Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ga ik mijn RIS bottelen met bottelgist (over de datum)?  (gelezen 685 keer)

Offline rajd

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Ga ik mijn RIS bottelen met bottelgist (over de datum)?
« Gepost op: 07-09-2018 22:23 u »
Ik heb een half jaar geleden een RIS gebrouwen - hoewel ik helaas wat data ben kwijtgeraakt weet ik dat het alcoholpercentage zo rond de 10% uitgekomen is. Na de vergisting heb ik het bier op eikensnippers gezet, afkomstig van een batch whiskey. Na enkele maanden heeft het bier een mooie smaak en is het tijd om te gaan bottelen.

Daar het ongeveer een half jaar is sinds ik het bier heb gebrouwen verwacht ik dat er (vrijwel) geen vitale gist zich meer in het bier bevindt. Ergo: indien ik het bier op druk wil krijgen dan moet ik daar iets voor doen en bottelgist lijkt me daartoe handig. Helaas heb ik enkel een geopend (maar gevacumeerd) zakje F2 op voorraad, welk inmiddels 2 jaar over de datum is. Nu weet ik dat ik maar heel erg weinig bottelgist nodig heb, desondanks vraag ik me af of het slim is hiervan gebruik te maken.

Iemand enig idee? Of zou het advies toch zijn om een nieuw zakje F2 te kopen en voor zekerheid te gaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Ga ik mijn RIS bottelen met bottelgist (over de datum)?
« Reactie #1 Gepost op: 07-09-2018 22:43 u »
Ik zou het zakje gist opkweken in wat wort of appelsap. Als dat binnen een dag gaat gisten heb je zeker genoeg actieve gist.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-09-2018 23:32 u »
Ik zou het zakje gist opkweken in wat wort of appelsap. Als dat binnen een dag gaat gisten heb je zeker genoeg actieve gist.

Als test om te bepalen of de bottelgist nog vitaal is of om toe te voegen tijdens het bottelen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 08-09-2018 04:33 u »
Als test om te bepalen of de bottelgist nog vitaal is of om toe te voegen tijdens het bottelen?
Om te bottelen. Klein beetje appelsap proef je niet bij de meeste bieren. even een glazen potje uitkoken, pakje appelsap 200 ml erin, even openknippen met een ontsmette schaar (even kokend water over de schaar en het pakje gieten) dan gist erbij als afgekoeld, deksel erop en schudden (=beluchten). Als de zaak goed gist kun je bottelen, appelsap door te bottelen bier mengen. Als je toch geen appelsap in je bier wilt kun je wachten tot de gisting minder wordt en dan een dag in de koelkast en afgieten, dan gist van de bodem bij je te bottelen bier.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-09-2018 13:29 u »
Naar ik aanneem kan dat ook met DME?

Hoeveel vloeistof zou je suggereren? Inhoud van een pippetje? Bijv. 2 ml?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 08-09-2018 14:08 u »
Naar ik aanneem kan dat ook met DME?

Hoeveel vloeistof zou je suggereren? Inhoud van een pippetje? Bijv. 2 ml?
Je bedoelt moutexteactpoeder? Ca 10 g / 100 ml (ca SG 1040) en 100 ml actieve starter voor 20 liter bier moet voldoende zijn om de zaak met een week op druk te krijgen. Hoe minder actieve gist je hebt hoe langer het duurt en als je heel weinig hebt trekt de gist het niet en krijgt niet alle bottelsuiker vergist. dan krijg je dus de situaties dat flesjes helemaal niet op druk komen. Er zit dus nogal war marge op. dus ik zou zeggen maak 100 ml starter en gebruik daarvan 20-100 ml per 20 liter bier. evt schalen naar de hoeveelheid bier die je hebt.

Tags: