Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveelheid kruiden in bier  (gelezen 955 keer)

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoeveelheid kruiden in bier
« Gepost op: 07-09-2018 14:09 u »
Goedendag!

Momenteel staat een heerlijk winter bier te pruttelen in mijn bierkast! :brouwen:

Basis is een stout bier, dat ik later met kruiden wil toevoegen! Is het verstandig om de kruiden bij de nagisting te doen of kan het ook bij het bottelen en hoeveel?
Ook wil ik appelstroop gebruiken en heb dan geen idee hoe ik dat dan moet berekenen als bottelsuiker? Hoe doen jullie dat?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Hoeveelheid kruiden in bier
« Reactie #1 Gepost op: 07-09-2018 14:38 u »
Kruiden moet je de laatste 10 minuten meekoken in je wort, want in koud water lost de smaakstoffen niet op.
Op de verpakking van de appelstroop staat als het goed is hoeveel % suiker in zit. Van daaruit kan je berekenen hoeveel % je extra moet nemen om aan de juiste hoeveelheid bottelsuiker te komen.

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 07-09-2018 14:56 u »
Kruiden moet je de laatste 10 minuten meekoken in je wort, want in koud water lost de smaakstoffen niet op.
Op de verpakking van de appelstroop staat als het goed is hoeveel % suiker in zit. Van daaruit kan je berekenen hoeveel % je extra moet nemen om aan de juiste hoeveelheid bottelsuiker te komen.

Thanks!

Ik ga proberen de appelstroop te koken met kruiden (en van te voren met koffie uitproberen). Kijken of het lukt! :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 07-09-2018 23:43 u »
Met kruiden moet je heel voorzichtig zijn. Ze overheersen heel snel. Omdat wij niet gewend zijn aan veel kruiden in bier buiten hop vindt niet iedereen dat lekker.

Wat handig werkt is een koude extractie gedurende 1 2 dagen. Het aroma blijft zo wat beter bewaard. Zeker als je een gesloten pot gebruikt voor het uitvoeren van de extractie.
Door 10 minuten te koken verdampen veel aromastoffen.

De extractie gebruik je voor het op smaak brengen van je bier. Dat kan door een aan een monster met een maatpipet een kleine hoeveelheid van de vloeistof te gegeven. Steeds roeren en proeven tot je de gewenste hoeveelheid hebt vastgesteld. Vervolgens de rest van het bier de benodigde hoeveelheid extractie geven.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 08-09-2018 05:05 u »
Waarom zou je appelstroop als bottelsuiker willen gebruiken als je niet weet hoeveel het vergist. Daarmee introduceer je een onnodig risico op CO2/druk problemen zoals je zelf ook al aanvoelt. Ik zou het gewoon bij de hoofdgisting erbij doen en met gewone suiker hergisting op de fles doen. Hetzelfde geldt voor honing. Genereer de smaken in de processtap op de plek waar die thuishoren: brouwen of gisting. 

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-09-2018 12:01 u »
Extractie van kruiden op alcohol is het beste. 50% voor meeste kruiden en 85% voor kruiden en specerijen met olieen. Titreren met pipet op kleine hoeveelheid om verhouding te bepalen.
Wat Jacques zegt is waar. Overdosering maakt het vaak slechter qua smaak. Zo kan het vaak zepig worden of te bitter. Enkele veelgebruikte kruiden/specerijen die hun weg naar bieren hebben gevonden.
Jeneverbes, zoethout, laurier, kruidnagel, kaneel, citroengras, peper en valse peper, sassafras bast, cacao, dennenaalden, agave, vlierbloesem, pepermunt, lavendel, limoenblad, curcuma, gember enz. Enz

Tags: