Tap schuimt na een aantal glazen

Gestart door Bas123, 06-09-2018 17:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas123

Beste brouwers,

Ik ben in het bezit van een tap met waterbadkoeler en compensatorkraan. Super systeem, voorheen was het mogelijk met hoge druk levendig bier te kunnen tappen. Sinds een paar weken is er echter een probleem. Wanneer er een stuk of vier glazen zijn getapt(bij een feestje), en het vijfde glas gaat eronder, begint de doorzichtige bierstraal te 'ploppen'. De straal gaat stutteren, een halve seconde doorzichtig, een kleine plop enzovoorts.. Wanneer er vervolgens een half uur wordt gewacht, kunnen er wederom vier bieren worden getapt, tot de tap weer begint te stutteren. Ik heb geprobeerd te spelen met druk en de compensatorkraan. De temperatuur van het waterbad schommelt tussen de 0.3 en 3 graden. Bij kamertemperatuur tap ik op ongeveer 2-2.5 bar, de leidingen spoel ik regelmatig met een sponsje door tot het schoon is.. Op andere topics kon ik het antwoord hierop niet vinden, omdat de bierstroom een aantal glazen goed is, en later pas weer slecht. Is er iemand die een mogelijke oplossing heeft voor dit probleem?

hansHalberstadt

Ik denk dat je bier in de koeler niet goed genoeg gekoeld wordt. Meet eens de temperatuur in je glas bij het eerste glas en het 4e als het probleem er is. Oplossing is dan punt 2 maar eerste de oorzaak achterhalen

Jacques

Is het een tweedehandse tap?

Gebruik je ook naast een sponsje ook een reinigingsmiddel?

Wat  kan helpen is een 10 liter heet water (50 tot 60 ÂșC )met Enzybrew door de leiding laten stromen. Dat haalt het organische deel van biersteen weg. Tussendoor spoelen. Daarna 5 liter heet water met 1 liter schoonmaakazijn. Uiteraard daarna nogmaals spoelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.