Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kelder ombouwen tot koelkelder  (gelezen 1732 keer)

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: nl
  • Brewed by mr. White
Re: Kelder ombouwen tot koelkelder
« Reactie #25 Gepost op: 05-09-2018 23:13 u »

Prijzig, maar wel mooi.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #26 Gepost op: 05-09-2018 23:24 u »
hoe goed isoleert dat hout eigenlijk? Zou ik persoonlijk denk ik toch anders doen.
De isolatie waarde R-waarde van een houten balk van 5 cm is ca. 3 keer lager als een plaat isolatie materiaal van 3 cm dik.
R-waarde hout 5 cm is: 0,28
R-waarde glaswol 3 cm is: 0,86

Op het totale oppervlak valt dit mee.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 06-09-2018 08:11 u »
ja klinkt logisch. alleen koelt de buitenkant van die balk wel af met mogelijk kans op condensvorming aan de buitenkant bij hoge luchtvochtigheidsgraad. Maar of dat in de praktijk een rol speelt is afwachten.

Offline Tom #

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: kelder ombouwen tot koelkelder
« Reactie #28 Gepost op: 06-09-2018 09:28 u »
Heb je er nooit over nagedacht om je bier af te vullen op een fust? Fustjes kun je veel makkelijker koel op slaan als kratjes. Omdat ze minder ruimte innemen zijn ze ook veel beter te koelen. 25 kratten zijn ongeveer 10 fustjes van 19 liter. Als je interesse is gewekt!? Zie deze link en bouw een keezer (samentrekking van keg en freezer) https://www.coldbreakbrewing.com/pages/how-to-build-a-keezer
Ik begrijp dat het geen antwoord is op je vraag. Maar misschien een onverwachte oplossing.
Scheelt je ook een hoop flesjes spoelen, afvullen, doppen en opslaan.

Af en toe een flesje pakken is het ideaalst. Een deel op fust afvullen staat nog op de planning maar dat is fijner voor feesten.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
Re: kelder ombouwen tot koelkelder
« Reactie #29 Gepost op: 06-09-2018 12:00 u »
Af en toe een flesje pakken is het ideaalst. Een deel op fust afvullen staat nog op de planning maar dat is fijner voor feesten.
Ik zou ook best in fustjes af willen vullen maar dan in kleinere (5 liter) fustjes. Maar dan is het bijna net zoveel werk als afvullen in flessen.

Offline Tom #

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 06-09-2018 13:02 u »
Ik heb een verkoper van de wijnairco aan de lijn gehad, en de link die ik eerst hier aangaf is sowieso niet geschikt voor mijn kelder.  Dat model kan alleen als je een doorvoer direct van achter uit het automaat maakt na een naastgelegen kamer.

Ik zou deze moeten hebben, https://www.exaro.nl/html/fondis-in25-wijnkoeling.htm omdat de muren in de grond zitten. Je moet dan met flexibele buizen naar boven, mag buitenlucht zijn maar kan ook een kamer zijn. Deze is echter wel weer een stuk duurder 2790€.

Ik heb nog even na het verbruik gevraagd:

Ventilatie staat 24 uur per dag aan, kosten ongeveer 12€ per jaar
De kosten van het koelen liggen tussen de 150-250€ per jaar, dus 150€ bij een goed geďsoleerde ruimte en 250 ongeveer bij een minder goed geďsoleerde ruimte.

Hij adviseerde, als er al geďsoleerd moest worden,  een soort purplaat van 4cm dik voor het beste resultaat.

Al met al word dit toch allemaal een wat te duur project voor mij. Ik ga denk ik maar eerst de wand aan de tuinkant, en plafon isoleren, en kijk dan of ik een acceptabelere temperatuur behaal. En dan rustig kijken na een andere oplossing of wat langer sparen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 06-09-2018 13:32 u »
250€ per jaar
Dat komt overeen met een gemiddeld vermogen van 110watt, dus bij inschakelduur van 50% moet je dan een koeler hebben die zeg 250watt vermogen uit het net trekt. Een tweedehands bierkoeler heeft dat al denk ik en vanuit die bierkoeler met koud water kun je dan met5 een simpele RVS spiraal (die al standaard in zo'n bierkoeler zit), pompje en warmtewisselaartje met fan je ruimte prima koelen, maar dan voor een paar 100 euro ipv een paar duizend.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #32 Gepost op: 06-09-2018 15:21 u »
Ik heb een verkoper van de wijnairco aan de lijn gehad, en de link die ik eerst hier aangaf is sowieso niet geschikt voor mijn kelder.  Dat model kan alleen als je een doorvoer direct van achter uit het automaat maakt na een naastgelegen kamer.

Ik zou deze moeten hebben, https://www.exaro.nl/html/fondis-in25-wijnkoeling.htm omdat de muren in de grond zitten. Je moet dan met flexibele buizen naar boven, mag buitenlucht zijn maar kan ook een kamer zijn. Deze is echter wel weer een stuk duurder 2790€.

Ik heb nog even na het verbruik gevraagd:

Ventilatie staat 24 uur per dag aan, kosten ongeveer 12€ per jaar
De kosten van het koelen liggen tussen de 150-250€ per jaar, dus 150€ bij een goed geďsoleerde ruimte en 250 ongeveer bij een minder goed geďsoleerde ruimte.

Hij adviseerde, als er al geďsoleerd moest worden,  een soort purplaat van 4cm dik voor het beste resultaat.

Al met al word dit toch allemaal een wat te duur project voor mij. Ik ga denk ik maar eerst de wand aan de tuinkant, en plafon isoleren, en kijk dan of ik een acceptabelere temperatuur behaal. En dan rustig kijken na een andere oplossing of wat langer sparen.

€ 2790 is een hoop geld. Ik vind zelf dat het een hobby moet blijven. En zulke bedragen maken de hobby minder leuk. Dat is mijn idee hč! Wat jij doet mag je helemaal zelf weten hoor  :) :)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #33 Gepost op: 06-09-2018 15:45 u »
Alternatief:
Kelder isoleren met isolatieplaten (templex/piepschuim) 50 x 100 x 5 cm. € 8,--/2,5 m2. Vrieskastje, was laatst nog voor € 125,-- bij de ALDI.
Met open deur in je kelder zetten met achterkant in een gat van de kelderdeur.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #34 Gepost op: 06-09-2018 16:57 u »
Alternatief:
Kelder isoleren met isolatieplaten (templex/piepschuim) 50 x 100 x 5 cm. € 8,--/2,5 m2. Vrieskastje, was laatst nog voor € 125,-- bij de ALDI.
Met open deur in je kelder zetten met achterkant in een gat van de kelderdeur.
Leuk alternatief Cees! Gewoon de deur eruit halen, nog makkelijker. En dan zo´n thermostaat van Conrad erbij: https://www.conrad.be/p/kamerthermostaat-renkforce-ut300-tussenstekker-40-tot-99-c-1373757?t=1&utm_medium=&utm_source=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=&gclid=CjwKCAjw_b3cBRByEiwAdG8WqrtC94Cn0oxJN76g_lWhAxPRFnddJNYu2KKCSRTaLQZPDLZynn1G6BoCh_cQAvD_BwE&tid=819723060_46178978870_pla-363225534917_pla-1373757&WT.srch=1&insert=8J

In totaal is ie dan zo´n 150-200 euro kwijt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 06-09-2018 17:55 u »
Er is natuurlijk wel een bepaald koelvermogen nodig voor een bepaald volume ruimte. Of dat pas bij zo'n vriezertje blijft de vraag.

Online haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #36 Gepost op: 06-09-2018 20:53 u »
Verhuizen naar een woning met lagere maandlasten en een diepere kelder? Dan kun je  het geld dat je bespaart meteen weer investeren in extra bier!
Totdat je verhuist kun je van de winter je kelder volscheppen met ijsblokken. Deze ijsblokken kun je na de Elfstedentocht onder t bruggetje in Bartlehiem uit de ijsvloer zagen!

It giet on!

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #37 Gepost op: 06-09-2018 21:05 u »
Verhuizen naar een woning met lagere maandlasten en een diepere kelder? Dan kun je  het geld dat je bespaart meteen weer investeren in extra bier!
Totdat je verhuist kun je van de winter je kelder volscheppen met ijsblokken. Deze ijsblokken kun je na de Elfstedentocht onder t bruggetje in Bartlehiem uit de ijsvloer zagen!

It giet on!

Dat is de beste oplossing tot nu toe!!!  :) :) :) :) :)

Offline Tom #

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 07-09-2018 06:41 u »
€ 2790 is een hoop geld. Ik vind zelf dat het een hobby moet blijven. En zulke bedragen maken de hobby minder leuk. Dat is mijn idee hč! Wat jij doet mag je helemaal zelf weten hoor  :) :)

Je hebt de zelfde mening als mijn vriendin.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #39 Gepost op: 07-09-2018 08:21 u »
Je hebt de zelfde mening als mijn vriendin.
Ik kan je vriendin alleen maar gelijk geven. Als je reëel bent, is dat toch ook zo?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 07-09-2018 09:03 u »
Verhuizen is nog veel duurder dan een (goedkope) oplossing bedenken. KK en de belastingdienst pikt al gelijk 2 % van je huis af. (ik neem even aan dat huurhuizen met zulke mooie kelders niet echt voor het oprapen liggen. slim en inventief, daar kom je het verste mee denk ik.

Offline Tom #

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 07-09-2018 19:10 u »
Ik kan je vriendin alleen maar gelijk geven. Als je reëel bent, is dat toch ook zo?

Een hobby mag voor mij ook geld kosten, je moet je geld toch ergens aan uitgeven. Maar het is goed om plannen soms even te laten bezinken.

Offline Tom #

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 07-09-2018 19:16 u »
Verhuizen is nog veel duurder dan een (goedkope) oplossing bedenken. KK en de belastingdienst pikt al gelijk 2 % van je huis af. (ik neem even aan dat huurhuizen met zulke mooie kelders niet echt voor het oprapen liggen. slim en inventief, daar kom je het verste mee denk ik.

We hebben nu eindelijk een koopwoning, in een huurwoning hebben we nooit geld geďnvesteerd, dat is geld weggooien als je niet van plan bent er lang te blijven wonen. Dit moet langzaam omgetoverd worden tot een steeds biervriendelijker huis.  :proost:

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #43 Gepost op: 07-09-2018 21:54 u »
Een hobby mag voor mij ook geld kosten, je moet je geld toch ergens aan uitgeven. Maar het is goed om plannen soms even te laten bezinken.
Elke hobby kost geld inderdaad. En dat mag ook geld kosten. En ik ben hetzelfde hoor. Dan kijk ik niet op een paar euro. Maar soms bestel ik dan weer iets waarvan ik later denk: heb ik dat wel echt nodig? Vaak is het antwoord ¨nee¨. Maar toch staat het dan in huis. En ik ken gevallen waardoor een (te dure) hobby tot geldproblemen hebben geleid. En dat wil je niet...