Even voorstellen: Frank

Gestart door Frank1989, 05-09-2018 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank1989

Dag allemaal,

Ik ben Frank, 29 jaar jong en woonachtig in Emmen (Drenthe). De laatste tijd heb ik me wat verdiept in de wereld van het hobbybrouwen. Afgelopen weekend heb ik de knoop doorgehakt en ben ik begonnen aan mijn eerste brouwsel: een blik van Brewferm. Deze IPA in spé staat inmiddels te gisten.

Ik weet nog niet precies welke kant ik op wil gaan met het brouwen. Zelf drink ik het liefst weizen, blond en IPA-biertjes en dat zijn ook de varianten die ik straks zelf wil gaan maken. Maar of ik dat nu via de BIAB-methode ga doen, of dat ik investeer in een geautomatiseerde brouwketel, dat weet ik nog niet precies.

Als er overigens hobbybrouwers in de omgeving zijn waar ik een keer een kijkje in de keuken kan nemen, dan houd ik me van harte aanbevolen. Lijkt me leuk om van iemand met wat ervaring de fijne kneepjes van het vak te leren.

Wildor

Welkom Frank!

Ik ben ook net begonnen, en mijn eerste blikken Brewferm zijn onderweg (Tripel)
Erg benieuwd naar jouw resultaat en ervaring met het  blik.

Vriendelijk groet,

Wildor

Frank1989

Dag Wildor,

Heb jij ook gebrouwen volgens de wiki van deze site? Mij viel op dat de hoofdgisting zo snel klaar was: na 48 uur bijna geen activiteit meer in het waterslot. Zal morgen de suikeroplossing toevoegen, ben benieuwd hoe het dan verder verloopt.

Hoop dat jouw brouwsel naar wens zal zijn!

j.heesters3

Welkom Frank

Geniet van het brouwen. En inderdaad een keer bij een brouwer in de buurg een kkjkje jn de brouwkeuken nemen is super leerzaam. Kan ik iedere beginnende brouwer aanraden. Heb ik ook gedaan toen ik pas begon. Kijk maar eens op de ledenkaart en misschien zijn er wel brouwers jn de buurt die je een berichtje willen sturen. De meeste brouwers zijn erg behulpzaam.

Broudoe ui Brabant.

Jos


Heisenberg

Welkom Frank,

Ik brouw nu sinds vorig jaar november. Het eerste half jaar verschillende blikken gebrouwen met een simpele startersset. Langzaamaan wat spullen aangeschaft. Een ander bottelapparaat, andere vergistingsemmers, andere stoppen voor de vergistingsemmers etc etc... Vanalles uitgeprobeerd. BIAB, maischen in een koelbox, en uiteindelijk een BrewMonk aangeschaft. En dat bevalt super!!! Gisteren eigenlijk de laatste vervanging binnen gekregen. Bij de startersset zat een eenvoudige schijvenmolen. Die heb ik nu vervangen door een walsenmolen. Dat werkt net iets gemakkelijker. Succes met je nieuwe boeiende hobby!!!

Adbrouwt

Welkom Frank. Je kunt ook met pannen en ketels gaan brouwen. Ik zie vaker dat er snel naar een automatische brouwketel wordt gegrepen.  Maar met een grote pan en hevelfilter maak je voor weinig geld een mooi biertje. Zelf vind ik het roeren door de pan het echte brouw gevoel. Succes met je keuze

Heisenberg

Citaat van: Adbrouwt op 06-09-2018  12:49 uZelf vind ik het roeren door de pan het echte brouw gevoel.
Dat is mede de reden dat ik evengoed roer...  :)

tdp

Welkom Frank,

voor leden in de buurt zou je altijd de ledenkaart kunnen raadplegen.

Zelf ben ik begonnen met een weckpan, deze omgebouwd tot een RIMS, overgestapt op een open geslepen RVS fust en nu brouwend met 2 pannetjes. Zelf bevalt me dat laatste toch het beste, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Kijk anders de filmpjes eens van BrouwTV, daarin worden verschillende methodes goed weergegeven.

Groet vanuit Twente

Frank1989

Dag allemaal,

Dank voor jullie reacties, daar kan ik zeer zeker mee uit de voeten.

Voor Heisenberg, hoe was BIAB jou bevallen? Mij lijkt het echt een uitkomst en niet al te duur. Alleen hoe verhit je de pan om alle stappen van het maischschema door te lopen? Ik las namelijk dat die zak nogal snel verbrandt?

J.heesters3 ik snap ook zeer zeker de charme van op die manier brouwen. Eerlijk gezegd lijkt mij dat ook heel leuk. Alleen ben ik niet superhandig. Zo'n gecontroleerde vergistingskast moet met een beetje hulp nog wel lukken. Maar ik zie mezelf niet een hevelfilter in elkaar zetten. En als je dan wil filteren, moet je volgens mij best wel wat investeren. Waardoor een automatische brouwketel mij dan ook wel wat lijkt. Lastig hoor, keuzes maken ;-)

Heisenberg

Citaat van: Frank1989 op 06-09-2018  16:19 uVoor Heisenberg, hoe was BIAB jou bevallen? Mij lijkt het echt een uitkomst en niet al te duur. Alleen hoe verhit je de pan om alle stappen van het maischschema door te lopen? Ik las namelijk dat die zak nogal snel verbrandt?

Om dat te voorkomen heb ik een stoompaninzet aangeschaft bij IKEA: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90112531/
Toen ik de BIAB zak gebruikte schoot ie uit mijn handen terug de pan in. Dat was alles behalve leuk. Ik ben rugpatient en wil zo weinig mogelijk tillen. Dat was dus ook de eerst en laatste keer. Je mag de BIAB zo van me overnemen. Zo ook de stoompaninzet. Bij interesse stuur me maar een PB. Hoeft niet per se, het spul hoeft niet meteen weg... Daarna ben ik gaan maischen in een koelbox met een filterhex. Best relaxed brouwen. Nu heb ik een BrewMonk. Dat is voor mij de handigste optie.
BIAB is op zich best leuk, maar dan zou ik met een takel gaan werken.
Mijn eerste investering na het starterspakket was een tweedehands koelkast en een Inkbird. Dat vond ik belangrijker dan de rest.

Wildor

Citaat van: Frank1989 op 05-09-2018  20:09 uDag Wildor,

Heb jij ook gebrouwen volgens de wiki van deze site? Mij viel op dat de hoofdgisting zo snel klaar was: na 48 uur bijna geen activiteit meer in het waterslot. Zal morgen de suikeroplossing toevoegen, ben benieuwd hoe het dan verder verloopt.

Hoop dat jouw brouwsel naar wens zal zijn!

Hey Frank,

Ik heb zoveel mogelijk de instructies gevolgd vanaf de wiki, en de geleverde gebruiksaanwijzing.
De producten waren onderweg, en heb deze vrijdag alles ontvangen. Zaterdag begonnen met mijn eerste blik, alles mooi schoon gemaakt en alle stappen doorlopen. Blik een flinke tijd in heet water gehad waardoor het mooi soepel het vat in ging.

Nadat de temperatuur voldoende was gezakt heb ik een SG meting gedaan, en kwam keurig uit op de opgegeven 1075. Gist toegevoegd en staat nu in een donker kamertje te gisten. Even afwachten hoe de vergisting hier loopt, vanmiddag zit ik op 48 uur, maar tot nu toe gaat het dekseltje nog vrolijk op en neer. Volgens de wiki moet je de temperatuur wat lager aanhouden dan de gebruiksaanwijzing, maar daar heb ik vooralsnog weinig invloed op omdat ik nog geen temperatuurregeling heb.

De keuze voor dit bier is juist gemaakt om te kunnen starten op kamertemperatuur, dus ben erg benieuwd naar het resultaat. Bij jou viel de vergisting na zo'n 48 uur stil, is het hierna nog wel gelukt om tot het gewenst SG te komen?

Frank1989

Citaat van: Wildor op 10-09-2018  08:35 uHey Frank,

Ik heb zoveel mogelijk de instructies gevolgd vanaf de wiki, en de geleverde gebruiksaanwijzing.
De producten waren onderweg, en heb deze vrijdag alles ontvangen. Zaterdag begonnen met mijn eerste blik, alles mooi schoon gemaakt en alle stappen doorlopen. Blik een flinke tijd in heet water gehad waardoor het mooi soepel het vat in ging.

Nadat de temperatuur voldoende was gezakt heb ik een SG meting gedaan, en kwam keurig uit op de opgegeven 1075. Gist toegevoegd en staat nu in een donker kamertje te gisten. Even afwachten hoe de vergisting hier loopt, vanmiddag zit ik op 48 uur, maar tot nu toe gaat het dekseltje nog vrolijk op en neer. Volgens de wiki moet je de temperatuur wat lager aanhouden dan de gebruiksaanwijzing, maar daar heb ik vooralsnog weinig invloed op omdat ik nog geen temperatuurregeling heb.

De keuze voor dit bier is juist gemaakt om te kunnen starten op kamertemperatuur, dus ben erg benieuwd naar het resultaat. Bij jou viel de vergisting na zo'n 48 uur stil, is het hierna nog wel gelukt om tot het gewenst SG te komen?

Dag,

Mooi dat het allemaal zo voorspoedig verliep. Ben benieuwd of er bij jou straks ook een heerlijk biertje uit het vat komt. Heb jij de suiker wel aan het begin toegevoegd, of moet jij dit ook nog doen?

Ik heb ook geen temperatuurregeling, dus ik was ook afhankelijk van de temperatuur in huis. Heb het wel redelijk constant tussen de 22-23 graden kunnen houden. Afgelopen donderdag heb ik het suikerwater toegevoegd, daarna heeft hij wel weer 2/3 dagen gegist.

Ik heb mijn gecorrigeerd begin SG nog niet uitgerekend, dat moet ik nog even doen. Ik ga denk ik donderdag even kijken wat het SG op dat moment is. En dan zondag nog een keer. Als er dan geen verandering waarneembaar is, dan zou de vergisting klaar moeten zijn en ga ik bottelen.

Houd je me op de hoogte?


Wildor

Citaat van: Frank1989 op 10-09-2018  09:59 uHoud je me op de hoogte?

Ik heb direct de suikeroplossing gemaakt en toegevoegd, van daaruit gemeten op 20 gr. en leverde de beoogde SG op. Ik voeg verder geen suiker toe, als de hoofdvergisting voltooid is zal ik het jongbier overhevelen naar een 12L brouwemmer met waterslot bij gebrek aan gistfles.

Het meten van de SG zal uitwijzen in hoeverre er nog vergistbare suikers aanwezig zijn. Mijn hydrometer heeft een ongelukje gehad, nieuwe is inmiddels besteld. Voorlopig pruttelt het nog.
Het risico van oxidatie is natuurlijk wel aanwezig bij het gebruik van een brouwemmer voor de 2e vergisting. Met ruim 9L en een emmer van 12L is de kopruimte niet erg groot. Maar zolang er nog CO2 uit het waterslot ontsnapt zou het goed moeten gaan. Als de doel SG benaderd wordt voeg ik suikers toe voor het bottelen, en mag het in de fles zijn werk afmaken.

Tot nu toe vind ik het helemaal geweldig hoe het allemaal loopt. Ook al zou er azijn uit mijn emmer komen dan zou ik niet eens teleurgesteld zijn omdat ik een prachtig proces heb doorgemaakt. En in korte tijd ben ik veel wijzer geworden. Ik heb nog een blik staan, en afhankelijk van mijn resultaat pas ik het plan daarop aan.

Ik hou het allemaal in de gaten, en laat je weten hoe het gaat.

Wildor

Hoi Frank,

Hier een update van mijn 1e poging.

Bier op kamertemperatuur vergist, en later in klimaatkast gezet.
Tussentijds overgeheveld en 1,5 week laten lageren op 21,5 graden.
Uiteindelijk vorige week zondag gebotteld met de aanbevolen hoeveelheid suiker.

Vandaag een fles geopend. Bescheiden plop, niet teveel koolzuur.
Kleur is een beetje donker, maar smaakt lekker vol en zit goed in 8,5% vol.



Vorige week direct mijn tweede blik brouwsel gebrouwen, ook een tripel. Nu op 18 graden laten vergisten. Dit loopt al bijna een week goed door. Goed om te vergelijken met de 1e batch.
Ik ben tevreden, benieuwd hoe het jou vergaan is.

William

Johan_vL

Citaat van: Adbrouwt op 06-09-2018  12:49 uWelkom Frank. Je kunt ook met pannen en ketels gaan brouwen. Ik zie vaker dat er snel naar een automatische brouwketel wordt gegrepen.  Maar met een grote pan en hevelfilter maak je voor weinig geld een mooi biertje. Zelf vind ik het roeren door de pan het echte brouw gevoel. Succes met je keuze

Helemaal mee eens, kun je jaaaaaren volhouden  :brouwen:

Weggeman

Welkom, altijd goed om iemand te zien die in de buurt woont.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.