Door de hop het bier niet meer proeven

Gestart door Abrink88, 04-09-2018 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen S

Citaat van: Abrink88 op 05-09-2018  14:20 uDat klopt inderdaad. Maar als de keuze voor de consument is: een ipa, dipa of een dark ipa (echt gezien, deze mensen weten niet wat "pale" in "pale ale" betekend.) wordt het heel lastig om die rage niet aan te zwengelen. Ja, dan moet je geen bier meer kopen. Maar dat is geen optie ;)
Ik koop meer en meer bieren online, keuze genoeg in alle stijlen. Het is duur en niet echt milieuvriendelijk om alles thuis te laten leveren, maar o zo gemakkelijk.

Traploper

De keuze is reuze, zowel bij de slijter als op internet. Alles wat je niet kunt vinden kun je altijd nog zelf proberen te brouwen. Ik heb niet het gevoel dat me iets opgedrongen wordt. Ik heb zelf niet zoveel met dat spul uit whiskeyvaten, maar ieder z'n ding.

Hay

Citaat van: snowdog2006 op 05-09-2018  16:53 uwaarom ben je zo anti-blik? Art komt zo veel meer tot zijn recht (vaak meer oppervlakte te gebruiken). Het is lichter en makkelijker mee te nemen dan een fles (lees hgeen opener nodig), het bier blijft er beter door zeker bij bepaalde stijlen zoals pale ales en IPA's die het van de hoparoma moeten hebben.

Doel je op het zwerver/pauper imago van blik waar al die alcoholisten op straat mee staan te drinken? Ook dit is natuurlijk onzin, net zo veel beleving etc bij het op een goede locatie en met goed gezelschap een bier open te maken dat uit blik komt.
De export/pils pauper blikken in de super hebben helemaal niets te maken qua imago met alle craft beer brouwers die afvullen op blik.

Ik krijg meer de indruk dat je tegen blik bent omdat dit voor jou de gehele craftbeer hype die nu aan de gang is symboliseert.
Jij blijft liever bij je Belgische blond/dubbel/tripel etc en slaat de om het ff makkelijk samen te vatten in 1 woord "Brewdoggende" bierstijlen over. Ook prima. Iedereen zn heug en meug.

Nee omdat ik bier in blik vreselijk vind, snel wegslobberen van een biertje net als wijn in pakken.
En als jij het wel goed vind dan koop/drink jij het toch gewoon wel, ik ga jou toch ook niet proberen te beinvloeden dat je het niet moet drinken.
Dat is gewoon mijn mening en ik wil het niet waarom moet ik per se jouw mening hebben?

Ps "jij blijft liever bij Belgische Blond/dubbel/tripel etc"
Wat een onzin ik ben juist liefhebber van vele bierstijlen ben nu heel erg op de Engelse toer.
Maar heb niks met dat overtrokken hop gedoe maar ben ook groot fan van apa's.
Dus iemand die niet in de blik hype meegaat is een ouderwetse bij Belgische bierstijlen blijven hangende weet ik wat.

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 04-09-2018  21:01 uBrouwers,

Ik heb een probleem. Ik proef werkelijk door het overtallig gebruik maken van hop, het bier niet meer.
Ik word helemaal gek van alle ipas, bipas, tripas, quadripas, weizen ipa, blonde hop, India dark ale(?) etc noem het maar op. Ik heb moeite in een slijterij nog een verfrissend nieuw bier te kopen die niet verbloemd is door 840 kg Cascade. Ik vind een ipa op zn tijd echt prima maar heb nu het idee dat we doorslaan. Of ben ik hier de enige in? Ben ik de enige die op zoek is naar een frisse red ale, en smeuïge blonde (allemaal toch?) of een bittere Porter. Een lekkere zware quadrupel in de winter en een frisse weizen in de zomer? Tips? Suggesties?

Er zijn meer dan genoeg bieren gebrouwen naar de traditionele Belgische bierstijlen. Hier in de plaatselijke supermarkt hebben die nog steeds de overhand: La Trappe, Westmalle, Rochefort, Achouffe enz. Maar er zijn ook redelijk wat bieren met veel hop. Lekker voor ieder wat wils.
Het bockbierseizoen breekt weer aan. Dat zijn toch ook geen hopbommen...


tdp

Verpakking maakt mij niet zoveel uit, als het bier maar goed is. Heb ik de keuze, ga ik wel voor fles ipv blik, al is het maar voor de uitstraling.

Qua hopgeweld snap ik deels wat je bedoeld. Als ik bij mijn slijter binnenwandel, zie ik zo'n 1000 verschillende bieren fles/blik. Onbewust word ik eerder geprikkeld door een hip etiket van een IPA, dan van een blond bier. Ik kan beide meer dan waarderen, maar merk toch dat ik dan met veel IPA's naar buiten wandel.


Traploper

Waar ik me trouwens meer aan stoor in craftbeerland zijn de vreemde toevoegingen die soms gedaan worden. Zag vandaag iets langskomen over een bier met Skittles, bijvoorbeeld. Hop heeft in ieder geval nog een plek in bier, Shuttles naar mijn mening niet. Met water, hop, mout, gist en eventueel suiker kun je al zo veel mooie smaken creëren.

Jacques

De discussie over bier in blik dat is ontstaan in dit topic is afgesplitst. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37426.0.html

Jacques

Citaat van: Traploper op 06-09-2018  18:52 uWaar ik me trouwens meer aan stoor in craftbeerland zijn de vreemde toevoegingen die soms gedaan worden. Zag vandaag iets langskomen over een bier met Skittles, bijvoorbeeld. Hop heeft in ieder geval nog een plek in bier, Shuttles naar mijn mening niet. Met water, hop, mout, gist en eventueel suiker kun je al zo veel mooie smaken creëren.

Zo rond 1300 gingen ze hier in de Nederlanden iets vreemds toevoegen aan bier... Er kwam een kruid in het bier dat alle andere kruiden verdrong. En tegenwoordig kunnen we ons geen bier meer voorstellen zonder hop. Het kan verkeren om met Brederode te spreken.

Traploper

Daar heb je natuurlijk een punt, maar hop had dan naast zijn goede smaak ook andere eigenschappen die het zo succesvol maakte.

Bij veel toevoegingen die ik nu zie heb ik het idee dat men het meer doet om op te vallen dan dat men oprecht denk dat het een beter bier wordt. Denk dat dat ook een reden is dat veel mensen niet veel met de craftbeerhype op hebben. Zelf vind ik het leuk, maar soms gaat het wel erg ver.

Maar ook dat is natuurlijk arbitrair. Voor veel mensen zal korianderzaad wel prima zijn, terwijl de meeste mensen geen behoefte hebben aan Skittles in het bier. Daartussen liggen natuurlijk nog genoeg ingrediënten waar meer discussie over zal zijn.

Jacques

Citaat van: Traploper op 06-09-2018  22:00 u... Voor veel mensen zal korianderzaad wel prima zijn, terwijl de meeste mensen geen behoefte hebben aan Skittles in het bier. Daartussen liggen natuurlijk nog genoeg ingrediënten waar meer discussie over zal zijn.

Mooi dat je koriander noemt. Dat is een ingrediënt dat in sommige bieren zo prominent aanwezig is dat je het bier bijna niet meer kunt proeven...

Ieder zijn smaak. Dat de topicstarter geen hopliefhebber is, is duidelijk.
Naar mijn idee zijn de nieuwe hopsoorten met uitgesproken fruitige smaken een verrijking van de biercultuur. Door te spelen met het moment van hopgifte kun je de bitterheid beperken en het aroma benadrukken. Hop hoeft dus niet ook bitterheid betekenen.

Traploper

Ben ook geen korianderfan, maar bedoelde het meer als een voorbeeld van een toevoeging die breder geaccepteerd wordt. Ben het verder met je eens hoor.

Abrink88

Citaat van: Jacques op 06-09-2018  22:15 uMooi dat je koriander noemt. Dat is een ingrediënt dat in sommige bieren zo prominent aanwezig is dat je het bier bijna niet meer kunt proeven...

Ieder zijn smaak. Dat de topicstarter geen hopliefhebber is, is duidelijk.
Naar mijn idee zijn de nieuwe hopsoorten met uitgesproken fruitige smaken een verrijking van de biercultuur. Door te spelen met het moment van hopgifte kun je de bitterheid beperken en het aroma benadrukken. Hop hoeft dus niet ook bitterheid betekenen.

Ho even! Ik ben zeker wel een hopliefhebber. Ik was 1 van de eerste die de hardcore IPA van Brewdog de hemel in prees.  Het punt in mijn ogen is dat men het overtollig gebruikt. Ik vind mosterd bij de kroket ook lekker, maar dat wil niet zeggen dat je de kroket in een emmer mosterd moet gooien! Het gaat erom dat het niet meer heel subtiel wordt gedaan wordt.
Soms heb ik het idee dat het niet uit maakt wat voor basis je hebt, als er maar genoeg hop in zit... maar dat is mijn mening.

Jacques

Sorry dat ik een verkeerde conclusie getrokken heb naar aanleiding van jouw eerste bericht in dit topic waaruit allesbehalve blijkt dat je van een hoppig bier houdt.

Zelf ben ik een echte hopliefhebber en geniet van heel veel heerlijke nieuwe bieren.
Wel kom ik ook bieren tegen met een hele harde bitterheid. Die brouwers hebben het naar mijn idee niet begrepen. De kunst is om wel een lekkere hopsmaak in het bier te krijgen zonder harde bitterheid.

Abrink88

Citaat van: Jacques op 07-09-2018  20:39 uSorry dat ik een verkeerde conclusie getrokken heb naar aanleiding van jouw eerste bericht in dit topic waaruit allesbehalve blijkt dat je van een hoppig bier houdt.

Zelf ben ik een echte hopliefhebber en geniet van heel veel heerlijke nieuwe bieren.
Wel kom ik ook bieren tegen met een hele harde bitterheid. Die brouwers hebben het naar mijn idee niet begrepen. De kunst is om wel een lekkere hopsmaak in het bier te krijgen zonder harde bitterheid.

Geen probleem.
Dat is nu juist het punt dat ik wil aansnijden.
Ik denk dat het verstandig is een brouwwedstrijd te organiseren met als enige regel dat het geen IPA of iets dergelijks mag zijn.  :proost:

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 07-09-2018  21:41 uGeen probleem.
Dat is nu juist het punt dat ik wil aansnijden.
Ik denk dat het verstandig is een brouwwedstrijd te organiseren met als enige regel dat het geen IPA of iets dergelijks mag zijn.  :proost:

Een hop(e)loze wedstrijd dus.  >:D

MarkusFTW

Ik wil de topicstarter best even helpen met goed drinkbaar Nederlandse crafbeer brouwerijen zonder hopverslaving, maar vind het wel vreemd dat je zegt dat er niks meer te krijgen is, want er is meer dan voldoende.
Zomaar 3 voorbeelden, en zo zijn er nog minstens 10 te vinden.
Stadsbrouwerij Eindhoven (zeer goede tripel, verfrissender dan de Belgische tripels)
Bird brewery (fantastische scotch ale, vorig jaar super herfstbok, mooie amber ale)
t ij: Heeft een IPA (die best prima is), maar een heel divers assortiment goede bieren van (ij)wit tot tripel to barley wine.

Ik weet niet waar je woont, maar in slijterij Groningen op de markt is het aanbod zeer divers, en ik schat maar ongeveer 1/4 IPA's.

Abrink88

Citaat van: MarkusFTW op 10-09-2018  21:13 uIk wil de topicstarter best even helpen met goed drinkbaar Nederlandse crafbeer brouwerijen zonder hopverslaving, maar vind het wel vreemd dat je zegt dat er niks meer te krijgen is, want er is meer dan voldoende.
Zomaar 3 voorbeelden, en zo zijn er nog minstens 10 te vinden.
Stadsbrouwerij Eindhoven (zeer goede tripel, verfrissender dan de Belgische tripels)
Bird brewery (fantastische scotch ale, vorig jaar super herfstbok, mooie amber ale)
t ij: Heeft een IPA (die best prima is), maar een heel divers assortiment goede bieren van (ij)wit tot tripel to barley wine.

Ik weet niet waar je woont, maar in slijterij Groningen op de markt is het aanbod zeer divers, en ik schat maar ongeveer 1/4 IPA's.

Je zegt het al: een kwart van de aangeboden bieren is IPA.
Hoeveel bierstijlen zijn er precies? 4? Of zijn het er eerder 40?

Nogmaals: ik ken de brouwerijen wel die de goede bieren brouwen, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het aanbod bij de slijterijen/kroegen. Op de goede biercafes na.. er zijn ook plekken waarbij de IPA niet 25% van de tapkranen bezetten.

Koen S

Er zijn meer slechte IPA`s dan goeie en hetzelfde geldt voor tripels.  Maar IPA is hot en dus volgen de verkopers. Vraag en aanbod. Radlers en andere bullshit vind je ook in elke supermarkt. Onwetende bierdrinkers, remember?  ;)

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 11-09-2018  18:58 uJe zegt het al: een kwart van de aangeboden bieren is IPA.
Hoeveel bierstijlen zijn er precies? 4? Of zijn het er eerder 40?

Nogmaals: ik ken de brouwerijen wel die de goede bieren brouwen, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het aanbod bij de slijterijen/kroegen. Op de goede biercafes na.. er zijn ook plekken waarbij de IPA niet 25% van de tapkranen bezetten.

Het is nooit anders geweest. Er zijn heel veel bierstijlen maar wat van de tap aangeboden wordt is heel beperkt. Kroegeigenaren zijn ondernemers. Ze hebben bieren op de tap die ze goed verkopen.

Zo'n 15 jaar geleden waren het uitsluitend Belgische bierstijlen die uit de tapkranen stroomden. Nu is het aanbod gevarieerder. Naast de aloude bierstijlen zijn nu IPA's, APA's en dergelijk ook verkrijgbaar. In veel cafés is het aantal tapkranen toegenomen. Er is tegenwoordig veel meer vraag naar een bier anders dan pils. De kasteleins spelen daar op in. Ze willen profiteren van de populariteit van craftbeer en meer geld in de la hebben...

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 11-09-2018  19:35 uEr zijn meer slechte IPA`s dan goeie en hetzelfde geldt voor tripels.  Maar IPA is hot en dus volgen de verkopers. Vraag en aanbod. Radlers en andere bullshit vind je ook in elke supermarkt. Onwetende bierdrinkers, remember?  ;)
Precies, de domme consument loopt achter de hypes aan, dus eigen schuld. Helaas hebben de mensen met wat meer 'sturingsvermogen' daar wel last van. Gelukkig hebben hypes ook een bepaalde cyclustijd, dus gaat vanzelf weer over.

Mark GA

Citaat van: breda82 op 05-09-2018  10:46 uWaar ik me wel aan stoor zijn die woekerprijzen die voor bepaalde bieren gevraagd worden. 20 25  euro voor een 44 cl blik.
Dat is NOK750 voor Brouwert. lol

Weet niet welke bieren jij bedoelt hoor maar die prijzen heb ik nog niet voorbij zien komen. € 16 voor de Spencer trappist ale vond ik al bijzonder. Lijkt me geen gangbare prijs ook. Tenzij je je blikkie troost op een terras in Venetië wegklokt?

Citaat van: Traploper op 06-09-2018  18:52 uHop heeft in ieder geval nog een plek in bier, Shuttles naar mijn mening niet.

Nou...lijkt me de perfecte combi eigenlijk...  :groots:

Brouwert

Citaat van: Mark GA op 12-09-2018  10:39 uDat is NOK750 voor Brouwert. lol

Weet niet welke bieren jij bedoelt hoor maar die prijzen heb ik nog niet voorbij zien komen. €16 voor de Spencer trappist ale vond ik al bijzonder. Lijkt me geen gangbare prijs ook. Tenzij je je blikkie troost op een terras in Venetië wegklokt?

Nou...lijkt me de perfecte combi eigenlijk...  :groots:

Het duurste wat ik hier heb kunnen vinden is een Chimay Trappist Blue Grande Réserve 2016 voor 2000 NOK   :nut: Compleet buitensporig natuurlijk.
Een Westmalle tripel in de kroeg kost je al snel NOK 166 :huilen:

Johan_vL

Sommige russian imperial stouts kosten een vermogen... Die ga ik dan ook maar niet proeven :brouwen:

breda82

Citaat van: Mark GA op 12-09-2018  10:39 uDat is NOK750 voor Brouwert. lol

Weet niet welke bieren jij bedoelt hoor maar die prijzen heb ik nog niet voorbij zien komen. €16 voor de Spencer trappist ale vond ik al bijzonder. Lijkt me geen gangbare prijs ook. Tenzij je je blikkie troost op een terras in Venetië wegklokt?

Nou...lijkt me de perfecte combi eigenlijk...  :groots:

Ik koop ze zelf niet maar ben lid van wat biertrade groepen en daar zie ik soms mensen makkelijk 17 + euro voor een vers blikje trillium of treehouse dipa vragen of die flesjes bcbs ook aan de prijs.

Tja

Eric v B

Citaat van: Johan_vL op 12-09-2018  12:01 uSommige russian imperial stouts kosten een vermogen... Die ga ik dan ook maar niet proeven :brouwen:
Die kun je zelf brouwen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.