Door de hop het bier niet meer proeven

Gestart door Abrink88, 04-09-2018 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 12-09-2018  10:11 uPrecies, de domme consument loopt achter de hypes aan, dus eigen schuld. Helaas hebben de mensen met wat meer 'sturingsvermogen' daar wel last van. Gelukkig hebben hypes ook een bepaalde cyclustijd, dus gaat vanzelf weer over.
Ik heb er niet echt last van en als ik me soms erger, is dat even snel weer voorbij.
Ik brouw zelf ook redelijk hoppig, maar altijd met focus op balans. Voorlopig geen IPA op het programma, wel een motorolie-RIS, een imperial pils van 10 Vol% met redelijk wat hopgeweld en massa's koudhop, mijn eerste lambiek met véél oude hop (hopoverschotjes in de winter laten verouderen op zolder)... En daarna misschien toch maar eens een NEIPA, stiekem vind ik dat wel lekker als ie goed gebrouwen is.

Haagse Wouter

Zit nu in England. Heb nog nooit zoveel middelmatige ipa gehad.

In Nederland is er variatie alom. En degene die zegt van niet, zeg mij waar er meer variatie is.

Koen S

Citaat van: Haagse Wouter op 26-09-2018  08:49 uZit nu in England. Heb nog nooit zoveel middelmatige ipa gehad.

In Nederland is er variatie alom. En degene die zegt van niet, zeg mij waar er meer variatie is.
In Dublin.

Haagse Wouter

Citaat van: Koen S op 26-09-2018  09:20 uIn Dublin.

Vond ik ook meer variatie hebben ;). Heb daar zat dingen gehad.

Hier hebben ze oneindig veel craftbreweries en allemaal zitten ze een beetje ipa en amber te maken. Zelfs een irish dry stout vind je niet.

Mark GA

Citaat van: Haagse Wouter op 26-09-2018  09:24 uHier hebben ze oneindig veel craftbreweries en allemaal zitten ze een beetje ipa en amber te maken. Zelfs een irish dry stout vind je niet.
Maar is er wel vraag naar, of zijn er de gevestigde brouwerijen die een prima irish dry stout maken en geven de craft brewers het op?
Kan natuurlijk zijn dat iedereen meegaat in die hopgekte omdat het nu eenmaal trendy is.

Ik zet voor mezelf gewoon in op (Belgische) klassiekers en probeer die zo lekker mogelijk te maken. Als ik een lekkere IPA wil drinken koop ik die. Aanbod zat.
(btw: die Guinness Nitro IPA is echt nice, die moet je eens proberen)

nembrionic

Citaat van: Haagse Wouter op 26-09-2018  08:49 uZit nu in England. Heb nog nooit zoveel middelmatige ipa gehad.

Ik durf hieruit te concluderen dat je vooral fan bent van Amerkaanse stijl IPA's.

In Engeland vind je over het algemeen geen knallende citrushoppen. Die lui hebben de IPA praktisch uitgevonden. De Amerikanen hebben het de laatste 15 jaar opnieuw uitgevonden.

Én... als je bij "The moon under the water" gaat zitten dan ga je sowieso alleen meuk tegenkomen.


Haagse Wouter

Citaat van: nembrionic op 26-09-2018  09:40 uIk durf hieruit te concluderen dat je vooral fan bent van Amerkaanse stijl IPA's.

In Engeland vindt je over het algemeen geen knallende citrushoppen. Die lui hebben de IPA praktisch uitgevonden. De Amerikanen hebben het de laatste 15 jaar opnieuw uitgevonden.

Én... als je bij "The moon under the water" gaat zitten dan ga je sowieso alleen meuk tegenkomen.

Ik vind beiden lekker.

Mijn punt is meer dat  we niet zo moeten zeuren met zijn allen.
Nederland is qua variatie echt geweldig. Je vind er echt alles ongeveer, zelfs in de supermarkten. Blond, tripel, gerstewijn, ipa, saison, enzovoort. Je vind zonder problemen een topbier in vele stijlen.
Waar ik in Engeland woon is craftbier echt een enorm ding. Je vind hier in de pubs e.d. veel meer merken dan in NL. Maar ondanks dat er zoveel merken zijn, hebben ze maar weinig stijlen. Er zijn wel plekken waar je dingen vind, maar niet met het gemak zoals dat in NL gaat. Waar elke willekeurige supermarkt buitenlandse topbieren voor een spotprijs heeft. Weest blij met wat je hebt  :proost:.

Ik zou graag een paar Engelse stijlen in Nederland zien trouwens! Het is fijn bier om mee te beginnen.

Johan_vL

Citaat van: Haagse Wouter op 26-09-2018  18:21 uIk vind beiden lekker.

Mijn punt is meer dat  we niet zo moeten zeuren met zijn allen.
Nederland is qua variatie echt geweldig. Je vind er echt alles ongeveer, zelfs in de supermarkten. Blond, tripel, gerstewijn, ipa, saison, enzovoort. Je vind zonder problemen een topbier in vele stijlen.
Waar ik in Engeland woon is craftbier echt een enorm ding. Je vind hier in de pubs e.d. veel meer merken dan in NL. Maar ondanks dat er zoveel merken zijn, hebben ze maar weinig stijlen. Er zijn wel plekken waar je dingen vind, maar niet met het gemak zoals dat in NL gaat. Waar elke willekeurige supermarkt buitenlandse topbieren voor een spotprijs heeft. Weest blij met wat je hebt  :proost:.

Ik zou graag een paar Engelse stijlen in Nederland zien trouwens! Het is fijn bier om mee te beginnen.

Ben ik het wel mee eens Woutert  :groots: bij de Mitra hier heb ik net nog 2 flessen newcastle brown ale gekocht, het is dus ook een straat verderop te koop soms...

Dirtbag

Citaat van: Brouwert op 12-09-2018  11:58 uHet duurste wat ik hier heb kunnen vinden is een Chimay Trappist Blue Grande Réserve 2016 voor 2000 NOK   :nut: Compleet buitensporig natuurlijk.
Een Westmalle tripel in de kroeg kost je al snel NOK 166 :huilen:

Iets van een jaar geleden zat ik in Deventer in een Ierse kroeg en naast mij werd een bier aangeraden voor 38 euro voor een flesje, 33 cl... Ja was geweldig dit zus dat en verkocht...

Vervolgens achter mij het gesprek tussen partner(♀) en koper(♂). Het viel nog mee hoe dat gesprek ging. Er werden wel een paar slokjes genomen door de partner. Ik zat wel te rekenen wat mijn duurste bier is dat ik heb gebrouwen...  Ik kwam voor 20 liter nog niet aan dat bedrag voor een brown ale.

db

Johan_vL

Citaat van: Dirtbag op 01-10-2018  12:44 uIets van een jaar geleden zat ik in Deventer in een Ierse kroeg en naast mij werd een bier aangeraden voor 38 euro voor een flesje, 33 cl... Ja was geweldig dit zus dat en verkocht...

Vervolgens achter mij het gesprek tussen partner(♀) en koper(♂). Het viel nog mee hoe dat gesprek ging. Er werden wel een paar slokjes genomen door de partner. Ik zat wel te rekenen wat mijn duurste bier is dat ik heb gebrouwen...  Ik kwam voor 20 liter nog niet aan dat bedrag voor een brown ale.

db

Haha dat is inderdaad veel geld, Deze brown ale was de helft van de prijs omdat hij bijna aan de THT zat, dus 1,= EUR p/st. :brouwen:

Haagse Wouter

Citaat van: Johan_vL op 26-09-2018  19:11 uBen ik het wel mee eens Woutert  :groots: bij de Mitra hier heb ik net nog 2 flessen newcastle brown ale gekocht, het is dus ook een straat verderop te koop soms...

In het gebied in Engeland is dit zo ongeveer de enige Brown Ale die goed verkrijgbaar is. Heb er pas één andere gevonden in een specifieke brewpub.

Willem Broekema

Om weer terug te komen op de titel "door de hop het bier niet meer proeven"..
Enkele jaren geleden mij per ongeluk eens gewaagd aan mijn allereerste IPA ( Raging Bitch van Flying Dog Brewery) uit de Supermarkt.. en dit beviel mij wel.  Dat was voor mij ook de aanleiding om ook IPA te gaan brouwen met redelijk Citra koudhop.
Nu heeft elk biermerk wel een IPA of DIPA  of soortgelijk bier "in de anbieding". Ik vraag mij dan af of er nog een wezenlijk verschil is tussen ipa, dipa,dark ipa, Neipa, Ripa, Brut IPA, West danwel East Coast IPA, White/Red/Brown/Black IPA, Session (Belgian) IPA, Oat IPA, Milk IPA, Brett IPA, Sour IPA?
Is er ergens een goed gedefinieerde lijst met omschrijvingen van deze bierstijlen?
Of brouwen we een stevig gehopt biertje en afhankelijk van hoe het (wel of niet) gelukt is, hangen we er een label aan? ;-)
Nee even serieus: zijn deze omschrijvingen ergens goed gedefinieerd om een goed recept op te kunnen stellen?


Drents Hopbier

Citaat van: Willem Broekema op 10-10-2018  13:22 uOm weer terug te komen op de titel "door de hop het bier niet meer proeven"..
Enkele jaren geleden mij per ongeluk eens gewaagd aan mijn allereerste IPA ( Raging Bitch van Flying Dog Brewery) uit de Supermarkt.. en dit beviel mij wel.  Dat was voor mij ook de aanleiding om ook IPA te gaan brouwen met redelijk Citra koudhop.
Nu heeft elk biermerk wel een IPA of DIPA  of soortgelijk bier "in de anbieding". Ik vraag mij dan af of er nog een wezenlijk verschil is tussen ipa, dipa,dark ipa, Neipa, Ripa, Brut IPA, West danwel East Coast IPA, White/Red/Brown/Black IPA, Session (Belgian) IPA, Oat IPA, Milk IPA, Brett IPA, Sour IPA?
Is er ergens een goed gedefinieerde lijst met omschrijvingen van deze bierstijlen?
Of brouwen we een stevig gehopt biertje en afhankelijk van hoe het (wel of niet) gelukt is, hangen we er een label aan?
Nee even serieus: zijn deze omschrijvingen ergens goed gedefinieerd om een goed recept op te kunnen stellen?

IPA wel  https://www.bierkeurmeestersgilde.nl/p-httpd/multimedia/upload_ajaxVIlhLU.pdf
             https://www.brewersassociation.org/resources/brewers-association-beer-style-guidelines/#2
             https://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf

De rest zijn "gewone" bieren met extra veel hop.
Vergeten is dat IPA (India Pale Ale) een licht gekleurd (pale) bier was, gebrouwen voor de Engelsen in India. Daarom wat meer alcohol dan gewoonlijk (dus bv. 6 i.p.v. de gebruikelijke sterkte van 4-5 %. En wat meer hop dat de houdbaarheid verlengde. Maar tegen de tijd dat het bier gedronken werd (na zeereis van bijna 5 maanden) was de bitterheid al sterk afgenomen (er was geen koeling aan boord). Dus zo bitter als ze nu zijn, waren ze oorspronkelijk niet. Zie ook: http://members.ziggo.nl/drents.hopbier/IPA.htm

Hopbier

Jacques

Citaat van: Willem Broekema op 10-10-2018  13:22 uOm weer terug te komen op de titel "door de hop het bier niet meer proeven"..
Enkele jaren geleden mij per ongeluk eens gewaagd aan mijn allereerste IPA ( Raging Bitch van Flying Dog Brewery) uit de Supermarkt.. en dit beviel mij wel.  Dat was voor mij ook de aanleiding om ook IPA te gaan brouwen met redelijk Citra koudhop.
Nu heeft elk biermerk wel een IPA of DIPA  of soortgelijk bier "in de aanbieding". Ik vraag mij dan af of er nog een wezenlijk verschil is tussen ipa, dipa,dark ipa, Neipa, Ripa, Brut IPA, West danwel East Coast IPA, White/Red/Brown/Black IPA, Session (Belgian) IPA, Oat IPA, Milk IPA, Brett IPA, Sour IPA?
Is er ergens een goed gedefinieerde lijst met omschrijvingen van deze bierstijlen?
Of brouwen we een stevig gehopt biertje en afhankelijk van hoe het (wel of niet) gelukt is, hangen we er een label aan? ;-)
Nee even serieus: zijn deze omschrijvingen ergens goed gedefinieerd om een goed recept op te kunnen stellen?

Als het gaat om bierstijlen staan is er continue ontwikkeling. Deze ontwikkeling gaat sneller dan degenen die bierstijlen omschrijven kunnen bijhouden. Het vastleggen van bier in bierstijlen is eigenlijk wat sommige bierbrouwers niet willen. Ze willen creëren en niet een bestaand bier klonen... Niet zo heel vreemd want als eigenzinnige commerciële brouwer wil je je onderscheiden.

Neemt niet weg dat bierstijlen een gids kunnen zijn voor bierconsumenten.
Maar er zijn ook bierconsumenten die vooral zo veel mogelijk verschillende bieren willen scoren omdat ze zo indruk kunnen  maken op hun vrienden via een app. Zij zijn niet op zoek naar een specifieke bierstijl, als het maar en bier is die ze kunnen toevoegen aan de app is het goed.

Abrink88

Citaat van: Jacques op 10-10-2018  22:06 uAls het gaat om bierstijlen staan is er continue ontwikkeling. Deze ontwikkeling gaat sneller dan degenen die bierstijlen omschrijven kunnen bijhouden. Het vastleggen van bier in bierstijlen is eigenlijk wat sommige bierbrouwers niet willen. Ze willen creëren en niet een bestaand bier klonen... Niet zo heel vreemd want als eigenzinnige commerciële brouwer wil je je onderscheiden.

Neemt niet weg dat bierstijlen een gids kunnen zijn voor bierconsumenten.
Maar er zijn ook bierconsumenten die vooral zo veel mogelijk verschillende bieren willen scoren omdat ze zo indruk kunnen  maken op hun vrienden via een app. Zij zijn niet op zoek naar een specifieke bierstijl, als het maar en bier is die ze kunnen toevoegen aan de app is het goed.

Ik denk dat je doelt op untappd? Inderdaad een veel gebruikte app. Ooit een keer een paar Amerikanen ontmoet die bij elk glaasje bier die telefoon er weer bijpakte om het erin te zetten.
Donders irritant. Maar ik zie wel dat de slijterijen het gebruiken om te beoordelen welk bier in de schappen te zetten dmv de ratings die gegeven worden. Omdat het zoveel gebruikt wordt heb je wel een eerlijk resultaat van wat door de consument als goed bestempeld is. Ik denk dat je ook wel wat moet als slijterij uitbater omdat er zo vreselijk veel keus is.

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 10-10-2018  22:06 uMaar er zijn ook bierconsumenten die vooral zo veel mogelijk verschillende bieren willen scoren omdat ze zo indruk kunnen  maken op hun vrienden via een app. Zij zijn niet op zoek naar een specifieke bierstijl, als het maar en bier is die ze kunnen toevoegen aan de app is het goed.

Citaat van: Abrink88 op 11-10-2018  21:07 uIk denk dat je doelt op untappd? Inderdaad een veel gebruikte app. Ooit een keer een paar Amerikanen ontmoet die bij elk glaasje bier die telefoon er weer bijpakte om het erin te zetten.
Donders irritant. Maar ik zie wel dat de slijterijen het gebruiken om te beoordelen welk bier in de schappen te zetten dmv de ratings die gegeven worden. [...] Ik denk dat je ook wel wat moet als slijterij uitbater omdat er zo vreselijk veel keus is.

Ik ben een gematigd fanatiek gebruiker van Untappd, ik gebruik het omdat ik het leuk vind om nieuwe bieren te proeven en om aan de hand van mijn rating mijn vrienden (op 1 na ken ik al mijn Untappd-vrienden persoonlijk) een bier aan of af te kunnen raden (en omgekeerd). Ik hoef echter niet íeder bier dat ik in de winkel zie in te checken. Of slijters echt inkopen op Untappd-ratings weet ik niet, ik zie wel sommige slijters adverteren met de ratings die sommige bieren hebben.

Citaat van: Abrink88 op 11-10-2018  21:07 uOmdat het zoveel gebruikt wordt heb je wel een eerlijk resultaat van wat door de consument als goed bestempeld is.

Dat klopt volgens mij ook wel, door het grote aantal gebruikers middelt het lekker uit. Ik heb soms echter wel het idee dat omdat een bepaald bier duur en/of moeilijk te bemachtigen is deze gemakkelijk een hogere rating krijgt dan dat het naar mijn mening verdient. Ik vond bijvoorbeeld de Bourbon County best goed, maar ik denk dat de rating van deze bieren vooral ook zo hoog is omdat veel gebruikers denken dat ze het goed moeten vinden omdat "iedereen" dat vindt én omdat het (zeker in NL/EU) geen goedkoop biertje is zal menig gebruiker het toch zonde vinden om een bier waar je >€25 voor betaalt hebt als net boven middelmatig te raten.

On-topic: ik heb het idee dat de grote IBU-gekte er onderhand wel uit is. Een paar jaar terug waren er behoorlijk wat brouwers die groots op het etiket schermden met krankzinnige hoge IBU-waarden, dat zie je nu veel minder. Bij NEIPA's wordt nog wel eens over het aantal kilo's gebruikte hop gerept, maar die zijn zelden (erg) bitter. Over het algemeen weet ik wel wat ik kan verwachten qua smaak als ik een IPA/DIPA/TRIPA/BIPA/NEIPA/NEIIPA/WIPA/SIPA koop.

Koen S


PDGRRR

Citaat van: Koen S op 12-10-2018  10:40 u1000 IBU is anders redelijk krankzinnig.
https://www.ratebeer.com/beer/mikkeller-1000-ibu/118986/

Die heb ik in 2016 eens op en wordt blijkbaar sinds 2010 gebrouwen, volgens mijn proefnotitie niet krankzinnig bitter. Die 1000 IBU is 'n gimmick, dat zegt de brouwer zelf ook. Zie: https://beerpulse.com/2010/01/mikkeller-1000-ibu-causing-a-stir/

Recent heb ik een tripel-IPA op met 'n IBU van 360 en 15% alcohol, dat was geen fris bittere dorstlesser maar eerder een soort van likeurtje: bitter, zoet, straf en plakkerig. En naar mijn mening ook erg lekker.

RienP

Citaat van: Drents Hopbier op 10-10-2018  14:18 uDus zo bitter als ze nu zijn, waren ze oorspronkelijk niet.

Hopbier

Waarschijnlijk aanzienlijk bitterder.

Drents Hopbier

Citaat van: RienP op 12-10-2018  11:13 uWaarschijnlijk aanzienlijk bitterder.

Niet op het moment waarop ze gedronken werden.

Hopbier

RienP

Bittherheid neemt veel minder snel af dan hopsmaak en aroma. Dus in de die reis van half jaar of meer zal daar niet zo`n invloed op hebben gehad. Het hoppige zal er alleen wel voor groot deel vanaf zijn geweest.

De houten vaten werden voor de reis ook gekoudhopt (dit was een gewoonte bij de bewaarbieren die lokaal bleven). Dus ik denk dat grassig ook wel een smaak was die aanwezig was. ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.