Chocomelstout

Gestart door Martijn0172, 06-09-2018 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Na 2 jaar IPA/APA en belogische bierthje gebrouwen te hebben dacht ik tijd voor iets anders. Ik wil een milkstout met chocolade tonen brouwen, vandaar dit recept. De chocoladetarwe mout had ik nog liggen. Mensen tips en adviezen nav mijn recept?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptchocomelk stout
Brouwdatum06-09-2018
BierstijlStout (Milk)
Volume25,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)97 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Hazerswoude-Dorp
3,20 gCaSO4
2,10 mlMelkzuur
5,92 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
28 mg/l1 mg/l48 mg/l151 mg/l65 mg/l93 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,09 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,8 %
0,70 kgCara 120Dingemans120 EBC9,9 %
0,70 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9,9 %
0,35 kgChocolade tarwemoutWeyermann1100 EBC5,0 %
0,14 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC2,0 %
0,10 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC1,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,7 gMagnumbellen10,2%60 min.29,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
250,00 glactosesmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


Edwin brouwt

Zoiets staat bij mij ook mijn verlanglijstje. Lijkt veel op deze toch
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35467.0/topicseen.html


Daar komen goede reacties op dus het lijkt me een fijn recept. Ik brouw mee  :)



Martijn0172

Uiteindelijk met de info uit bovenstaande link onderstaand recept gebrouwen. Het gepland SG voor het koken was gelijk aan het rendement. Het SG na koken was een 7 punten hoger op SG1066, maar ik zie dat BrouwHulp niks doet met de lactose dus daar zal denk ik het hogere SG door komen? Er zat al een fijne cocoladesmaak aan, nog wel behoorlijk bitter, wellicht dat ik bij het bottelen nog wat lactose toevoeg. Dit is met 3,6% van de stort ook wat aan de lage kant begrijp ik

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptchocomelk stout
Brouwdatum06-09-2018
BierstijlStout (Milk)
Volume25,0 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)94 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement78,9 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30,00 lWater uit Hazerswoude-Dorp
2,70 gCaSO4
10,00 mlMelkzuur
6,50 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
24 mg/l1 mg/l48 mg/l151 mg/l65 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,82 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC69,2 %
0,66 kgCara 120Dingemans120 EBC9,5 %
0,66 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9,5 %
0,34 kgChocolade tarwemoutWeyermann1100 EBC4,8 %
0,13 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC1,9 %
0,10 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC1,4 %
0,25 kglactoseBrewferm0 EBC3,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21,0 gMagnumbellen10,2%60 min.25,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
125,00 gCocoapoederanderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


Edwin brouwt

Zou je de bitterheid nog wat omlaag kunnen brengen door de donkere mouten (>= 1000 EBC) te 'cold steepen'? Dus een nachtje in koud water en pas in de laatste 5 a 10 minuten tijdens koken toevoegen?

Martijn0172

Ik heb er over nagedacht, uiteindelijk ook de hopbitterheid wat omlaag gebracht. Maar ik dacht ik doe het eerst zonder steepen en laat dit over aan en volgende keer

Edwin brouwt

Ik ga deze heel binnenkort bouwen, met cold steep  :) Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Martijn0172

Gisteren even gemeten en hij zit op 1.018, te laag dus voor een milkystout, ik ga er nog 500 gram lactose bijvoegen voor het bottelen. De smaak is wel goed, duidelijk een choco smaak met een ietswat bittertje er in. Vergelijkbaar met een goede pure reep, ik vermoed dat het wat minder zal worden met meer zoetheid van de lactose. Nog even een aantal dagen in de nagisting staan en begin volgende week waarschijnlijk bottelen

breda82

Klinkt goed!! Eind oktober ga ik hem ook weer brouwen met wat tweaks hier en daar, heerlijk zo een choco stout!

Martijn0172

Toch een fout gemaakt met het omrekeken van brix. Vandaag gaf deze 8,9 aan en kwam ik op een sg1.014. Maar de hydromter gaf 1.022 aan, toch maar eens verdiepen in het aflezen van brix met het toevoegen van lactose. Ik heb het gekegged met 4gr/L suiker en nog eens 250 gr lactose toegevoegd. ik kom dan op ongeveer 1.028 uit. Ook geproefd, er zit een fijne smaak aan, bitterheid is vrijwel weg en zoetheid overheerst met als eerste koffie en later chocolade tonen, het doet me denken aan de "choco-koffie" welke komt uit de automaat op het werk. Nu weg gezet bij 20c en over een maandje maar eens proeven


Edwin brouwt

Ja, ik ben ook wel benieuwd hoe met lactose om te gaan. Ik heb 'm afgelopen zaterdag gebrouwen,iets zwaarde met een SG van 1.072.

Hij staat nu dus een paar dagen in het vergistingsvat (zonder lactose, die doe ik er op het eind pas bij) en ik ben benieuwd waar het eind SG uitkomt. En wat er dan met deze waarde gebeurt wanneer ik de lactose erbij doe. ('s Kijken of ik dat ergens kan berekenen)
Vorige week een brouwer van de Moersleutel bij ons op de vereniging (de Bierkaai) gehad en volgens hem proef je pas wat van de lactose bij een stort van 20% (ik heb 1.5% in mijn recept  :o   ). Maar zij brouwen dan ook voornamelijk stouts van boven de 10% ...


Chilobrachys

Ik vind zelf de jet black heart van brewdog een erg lekkere milkstout. De hoeveelheid lactose zit daar rond de 8- 10% 

PDGRRR

Ik heb vorig jaar ook een poging gedaan een stevig Imperial Chocomelk Stout te brouwen, daarbij na de hoofdvergisting 500 gram lactose toegevoegd op 16 liter, maar dat was inderdaad veel te conservatief. Het bier had maar een subtiel zoetje en had niet de stroperigheid waar ik voor ging. Aanstaande winter poging 2.

Martijn0172

In mijn keg zit ongeveer 8% lactose, in de halve krat die ik nog gebotteld heb ongeveer 3,5%. Ik begrijp dat 5-15% gebruikelijk is in een milkystout

Chilobrachys

Citaat van: Martijn0172 op 18-10-2018  10:38 uIn mijn leg zit ongeveer 8% lactose, in de halve krat die ik bog gebotteld heb ongeveer 3,5%. Ik begrijp dat 5-15% gebruikelijk is in een milkystout

Autocorrect? ???

Martijn0172

Nu net mijn eerste glas getapt. Ik vind hem erg lekker. Romig en vol van smaak, de cocao smaakt komt naar voren maar is niet overheersend, het bittere is verdwenen en heeft een romige schuimkraag. Ik ben er blij mee! Volgende keer maak ik hier misschien een RIS van


Edwin brouwt

Ziet er fijn uit! Heb je nu de 8% of de 3,5% lactose versie geproefd?
Die van mij gaat waarschijnlijk dit weekend geboegebo worden dus de hoeveelheid lactose kan ik nog aanpassen  :D [size=78%].[/size]

hansHalberstadt

Citaat van: Martijn0172 op 17-10-2018  11:57 uToch een fout gemaakt met het omrekeken van brix. Vandaag gaf deze 8,9 aan en kwam ik op een sg1.014. Maar de hydromter gaf 1.022 aan, toch maar eens verdiepen in het aflezen van brix met het toevoegen van lactose. Ik heb het gekegged met 4gr/L suiker en nog eens 250 gr lactose toegevoegd. ik kom dan op ongeveer 1.028 uit.
De rekentooltjes gaan ervan uit dat je tussen start gisting (bij jou SG 1066) en einde gisting (8.9 Brix) geen suiker meer toevoegt. Als je dat wel doet dan moet je voor de correcte werking van de tooltjes die extra suiker nog verrekenen met het begin SG, dus net doen alsof je alles er al in et begin hebt bijgedaan.
Mijn refractometetooltje kan dat wel meenemen. Vraag is dus wat je precies hebt toegevoegd aan suiker en in welke toestand je welk SG of brix hebt gemeten.

Martijn0172

Dank je hans, ik ga me er eens in verdiepen!

Citaat van: EdwinBrouwt op 17-11-2018  08:23 uZiet er fijn uit! Heb je nu de 8% of de 3,5% lactose versie geproefd?
Die van mij gaat waarschijnlijk dit weekend geboegebo worden dus de hoeveelheid lactose kan ik nog aanpassen  :D [size=78%].[/size]
. Dit is de versie met 8% lactose. Vele malen beter van smaak dan de 3.5%. De volgende keer ga ik voor 10%

breda82

Ga vrijdag de chocomel stout weer maken, alleen klein probleempje mijn standaard bittering hop is op. Heb alleen nog mosaic 11.2% liggen. Bruikbaar als bitterhop? Ik wil geen tropisch fruit aroma, maar als je 60 min kookt zal er niet veel overblijven toch?

Ga hem dit keer met s-05 vergisten overigens,  minder fruitig.

Chilobrachys

Prima te gebruiken hoor :)

breda82

Citaat van: Chilobrachys op 25-12-2018  19:16 uPrima te gebruiken hoor :)
Check!

breda82

2 weken terug weer gebrouwen met een iets getweaked recept. Nu us-05 gebruikt, ben toch niet zo fan van de 04 en meer choco mout en havervlokken. Batch gesplit in 3en. Een zo gelaten de andere delen met de choco variant van de Brouwland sensations en wat lactose en de andere echt een dikke hoeveelheid geroosterde kokos en bak cacao nibs erbij en beetje lactose.

Die laatste is qua geur en smaak echt redelijk extreem geworden. Bounty in je fles, diepe choco geur en smaak. Ben benieuwd hoe die straks uit fles is. Dessertje biertje haha.

Had wel wat last van ik denk olie en vetten met die hoeveelheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.