Tripel?

Gestart door BertusBeensteen, 10-09-2018 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BertusBeensteen

Aanstaande donderdag wil ik graag een tripel brouwen, maar heb maar beperkte voorraad aan grondstoffen.

Ik dacht zelf aan het volgende voor 10 liter bier:
3.5 kg pilsmout
250 gram bruine kandij
250 gram kristalsuiker
 1 zakje T-58 gist

Brouwzaalrement van 65%
Dan komt brewersfriens op een start SG van 1086 en een eind van 1019.
Is dat eind SG niet wat aan de hoge kant?

Wellicht kan ik beter en ander soort bier proberen, of een andere soort gist.
(Ik heb ook nog s-33 en us05 liggen, verder alleen nog Pale ale en meer pils)

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/702547/tripel

haicoterbeek

Citaat van: BertusBeensteen op 10-09-2018  17:21 uAanstaande donderdag wil ik graag een tripel brouwen, maar heb maar beperkte voorraad aan grondstoffen.

Ik dacht zelf aan het volgende voor 10 liter bier:
3.5 kg pilsmout
250 gram bruine kandij
250 gram kristalsuiker
 1 zakje T-58 gist

Brouwzaalrement van 65%
Dan komt brewersfriens op een start SG van 1086 en een eind van 1019.
Is dat eind SG niet wat aan de hoge kant?

Wellicht kan ik beter en ander soort bier proberen, of een andere soort gist.
(Ik heb ook nog s-33 en us05 liggen, verder alleen nog Pale ale en meer pils)

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/702547/tripel
Door het aandeel pilsmout te verlagen naar 3 kg verlaag je het aandeel onvergistbare suikers. Je begin sg is dan ca. 1,083, je eind sg 1,012 met een alc% van ca. 9,5%
De alcoholtolerantie van t-58 is erg hoog. Net zoals bv een MJ M41. ( ca. 12%)
Wil je een nog droger bier dan zou ik voor de M41 gaan. Die gaat verder door als een t-58

Koen S

Citaat van: haicoterbeek op 10-09-2018  19:47 uDoor het aandeel pilsmout te verlagen naar 3 kg verlaag je het aandeel onvergistbare suikers. Je begin sg is dan ca. 1,083, je eind sg 1,012 met een alc% van ca. 9,5%
De alcoholtolerantie van t-58 is erg hoog. Net zoals bv een MJ M41. ( ca. 12%)
Wil je een nog droger bier dan zou ik voor de M41 gaan. Die gaat verder door als een t-58
Prima tip! Eventueel dan 1,5 kg pilsmout en 1,5 kg pale, geeft nog wat meer diepgang.

haicoterbeek

Citaat van: Koen S op 10-09-2018  20:05 uPrima tip! Eventueel dan 1,5 kg pilsmout en 1,5 kg pale, geeft nog wat meer diepgang.
Nog beter!

BertusBeensteen

Citaat van: haicoterbeek op 10-09-2018  19:47 uDoor het aandeel pilsmout te verlagen naar 3 kg verlaag je het aandeel onvergistbare suikers. Je begin sg is dan ca. 1,083, je eind sg 1,012 met een alc% van ca. 9,5%
De alcoholtolerantie van t-58 is erg hoog. Net zoals bv een MJ M41. ( ca. 12%)
Wil je een nog droger bier dan zou ik voor de M41 gaan. Die gaat verder door als een t-58

Als ik dat zo even snel invoer in Brewersfriend of BrouwHulp dan komt er een begin SG van 1078 uit, eind SG van 1016, en ABV van 8%. Dus iets andere waardes dan jij noemt. (Wellicht doe ik iets verkeerd)

Dat is dan dus met:
3kg pilsmout
250 gram bruine kandij
250 gram kristalsuiker
T-58 (aangezien ik die heb liggen, M41 zou ik moeten bestellen)

Wat betreft hop heb ik:
15g Perle (6,3%) 60min
20g Saaz (3.4) bij vlamuit
Goed voor 35 IBU volgens BrouwHulp

Nu vind ik het zelf niet erg dat een tripel geen doordrinker is trouwens, maar heb nog weinig kijk hierop wat betreft eind SG.

Koen S

1016 vind ik vrij hoog voor een tripel, maar da's persoonlijke smaak. Ik probeer meestal uit te komen op 1010,  1012 max
Ik gebruik 20% suiker en heb toch altijd een volle moutsmaak. Veel hangt natuurlijk af van de gist die je gebruikt, die is voor een tripel best niet te clean, anders krijg je een sterke blonde.

haicoterbeek

Citaat van: BertusBeensteen op 10-09-2018  20:32 uAls ik dat zo even snel invoer in brewersfriend of BrouwHulp dan komt er een begin SG van 1078 uit, eind SG van 1016, en ABV van 8%. Dus iets andere waardes dan jij noemt. (Wellicht doe ik iets verkeerd)

Ik gebruik andere brouwsoftware en heb een iets hoger brouwzaal rendement gebruikt. Is 65% niet aan de lage kant?

BertusBeensteen

Citaat van: haicoterbeek op 11-09-2018  00:01 uIk gebruik andere brouwsoftware en heb een iets hoger brouwzaal rendement gebruikt. Is 65% niet aan de lage kant?

Zowel BrouwHulp als Brewersfriend rekenen met een vergistingsgraad van 70%. Op het forum heb ik gevonden dat het gemiddelde echter 76.6% blijkt te zijn. In dat geval komt het eind SG al dichter in de buurt van 1012.

Het rendement van 65% heb ik gebruikt omdat ik hier op uit kwam met mijn vorige brouwsel. (Zelf gefabriceerde filteremmer en wellicht te grof geschroot). Voor dit brouwsel ga ik BIAB proberen omdat me dat wel praktisch lijkt.
Mocht het SG voor koken toch hoger blijken dan verwacht, kan ik altijd nog de suikerstort verhogen en extra water en hop toevoegen voor meer van hetzelfde wort. (Was mijn gedachte)

haicoterbeek

Citaat van: BertusBeensteen op 11-09-2018  08:17 uZowel BrouwHulp als Brewersfriend rekenen met een vergistingsgraad van 70%. Op het forum heb ik gevonden dat het gemiddelde echter 76.6% blijkt te zijn. In dat geval komt het eind SG al dichter in de buurt van 1012.

Het rendement van 65% heb ik gebruikt omdat ik hier op uit kwam met mijn vorige brouwsel. (Zelf gefabriceerde filteremmer en wellicht te grof geschroot). Voor dit brouwsel ga ik BIAB proberen omdat me dat wel praktisch lijkt.
Mocht het SG voor koken toch hoger blijken dan verwacht, kan ik altijd nog de suikerstort verhogen en extra water en hop toevoegen voor meer van hetzelfde wort. (Was mijn gedachte)
T-58 haalt bij mij zonder toevoeging van extra suiker 82%. Ik denk dat 1,012 of lager dus  zeker mogelijk is. T-58 presteert bij mij beter indien ik 5 minuten belucht met een aquariumpomp en steentje.

Hans E. Pans

Heb een enigszins vergelijkbaar recept voor 10 liter in het vat zitten momenteel:
3.7 kg pilsmout
500 g witte kandijsuiker
t-58 gist
Saaz en Styrian hop
Begin SG was 1090.
Had een zware blonde in gedachten, al is de grens met een tripel natuurlijk niet zo scherp te trekken.

BertusBeensteen

Ik zit er aan te denken om de kleur iets op te krikken, on toch enigzins een a der uiterlijk te krijgen dan de sterke blond die ik nog heb staan.
Daarvoor wil ik de kristalsuiker vervangen voor bruine basterdsuiker, of geeft dat een rare bijsmaak?

Voor zover het recept:
3.5 kg pilsmout (eventueel 50/50 met Pale ale)
250 g van gilse bruine kandij
250 g kristalsuiker (eventueel een gedeelte bruine basterdsuiker)
1 zakje T-58

15 gram Perle 60 min
20 gram Styrian Goldings 15 min
20 gram Saaz vlamuit vanaf 80 graden (puur voor de geur)
Totaal IBU van 34

Met een rendement van 65% komt dat op een SG van 1085, en eind van 1012 bij een svg van 82%. Mocht het SG voor het koken hoger zijn dan verwacht, schaal ik de rest mee.


BertusBeensteen

Gisteren gebrouwen met het volgende:

3.5 kg pilsmout
250 g bruine kandij (van gilse)
150 g kristalsuiker
100 g lichte basterdsuiker

15 g Perle bij 50 min
20 g Styrian Goldings bij 20 min
5 g Saaz bij 20 min
20 g Saaz bij vlamuit op ca. 75 graden toegevoegd.

Voor het kokenl SG kwam op 1054 uit terwijl 1050 voorspeld was, dus besloten extra water toe te voegen.

Uiteindelijk ruim 11 liter naar het gistvat gegaan met een SG van 1080 waar 1082 voorspeld was.
Efficiency berekend op 67%, dus nog ruimte, maar best tevreden voor de eerste keer BIAB.

8 L staat gecontroleerd te vergisten bij 18.5 ºC, en de rest ongecontroleerd. Beiden staan al enthousiast te blubben.

Mocht het bier uiteindelijk bevallen wil ik het recept met 50/50 pils/Pale brouwen. (Ik heb absoluut nog een hoop te leren wat betreft het effect van ingrediënten)
In ieder geval bedankt voor de input allemaal. Ik zal het resultaat hier nog plaatsen zodra hij klaar is.

BertusBeensteen

Update:

Na 5 dagen de boel overgeheveld naar een schone emmer, totaal 9,5 liter, dus aardig wat neergeslagen troep achter moeten laten. (Nu was het wort na koken niet helder, en de boel was na een uur ook nog niet naar de bodem gezakt, dus de boel maar naar de gistemmer geheveld)

Bij overhevelen was het SG 1011, en zojuist nog een meting gedaan: SG 1008. SVG van 90% dus met de T-58 met 12.5% suiker in de stort. (Na een ruime 13 dagen)

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat hij nog verder doorgaat, aangezien het waterslot al aardig rustig is. Over een paar dagen nog een meting zal dat uitwijzen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.