Eerste brouwdag: wat ging er mis?

Gestart door Wilco Flier, 09-09-2018 15:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Citaat van: Wilco Flier op 25-09-2018  16:28 uDus dan toch een verstokte vergisting? Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn? Te weinig zuurstof in het wort?
Ik dacht altijd dat een verstokte vergisting betekende dat er activiteit bleef in het vat.

JanEric

Een verstokte vergisting is dat de gist er voortijdig mee ophoudt, dus ver voordat het geschatte eind-SG bereikt is.
Er is dan juist geen activiteit meer in het vat, lijkt me.
@Wilco: heb je voldoende gist toegevoegd? je had 9 liter, hoeveel gram gist heb je toegevoegd, hoe warm heb je het wort laten vergisten?
Een tekort aan zuurstof zou niet het probleem moeten zijn, bij gebruik van korrelgist.

BrouwMark

Ik kan even zo 3 dingen bedenken: óf je hebt de gist te heet gehydrateerd en dat vond het merendeel van de cellen niet zo jofel, óf je gist was oud/warm bewaard, óf de gist is zó stevig geflocculeerd (snel als een koek op de bodem gaan liggen) dat ie niet meer wil.

Voor het laatste kan zwenken en warmer zetten helpen, voor de eerste twee zou je kunnen proberen nieuwe gist toe te voegen.

Om te kijken hoe ver de gist die nu in je vat zit nog wil gaan kun je een beetje van het jongbier apart nemen, folietje erop, lekker warm bij de kachel zetten en lekker blijven zwenken. Zie je daar dan weer activiteit in, en meet je daarna een logischer SG, dan kan het bier in je vat dat ook.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 25-09-2018  18:15 u... zou je kunnen proberen nieuwe gist toe te voegen.

In de regel heeft dat niet zo veel zin omdat de eerste gist de mineralen, aminozuren en vitaminen verbruikt heeft.
Wat wel werkt is een starter maken met moutextractoplossing en complexe gistvoeding en die enten.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 26-09-2018  22:11 uIn de regel heeft dat niet zo veel zin omdat de eerste gist de mineralen, aminozuren en vitaminen verbruikt heeft.
Wat wel werkt is een starter maken met moutextractoplossing en complexe gistvoeding en die enten.

Als Wilco het merendeel van zijn gist om zeep heeft geholpen werkt mijn suggestie zeker. Als er te weinig voeding voor de gist is (wat ik frappant zou vinden met zoveel gist op zo weinig wort) heb jij gelijk.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 26-09-2018  22:25 uAls Wilco het merendeel van zijn gist om zeep heeft geholpen werkt mijn suggestie zeker. Als er te weinig voeding voor de gist is (wat ik frappant zou vinden met zoveel gist op zo weinig wort) heb jij gelijk.

Je weet niet wat precies aan de hand is, tenzij je een gistcelletje bent in het gistvat van Wilco.  ;D

Mijn reactie heeft de bedoeling te wijzen op het feit dat bij een stokkende vergisting het toevoegen van meer gist meestal geen zin heeft omdat in het merendeel van de gevallen essentiële voedingstoffen verbruikt zijn door de eerdere gist.

Wilco Flier

Citaat van: JanEric op 25-09-2018  17:04 uEen verstokte vergisting is dat de gist er voortijdig mee ophoudt, dus ver voordat het geschatte eind-SG bereikt is.
Er is dan juist geen activiteit meer in het vat, lijkt me.
@Wilco: heb je voldoende gist toegevoegd? je had 9 liter, hoeveel gram gist heb je toegevoegd, hoe warm heb je het wort laten vergisten?
Een tekort aan zuurstof zou niet het probleem moeten zijn, bij gebruik van korrelgist.

14 gram. We hebben uiteindelijk bij lange na niet de 9 liter gehaald, dus is er eerder (veel) te veel gist dan te weinig.

Temperatuur van het vergisten heb ik rond de 20 graden proberen te houden, met uitschieters naar 22 graden Celcius.

Wilco Flier

Citaat van: BrouwMark op 25-09-2018  18:15 uIk kan even zo 3 dingen bedenken: óf je hebt de gist te heet gehydrateerd en dat vond het merendeel van de cellen niet zo jofel, óf je gist was oud/warm bewaard, óf de gist is zó stevig geflocculeerd (snel als een koek op de bodem gaan liggen) dat ie niet meer wil.

Voor het laatste kan zwenken en warmer zetten helpen, voor de eerste twee zou je kunnen proberen nieuwe gist toe te voegen.

Om te kijken hoe ver de gist die nu in je vat zit nog wil gaan kun je een beetje van het jongbier apart nemen, folietje erop, lekker warm bij de kachel zetten en lekker blijven zwenken. Zie je daar dan weer activiteit in, en meet je daarna een logischer SG, dan kan het bier in je vat dat ook.

De gist is gehydrateerd op 30 graden Celsius, volgens de verpakking.

1 zakje gist a 7 gram was wat ouder, de ander had ik diezelfde week nog gekocht. Ik weet niet hoelang de zakjes op het schap hebben gelegen uiteraard...

Jacques

Zo te merken ligt het probleem niet aan de hoeveelheid gist.
Het maischschema is ook uitgebreid.

Er blijven zo niet zo heel veel mogelijkheden over waardoor de gestokte vergisting veroorzaakt kan zijn.
Heb je al je thermometer vergeleken met een andere thermometer? 

Wilco Flier

Citaat van: Jacques op 27-09-2018  16:20 uZo te merken ligt het probleem niet aan de hoeveelheid gist.
Het maischschema is ook uitgebreid.

Er blijven zo niet zo heel veel mogelijkheden over waardoor de gestokte vergisting veroorzaakt kan zijn.
Heb je al je thermometer vergeleken met een andere thermometer?

Ik zal de thermometer eens ijken met kokend water en vergelijken met een andere thermometer.

Zou het niet kunnen dat het bier gewoon 'klaar' is?

Jacques

Citaat van: Wilco Flier op 27-09-2018  17:12 uIk zal de thermometer eens ijken met kokend water en vergelijken met een andere thermometer.

Zou het niet kunnen dat het bier gewoon 'klaar' is?

Citaat van: Wilco Flier op 09-09-2018  15:35 u... Ook zijn we veel wort verloren tijdens het filteren, waarschijnlijk achtergebleven in de bostel? In totaal zouden we zo'n 11 liter wort moeten hebben, maar het kwam meer in de buurt van 9 liter, ruw geschat.
...

SG waarde voor de kook was 1061, wat al lager was dan volgens het recept. Hoe kan dat? Wat ging daar fout?

[/b]
Ik zit te denken om na een paar dagen, als de ergste slurry bezonken is, het wort over te hevelen naar een kleine vijf liter fles, is dat nuttig?

Ik schat dat we nu zo'n 6 tot 7 liter wort op gist hebben staan nu. En oh ja, volgens ons leerboek hadden we 11 gram gedroogde gist nodig voor 10 liter, maar nu we uiteindelijk maar 6-7 liter wort hebben overgehouden, zit er dus verhoudingsgewijs teveel gist in...   :'(
...
PS: we zijn vergeten ons eind SG te meten... :weetniet:

Nog eens het gehele topic gelezen.

Het is niet duidelijk wat het begin SG was. Deze is niet gemeten.
Wel is sprake van een SG van 1061 voor het koken. Het is gebruikelijk dat je een lager SG hebt voor het koken dan het beoogd begin SG. Tijdens het koken verdampt er veel water en wordt het SG hoger. Bij kleine volumes is dat veel meer dan bij grotere volumes. Daarom is het niet uit te sluiten dat je een hoger SG hebt gehaald dan het recept aangeeft. Het feit dat je minder liters hebt overgehouden versterkt dat vermoeden.
Als je 9 liter hebt in plaats van 11 liter is het begin SG zo'n 20 hoger dan de planning...
Dat zou betekenen dat je een begin SG van 1093 als je het zelfde brouwzaalrendent had dan de prijswinnaar waarvan je het recept gebruikt hebt.

Uitgaande van een begin SG van 1093 en een eind SG van 1030 zou je een vergistingsgraad hebben van zo'n 68%. Dat is vrij laag maar sommige gisten komen niet veel hoger.

Welke gist heb je gebruikt?

Wilco Flier

Deze: https://www.braumarkt.com/arsegan-top-bovengist-100-gram.html

We hebben uiteindelijk maar drie liter overgehouden blijkt nu...  ::) :o

Jacques

Citaat van: Wilco Flier op 28-09-2018  20:08 uDeze: https://www.braumarkt.com/arsegan-top-bovengist-100-gram.html

We hebben uiteindelijk maar drie liter overgehouden blijkt nu...  ::) :o

Geen flauw idee wat de vergistingsgraad is van deze gist.

Brouwland verkoopt een gist onder de naam Brewferm Top. Die gist heeft een vergistingsgraad rond de 70%...

Wilco Flier

Het bier is gebotteld en weggezet op een veilige, flessembomproof weggezet. We wachten af...  :weetniet: :biersmile:

hobbybob

Enigste wat je kon proberen, alle schattingen zaten er ver naast.

Geschat 6 'a 7 liter overgehouden van de geschatte 9 liter SG 1061, blijken er maar 3 liter te zijn.
Als je inderdaad 6 liter hebt weggekookt dan ligt het SG (ver) boven de 1100 dan zit je met 1030 meteen aan de alc. tolerantie van die Brewferm topgist.
Zelfs op druk krijgen van de gebottelde flesjes zal nu een probleem zijn.

Het beste bier brouw jezelf


Wilco Flier

Citaat van: hobbybob op 29-09-2018  12:31 uZelfs op druk krijgen van de gebottelde flesjes zal nu een probleem zijn.


Denk je? Omdat het gist al aan z'n maximale vergistingsgraad zit?

Wilco Flier

Na een paar weken zit er inderdaadnog geen druk op, het lijkt erop dat we deze batch als verloren moeten beschouwen. Ach, we hebbn er veel van geleerd van deze eerste keer.

Ik denk toch, met de kennis van nu, dat het begin SG zo hoog is geweest door het vele waterverlies dat de gist inderdaad gewoon op de max van de vergistingsgraad zit. Stel dat ik alle flesjes (+/-4 liter) in zo'n glazen vijf liter fles gooi en ik doe er weer exact dezelfde gist bij, zou het dan nog wat kunnen worden? Slechter dan nu kan het niet worden, alleen maar beter ;-)

Dit is de enige kans denk ik om nog wat te proberen...

joerivang

Citaat van: Wilco Flier op 09-11-2018  09:38 uAch, we hebbn er veel van geleerd van deze eerste keer.

Laat je vooral niet ontmoedigen, zelfs na 5 jaar brouwen leren wij nog elke dag  ^-^

BertusBeensteen

Je kunt alles weer in een grote fles doen en eventueel afdunnen met gekookt en afgekoeld water. Vervolgens weer suiker toevoegen (wel eerst SG meten, extra suiker is namelijk niet nodig als er nog vergist are suikers aanwezig zijn) en wat gist met een hoge alcoholtolerantie.
Kans op oxidatie is wel groot natuurlijk, maar dit is naast geforceerd carboniseren wel de enige manier om er koolzuur in te krijgen.

Wilco Flier

Eigenlijk had ik het bier van ons eerste brouwsel al opgegeven omdat er maar geen koolzuur in kwam. De smaak was goed (genoeg) maar geen koolzuur...

Omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om het weg te gooien heb ik het uiteindelijk weken geleden in twee 1,5 liter petflessen gegoten. Afgelopen zaterdag hebben mijn brouwmaat en ik weer gebrouwen en heb hem toen één van de flessen gegeven omdat dat zijn deel was van het bier. Toen we later een biertje wilden nemen zei hij "doe eens gek, ik ben benieuwd hoe ons eerste brouwsel nu smaakt", goot het kletterend in een hoog glas.... en wat bleek tot mijn stomme verbazing? een dikke laag schuim op het bier! Na 3,5 maand is het uiteindelijk toch een drinkbaar bier geworden!  :biersmile: :biersmile: :biersmile:

Jacques

Citaat van: Wilco Flier op 15-01-2019  12:44 uEigenlijk had ik het bier van ons eerste brouwsel al opgegeven omdat er maar geen koolzuur in kwam. De smaak was goed (genoeg) maar geen koolzuur...
...
 Na 3,5 maand is het uiteindelijk toch een drinkbaar bier geworden!  :biersmile: :biersmile: :biersmile:

Niet voor niets is een bekend advies aan beginnende brouwers:
geduld, geduld en geduld...  :)

Erny

Ik heb het hele topic met veel plezier gelezen. Het leest als een brouwroman en zo herkenbaar. Fijn dat het goed afloopt, ik hou verhalen met een happy end:)

@ Wilco vooral doorgaan!!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.