Bier uit blik en vloek of een zegen?

Gestart door SanderH, 05-09-2018 07:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SanderH

Dit is een afgesplitst topic. Voor het originele topic zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37411.msg565812.html




Citaat van: Hay op 04-09-2018  23:03 uJa dat was ook een argument van die man dat blik beter voor het milieu zou zijn .
Waarom? :weetniet:
Je hebt ook eenmalige flessen dus dat zie ik niet Als het punt zou zijn dat spoelen slecht is.
En dat glas kun je ook hergebruiken net als het blik en kost bij beide veel energie om het te hergebruiken.
Ik denk eerder dat net als bij wijn de slobberwijnen in een pak zijn gekomen de minder goede bieren die voor kwantiteit ipv kwaliteit gaan in een blikje komen.
Met een blikje speciaalbier aan je bek op straat lopen te genieten van een lekker biertje :huilen:

Blik is eigenlijk geen blik meer, maar aluminium. Dit is 100% recyclebaar. Waar glas slechts deels recyclebaar is, er moet altijd een deel nieuw glas bij om de sterkte te behouden.
Bij het spoelen van statiegeld flessen wordt erg veel water gebruikt. Dat is niet echt milieu vriendelijk.
Tegenwoordig wordt er een hoop op blik afgevuld. Blik is volledig licht dicht. Mits goed afgevuld blijft een bier erin ook langer goed, het blik is niet zuurstof doorlatend, waar de kroonkurk van een flesje dat wel is.
Het goedkope imago van blik is voor velen de "bottle neck" zie hierboven maar, maar dat is echt zwaar achterhaald!

seed7

Citaat van: SanderH op 05-09-2018  07:16 uBlik is eigenlijk geen blik meer, maar aluminium. Dit is 100% recyclebaar. Waar glas slechts deels recyclebaar is, er moet altijd een deel nieuw glas bij om de sterkte te behouden.
Bij het spoelen van statiegeld flessen wordt erg veel water gebruikt. Dat is niet echt milieu vriendelijk.
Tegenwoordig wordt er een hoop op blik afgevuld. Blik is volledig licht dicht. Mits goed afgevuld blijft een bier erin ook langer goed, het blik is niet zuurstof doorlatend, waar de kroonkurk van een flesje dat wel is.
Het goedkope imago van blik is voor velen de "bottle neck" zie hierboven maar, maar dat is echt zwaar achterhaald!

Helaas. Wel eens goed naar een bauxietmijn gekeken? Wel eens goed naar het proces van het winnen van aluminium gekeken? Ondanks het gewicht van het flesje wint het statiegeldflesje het op milieuaspecten ruimschoots, dat is 20x herbruikbaar en dan wel 'oneindig' recycleerbaar. Aluminium is dat niet omdat veel van de materialen die om het aluminium heen gebruikt worden bij de smelttemperatuur niet verdwenen zijn en een negatieve invloed op de kwaliteit hebben. Dit voor aluminium in z'n geheel, niet alleen de blikjes, hoewel er daar steeds meer stickers gebruikt worden die nauwelijks te verwijderen zijn. Verder zijn de binnenkanten van de blikken afgelakt om te voorkomen dat zuren producten in contact komen met het aluminium.

Zuurstof. Bij het afvullen van een flesje op een grote lijn wordt het flesje 2-3x vaccuum getrokken en gevuld met CO2. Met een blikje is dat lastig, het is te slap en het heeft een enorme opening. Je kunt dus alleen maar een beetje spoelen met CO2 of de gehele productielijn inpakken en spoelen met inert gas. Direct na afvullen is het O2 gehalte in een flesje beduidend lager dan in blik en dat is het moment van de grootste O2 opname in het afgevulde bier. Daarna is een blik dicht, ja, en lekt er altijd nog een minimale hoeveelheid O2 langs de dop naar binnen. Bij voldoende rotatie speelt dat echter geen rol.

Kortom, je zult de gehele keten van A tot Z moeten doorrekenen om tot een zinvolle conclusie te komen op milieutechnisch gebied. Afvultechnisch is 'blik' in het nadeel tov glas.

Ingo

Koen S

Citaat van: Markiej87 op 04-09-2018  22:46 uIk denk ook dat over een paar jaar heeeeeeel veel speciaalbier in blik zit. Mijn verwachting is dat dan meer dan de helft van het bierassortiment van de betere slijter ingeblikt is. Dat heeft niks met Amerika te maken, dat is gewoon economische en ecologische vooruitgang. Buiten dat is het ook nog eens beter voor het bier en kunnen de marketeers meer uiting kwijt via een groter etiket. Ik zeg win-win. Ik denk overigens dat de Belgen nog steeds zullen blijven bottelen, die zijn nou eenmaal over het algemeen weinig innovatief op biergebied. Is overigens niks mis mee, ook geen sneer naar de Belgen, maar wel een feit. Ik kan overigens heerlijk genieten van een goed Belgisch bier. Ook uit fles ;)
Ik verwacht  niet dat blik echt zal doorbreken, zeker niet in België en dat heeft niets met innovatie of conservatisme te maken maar met perceptie door de bierdrinker, gewoontes en traditie. Een blik is voor veel Belgen (en ik denk ook Nederlanders) synoniem van een massaproduct, eenheidsworst, fabrieksbier, zeg maar commerciële pils. Een kwaliteitsbier hoort in een fles en daarna in een aangepast glas. Een Belg wil zijn brood ook niet in een plastic zak, want dat is fabrieksbrood, spons noemen we dat. Vers kwaliteitsbrood moet in een papieren zak, niet alleen bij  de warme bakker, ook bakkerijketens en supermarkten in België bieden papieren zakken aan.

Johan_vL

Citaat van: seed7 op 05-09-2018  07:55 uHelaas. Wel eens goed naar een bauxietmijn gekeken? Wel eens goed naar het proces van het winnen van aluminium gekeken? Ondanks het gewicht van het flesje wint het statiegeldflesje het op milieuaspecten ruimschoots, dat is 20x herbruikbaar en dan wel 'oneindig' recycleerbaar. Aluminium is dat niet omdat veel van de materialen die om het aluminium heen gebruikt worden bij de smelttemperatuur niet verdwenen zijn en een negatieve invloed op de kwaliteit hebben. Dit voor aluminium in z'n geheel, niet alleen de blikjes, hoewel er daar steeds meer stickers gebruikt worden die nauwelijks te verwijderen zijn. Verder zijn de binnenkanten van de blikken afgelakt om te voorkomen dat zuren producten in contact komen met het aluminium.
Ingo

Mee eens en daar komt bij, dat veel Bauxiet uit Zuid-Amerika komt en getransporteerd moet worden over de Atlantiek. Glas wordt van zand en soda gemaakt, in NL worden veel bierflessen geproduceerd, ook voor Belgische brouwerijen. Grondstoffen, productie, gebruik en hergebruik, het lijkt me een duurzamere keten dan aluminium.
Verder wordt natuurlijk veel water gebruikt bij het schoonmaken, maar na waterzuivering, kan dat opnieuw worden gebruikt, dus ook die grondstof is niet eenmalig te gebruiken.

Zelf in fles bottelen vind ik heel fijn en hoef er echt niet aan te denken om een inblik apparaat aan te schaffen.
En als laatste een flesje kijkt toch mooier dan een blikje, maar dat is een persoonlijke noot.

 :brouwen:

Brouwert

Citaat van: Koen S op 05-09-2018  08:34 uIk verwacht  niet dat blik echt zal doorbreken, zeker niet in België en dat heeft niets met innovatie of conservatisme te maken maar met perceptie door de bierdrinker, gewoontes en traditie. Een blik is voor veel Belgen (en ik denk ook Nederlanders) synoniem van een massaproduct, eenheidsworst, fabrieksbier, zeg maar commerciële pils. Een kwaliteitsbier hoort in een fles en daarna in een aangepast glas. Een Belg wil zijn brood ook niet in een plastic zak, want dat is fabrieksbrood, spons noemen we dat. Vers kwaliteitsbrood moet in een papieren zak, niet alleen bij  de warme bakker, ook bakkerijketens en supermarkten in België bieden papieren zakken aan.

Hier in Noorwegen zie je wel steeds meer (Noorse) speciaalbieren in blik verschijnen. De "Middelgrote" jongens (Nøgne Ø, 7 Fjell, Ægir, etc) brengen bijna al hun bieren (ook) in blik uit.  Steeds meer huurbrouwerijen beschikken over inblikmachines waardoor het niet alleen voor de echt grote brouwerijen is weggelegt. Zo zie je ook groei in de kleine lokale bieren in blik.
De voordelen van blik zijn m.i. vooral in transport te vinden. Ja, Bauxiet komt van overzee, maar dat transport is relatief goedkoop. Lokaal transsport (ook dat van de af te voeren lege blikjes/flessen) is waar de winst (letterlijk) wordt behaald. Ik weet niet wat de kostrpijs is van blik t.o.v. glas. Wellicht dat daar ook nog voordeel in zit.

Eric v B

Citaat van: SanderH op 05-09-2018  07:16 uBlik is eigenlijk geen blik meer, maar aluminium. Dit is 100% recyclebaar.

CiteerProductie van aluminium
10% van alle blikverpakkingen in Nederland zijn gemaakt van aluminium. De aluminiumindustrie maakt in toenemende mate aluminium uit schroot. Hierbij wordt 95% energie bespaard. Bron: https://kringloopblik.nl/productie-van-aluminium

Volgens mij zit bier in stalen blikjes en niet in aluminium. De dekseltjes zijn wel van aluminium. Blikken worden bij de productie diepgetrokken in een machine. Ik meen me te herinneren dat de blikken na het dieptrekken 0,25 mm dik zijn. Ze zijn inderdaad erg licht en het lijkt op aluminium maar het is staal. Ff checken met een magneetje!?

Hay

Het zal best dat er meer en meer bier in blik komt maar dat wil nog niet zeggen dat ik er aan mee moet doen.En dat ga ik ook niet doen al ben ik de laatste op de wereld.
Het is nog altijd zo dat als commerciele brouwerijen hun bier in blik doen, dan doen ze dat omdat dat voor hun commercieel gezien beter is en niet omdat de consument daarom vraagt.
Nee die volgt vanzelf wel als dure marketeers gaan roepen dat het een rage is.
En daarbij als over een aantal jaren het overgrote deel van het bier in blik zit dan zul je zien dat Amerika een van de eerste landen is waar new agers bier in een fles gaan stoppen.
En dan gaan ze roepen dat dat een nieuwe hype is en weet ik wat en alle hypers zullen vanzelf weer volgen.

snowdog2006

Citaat van: Hay op 05-09-2018  14:51 uHet zal best dat er meer en meer bier in blik komt maar dat wil nog niet zeggen dat ik er aan mee moet doen.En dat ga ik ook niet doen al ben ik de laatste op de wereld.


Waarom ben je zo anti-blik? Art komt zo veel meer tot zijn recht (vaak meer oppervlakte te gebruiken). Het is lichter en makkelijker mee te nemen dan een fles (lees hgeen opener nodig), het bier blijft er beter door zeker bij bepaalde stijlen zoals pale ales en IPA's die het van de hoparoma moeten hebben.

Citaat van: Hay op 04-09-2018  23:03 uMet een blikje speciaalbier aan je bek op straat lopen te genieten van een lekker biertje :huilen:

Doel je op het zwerver/pauper imago van blik waar al die alcoholisten op straat mee staan te drinken? Ook dit is natuurlijk onzin, net zo veel beleving etc bij het op een goede locatie en met goed gezelschap een bier open te maken dat uit blik komt.
De export/pils pauper blikken in de super hebben helemaal niets te maken qua imago met alle craft beer brouwers die afvullen op blik.

Ik krijg meer de indruk dat je tegen blik bent omdat dit voor jou de gehele craftbeer hype die nu aan de gang is symboliseert.
Jij blijft liever bij je Belgische blond/dubbel/tripel etc en slaat de om het ff makkelijk samen te vatten in 1 woord "Brewdoggende" bierstijlen over. Ook prima. Iedereen zn heug en meug.

snowdog2006

Citaat van: Hay op 05-09-2018  17:42 uNee omdat ik bier in blik vreselijk vind, snel wegslobberen van een biertje net als wijn in pakken.
En als jij het wel goed vind dan koop/drink jij het toch gewoon wel, ik ga jou toch ook niet proberen te beinvloeden dat je het niet moet drinken.
Dat is gewoon mijn mening en ik wil het niet waarom moet ik per se jouw mening hebben?

Ps "jij blijft liever bij Belgische Blond/dubbel/tripel etc"
Wat een onzin ik ben juist liefhebber van vele bierstijlen ben nu heel erg op de Engelse toer.
Maar heb niks met dat overtrokken hop gedoe maar ben ook groot fan van apa's.
Dus iemand die niet in de blik hype meegaat is een ouderwetse bij Belgische bierstijlen blijven hangende weet ik wat.

Ho ho rustig:) Nee nee zeker niet. Achter mijn zin had een vraagteken moeten staan. Vandaar dat ik ook zeg ieder zn heug en meug. Ik probeer je niet over te halen alleen wilde ik weten waarom je iets niet drinkt omdat ik benieuwd was naar de reden. Dat ik je mening mbt tot blik niet deel is toch ook prima. Net als jij niet uit blik wilt drinken 

Abrink88

Ik merk wat tegenhangende meningen  ;) mijn mening is dat de blikken het niet gaan redden en de zogenaamde bierart ook niet. Over een jaar of wat zit alles weer in flessen met een ouderwetsch etiket van een non die met een pakje vannelle zwaar een graanoogst met de zeis aan het doen is. (Ik noem maar wat) Wat wel een feit is, is dat imago en gevoel een grote rol speelt in het kopen van commerciële bieren. Wat dat ook voor soort bier mag zijn. En iedereen heeft recht op een mening dus we hoeven elkaar niet aan te vallen hierop. We zijn tenslotte allemaal bier liefhebbers. Het gaat hier niet over politieke voorkeur..

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 04-09-2018  22:52 uDat met die blikken heb ik ook nooit echt begrepen.

Ik zie veel anti blik reacties. Ik snap dat niet helemaal.

Brouwers die bieren brouwen met veel hop geven hieraan de voorkeur omdat de iso-alfazuren afkomstig uit de hop lichtgevoelig zijn. Nog te vaak zie ik flesjes met stevig gehopt bier in de volle zon in etages bij slijters. Dat is gewoon vragen om lichtsmaak. Een heerlijk hoppig bier wordt hierdoor volledig verpest.

Blik is lichtdicht en daardoor blijft een goed gehopt bier veel langer lekker en ben je als brouwer minder afhankelijk van onwetende bierverkopers bij slijterijen, supermarkten en de horeca.

Crafbier uit blik? Ja graag! Ik vind lichtsmaak smerig. Jammer genoeg kom je het te vaak tegen.

Herman

Eens. Als ik kan kiezen tussen blik en glas, koop ik liever blik. Zeker bij onnozele slijters die niet weten dat ze hun bieren niet in een kast voor ramen moeten etaleren.

Voor verse bieren maakt het me niet uit, maar bier dat langer op de plank staat heb ik liever uit blik en dan doel ik met name op craftbeer.

hansHalberstadt

De negatieve reactie gingen ook vooral om de milieubelasting. Aluminium blikjes (alunimiumples dus) maken kost veel energie en levert meer afval op tov glas. Qua biertechniek wint aluminium het van glas  zeker mbt oxidatie. (Dat wisten die zwervers natuurlijk al lang)

SanderH

Citaat van: hansHalberstadt op 06-09-2018  08:16 uDe negtieve reactie gingen ook vooral om de milieu belasting. aluminium blikjes (alunimiumples dus) maken kost veel energie en levert meer afval op tov glas. qua biertechniek wint alumimium het van glas  zeker mbt oxidatie. (Dat wisten die zwervers natuurlijk al lang)

Aluminiumpjes dus... kijken of het aanslaat.

De energie die er nodig is om aluminium te recyclen of verse te maken is wel duurder dan het recyclen of nieuw maken van glazen flessen. Maar het transport van de lege naar de brouwer en vanuit het recyclepunt naar de verwerker tot nieuwe "blikjes" is veel goedkoper.  Een vrachtwagen vol lege "blikjes" weegt minder dan wanneer diezelfde vrachtwagen gevuld zou zijn met lege flessen.

Dat de productie van aluminium meer kost in elektrische energie is kennelijk nergens een issue, kijk maar naar al de afzichtelijke elektra hutten die je met weinig tot geen wegenbelasting gewoon over het asfalt mag rijden. Die elektra moet ook gewoon opgewekt worden. De accu's die ze gebruiken zijn nu ook niet echt milieuvriendelijk in de productie en later voor het verwerken ervan. Maar toch is elektrisch rijden groen en heeft het de toekomst voor de "geleerden".

Een goede afvulinstallatie voor aluminiumpjes vult ze eerst met koolzuurgas, dan gaat het bier erin (van onderaf), dan wordt er een klein beetje koolzuurgas op gespoten zodat het bier iets opschuimt waarna de bovenkant erop komt en deze met twee walsen wordt dicht gemaakt. Contact met zuurstof is minimaal.

hansHalberstadt

Net  ergens gelezen dat het 15.7 kWH kost om 1 kg aluminium te maken. in 1 'aluminiumpje=10 g' kun je 0.5 liter bier bottelen dus kun je voor 15.7 kWh ongeveer 50 liter bier bottelen en voor 50 liter bier brouwen heb je grofweg ook ca 15 kWh nodig dus het brouwen kost ongeveer evenveel energie als waar je het in bottelt. En met recyclen erbij wordt het energieverbruik nog een stuk minder, maar goed het ging over IPA's en niet over blikjes. 

Jacques

Citaat van: SanderH op 06-09-2018  18:19 uDe energie die er nodig is om aluminium te recyclen of verse te maken is wel duurder dan het recyclen of nieuw maken van glazen flessen.

Dit kan ik mij niet zo goed voorstellen...

Het smeltpunt van glas ligt boven de 700 ºC. Een bierflesje weegt tussen de 250 en 500 gram.
Het smeltpunt van aluminium is 660 ºC. Een bierblikje weegt zo'n 14 gram.

Volgens deze site kost het recyclen van aluminium ongeveer 5% van het produceren van nieuw aluminium...
Overigens is er ook voor het recyclen van glas minder energie nodig voor dan voor het produceren van nieuw glas, maar omdat een flesje veel meer weegt is er meer energie nodig om een flesje om te smelten dan een blikje.



Juist het verpakken van bier in glazen flessen zonder statiegeld, zoals veel craftbrouwers doen, is een grote verspilling van energie.

Heisenberg

Bier uit blik? Eigenlijk nooit gekocht. Voordat ik zelf begon met brouwen dronk ik meestal Grolsch (beugelflessen). Ben pasgeleden eigenlijk begonnen met moutbrouwen. En ik weet het, iedereen zegt het: mijn eigen gebrouwen bier smaakt heerlijk. Maar eerlijk gezegd moet ik bekennen dat mijn eigen biertjes beter smaken. Ook vrienden, bekenden zeggen dat. En dan zijn het gewone simpele brouwsels  :proost: :proost: :proost:

emiel1

Waarom zegt iedereen dat blik van aluminium gemaakt wordt? Eric v B heeft gelijk, er zijn wel aluminium blikjes op de markt, maar het merendeel is gewoon van staal en dat is een stuk minder belastend voor het milieu en bovendien recyclebaar

Heisenberg

In Duitsland betaal je tegenwoordig statiegeld voor bier in blik (voor het blik dan he  :) )

Ik woon niet ver van de Duitse grens en heb gezien dat Duitsers hier bij de Lidl bier in blik kochten en het blik in Duitsland inleverden. Inmiddels zal daar wel een oplossing voor zijn verzonnen.

hansHalberstadt

Op vakantie neem ik vaak blikjes om niet met al die statiegeldflesje te zitten, maar dan is je keus toch behoorlijk beperkt. 

hansHalberstadt

Citaat van: emiel1 op 06-09-2018  22:08 uWaarom zegt iedereen dat blik van aluminium gemaakt wordt? Eric v B heeft gelijk, er zijn wel aluminium blikjes op de markt, maar het merendeel is gewoon van staal en dat is een stuk minder belastend voor het milieu en bovendien recyclebaar
Heb je voorbeelden van blikjes van staal? Ik zie ze namelijk niet in de winkel. hou er maar eens een magneetje bij.

emiel1

Citaat van: hansHalberstadt op 06-09-2018  22:17 uHeb je voorbeelden van blikjes van staal? Ik zie ze namelijk niet in de winkel. hou er maar eens een magneetje bij.
Dat heb ik toevallig recent gedaan met een stuk of 10 verschillende blikjes. Allemaal magnetisch
Was wel allemaal frisdrank moet ik er eerlijk bij zeggen, maar neem aan dat het voor bier hetzelfde is...

emiel1

Citaat van: emiel1 op 06-09-2018  22:19 umaar neem aan dat het voor bier hetzelfde is...
Ah, niet dus... Ben gelijk even gaan kijken bij mijn blikken bier, allemaal aluminium... Blijkbaar is er dus een verschil tussen frisdrank en bier.

Dan snap ik nu waarom iedereen zegt dat blikken van aluminium zijn :proost: :proost: :proost:

SanderH

Alle "blikjes" die ik toe nu in mijn handen heb gehad waar bier in is gegaan zijn van aluminium en niet van staal met een tinnen laag. Aluminium is door zijn materiaal eigenschappen veel gemakkelijker snel in een een vorm te persen, mede doordat het een zacht metaal is (ja vol komen ze wel hard aan....).

Wanneer een blik op druk wordt gezet wordt deze, mede door de vorm, een stuk sterker dan het materiaal op zichzelf.
Bij het vooraf bestickeren of bedrukken wordt ook precies dat gedaan.

hansHalberstadt

OK dat is wel frappant. waarom zouden ze dan frisdrank ik blik doen en bier in aluminium?

emiel1

Geen idee, maar tot een paar maanden geleden dacht ik dus ook dat alle blikjes van aluminium waren, tot een collega er een ophing aan een dubbelzijdige koelkastmagneet. Ik dacht eerst dat het alleen coca cola was, maar alle blikjes in de koelkast (een stuk of 10 verschillende soorten en merken) bleken magnetisch. Toen ben ik me in gaan lezen en er zijn veel bronnen op internet te vinden die stellen dat ze gewoon van staal wordt gemaakt (zonder tinnen laag overigens), dus ik ging ervan uit dat mijn kennis achterhaald was en dat ze vanuit milieu-oogpunten weer over waren gestapt op staal

Fermon

Citaat van: SanderH op 06-09-2018  22:33 uAlle "blikjes" die ik toe nu in mijn handen heb gehad waar bier in is gegaan zijn van aluminium en niet van staal met een tinnen laag. Aluminium is door zijn materiaal eigenschappen veel gemakkelijker snel in een een vorm te persen, mede doordat het een zacht metaal is (ja vol komen ze wel hard aan....).

Wanneer een blik op druk wordt gezet wordt deze, mede door de vorm, een stuk sterker dan het materiaal op zichzelf.
Bij het vooraf bestickeren of bedrukken wordt ook precies dat gedaan.

Inderdaad, aluminium is zachter en kan beter gevormd worden. Bij echt blik (staal met tin) wil dit ook wel maar dit scheurt veel sneller. Het verschil in staal en aluminium kan je zien aan de bodem van het blikje. Bij aluminium loopt deze vloeiend door in het blik, deze wordt gemaakt door een rond schijfje te stansen, dat daarna wordt uitgerokken tot de vorm van het blikje. Hier komt later een deksel op. Dit zijn 2 delig blikken. Stalen blikken bestaan uit 3 delen, bodem, romp deksel, zoals een blik bruine bonen. Dus de meeste blikken, frisdrank of bier zullen van aluminium zijn want ik zie in de supermarkt geen 3 delig blikken met drinken.
Met een magneet kan je het altijd testen.  ::).

Heisenberg

Het schijnt ook dat plastic zakken goedkoper te recyclen zijn dan papieren zakken. Ik werk zelf in een papierfabriek waar men alleen gerecycled (oud) papier gebruikt om nieuw papier van te maken. Dat had ik niet gedacht...

Johan_vL

Een pro-blikjes argument dat ik nog niet gezien heb, is koelen. Of het een feit is weet ik niet, maar in mijn beleving is het veel makkelijker en minder energieverbruik nodig om blikjes te koelen ten opzichte van flessen. Thuis in de koelkast maakt dat nog niet zo hel veel uit, maar als je erop uit trekt wel. :brouwen:

Brouwert

Een beetje kwaliteitsbier drink je (hopelijk) niet direct uit de verpakking (of het nu blik of glas is) maar schenk je uit in een glas. Aan dat deel zit m.i. geen verschil aan de beleving of smaak (anders dan eventueel lichtsmaak).

Ik ben wel benieuwd of het verschil maakt bij bieren die lang worden bewaard. Rijpt bier verschillend in blik of glas? Houdt het ene (qua materiaal) zich beter dan het andere op lange termijn? Kun je hergisten in blik?

Wel typisch dat de milieubelasting opeens een argument is. Ik denk dat er wel betere winstpunten te vinden zijn in onze hobby, om te beginnen met de hoeveelheid schoon water die wordt gebruikt/verspild.


Erick

http://www.aluminum.org/product-markets/aluminum-cans
Hier zijn nog wel wat feitjes te vinden en nee, ik ga het niet vertalen.

Eric v B

Citaat van: Fermon op 06-09-2018  23:58 uStalen blikken bestaan uit 3 delen, bodem, romp deksel, zoals een blik bruine bonen. Dus de meeste blikken, frisdrank of bier zullen van aluminium zijn want ik zie in de supermarkt geen 3 delig blikken met drinken.
Hier ben ik het totaal niet mee eens!
Zelf heb ik een flink aantal keren productielijnen voor stalen blikjes omgesteld van bijv. 0,33 l naar 0,5 l of andersom (toen nog Thomassen & Drijver-Verblifa in Osch. Ik weet niet hoe ze tegenwoordig heten). Daar werd uit blik (staal met een laagje)  zgn cups gestanst. Dit waren lage bakjes. Deze werden met magneetbanden (staal blijft daaraan "plakken") op naar machines getransporteerd waar 120 bussen per minuut werden diepgetrokken. Daarna kregen de bussen een spuitbeurt waar de binnenkant werd gecoat en aan de buiten kant de "reclame en specs" werden aangebracht. Deze bussen werden in de drankfabriek gevuld en van een aluminium dekseltje met lipje voorzien. Dit waren wel degelijk stalen 2-delige blikken!

Hier een filmpje van de fabricage van aluminium blikken. Stalen blikken worden op dezelfde manier gemaakt.

dennisbier

Het zit m wel in de coating die gebruikt wordt.
Bepaalde coatings mogen in Frankrijk niet meer. Die codering op blikken hebben een N op het eind. (next generation)
De oude coatings bevatten nog hormoonverstorende coatings.(BPA)
Deze mogen ook niet meer in babyflesjes gebruikt worden.
Of het heel schadelijk is laten we maar in  het midden.
Een coating kan wel lekken en dan heb je een metaalsmaak aan je bier.

Fermon

Citaat van: Eric v B op 07-09-2018  12:50 uHier ben ik het totaal niet mee eens!
Zelf heb ik een flink aantal keren productielijnen voor stalen blikjes omgesteld van bijv. 0,33 l naar 0,5 l of andersom (toen nog Thomassen & Drijver-Verblifa in Osch. Ik weet niet hoe ze tegenwoordig heten). Daar werd uit blik (staal met een laagje)  zgn cups gestanst. Dit waren lage bakjes. Deze werden met magneetbanden (staal blijft daaraan "plakken") op naar machines getransporteerd waar 120 bussen per minuut werden diepgetrokken. Daarna kregen de bussen een spuitbeurt waar de binnenkant werd gecoat en aan de buiten kant de "reclame en specs" werden aangebracht. Deze bussen werden in de drankfabriek gevuld en van een aluminium dekseltje met lipje voorzien. Dit waren wel degelijk stalen 2-delige blikken!

Hier een filmpje van de fabricage van aluminium blikken. Stalen blikken worden op dezelfde manier gemaakt.


Tegenwoordig heet dit ardagh, de locatie in Oss is inmiddels alweer heel wat jaren gesloten. Ik werk bij ardagh en ik bedruk platen blik waar later bussen van worden gemaakt (3 delig). Bij ons maken ze ook diepe deksel van blik waar een lepeltje in past (voor de melkpoeder) deze zijn ongeveer 2 cm diep, hier zijn ontzettend veel opstart problemen mee geweest omdat het blik scheurde. Dus daarom ging ik ervan uit dat een blikje van blik van 33 cl bijna niet koudgetrokken kon worden omdat bij ons er al problemen waar en om het blik 2 cm diep te vervormen. Daar gaat mijn logica :-[.

Ardagh heeft onlangs een van de grotere frisdrank en bier blik fabrikant overgenomen: ball. Deze produceren naar mijn weten alleen aluminium blikken.

Al het blikje van aluminium is gemaakt staat dit meestal ook wel op het blikje zelf: een ♻ logo met daaronder alu.


Abrink88

Ik ben nog steeds van mening, of het blik nu van staal of aluminium is, er maar 2 voordelen zijn:
1. Veel beter te transporteren/ op te slaan.
2. In bepaalde mate, minder kans op oxidatie.
Dit laatste is alleen van toepassing als het in een lichte ruimte staat voor een langere tijd. Dus donkere koelkasten, ik geloof niet dat het uitmaakt.. ook zijn er maar een aantal soorten vatbaar voor.
Ook vind ik het frappant dat niemand het over de bij smaak van blik heeft. Dit is toch duidelijk te proeven. De zogenaamde "bliksmaak" is niet uit de lucht komen vallen..
Oja, een 3e punt is dan nog dat de bierart beter tot zijn recht komt. Al vind ik het bierart niet eens vaak mooi. (Let u alstublieft op de "vind ik" en "mijn mening". Ik wil niemand voor de kop stoten, en heb geen zin in forum fitties)

Johan_vL

Citaat van: dennisbier op 07-09-2018  14:05 uHet zit m wel in de coating die gebruikt wordt.
Bepaalde coatings mogen in Frankrijk niet meer. Die codering op blikken hebben een N op het eind. (next generation)
De oude coatings bevatten nog hormoonverstorende coatings.(BPA)
Deze mogen ook niet meer in babyflesjes gebruikt worden.
Of het heel schadelijk is laten we maar in  het midden.
Een coating kan wel lekken en dan heb je een metaalsmaak aan je bier.

Hmm, BPA = Bisphenol A, dat is niet best.....BPA is namelijk een hormoon verstorende stof. Ik wist niet dat dat in de coating van blik zat, dank voor deze berichtgeving!

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 07-09-2018  18:58 uIk ben nog steeds van mening, of het blik nu van staal of aluminium is, er maar 2 voordelen zijn:
1. Veel beter te transporteren/ op te slaan.
2. In bepaalde mate, minder kans op oxidatie.
Dit laatste is alleen van toepassing als het in een lichte ruimte staat voor een langere tijd. Dus donkere koelkasten, ik geloof niet dat het uitmaakt.. ook zijn er maar een aantal soorten vatbaar voor.
Ook vind ik het frappant dat niemand het over de bij smaak van blik heeft. Dit is toch duidelijk te proeven. De zogenaamde "bliksmaak" is niet uit de lucht komen vallen..
Oja, een 3e punt is dan nog dat de bierart beter tot zijn recht komt. Al vind ik het bierart niet eens vaak mooi. (Let u alstublieft op de "vind ik" en "mijn mening". Ik wil niemand voor de kop stoten, en heb geen zin in forum fitties)

Bij de voordelen noem je de belangrijkste reden niet waarom zo veel craftbrouwers overstappen op blik: voorkomen van lichtsmaak. Anders dan glas geeft aluminium geen licht door.

Bliksmaak? Dat heb je niet bij de moderne blikjes. Vergelijk maar eens een pils dat afgevuld wordt op zowel pils als fles. De fles moet wel goed afgeschermd zijn voor licht anders is de vergelijking niet eerlijk...

Haagse Wouter

Blik is objectief beter, glas vind ik mooier.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 07-09-2018  14:05 uHet zit m wel in de coating die gebruikt wordt.
Bepaalde coatings mogen in Frankrijk niet meer. Die codering op blikken hebben een N op het eind. (next generation)
De oude coatings bevatten nog hormoonverstorende coatings.(BPA)
Deze mogen ook niet meer in babyflesjes gebruikt worden.
Of het heel schadelijk is laten we maar in  het midden.
Een coating kan wel lekken en dan heb je een metaalsmaak aan je bier.

Van de week nog even een blik met bockbier opengeknipt.



Het dekseltje is overigens ook van aluminium.

Er is niets van coating te zien. Is ook niet nodig. Bier heeft een pH-waarde die meestal tussen de 4,0 en 5,0 ligt. In dat bereik ligt ook de passivatie pH van aluminium. Met andere waarden bier tast de beschermende corrosielaag niet aan.
Iets anders wordt het voor zuur bier. Dat heeft vaak een pH onder de 3,6.


Rinus

Wie weet waar je lege blikken en een machine om ze te sluiten kunt kopen?

Jacques

Citaat van: Rinus op 16-08-2019  21:33 uWie weet waar je lege blikken en een machine om ze te sluiten kunt kopen?

Heb je hier iets aan?
https://oktoberdesign.com/

Rinus

Citaat van: Jacques op 16-08-2019  23:15 uHeb je hier iets aan?
https://oktoberdesign.com/
Jazeker! Ze hebben alles in hun shop, ik weet niet waar ze zitten en geen shipment naar NL, in ieder geval voorlopig nog niet vanwege het ontbreken van CE.
Ik vind de prijs voor een leeg blikje wel erg hoog, komt de machine ook nog bij.

Ik ben was eigenlijk wel nieuwsgierig of blikjes een alternatief is voor flesjes (vanwege het schoonmaken enz..)
Maar met dit soort stuks prijzen zou je bijna blij zijn met al het werk wat bij reinigen van flesjes komt kijken.
Een pallet nieuwe flesjes kopen zou dan nog niet eens zo gek zijn.

bultje76


Rinus

Inderdaad 50 cent per blikje is wel veel!
Bedankt voor de link, want ik zie eventueel wel wat inspiratie voor zelfbouwers die een afsluit machine willen maken; een omgebouwde kolomboormachine... Echter zonder goedkope blikjes is daar nog geen enkele reden toe.

seed7

Recent kwam nog een leuk langs, de mate van recyclage van aluminium (o.a. blikjes) is veel lager dan werd aangenomen. De oorzaak zit hem in het feit dat de aluminium grootverbruikers niets met het 'minderwaardige gerecyclede aluminium' kunnen. 100% recyclebaar blijkt dus niet waar te zijn omdat de kwaliteit er na minder is, overigens net als bij papier (de vezel wordt korter), dit in tegenstelling tot glas.

Ingo

hansHalberstadt

Ja de wereld draait om geld dus als je kunt recyclen wil dat nog niet zeggen dat het ook gebeurt.

Rinus

Oneindig recylcen van aluminium zou het voordeel zijn, ik ben geen expert maar inderdaad kan ik mij ook voorstellen dat de moleculaire verbindingen minder sterk worden.
Blikjes zijn na gebruik wel gemakkelijk samen te persen en als je een beetje handig bent kan je ze zelf met een oventje smelten tot een blokje en later weer inleveren. Blikjes nemen al met al van begin tot eind een stuk minder ruimte in.
Ik vrees dat voor ons hobbybrouwers inblikken nog heel ver weg is.

chthon

Recyclage van aluminium is altijd hersmelten. Maar eigenlijk wordt nooit zuiver aluminium gebruikt, maar altijd een aluminium legering, aangepast aan de eisen van het product. Hierbij worden verschillende andere elementen toegevoegd. Bij het hersmelten, en dus mengen van verschillende aluminium soorten, gaat er een legering ontstaan waarbij het onmogelijk is om elementen die er te veel zijn te verwijderen. Om het goed te doen zou er eigenlijk een volledig gescheiden circuit moeten zijn voor het maken en recyclen van blikken, zodat de legering altijd hetzelfde blijft.

Jacques

Citaat van: chthon op 17-08-2019  19:43 uRecyclage van aluminium is altijd hersmelten. Maar eigenlijk wordt nooit zuiver aluminium gebruikt, maar altijd een aluminium legering, aangepast aan de eisen van het product. Hierbij worden verschillende andere elementen toegevoegd. Bij het hersmelten, en dus mengen van verschillende aluminium soorten, gaat er een legering ontstaan waarbij het onmogelijk is om elementen die er te veel zijn te verwijderen. Om het goed te doen zou er eigenlijk een volledig gescheiden circuit moeten zijn voor het maken en recyclen van blikken, zodat de legering altijd hetzelfde blijft.

De nodige jaren geleden heb ik in het kader van een bedrijfsuitje een bezoek gebracht aan een bedrijf dat metalen smolt voor hergebruik. Verteld werd dat gebruikt en nieuw metaal gesmolten werden om zo een goede kwaliteit te krijgen. De hoeveelheid nieuw metaal werd afgestemd op de samenstelling van het oud metaal.
Het was een heel bijzonder bezoek dat mij altijd bijgebleven is. Zware jassen, helmen, donkere veiligheidsbrillen en een koptelefoon om de rondleider te kunnen verstaan. Het was fascinerend het uitgegoten metaal door de fabriek te volgen tot grote rollen.

seed7

Dat is inderdaad de manier voor metalen, papier, kunststoffen etc. een deel "virgin" materiaal en een deel recyclaat. De balans is verschillend afhankelijk van de toepassingen. Met name bij kunststoffen kun je heel dicht naar de 100% recyclaat gaan, denk aan kliko's otto's of hoe de vullisbakken ook heten. Binnen de fabrieken gebeurt het zelfde, daar worden ook afvalstromen opgewerkt om zo min afval te hebben. Kosten van recyclage zijn overigens vaak hoger dan van nieuw materiaal, met name bij kunststoffen waar je regelmatig een extra dosis zeer dure pigmenten moet gebruiken om op de juiste kleur te komen.

Ingo

Eric de Noorman

Citaat van: Rinus op 16-08-2019  21:33 uWie weet waar je lege blikken en een machine om ze te sluiten kunt kopen?

Hoi Rinus. Eventueel ook in Noorwegen te koop. Het is een australische website, misschien sturen ze ook naar Nederland.
https://www.kegland.com.au/cannular-compact-canning-machine-bench-top-can-seamer.html

Rinus

Citaat van: Eric de Noorman op 19-08-2019  14:29 uHoi Rinus. Eventueel ook in Noorwegen te koop. Het is een australische website, misschien sturen ze ook naar Nederland.
https://www.kegland.com.au/cannular-compact-canning-machine-bench-top-can-seamer.html
Bedankt voor de tip, prijzen zijn al een stuk aantrekkelijker, maar het zal met shipment kosten toch nog aan de hoge kant blijven, maar het beste wat ik tot nu toe gezien heb.
Flesjes blijft toch nog een stuk goedkoper, zeker als ik een pallet nieuwe koop, geen schoonmaken meer en statiegeld krijg je ook nog eens retour.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.