Ga ik mijn RIS bottelen met bottelgist (over de datum)?

Gestart door rajd, 07-09-2018 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

Ik heb een half jaar geleden een RIS gebrouwen - hoewel ik helaas wat data ben kwijtgeraakt weet ik dat het alcoholpercentage zo rond de 10% uitgekomen is. Na de vergisting heb ik het bier op eikensnippers gezet, afkomstig van een batch whiskey. Na enkele maanden heeft het bier een mooie smaak en is het tijd om te gaan bottelen.

Daar het ongeveer een half jaar is sinds ik het bier heb gebrouwen verwacht ik dat er (vrijwel) geen vitale gist zich meer in het bier bevindt. Ergo: indien ik het bier op druk wil krijgen dan moet ik daar iets voor doen en bottelgist lijkt me daartoe handig. Helaas heb ik enkel een geopend (maar gevacumeerd) zakje F2 op voorraad, welk inmiddels 2 jaar over de datum is. Nu weet ik dat ik maar heel erg weinig bottelgist nodig heb, desondanks vraag ik me af of het slim is hiervan gebruik te maken.

Iemand enig idee? Of zou het advies toch zijn om een nieuw zakje F2 te kopen en voor zekerheid te gaan?

hansHalberstadt

Ik zou het zakje gist opkweken in wat wort of appelsap. Als dat binnen een dag gaat gisten heb je zeker genoeg actieve gist.

rajd

Citaat van: hansHalberstadt op 07-09-2018  22:43 uIk zou het zakje gist opkweken in wat wort of appelsap. Als dat binnen een dag gaat gisten heb je zeker genoeg actieve gist.

Als test om te bepalen of de bottelgist nog vitaal is of om toe te voegen tijdens het bottelen?

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 07-09-2018  23:32 uAls test om te bepalen of de bottelgist nog vitaal is of om toe te voegen tijdens het bottelen?
Om te bottelen. Klein beetje appelsap proef je niet bij de meeste bieren. even een glazen potje uitkoken, pakje appelsap 200 ml erin, even openknippen met een ontsmette schaar (even kokend water over de schaar en het pakje gieten) dan gist erbij als afgekoeld, deksel erop en schudden (=beluchten). Als de zaak goed gist kun je bottelen, appelsap door te bottelen bier mengen. Als je toch geen appelsap in je bier wilt kun je wachten tot de gisting minder wordt en dan een dag in de koelkast en afgieten, dan gist van de bodem bij je te bottelen bier.

rajd

Naar ik aanneem kan dat ook met DME?

Hoeveel vloeistof zou je suggereren? Inhoud van een pippetje? Bijv. 2 ml?

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 08-09-2018  13:29 uNaar ik aanneem kan dat ook met DME?

Hoeveel vloeistof zou je suggereren? Inhoud van een pippetje? Bijv. 2 ml?
Je bedoelt moutexteactpoeder? Ca 10 g / 100 ml (ca SG 1040) en 100 ml actieve starter voor 20 liter bier moet voldoende zijn om de zaak met een week op druk te krijgen. Hoe minder actieve gist je hebt hoe langer het duurt en als je heel weinig hebt trekt de gist het niet en krijgt niet alle bottelsuiker vergist. dan krijg je dus de situaties dat flesjes helemaal niet op druk komen. Er zit dus nogal war marge op. dus ik zou zeggen maak 100 ml starter en gebruik daarvan 20-100 ml per 20 liter bier. evt schalen naar de hoeveelheid bier die je hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.