Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen Basman  (gelezen 229 keer)

Offline Basman

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voorstellen Basman
« Gepost op: 10-09-2018 16:24 u »
Zit al maanden mee te lezen en bedacht me dat ik me nog nimmer had voorgesteld. Bij deze dus.

Ik ben Bas uit Spijkenisse en ben sinds het begin van het jaar begonnen met brouwen. Ik had met de kerst een setje van mijn vrouw gehad van BrouwBroeders. Dit was om een paar liter tripel te maken. Zo stond ik dus te prutsen met twee pannen, want ik had geen ketel waar alles in ging en was de keuken een grote chaos geworden. Met twee pannen op het vuur was het natuurlijk een flinke uitdaging om alles op temperatuur te houden en het resultaat was niet eens zo gek. Moet eerlijk bekennen dat de smaak na 6 weken het best was, maar daarna al snel achteruit ging en echt schuimen deed het ook al niet te best. Maar hé, het was mijn eerste zelfgemaakte bier.

Daarna moest ik toch dingen anders gaan doen. Zo heb ik spullen gekocht om schoner te werken en de boel steriel te maken. Dat was een van de oorzaken dat de smaak zo snel achteruit ging vrees ik. Ik had nog steeds geen ketel, en nog niet, dus heb ik een blik Brewferm Adbij gekocht met een grotere gistemmer. Nu kon ik tot 12 liter maken  ;D
Ik had wel gelezen dat de standaard gist niet de beste was dus heb ik Mangrove Jacks's M47 gebruikt. Dit bier was wel andere koek en was na 8 weken echt super.

De volgende was Diablo van hetzelfde merk, ook deze was niet verkeerd maar minder dan de Abdij.

Ik had de smaak te pakken en volgende poging was de triple van Brewferm, hier ging het helaas mis. Ik vrees dat ik teveel bottlesuiker had toegevoegd, want alle flessen waren spuiters geworden. Ik heb ze allemaal weg kunnen spoelen.

Als laatste heb ik 23 liter Lucky goat pale ale van Mangrove Jack gemaakt met als extra een lading Citra hop. Toppertje geworden gelukkig. Tijdens een feestje met collega's was het zo op. 

Natuurlijk wil ik later als ik groot brouwen van het schroten tot het drinken  :nut: Maar voorlopig zal ik het nog met de siropen moeten doen. Ook dan valt er nog genoeg te leren en te experimenteren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: nl
  • Brewed by mr. White
Re: Voorstellen Basman
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2018 17:08 u »
Welkom Basman. Ik heb ook een hele poos blikken gebrouwen. Vandaag de laatste weggewerkt. Op zich allemaal niks mis mee, zolang je je aan de gebruiksaanwijzing houdt en schoon werkt.

Ik wens je veel succes met brouwen en hopelijk beleef je er veel plezier aan. Informatie is hier zat te vinden!

Tags: