Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gebruikte flesjes nog te gebruiken?  (gelezen 2798 keer)

Offline Thomas B

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen is zo mooi!
Gebruikte flesjes nog te gebruiken?
« Gepost op: 25-01-2006 22:50 u »
Beste Brouwers,
Ik heb 40 liters in de hoofdgisting staan en zal ongeveer aankomend weekend 5 kratten gaan vullen. Aangezien dit mijn eerste biertjes worden heb ik de afgelopen tijd 5 kratten gedronken en bewaard. Ik heb deze alleen niet na gebruik gespoeld. Gewoon gedronken en teruggezet in het krat.
Nu mijn vraag:
Kan ik de flesjes per 10 stuks meekoken in een soda oplossing en daarna met een sulfiet/citroenzuur oplossing reinigen, dan spoelen met water en daarna bottelen??
Of krijg ik problemen met biersteen, micro-organismen enz...... omdat de flesjes niet eerder zijn nagespoeld.
Gegroet Thomas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Gebruikte flesjes nog te gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2006 23:13 u »
Als ik jou was zou ik ze onderdompelen in heet water met Sun-vaatwaspoeder (geen spoelglans o.i.d.) om ze te reinigen. Als ze schoon zijn kun je ze met een sulfiet/citroenzuur oplossing steriliseren. Dat kan ook met Loda (chloor). In het laatste geval goed naspoelen.

Volgende keer gewoon na legen direct omspoelen, scheelt veel ellende.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2006 11:03 u »
Over het reinigen van flessen is al een paar keer uitgebreid op dit forum gediscussieerd. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken. Verder kan ik je aan raden om het mooie overzicht van behandelde onderwepen te raadplegen dat Martin (MO) voor ons gemaakt heeft. Zie hier.

Buiten alle overwegingen en adviezen die al op dit forum te vinden zijn geef ik je nog het volgende mee.

Biersteen krijg je niet door het gebruik van reinigingsmiddelen. Biersteen onstaat door afzetting van zouten in het bier en bestaat voornamelijk uit calciumoxalaat. Flessen die al vele jaren in gebruik zijn van hobbbybrouwers kunnen daar last van krijgen.

In flessen die niet zijn nagespoeld na het uitschenken en enkele weken zijn weggezet kan zeer hardnekkig vuil zitten in de vorm van een dikke laag schimmels.
Een goede controle is daarom vereist. Kijk daarvoor in de hals van de fles naar de bodem waarbij je de bodem naar een lichtbron houdt. Indien je donkere plekken ziet aan de rand van de bodem is de fles nog niet schoon. Voer het reinigingsproces bij deze fles opnieuw uit en controleer opnieuw.
Het is wel veel verk maar je weet dan wel dat de flessen schoon zijn en geen vervelende smaakjes kunnen gegeven. Zoals Herman al aangaf moet je als je een chloorhoudend reinigingsmiddel gebruikt (deze zijn zeer doeltreffend)  de fles goed naspoelen om alle chloorresten te verwijderen.

Offline Thomas B

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen is zo mooi!
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2006 23:46 u »
Beste Jaques & Herman,

Dank voor de reacties. Wel nog een vraagje:

Moeten de flesjes na de laatste keer uitspoelen met water helemaal opgedroogd zijn of kan het geen kwaad dat er nog enkele druppels kraanwater in zitten??
Gegroet,
Thomas

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2006 08:53 u »
Enkele druppels kraanwater kunnen geen kwaad. Nederlands kraanwater is nagenoeg kiemvrij en volledig chloorvrij.

Tags: biersteen