Temperatuursonde Inkbird losgeschoten van vat

Gestart door Hans E. Pans, 11-09-2018 07:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans E. Pans

Heb sinds gistermiddag een rvs vat in de gistkast staan. Een Inkbird zou de temperatuur op 19.4° moeten houden en dat leek goed te gaan. Toen ik vanmorgen even in de gistkast keek, zag ik dat de sonde los was geglipt van het vat. Toen ik hem weer op het vat vastplakte, bleek dat de  werkelijke temperatuur op het vat 22.2 is.

Wat kan ik nu het best doen, alsnog terugkoelen naar de geplande 19.4° of iets hoger gaan zitten voornde rest van de hoofdvergisting zodat het in ieder geval soort van constant is?

Het is een zwaar blond bier met 3.7 kg pilsmout en 450 gram witte kandijsuiker, Saaz en Styrian hop en SafBrew T-58 gist

Koen S

Best toch even terug koelen, zeker als je een cleane sterke blonde wil zonder al te veel esters en hogere alcolen. De gist gaat weinig last hebben van die temperatuur verlaging.

Edwarff

Ach, toen mij dit overkwam ging de temperatuur in het vat naar 33 graden [emoji16]. Het was tijdens de nagisting. Uiteindelijk weer teruggekoeld. We hebben het bier met meerdere hobbybrouwers geproefd en de impact was minder dan we hadden verwacht. Gist was wel US-05.

haicoterbeek

Als je achteraf nog iets wilt zeggen over de invloed van de temperatuur op de smaak van je bier bij het gebruik van t-58 zou ik m laten staan en  gebruiken als referentie voor t-58 bij 22 graden.
Als je al vaker een bier hebt gebrouwen met t-58 en 19,5 graden en je wilt dit per se weer maken dan zou ik m meteen terug koelen.
Ik zou gaan voor optie 1 en het voorval gebruiken om van te leren. Wel goed vastleggen wat je vind van de smaak, verloop van de vergisting, hoeveelheid sediment, troebelheid etc.
Zo leer je de eigenschappen van t-58 kennen. En misschien is t zelfs een schot in de roos.

Brouwert

Gaat terugkoelen dan de reeds gevormde smaken (esters en hogere alcolen) terugdringen? Of bereik je hiermee alleen het voorkomen van meer vorming hiervan?
Ik zou zeggen dat als het kwaad eenmaal geschied is dat je met die smaken opgescheept zit... maar ik ben benieuwd of (en hoe) terugkoelen dus nog kan helpen.

Hans E. Pans

Heb de sonde vanmorgen terug geplakt en hij is nu aan het terugkoelen naar 19.4 graden.

Hij zal dus waarschijnlijk wat minder 'clean' zijn dan wanneer de vergisting direct gecontroleerd op 19 graden was gestart. Jammer.

haicoterbeek

Citaat van: Brouwert op 11-09-2018  09:23 uGaat terugkoelen dan de reeds gevormde smaken (esters en hogere alcolen) terugdringen? Of bereik je hiermee alleen het voorkomen van meer vorming hiervan?
Ik zou zeggen dat als het kwaad eenmaal geschied is dat je met die smaken opgescheept zit... maar ik ben benieuwd of (en hoe) terugkoelen dus nog kan helpen.
Gist vind temperatuur schokken/schommelingen niet fijn. Wat het effect is op de smaak is moeilijk te voorspellen. Door m nu terug te koelen krijg je een drinkbaar bier. Dat is zeker. De temperatuur is niet veel te hoog geworden. Alleen kun je van dit brouwsel niets meer zeggen als je m zou willen reproduceren als je de temperatuur weer gaat verlagen.

Hans E. Pans

Drinkbaar bier heeft voor mij nu prio boven reproduceerbaarheid :)

Mark GA

Citaat van: haicoterbeek op 11-09-2018  09:55 uGist vind temperatuur schokken/schommelingen niet fijn.
Langzaam verhogen is toch juist okee?

haicoterbeek

Citaat van: Mark GA op 11-09-2018  11:05 uLangzaam verhogen is toch juist okee?
Ja klopt! Plotseling, in korte tijd 3 graden verlagen niet!

Hans E. Pans

En wat is 'korte tijd'?
Als ik zeer langzaam terugkoel, is de hoofdvergisting voorbij...

haicoterbeek

Citaat van: Hans E. Pans op 11-09-2018  12:14 uEn wat is 'korte tijd'?
Als ik zeer langzaam terugkoel, is de hoofdvergisting voorbij...
Meer als een halve graad per dag.

Bron: Chris White (WhiteLabs)






haicoterbeek

Het losschieten van de sensor is te voorkomen door een weldless thermowell te gebruiken. Bovendien steekt deze verder in het vat waardoor de meting nauwkeuriger is.
Zelfs in een kunststof vat te monteren.

Hans E. Pans

Citaat van: haicoterbeek op 11-09-2018  22:57 uMeer als een halve graad per dag.

Bron: Chris White (WhiteLabs)

Jammer, ik heb het over de duur van 1.5 dag teruggekoeld van 22.5 naar 19.5.

Denk dat ik deze batch weggooi en een nieuwe brouw. Zonde, maar ik ga geen drie weken wachten op (waarschijnlijk) slecht bier. En heb geen plaats genoeg voor twee batches in mijn gistkast.

Mark GA

Citaat van: Hans E. Pans op 12-09-2018  07:54 uJammer, ik heb het over de duur van 1.5 dag teruggekoeld van 22.5 naar 19.5.

Denk dat ik deze batch weggooi en een nieuwe brouw. Zonde, maar ik ga geen drie weken wachten op (waarschijnlijk) slecht bier. En heb geen plaats genoeg voor twee batches in mijn gistkast.
Nee man, de kans dat je bier geweldig  smaakt is vele malen groter dan andersom!
Er is feitelijk heel weinig misgegaan. Je bier redt het prima. Heb geduld en hoop.
Bieren die ik op huiskamertemperatuur (veel te hoog) heb laten vergisten smaakten ook gewoon lekker.

Weggooien kan altijd nog.

Brouwert

Citaat van: Mark GA op 12-09-2018  08:09 uNee man, de kans dat je bier geweldig  smaakt is vele malen groter dan andersom!
Er is feitelijk heel weinig misgegaan. Je bier redt het prima. Heb geduld en hoop.
Bieren die ik op huiskamertemperatuur (veel te hoog) heb laten vergisten smaakten ook gewoon lekker.

Weggooien kan altijd nog.

Helemaal mee eens! Ik heb ook wel bieren waar een stuk meer mee is misgegaan toch nog smakelijk opgedronken.

Hans E. Pans

Ik laat hem nog wel staan. Er past net nog een 1 gallon mandflesje bij in de kast, daar ga ik voor de zekerheid deze week toch ook nog even een mini-batch voor brouwen :)

Mark GA

Je kunt (een gedeelte van) deze batch ook gebruiken om mee te experimenteren met lageren of toch te dryhoppen.
Maar iets zegt me dat er niets mis is met je vergisting en dat je uiteindelijk een prima bier gaat hebben straks.

haicoterbeek

Citaat van: Mark GA op 12-09-2018  12:45 uJe kunt (een gedeelte van) deze batch ook gebruiken om mee te experimenteren met lageren of toch te dryhoppen.
Maar iets zegt me dat er niets mis is met je vergisting en dat je uiteindelijk een prima bier gaat hebben straks.
Mee eens Mark! Daarom ook mijn advies lekker laten staan bij 22 ºC. Weet je precies wat t-58 doet bij 22 graden

Johan_vL

Inderdaad nooit weggooien,van proberen kun je leren! Temperatuurschommelingen is erger dan wat te warm. Misschien wordt het niet je beste bier ooit, maar het kan ook prima zijn. Gewoon uit laten gisten en opschrijven wat je hebt gedaan en wat de gevolgen zijn, zoals hierboven ook al gezegd  :brouwen:

Hans E. Pans

Nu had ik hem na nacht 1 al direct over de duur van een dag teruggekoeld naar 19.4 a 19.5. De eerste heftige vergisting lijkt nu na twee dagen zo'n beetje voorbij (nu nog iedere 8 seconden een flinke bubbel uit het waterslot, eerst elke seconde). Is het verstandig om heel langzaam de temperatuur weer iets te verhogen naar bv 20 graden? En dan na het weekend nog eens naar 20.5 en 21 bijvoorbeeld? Of laat ik hem nu beter op 19.4 voorlopig?

Mark GA

Je kunt nu wel 2 graden verhogen hoor. Elke 8 seconden, dan is de hoofdvergisting nog volop bezig.
Ik heb zo'n heel groot waterslot en daar heb ik 1 bubbel per minuut maar wel elke dag 3 puntjes er af nog.

haicoterbeek

Citaat van: Johan_vL op 12-09-2018  21:02 utemperatuurschommelingen is erger dan wat te warm.
Mee eens! Het celmembraan gaat ongewenste stofjes lekken en de vitaliteit van de gistcellen wordt lager. Het laatste is meetbaar als je gist meerdere generaties gaat gebruiken.

Hans E. Pans

Nu heb ik nog wel een nieuw 'dingetje'.

Ik heb een zakje SafAle T58 gebruikt in de veronderstelling dat 1 zakje goed is voor 10 liter.
Nu kijk ik nog eens op de andere zakjes die ik nog heb liggen en zie dat 1 zakje in werkelijkheid voldoende is voor 20 - 30 liter.

In hoeverre gaat dit het vergistingsproces beïnvloeden en daarmee de smaak van het bier? Gaat de vergisting alleen sneller? Komen er mee (bij)smaken? Kan ik beter extra suiker toevoegen om het gist wat te doen te geven? Gewoon zo laten?



Mark GA

Gewoon zo laten.
It's out of your hands now.
Elke handeling die je nu doet geeft alleen maar extra risico op besmetting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.