mijn walsenmolen kan tot maximaal 1.6mm ingesteld worden en daar staat hij op.

Wat voor schrootmolen heb je? Welk merk/type?

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Vullen die flessen !
« Reactie #61 Gepost op: 31-10-2018 18:16 u »
Zondag voor de keer brouwen met de 50 liter brewmonk.
Is een stort van iets over de 12 kg. Haalbaar bij 30 liter maischwater?

Offline @

• Vol lid
« Reactie #62 Gepost op: 31-10-2018 21:14 u »
Wat voor schrootmolen heb je? Welk merk/type?

Ik heb een driewalsenmolen. Het merk weet ik zo even niet.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 02-11-2018 19:01 u »
Das wel heel dik, zou zelf op minimaal 36 ltr maischwater das toch haalbaar in de 50 liter variant?

Het beste bier brouw jezelf

Offline Op de Fles

• Vol lid
  • Vullen die flessen !
« Reactie #64 Gepost op: 02-11-2018 20:23 u »
Das wel heel dik, zou zelf op minimaal 36 ltr maischwater das toch haalbaar in de 50 liter variant?

Het beste bier brouw jezelf

Heb het recept herberekend wat ik gebruikte met mijn oude 30 liter ketel. Daar gebruikte ik 18,4 liter op 6580 gram stort.
Nu wordt het 10730 gram stort op 30 liter.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 02-11-2018 22:34 u »
Ik heb geen ervaring met de 50 l versie en weet niet wat daar mee mogelijk is, maar zoals gezegd ik maisch in met 4 l/kg.
En weet zeker als je onder de 3 l gaat zitten bij mijn versie dat je problemen gaat krijgen met de beveiliging.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #66 Gepost op: 03-11-2018 10:21 u »

Wat ik doe is dat ik voor het het storten het water opwarm, dan voordat ik de mout stort haal ik er eerst goed 5 of 10 liter uit.

Dan stort ik het mout en voeg ik weer water toe zodat het mout onder staat ZONDER dat de pomp loopt, vervolgens de pomp starten.

Het is niet de bedoeling dat je het water toevoegt tot het al bij de overstort komt als de pomp uit staat echter, hoe groter het hoogte verschil des te harder kun je spoelen.

Zodoende heb ik bij het vorige brouwsel een moutstort gehad van 12.7 kg mout voor 36 liter Bock op een start SG van 1060.

Limiet moutstort is bij mij nu op 13 kg gezet.

Spoelen doe ik tot de ring waar de moutkorf op leunt, dan mag hij er niet meer op leunen anders gaat het er overheen.

db

Ik heb mijn recept er op nageslagen. Dat brouwsel heb ik 27.5 liter maischwater gebruikt op de al genoemde 12.7 kg mout.
Dat is dus 2.16 liter de kg.

Bedenk goed dat je niet (continue) hoeft te roeren.

Effectief wil je een vast maisch VOLUME hebben in de EB. Dit volume is voornamelijk afhankelijk van de hoogte van je overlooppijp. Je dient er volgens mij voor te zorgen dat tijdens het rondpompen de ONDERKANT van de overloop nog in het wort staat. Op dit manier kan je niet droogvallen.

De bestaande regels mbt de maischdikte zijn gericht op installaties die niet rondpompen. In deze brouwautomaten heb je sowieso een hogere maischdikte en een veel lagere maischdikte tegelijkertijd. Namelijk het gedeelte van het wort wat op dat moment in de moutkorf zit en het gedeelte wat er onder en er boven zit en dus geen mout bevat)

db

Tags: