Kloon Martinus Nuchter

Gestart door hugo bakker, 09-09-2018 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hugo bakker

Beste Brouwers,

Ik wil graag een Martinus nuchter nabrouwen, een van mijn favoriete biertjes. Nu is het recept gewoon openbaar en hebben de brouwbroeders al en brouwpakket ervan gemaakt die nu helaas niet meer te koop is.

https://www.brouwbroeders.nl/blog/articles/brouwbroeders-gaan-nuchter

Het recept wat online staat is alleen voor 1000 liter en tijdens het brouwen van het bier met een kleinere capaciteit kwamen de jongens van de brouwbrouwers erachter dat het bier te waterig werd en gistsmaakt overheerste. Ze hebben het recept hierop aangepast en daaruit kwam een goed biertje. Dit recept staat helaas niet online.

Hebben jullie tips en aanvulling op mijn recept dat ik niet met hetzelfde probleem kom te zitten. Ben zelf van plan om 30 liter te brouwen

En wat voor maischschema kan ik het beste gebruiken?




Fermon

In het recept staat bitterhop chinook +-35 ibu. Ik zou deze  een uur koken en niet 44 min, dus zal je wat minder hop toe moeten voegen dit kan BrouwHulp wel bereken. Verder drooghoppen met alle 3 de hoppen per soort 1 gram/liter, jij hebt er maar 2 dus ook nog 30 gram chinook.

Qua maischschema, de brouwbroeders vonden hem te waterig, dan zou ik gaan voor een 1 staps maischschema: 60-75 min op 67 graden maischen, dan nog een 10 min uitmaischen op 78 graden. Ja kan ook de 62 graden stap wat korter doen en de 72 graden wat langer. Dit resulteert allebei in een wat voller bier.  Succes met :brouwen:

Je kunt de brouwbroeders natuurlijk ook benaderen voor "hun recept"

hugo bakker

Bedankt voor je tips :). Had inderdaad ook de brouwbroeders benaderd voor hun recept en die heb ik nu gekregen. Zal het zo even invoeren in BrouwHulp en hier laten zien voor eventueel nog meer input.

hugo bakker

Het gekregen recept en maischschema:

ik vind de concentratie alcohol nogal laag tegenover het originele biertje (6%), er komt dan wel nog 150 gram bottelsuiker bij.
Moet ik het recept volgen of er meer mout bij gooien?




Fermon

Als je het begin sg hoger wil hebben dan moet je inderdaad meer mout toevoegen.
Dit kan in BrouwHulp en BrouwHulp past dan automatisch alles aan zonder dat je recept veranderd.
Als je op het toverhoedje klikt:


kom je in het volgende scherm:


Hier kan je het begin sg aanpassen naar wens.

Ook zal de hop stort mee veranderen, deze moet je nog wel even controleren of je nog steeds 35 ibu hebt.

Chinook koudhop staat op 0 gram, en die andere 2 op 48 gram, moeten deze niet alle 3 op 30 gram staan, 1 g/l elk zoals in het orginele recept?

Je maischschema klopt alleen heb je bij de 78 stap gekozen voor infusie, dit houd in jou geval in dat je 15,9 liter warm water toevoegt van 99 graden om het geheel naar 78 graden te brengen, dus heb je uiteindelijk 52,1 liter maischwater. Daarom staat je spoelwater ook negatief.
Als je op de 78 maischstap dubbel klikt kan je dit aanpassen naar directe verwarming:

Nu zal je zien dat het spoelwater niet meer negatief is.


Ik kom dan op zoiets uit:


Maischwater +- 30 liter
Spoelwater +- 12 liter

hugo bakker

Dank :biersmile: 
Heb nu het recept aangepast en iets afgeweken van de brouwbroeders. Hop was even een foutje had het nog niet aangepast.
Zal wel laten weten wat het wordt. (zondag brouwdag :brouwen:)

Marco Aal

Hallo,
Hoe is het eindresultaat geworden?

Gr Marco

lier

Das wel aardig van de brouwbroeders :biersmile:

hugo bakker

Helaas is het mislukt. De havervloken koekten aan op de bodem waardoor het een dikke verbande smaak had. Daarnaast ook nog filterproblemen. Binnenkort maar weer misschien met iets minder havervlokken. Zoals in het recept van de brouwbroeders

Marco Aal

Moi,

Probeer de BIAB methode eens, zo brouw ik nog nooit wat aangebrand,
filterprobleemen had ik ook, ook met een LAUTERHEXE, met mijn rogge IPA(Tangerine Dream)
ik dacht dan duurt t maar wat langer.Maar toch een geslaagd fruitig bier geworden.


Gr.Marco

Marco Aal

P.S.

Had je de Vlokken ook geschroot, Dat doe ik nooit

Gegroet, Marco

hugo bakker

Nee de vlokken had ik niet geschroot. Wel had ik extra zakken havervlokken van de supermarkt. Die waren een stuk kapotter dan die ik besteld had. Denk dat ik voor dit brouwsel inderdaad de Biab methode ga gebruiken. Het is het proberen waard

Marco Aal

Hoi,

Net terug van een geslaagde derby van het noorden

Kijk uit met vlokken kopen uit de super er zit verschil in walsen namelijk koud en warm gewalst ik
neem altyd koudgewalste producten

gegroet Marco

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.