Wyeast gist hergebruiken na vergisting

Gestart door Leeetje90, 10-09-2018 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeetje90

Beste forumleden,

Wij hebben nu een aantal keer gebrouwen en het gaat eigenlijk steeds beter.
Na de vergisting gooien we ons uitgereageerde gist gewoon weg, wat eigenlijk best zonde is.

Op dit moment staat er 25 liter tripel te vergisten met 2x Wyeast smackpacks erin.
Is het mogelijk om dit gist, nadat het bier is uitgegist, te hergebruiken?
Wij horen graag jullie ervaringen hierover. Alvast dank!


BrouwMark

Tuurlijk kan dat! Klik maar eens op de tag 'gist bewaren'.

Je kunt ook één smackpack kopen en daarmee een voldoende grote starter maken hè? Dat scheelt weer een paar euro.

DoubleW

Om gist te bewaren voor nieuwe brouwsels.
- gist goed wassen om slurrie te verwijderen
- buisje of klein flesje met schroefdop nemen
- glycerine kopen bij drogist
- buisje vullen met gistdepot 75% en 25% glycerine
- dichtschroeven en in vriezer bewaren.

Bij nieuw brouwsel- giststarter maken en proces herhalen na brouwen

Leeetje90

Citaat van: DoubleW op 10-09-2018  20:37 uOm gist te bewaren voor nieuwe brouwsels.
- gist goed wassen om slurrie te verwijderen
- buisje of klein flesje met schroefdop nemen
- glycerine kopen bij drogist
- buisje vullen met gistdepot 75% en 25% glycerine
- dichtschroeven en in vriezer bewaren.

Bij nieuw brouwsel- giststarter maken en proces herhalen na brouwen

Dank je reactie!

Dit roept wel wat vragen bij me op:
Wat is de beste methode om het gist te wassen?
Hoe groot moeten de flesjes zijn na het wassen?
Hoelang zijn deze te bewaren in de vriezer?


BrouwMark

Als je vrij snel weer wilt vergisten met de gist, kun je ook gewoon een potje slurry in de koelkast bewaren. Wel in een ontsmet potje natuurlijk. Je kweekt dan een beetje weer op tot een starter die groot genoeg is voor je brouwsel.

breda82

Interessant, zit ook met deze vraag. Heb net een neipa gemaakt en zou de gist ook willen bewaren straks echter zit er een ontzettend grote hoeveelheid koudhop in de vorm van pellets in. Is dat ook op een of andere manier te hergebruiken? Gist is nogal prijzig a 9 euro per smackpack.

BrouwMark

Theelepeltje ervan weer opkweken, ben je de koudhopsmaak kwijt en heb je weer enthousiaste gist.

Juindorper

Ik gebruik regelmatig de gistkoek van een vorig brouwsel voor een een nieuw bier.
De slurry bewaar ik (niet te lang) in een ontsmet potje in de koelkast en dat giet ik in z'n geheel bij het volgend brouwsel.
En als ik de gist pas later weer wil gebruiken dan bewaar ik een paar flesjes en kweek de gist gewoon opnieuw op.
Gaat goed. :brouwen:

hansHalberstadt

Als je echt git wilt gaan hergebruiken dan zou ik me gaan verdiepen in opkweken vanaf schuine buis. De commercie werkt zodanig dat de prijzen steeds hoger worden totdat mensen gaan overwegen om alternatieven te zoeken. Ook hier weer. 9 euro voor alleen de gist   
 :nut: :weetniet: :huilen:

DoubleW

Wassen van gist is nodig om de hop en afbraakstoffen van granen er uit te halen. Gewoon drie keer spoelen met water. Dan gist in buisje of potje doen van 100 ml. De buisjes van WL zijn prima geschikt. Het voordeel van invriezen is dat je gistcultuur redelijk zuiver blijft. Bewaren in koelkast gaat ook wel goed maar dan krijg je toch na 1 maand begin van autolyse. Heb net met veel moeite een wl575 na 4 maanden in koelkast weer levend gekregen. Gistbank aanleggen in vriezer is voor langere tijd en zeldzame dure gisten aan te raden, heb ik niet over us05 en 04 die je voor 2 euro droog kan kopen [emoji3]

seed7

Voor de gist is het 'wassen' niet nodig, alleen maar weer een verandering van omgeving.

Voor je gist gaat hergebruiken moet je je doel helder hebben.

Ga je het binnen een week hergebruiken:
De zaak netjes plannen en de gist van bovenaf tijdens de hoofdgisting oogsten, gewoon met een "steriele" pollepel afschuimen.

Ga je het direct hergebruiken, dan kun je een tweede brouwsel op de 'oude' gist doen. Ik ben er geen liefhebber van. Houd er dan rekening mee dat je kwa bier van licht in kleur en alcohol naar zwaar en donker gaat. Ga van licht gehopt naar zwaar gehopt etc. Gist houdt veel van die smaken vast en geeft ze af aan het volgende bier. B.v. van een dubbel naar een quadrupel is een voor de hand liggende combinatie.

Je kunt na overhevelen of afvullen slurrie bewaren, je hoeft het niet te wassen, maar maak gewoon en starter voor het volgende brouwsel, het geeft je een betere start met jonge fitte cellen. Een paar theelepeltjes gist is voldoende. Niet de meest nette methode, maar de praktijk in mijn koelkast leert dat je gist op jongbier zeker een jaar zo kunt bewaren. Slurrie in een steriel jam potje en klaar.

Als je echt wat wilt dan leer je een van de vele methoden om een gistbank aan te leggen,

Ingo

Jacques

Citaat van: Leeetje90 op 10-09-2018  20:57 uDank je reactie!

Dit roept wel wat vragen bij me op:
Wat is de beste methode om het gist te wassen?
Hoe groot moeten de flesjes zijn na het wassen?
Hoelang zijn deze te bewaren in de vriezer?

Beste Leeetje,

Dit forum heeft een zoekfunctie. Over gist is heel veel geschreven, ook over het wassen van gist. Via de zoekfunctie kun je veel vinden.

Kijk ook eens bij de tags.

BrouwMark

Zoiets zei ik ook al, maar mijn verwijzing naar de tags is ineens veranderd in een berg brij  :(

tdp

Citaat van: BrouwMark op 11-09-2018  23:45 uZoiets zei ik ook al, maar mijn verwijzing naar de tags is ineens veranderd in een berg brij  :(

Aangepast voor je, tussen urlhttps moet een = teken, dus url=https :)

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 11-09-2018  23:45 uZoiets zei ik ook al, maar mijn verwijzing naar de tags is ineens veranderd in een berg brij  :(

Er zijn meerdere tags die relevant zijn.

Verder heb ik uitdrukkelijk ook verwezen naar de zoekfunctie.

BrouwMark

Citaat van: tdp op 12-09-2018  08:52 uAangepast voor je, tussen urlhttps moet een = teken, dus url=https :)

Dank je. Eerst deed ie het wel...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.