Gist slaat niet aan

Gestart door RobinBakker, 10-09-2018 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinBakker

Hallo medebrouwers,

Gisteren heb ik een Weizenbock gebrouwen en de gist van Wyeast 3068 Weihenstephaner gebruikt die mij overigens vaak goed bier heeft opgeleverd, gisteren toen ik de smack-pack ongeveer om 10:00 had gebroken zoals ik normaal doe heeft het pakketje zich niet opgezweld in ongeveer ~5 uur tijd voor het toevoegen aan het wort.

Normaal gesproken is het pakketje al opgezweld binnen 2 uur/2,5 uur. Wat kan hier mis zijn?

Extra info:

- gist is van 30-mei volgens het pakketje
- wort heeft een SG van 1.065
- gist is zaterdag ontvangen en heeft in de koelkast gelegen en op kamertemperatuur laten opzwellen
- totaal aantal liters waarin de gist is toegevoegd is 18,5~

Het zit sinds gisteren 19:00 in het gistvat en er is geen activiteit in het gistvat.

Bedankt,
Robin

CeesM

Minder actieve gistcellen. Onder enting. Kan langer duren dan 24 uur voor er activiteit in komt.

brouwerwaldonk

Als ik u was zou ik zo vlug mogelijk een nieuw pak smacken, want uw smack pak zal weinig of niets doen gisten, of korrelgist geven.

RobinBakker

Oke, bedankt voor de reacties zover. Ik ga dus nog even wachten tot morgen, kan het kwaad dat als de gist uiteindelijk niks doet dat ik morgen een nieuw pak gist er in gooi?


Fractus

Je hebt een wat grotere kans op een infectie, omdat het een paar dagen heeft gestaan zonder actieve gisting. Misschien ook wat extra oxidatie nu de gisting de zuurstof niet uit je gistvat heeft geduwd.
Wat betreft de infectie: proef even voordat je opnieuw gist toevoegt: is het zuur, dan is er een infectie aanwezig.

RobinBakker

Oke bedankt, kan ik hier de leverancier op aanspreken aangezien het vanuit het pakket al niet wou opzwellen dit lijkt mij een probleem vanuit hun.

jaapz

Lijkt me heel sterk dat deze gist niet alsnog activiteit gaat vertonen. Het is een weizengist dus onde- enten zoals je nu waarschijnlijk gedaan heeft is niet heel erg. Dat je niks ziet, betekent niet dat er niks gebeurt.

Afwachten en morgen nog eens kijken.

Ik zou me niet teveel zorgen maken, persoonlijk.

RobinBakker

Oke, Ik houdt het in de gaten. Ik heb het nog even geproefd en is gewoon mierzoet, geen aanwijzing voor een infectie. Ik denk dat het niet heel erg oxideert aangezien er niet heel veel kopruimte boven zit (wel genoeg voor de vergisting!)

Jacques

Citaat van: RobinBakker op 10-09-2018  11:14 uHallo medebrouwers,

Gisteren heb ik een Weizenbock gebrouwen en de gist van Wyeast 3068 Weihenstephaner gebruikt die mij overigens vaak goed bier heeft opgeleverd, gisteren toen ik de smack-pack ongeveer om 10:00 had gebroken zoals ik normaal doe heeft het pakketje zich niet opgezweld in ongeveer ~5 uur tijd voor het toevoegen aan het wort.

Normaal gesproken is het pakketje al opgezweld binnen 2 uur/2,5 uur. Wat kan hier mis zijn?

Extra info:

- gist is van 30-mei volgens het pakketje
- wort heeft een SG van 1.065
- gist is zaterdag ontvangen en heeft in de koelkast gelegen en op kamertemperatuur laten opzwellen
- totaal aantal liters waarin de gist is toegevoegd is 18,5~

Het zit sinds gisteren 19:00 in het gistvat en er is geen activiteit in het gistvat.

Bedankt,
Robin

Waarschijnlijk ligt er nu een dun laagje schuim op je bier...

Als je te weinig actieve gist ent duurt het langer voordat de vergisting begint. Ook duurt dan de vergisting langer. Je hebt dus wat meer geduld nodig...

RobinBakker

Ik heb net nog even gekeken en er staat nog geen schuim, ik begin nu wel te denken dat er iets mis is of ben ik nog iets te ongeduldig?

Jacques

Citaat van: RobinBakker op 11-09-2018  08:43 uIk heb net nog even gekeken en er staat nog geen schuim, ik begin nu wel te denken dat er iets mis is of ben ik nog iets te ongeduldig?

Als je nu nog steeds geen schuim ziet is er inderdaad iets mis. Wel vreemd. Normaal gesproken komt de gist wel na enige tijd wel aan de gang ondanks dat je te weinig actieve gist geënt hebt. Het gaat dan wel heeeeel langzaam verder.

snowdog2006

Waarom niet ff een SG meting doen?  Als je SG lager is dan je begin SG weet je dat er tenminste wel iets van gisting is geweest, maar het lijkt me dat je dat dan ook zou moeten zien. Maar goed je kan het beter zeker weten..

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 11-09-2018  21:57 uWaarom niet ff een SG meting doen?  Als je SG lager is dan je begin SG weet je dat er tenminste wel iets van gisting is geweest, maar het lijkt me dat je dat dan ook zou moeten zien. Maar goed je kan het beter zeker weten..

Zonder schuimvorming geen vergisting. Overigens kan het zijn dat de gist zich nog aan het vermenigvuldigen is zonder dat er koolzuur wordt gevormd. Maar die fase gaat na de nodige uren geleidelijk over in de anaerobe vergisting waarbij wel schuimvorming (hoe gering ook) te zien is. 

RobinBakker

Ik heb toevallig gisteren een vergistingskoelkast gebouwd en vanochtend (het nog steeds niet vergistend bier) in de koelkast gezet met als setpoint 20,5 graden. Ik heb net gekeken en hij begint nu te vergisten ik denk zelf dat het toeval is, maar het waterslot is actief en er is wat schuimvorming.

tdp

Toeval bestaat niet ;).

Jacques

Citaat van: RobinBakker op 12-09-2018  12:32 uIk heb toevallig gisteren een vergistingskoelkast gebouwd en vanochtend (het nog steeds niet vergistend bier) in de koelkast gezet met als setpoint 20,5 graden. Ik heb net gekeken en hij begint nu te vergisten ik denk zelf dat het toeval is, maar het waterslot is actief en er is wat schuimvorming.

Gist houdt er niet van als de temperatuur steeds verandert. Een vergistingskoelkast is de beste investering die een hobbybrouwer kan doen. Vele malen beter dan een glimmende brouwautomaat.

Omdat het zo lang geduurd heeft dat de vergisting gestart is kan het zijn dat je een infectie te pakken hebt. Dat proef je niet meteen. Het kan maanden duren voordat dit te proeven is. Maar met een beetje geluk kan het zijn dat je er geen last van hebt.

De les voor de volgende keer is het binnenzakje van de Wyeast verpakking eerder stuk slaan. Als het zakje snel bol staat zet je de verpakking in de koelkast. Wanneer de verpakking niet of zeer langzaam opbolt kun je het beste een starter maken. Een giststarter maak je om meer actieve gistcellen te krijgen. Daar heeft het in dit geval aan ontbroken.

haicoterbeek

Citaat van: CeesM op 10-09-2018  12:32 uMinder actieve gistcellen. Onder enting. Kan langer duren dan 24 uur voor er activiteit in komt.
Schot in de roos!

marc0871

Citaat van: RobinBakker op 12-09-2018  12:32 uIk heb toevallig gisteren een vergistingskoelkast gebouwd en vanochtend (het nog steeds niet vergistend bier) in de koelkast gezet met als setpoint 20,5 graden. Ik heb net gekeken en hij begint nu te vergisten ik denk zelf dat het toeval is, maar het waterslot is actief en er is wat schuimvorming.

Misschien dat ook de beweging in het gistvat, door verplaatsing naar de gistkast, wat gedaan heeft.
Bij mij is het al voorgekomen dat er na ruim een dag nog geen reactie in het waterslot zat. Normaal tussen 4 tot 8 uur.
Op het bier zit dan nog nauwelijks iets van schuim. De gist lijkt zelfs nog vooral op het oppervlak te liggen (korrelgist).
Als ik dan het gistvat even flink zwenk, blaast het waterslot binnen een paar uur leeg.
Nu zwenk ik een uur na gist toevoegen het vat.
Geheid dat het na een paar uur staat te bubbelen.

RobinBakker

Hardstikke bedankt voor alle reacties, zo bewijst maar weer dat geduld een schone zaak is. De vergistingskoelkast is inderdaad een pracht ding alleen vraag ik mij af waar ik het beste de temperatuursensor kan plaatsen en de gloeilamp. Is in het gistvat een optie voor de sensor?

Wildor

Het beste is meteen direct vanaf het vat te meten. Sensor met een sponsje tegen het vat klemmen. De vloeistof heeft tijd nodig om de juiste temperatuur te bereiken.
Op alle andere plaatsen in de kast meet je alleen de temperatuur van de lucht, dat is niet voldoende.

Wildor



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.