Rekensheet nav vraag over onvergistbare suiker

Gestart door hansHalberstadt, 04-09-2018 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Nav dit topic
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37396.msg565828.html#msg565828
heb ik de belangrijkste formules uit mijn boekwerkje 'rekenen aan bier' en de bijbehorende rekendemo.exe nu in Excel gezet. De formules in de rekendemo.exe zijn nog iets nauwkeuriger ivm concentratieafhankelijke krimpfactor voor alcohol tegenover vaste krmpfactor in de excel sheet, maar daar merk je toch pas achter de komma wat van.
 

hansHalberstadt

Misschien goed om een uitgewerkt voorbeeldje te geven:
stel ik wil 22 liter bier maken met SG=1075 en mijn installatie heeft een spoelrendement van 88% en normaal brouwzaalrendement van 75%
Hoeveel mout heb ik nodig als het bier normaal uitgist met SVG van 75%
Stel ik wil naar SVG van 80% met extra suiker en zelfde te verwachten omzetting van de moutsuikers. Hoeveel mout en hoeveel extra suiker heb ik dan nodig.
En stel dat ik naar 70% SVG wil. Hoeveel onvergistbare suiker moet ik dan nemen.

Invullen:
volume: 22000 ml
spoelrendement: 88%
brouwzaalrendement 75% daarvoor moet ik %vergist = 96.7% invullen
moutsuiker 4170 g levert begin SG = 1075 dat geeft 6318 g mout als uitkomst
alcohol wordt 7.3 vol%


Met extra sucrosesuiker:
een beetje spelen levert op:
500 g extra suiker toevoegen voor 80% SVG
om aan begin SG=1075 te komen moet er dan minder moutsuiker in: 3700 g moutsuiker daarvoor is 5600 g mout nodig levert 7.8 vol% alcohol


Met extra lactose":
een beetje spelen levert op:
290 g extra lactosesuiker toevoegen voor 70% SVG
Om aan begin SG=1075 te komen moet er dan minder moutsuiker in: 3900 g moutsuiker daarvoor is 5900 g mout nodig levert 6.8 vol% alcohol


Zo kun je dus snel afschatten wat het effect is van extra suiker op je SVG als je weet wat de SVG normaal ongeveer zou zijn bij alleen mouten.

hansHalberstadt

Het invulvakje %vergist bepaalt hoeveel % van de potentieel vegistbare suiker (is het vakje %vgb: % vergistbaar) is vergist. Op dit moment tel ik daarvoor vergistbare moutsuikers en vergistbare extra suikers bij elkaar op. In de praktijk is de hoeveelheid moutsuikers die vergist mede afhankelijk van de gistsoort. Daardoor kan het getal %vergist normaal gesproken schommelen tussen ca 90% en 110%. Maar voor extra suikers geldt dat verhaal niet. Die zullen gewoon voor 100% vergisten. Dus als je het effect wilt vergelijken van al of niet toevoegen van extra suikers dan moet je daar feitelijk altijd 100% voor invullen. Ik zal kijken of ik dat nog snel kan aanpassen in een volgende versie.   

hansHalberstadt


DLB

Had hem al langs zien komen. Ziet er goed uit. Ik ga hem meenemen. Hij zal ongetwijfeld van pas gaan komen. Bedankt.

hansHalberstadt

Inmiddels V2.0 beschikbaar

V1.1   vergiste hoeveelheid suiker opgesplitst in apart deel voor moutsuikers en extra suikers
V2p0   brouwzaalrendement was foutief gedefinieerd vervangen door 'mout extraheerbaar' brouwzaalrendement apart berekend als uitkmst
   bottelsuiker +bottelwater toegevoegd
   diverse afrondingen aantalcijfers achter de komma

hansHalberstadt

Met V2.0 kun je bottelsuiker toevoegen, maar ook zien wat de invloed is van het water waarin je de bottelsuiker oplost.
Je kunt zelfs de hoeveelheid bottelwater zodanig kiezen dat het alcoholpercentage van je bier na bottelen niet verhoogd wordt door de bottelsuiker. weet niet of dat nut heeft, maar kan wel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.