Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: California Steam  (gelezen 3204 keer)

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Land: nl
  • Niets hoeft, paarden wel
California Steam
« Gepost op: 10-09-2018 20:29 u »
Ik ben weer eens gaan zitten voor een recept: ik wilde wat nieuws, iets weinig voorkomends. Ik ben de IPA's een beetje zat, ik heb pas 2 Pale Ale gebrouwen. Een RIS en quadrupel heb ik nog staan. Een blond was te voor de hand liggend. Ik kwam uiteindelijk uit bij de (volgens mij en voor mij) minder bekende California Steam / California Common

Ik kende het vaag van Anchor Steam en ik denk (maar dat was voor mijn Untappd tijd) dat ik die eens heb gedronken. Veel herinner ik mij er niet van. Het is voor mij een tweede ondergister. Het maischschema is wat bijzonder, maar is (deels) gebaseerd op een artikel van byo

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie tips hebben. Ik ben een beetje bang dat het te citrus wordt door de Centennial, maar ik hoop dat Crystal en Centennial samen een fijn kruidig aroma geven.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel California Steam
Brouwdatum10-09-2018
BierstijlCalifornia Steam
Volume21,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)26 EBC
Berekende bitterheid (Rager)32 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
18,00 lWater uit Heerlen
11,10 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,30 kgPale Ale moutDingemans7 EBC28,8 %
1,30 kgPilsmoutDingemans3 EBC28,7 %
1,25 kgVienna moutWeyermann7 EBC27,5 %
0,68 kgCara 120Dingemans120 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust60,0 °C1 min.30 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust65,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen70,0 °C10 min.10 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCentennialbellen10,3%60 min.14,7 IBU
20,0 gCrystalpellets3,5%15 min.2,9 IBU
35,0 gCrystalpellets3,5%5 min.3,2 IBU
40,0 gCrystalpellets3,5%0 min.3,7 IBU
30,0 gCentennialbellen10,3%0 min.7,4 IBU

Overige ingrediėnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gCalifornian Lager (M54)ondergist

Ik wil graag een korrelgist gebruiken. Ik heb 3x een vloeibare gist van WLP gebruikt maar ik vind het een gehannes. Daarmee valt de Wyeast 2112 af en de WLP 810. Qua korrel kom ik dan al snel uit bij Mangrove Jacks. Ik heb 1x een gist van MJ gebruikt. Ik dacht om te vergisten op 17 graden en langzaam maar zeker naar 19 a 20 graden op te schroeven aan het einde van de vergisting (dat zou volgens de site van Mangrove Jacks moeten kunnen), ondanks dat het een ondergister is (hij zou zelfs tot rond de 30 graden aankunnen...  :nut:)

Jullie input is meer dan welkom, want het steam komt uit mijn oren...!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Niels B.

• Super lid
Re: California Steam
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2018 20:50 u »
Toevallig heb ik wel ervaring met commons...

Recept ziet er prima uit. Eigenlijk mag je voor een California Common alleen maar Northern brewer gebruiken, maar met wat C-hopjes wordt ie veel lekkerder :)

Toen ze nog 500 gram verpakkingen maakten van de M54 heb ik deze ook gebruikt. Ik vond het profiel van de Wyeast 2112 schoner, komt de hop wat meer naar voren.
Pitch wel als ondergister, oftewel gebruik voor het gemak maar een extra zakje!

De allerbeste truc is om laag te beginnen met vergisting, dag 1-2 rond de 14°C, en hem daarna op te laten lopen tot max 18°C.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 10-09-2018 21:04 u »
Nice! Dat is een snelle en mooie reactie. Ik pak een zakje extra. Volgens BrouwHulp zou het met 2 goed moeten zijn. MrMalty moet ik nog laten kijken

Met NB als hop wordt het - vrees ik - al snel een Anchor Steam kloon.

Ik dacht nog aan Spalt en Cluster als hoppen, maar deze heb ik niet op voorraad. Ik probeer toch liever te gebruiken wat ik nog in huis heb

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-09-2018 08:45 u »
Nice! Dat is een snelle en mooie reactie. Ik pak een zakje extra. Volgens BrouwHulp zou het met 2 goed moeten zijn. MrMalty moet ik nog laten kijken

Met NB als hop wordt het - vrees ik - al snel een Anchor Steam kloon.

Ik dacht nog aan Spalt en Cluster als hoppen, maar deze heb ik niet op voorraad. Ik probeer toch liever te gebruiken wat ik nog in huis heb

Uiteindelijk kan je natuurlijk alle hop gebruiken die je wilt. Vind ik dan :)
Maar, zeker omdat je al zegt niet richting IPA te willen gaan, probeer niet te uitbundig te hoppen. Je moet bij een Steam zeker het gistprofiel nog kunnen ruiken!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 11-09-2018 09:09 u »
Cluster en/of Northern Brewer met een puntje Cascade als late gift werkt wel mooi.

Ingo

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 11-09-2018 09:20 u »
Leuk, dit komt ook op mijn brouwlijst!
Het is nog eventjes te warm in de kelder voor ondergisters dus dit is een mooie overbrugging.
Ik heb nog een boel galena liggen die ik denk ik als hoofdhop gebruik. Misschien ook met een puntje Cascade ;)

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 11-09-2018 16:45 u »
De hoeveelheid hop zat mij toch niet zo lekker icm met de hoeveelheid citrus die het mogelijk gaat geven.

Aan de andere kant wilde ik ook niet te saai binnen de lijntjes kleuren en Northern Brewer als hop nemen. Bovendien heb ik die hop niet op voorraad en ik wil van wat hop af. Toen bedacht ik mij dat ik nog Aurora heb liggen. Sloveens weliswaar, maar wel met een linkje naar Northern Brewer. Een beetje East meets West

Zouden jullie voor het recept uit de openingspost of onderstaand recept (of iets heel anders) gaan?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel California Steam
Brouwdatum10-09-2018
BierstijlCalifornia Steam
Volume21,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)26 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
18,00 lWater uit Heerlen
11,10 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,30 kgPale Ale moutDingemans7 EBC28,8 %
1,30 kgPilsmoutDingemans3 EBC28,7 %
1,25 kgVienna moutWeyermann7 EBC27,5 %
0,68 kgCara 120Dingemans120 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust60,0 °C1 min.30 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust65,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen70,0 °C10 min.10 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,0 gAurorapellets8,2%60 min.11,6 IBU
7,5 gCentennialbellen10,3%60 min.11,0 IBU
5,0 gCrystalpellets3,5%10 min.0,6 IBU
5,0 gAurorapellets8,2%10 min.1,3 IBU
15,0 gCrystalpellets3,5%0 min.1,4 IBU
15,0 gAurorapellets8,2%0 min.3,2 IBU
15,0 gCentennialbellen10,3%0 min.3,7 IBU

Overige ingrediėnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
30,0 gCalifornian Lager (M54)ondergist

Mr. Malty geeft overigens aan dat ik het met 2 zakjes zou moeten redden. zal ik 20 of 30 gram doen...? Op zich vergist ie op bovengistende temperaturen  :weetniet:

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-09-2018 16:52 u »
De hoeveelheid hop zat mij toch niet zo lekker icm met de hoeveelheid citrus die het mogelijk gaat geven.

Aan de andere kant wilde ik ook niet te saai binnen de lijntjes kleuren en Northern Brewer als hop nemen. Bovendien heb ik die hop niet op voorraad en ik wil van wat hop af. Toen bedacht ik mij dat ik nog Aurora heb liggen. Sloveens weliswaar, maar wel met een linkje naar Northern Brewer. Een beetje East meets West

Zouden jullie voor het recept uit de openingspost of onderstaand recept (of iets heel anders) gaan?

Mr. Malty geeft overigens aan dat ik het met 2 zakjes zou moeten redden. zal ik 20 of 30 gram doen...? Op zich vergist ie op bovengistende temperaturen  :weetniet:

Je laat de gist iets doen waar hij helemaal geen zin in heeft. Dan kan je er maar beter voor zorgen dat als er cellen zijn die niet willen werken, dat er genoeg anderen zijn die het wel willen doen!
Oftewel, lekker veel gist toevoegen.

Offline WouterD

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #8 Gepost op: 12-09-2018 19:56 u »
Leuk idee!

Waarom overigens niet de steam lager gist?

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2018 08:12 u »
Goede vraag! Ik kende de gist niet, dus ook nog eens een mooie tip.

Ik kan over de Bulldog B23 redelijk weinig informatie (qua gebruikerservaringen) vinden. Zal er een wezenlijk verschil zijn tussen M54 en B23?

Voor een deel gisten heb ik zo'n vergelijkingssheet op dit forum gevonden, maar deze staan er niet op.

Offline WouterD

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #10 Gepost op: 14-09-2018 10:34 u »
Ik heb de B23 1x gebruikt, lekker fruitig! Ik heb de vergisting op 13 graden gedaan destijds. De M54 heb ik dan weer geen ervaring mee helaas

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 14-11-2018 16:32 u »
Deze heb ik vandaag gebrouwen: uiteindelijk 27,5 liter naar het gistvat met begin SG 1,054. Rendement van 87,9%. Ik heb de walsenmolen inmiddels iets beter afgesteld. Filteren ging als een tierelier. Zo snel zelfs dat ik dacht dat ik te grof had geschroot. Maar uit het maischrendement bleek het tegendeel. Ik start de gisting op 17 graden op basis van BYO. Ik ben benieuwd!

Ik heb alleen 27,5 liter in mijn gistvat met 30 liter qua inhoud... Beetje heel weinig kopruimte, maar ondergisters gaan schuimen meestal niet zo hard, toch?  :-\

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2018 08:10 u »
Dit gaat vooralsnog goed, waterslot is aardig aan het pruttelen.

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #13 Gepost op: 16-11-2018 14:20 u »
Haa Winkbuul,

Ben benieuwd hoe je Steam gaat worden. Ik heb er binnenkort ook een op het programma staan omdat ik zo van San Fransisco houd.
Je stadsgenoot Nick.

:biersmile:

Offline JamMasterJustin

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 18-11-2018 12:38 u »
Hoi Nick,

Leuk om te horen dat je ook uit Heerlen komt. Vergisting verloopt goed!

Offline Hoptronen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 19-04-2021 13:02 u »
Ik heb een soortgelijk bier gisteren gebrouwen maar dan met uitsluitend de kenmerkende Northern Brewer hop en in dit geval Fermentis S-23 gist. Verder niet relevant voor mijn vraag trouwens. Maar hoe lang zal het vergisten duren? Bepaalt de gist de duur van de hoofd-/nagisting of bepaalt de temperatuur dat?

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 19-04-2021 17:56 u »
Ik heb een soortgelijk bier gisteren gebrouwen maar dan met uitsluitend de kenmerkende Northern Brewer hop en in dit geval Fermentis S-23 gist. Verder niet relevant voor mijn vraag trouwens. Maar hoe lang zal het vergisten duren? Bepaalt de gist de duur van de hoofd-/nagisting of bepaalt de temperatuur dat?
Temperatuur is een belangrijke factor.  Bij hogere temp verlopen reacties sneller, ook in bier  :D
Gistsoort/ras is een extra factor, sommigen zullen gevoeliger zijn voor temperatuur-afwijking dan anderen.
Zie dit document van W34/70 voor de verschillen, zowel in wort-dichtheid, als pitch-rate en temperatuur: https://fermentis.com/en/rediscover-saflager-w-34-70/
Of dit allemaal ook opgaat voor S23 durf ik niet te zeggen, maar ik geef het 90% kans.
Succes,  Snelbier

Offline Hoptronen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 20-04-2021 08:01 u »
Bedankt!

Tags: