Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Door de hop het bier niet meer proeven  (gelezen 3797 keer)

Offline Abrink88

• Vol lid
  • Land: 00
  • Beter 1 bier in de hand dan 10 over de grond...
Door de hop het bier niet meer proeven
« Gepost op: 04-09-2018 21:01 u »
Brouwers,

Ik heb een probleem. Ik proef werkelijk door het overtallig gebruik maken van hop, het bier niet meer.
Ik word helemaal gek van alle ipas, bipas, tripas, quadripas, weizen ipa, blonde hop, India dark ale(?) etc noem het maar op. Ik heb moeite in een slijterij nog een verfrissend nieuw bier te kopen die niet verbloemd is door 840 kg Cascade. Ik vind een ipa op zijn tijd echt prima maar heb nu het idee dat we doorslaan. Of ben ik hier de enige in? Ben ik de enige die op zoek is naar een frisse red ale, en smeuïge blonde (allemaal toch?) of een bittere Porter. Een lekkere zware quadrupel in de winter en een frisse weizen in de zomer? Tips? Suggesties?

De discussie over bier in blik dat is ontstaan in dit topic is afgesplitst. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37426.0.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Door de hop het bier niet meer proeven
« Reactie #1 Gepost op: 04-09-2018 21:34 u »
Ik heb dat ook wel, ik mag soms graag en met name in de zomer een lekkere apa drinken of een lichte ipa.Maar nog liever heb ik dan een tarwebier met wat usa hop in.
Maar dat overdreven spul nee hoor .Ik ben dan ook echt blij als de winter weer komt en het weer tijd is voor lekkere donkere (Belgische) bieren en heerlijke tripels.
Ik had laatst een hele discussie op facebook hierover en die persoon moest hierom lachen.
Belgie bierland moest ie om lachen want het moesten aAerikaanse zijn en of dat nog niet erg genoeg was ze moeten ook nog allemaal in blik want doen ze in dat land ook.
Dat is de toekomst en ik was ouderwets en snapte er niks van.
Oh ja zei hij nog let maar op binnen nu en een paar jaar zit alle speciaalbier in blik en niks geen Belgisch meer.
Nou heb ik me nog nooit iets van Amerika aangetrokken en nu al zeker niet meer.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 04-09-2018 21:54 u »
Niks mis met bittere en/of stevig gehopte bieren, zolang de balans maar klopt. En of het Amerikaans is, Chinees of Belgisch maakt mij niet uit. Maar de onnozelaars die enkel maar de extremen opzoeken,  hoe bitterder hoe liever,  Ik begrijp ze niet. Even goed de freaks die kicken op zure bieren, hoe zuurder hoe liever.  Het is een beetje zoals met eten. Ik vind pikant wel lekker, maar je moet nog iets anders proeven dan alleen maar rode pepers.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #3 Gepost op: 04-09-2018 22:46 u »
Brouwers,

Ik heb een probleem. Ik proef werkelijk door het overtallig gebruik maken van hop, het bier niet meer.
Ik word helemaal gek van alle ipas, bipas, tripas, quadripas, weizen ipa, blonde hop, India dark ale(?) etc noem het maar op. Ik heb moeite in een slijterij nog een verfrissend nieuw bier te kopen die niet verbloemd is door 840 kg Cascade. Ik vind een ipa op zn tijd echt prima maar heb nu het idee dat we doorslaan. Of ben ik hier de enige in? Ben ik de enige die op zoek is naar een frisse red ale, en smeuïge blonde (allemaal toch?) of een bittere Porter. Een lekkere zware quadrupel in de winter en een frisse weizen in de zomer? Tips? Suggesties?
Een goeie IPA kan wat mij betreft heel mooi zijn. Ik drink nu Breaking the Waves van EvilTwin. Mooie DIPA die goed in balans is. Mooie fruitigheid van de hop. Ik drink ook graag andere bieren, van blondjes tot stouts. Sessions, en alles daaromheen. Als je moeite hebt om nog een mooie blonde of amber te vinden denk ik overigens dat je wat beter moet zoeken.

Ik heb dat ook wel, ik mag soms graag en met name in de zomer een lekkere apa drinken of een lichte ipa.Maar nog liever heb ik dan een tarwebier met wat usa hop in.
Maar dat overdreven spul nee hoor .Ik ben dan ook echt blij als de winter weer komt en het weer tijd is voor lekkere donkere (Belgische) bieren en heerlijke tripels.
Ik had laatst een hele discussie op facebook hierover en die persoon moest hierom lachen.
Belgie bierland moest ie om lachen want het moesten aAerikaanse zijn en of dat nog niet erg genoeg was ze moeten ook nog allemaal in blik want doen ze in dat land ook.
Dat is de toekomst en ik was ouderwets en snapte er niks van.
Oh ja zei hij nog let maar op binnen nu en een paar jaar zit alle speciaalbier in blik en niks geen Belgisch meer.
Nou heb ik me nog nooit iets van Amerika aangetrokken en nu al zeker niet meer.
Ik denk ook dat over een paar jaar heeeeeeel veel speciaalbier in blik zit. Mijn verwachting is dat dan meer dan de helft van het bierassortiment van de betere slijter ingeblikt is. Dat heeft niks met Amerika te maken, dat is gewoon economische en ecologische vooruitgang. Buiten dat is het ook nog eens beter voor het bier en kunnen de marketeers meer uiting kwijt via een groter etiket. Ik zeg win-win. Ik denk overigens dat de Belgen nog steeds zullen blijven bottelen, die zijn nou eenmaal over het algemeen weinig innovatief op biergebied. Is overigens niks mis mee, ook geen sneer naar de Belgen, maar wel een feit. Ik kan overigens heerlijk genieten van een goed Belgisch bier. Ook uit fles ;)

Niks mis met bittere en/of stevig gehopte bieren, zolang de balans maar klopt. En of het Amerikaans is, Chinees of Belgisch maakt mij niet uit. Maar de onnozelaars die enkel maar de extremen opzoeken,  hoe bitterder hoe liever,  Ik begrijp ze niet. Even goed de freaks die kicken op zure bieren, hoe zuurder hoe liever.  Het is een beetje zoals met eten. Ik vind pikant wel lekker, maar je moet nog iets anders proeven dan alleen maar rode pepers.
Volgens mij zijn die freaks juist op zoek naar complexiteit en niet naar zuur zuurder zuurst. Daarnaast is de hele huidige hop-craze juist meer gebaseerd op smaakvolle IPA's waarbij de fruitigheid de boventoon heeft ten opzichte van de bitterheid.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-09-2018 22:52 u »
Dat met die blikken heb ik ook nooit echt begrepen. Moet beter voor het milieu zijn?! Want een fles spoelen is slecht? Ook was er een argument over dat het minder snel oxideerde. Ik denk dat de bieren hier daarvoor te snel opgedronken worden. Vreemde lui, die Amerikanen. Al hebben ze bij vlagen wel hele goeie bieren!( zelf een evil twin fan) maar ik begin toch een beetje de minder extreme bieren te missen..

Ik zoek hard genoeg, het aanbod is wel echt gering. In tegenstelling tot de ipas. Daar struikel je zowat over. Dat was ook een beetje het punt.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-09-2018 23:03 u »
Ja dat was ook een argument van die man dat blik beter voor het milieu zou zijn.
Waarom? :weetniet:
Je hebt ook eenmalige flessen dus dat zie ik niet Als het punt zou zijn dat spoelen slecht is.
En dat glas kun je ook hergebruiken net als het blik en kost bij beide veel energie om het te hergebruiken.
Ik denk eerder dat net als bij wijn de slobberwijnen in een pak zijn gekomen de minder goede bieren die voor kwantiteit ipv kwaliteit gaan in een blikje komen.
Met een blikje speciaalbier aan je bek op straat lopen te genieten van een lekker biertje :huilen:

Online haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #6 Gepost op: 05-09-2018 00:09 u »
Ik ben het met je eens dat de IPA een rage is. Die ook al weer over zijn hoogtepunt is trouwens. Gerijpt op houten vaten is weer de nieuwste rage. Dat is ook het mooie van speciaal of craft bieren toch?
Dat er daarbuiten bijna niets te vinden is ben ik niet met je eens. Er zijn voldoende mogelijkheden om kennis te maken met niet-ipa en niet-barel-aged bieren. Elke grote stad of dorp heeft tegenwoordig zijn eigen speciaal-bier festival. Online is er veel te koop. Ook de grotere speciaalzaken hebben voldoende keus. Daarnaast kun je het als hobbybrouwer zo gek maken als je zelf wilt.

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #7 Gepost op: 05-09-2018 06:29 u »
Snap niet waar jullie het over hebben. Voor mijn IPA fix moet ik toch echt naar een specifieke slijter. Bij anderen is de selectie maar karig. In het algemeen zijn de traditionele Belgische stijlen nog altijd het dominantst na pils.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 05-09-2018 07:15 u »
Snap niet waar jullie het over hebben. Voor mijn IPA fix moet ik toch echt naar een specifieke slijter. Bij anderen is de selectie maar karig. In het algemeen zijn de traditionele Belgische stijlen nog altijd het dominantst na pils.

Misschien is het wel verschillend hoor per regio. Dat kan natuurlijk ook. Maar bij de slijterijen waar ik meestal kom is dit niet het geval.

Ik ben het met je eens dat de IPA een rage is. Die ook al weer over zijn hoogtepunt is trouwens. Gerijpt op houten vaten is weer de nieuwste rage. Dat is ook het mooie van speciaal of craft bieren toch?
Dat er daarbuiten bijna niets te vinden is ben ik niet met je eens. Er zijn voldoende mogelijkheden om kennis te maken met niet-ipa en niet-barel-aged bieren. Elke grote stad of dorp heeft tegenwoordig zijn eigen speciaal-bier festival. Online is er veel te koop. Ook de grotere speciaalzaken hebben voldoende keus. Daarnaast kun je het als hobbybrouwer zo gek maken als je zelf wilt.

Dat is inderdaad het mooie aan hobby brouwen :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 05-09-2018 07:53 u »
Tips? Suggesties?
Daarvoor ben je thuisbrouwer toch om zelf te bepalen wat voor bitterheid je aan je bier wilt geven.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-09-2018 08:45 u »
Daarvoor ben je thuisbrouwer toch om zelf te bepalen wat voor bitterheid je aan je bier wilt geven.

Het gaat mij in dit geval om wat er commercieel te koop is. Anders had ik dit topic wel onder discussie over recepten gezet. Dat je als thuisbrouwer alles maken kan bewijst dit forum ruimschoots, maar daar gaat het dus niet om.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-09-2018 08:45 u »
Ik blijf het hilarisch vinden dat craft brewers (ik verfoei die nietszeggende term) zich op de borst kloppen wanneer ze weer eens een 'nieuwe' rage volgen. Houten vaten worden al honderden jaren gebruikt, vroeger was er niets anders. Maar barrel aged klinkt chique. Veel hop werd gebruikt om bier langer bewaarbaar te maken, anders verzuurde het te snel. Allemaal weinig innovatief, gewoon oude technieken herontdekken en dat is zeker positief. De enige echte innovatie in de 'recente' biergeschiedenis is volgens mij de pils, dat was pas een echte revolutie. En iedereen weet wat die heeft veroorzaakt: complete verschraling van het bierlandschap, sluiting van honderden brouwerijen. En nu zie je de omgekeerde beweging: mensen willen terug een speciaalbier i.p.v. eenheidsworst, kleine brouwerijen rijzen als paddenstoelen uit de grond (en veel sluiten al snel of worden opgekocht door de groten)
Alles komt terug. Fantastisch is dat, maar noem het alsjeblief geen innovatie.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 05-09-2018 09:48 u »
Ik blijf het hilarisch vinden dat craft brewers (ik verfoei die nietszeggende term) zich op de borst kloppen wanneer ze weer eens een 'nieuwe' rage volgen. Houten vaten worden al honderden jaren gebruikt, vroeger was er niets anders. Maar barrel aged klinkt chique. Veel hop werd gebruikt om bier langer bewaarbaar te maken, anders verzuurde het te snel. Allemaal weinig innovatief, gewoon oude technieken herontdekken en dat is zeker positief. De enige echte innovatie in de 'recente' biergeschiedenis is volgens mij de pils, dat was pas een echte revolutie. En iedereen weet wat die heeft veroorzaakt: complete verschraling van het bierlandschap, sluiting van honderden brouwerijen. En nu zie je de omgekeerde beweging: mensen willen terug een speciaalbier i.p.v. eenheidsworst, kleine brouwerijen rijzen als paddenstoelen uit de grond (en veel sluiten al snel of worden opgekocht door de groten)

Amen!

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 05-09-2018 10:24 u »

Eens.. echte innovatie blijft uit op smaak gebied. Moeten we misschien eens wat aan doen ;)

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 05-09-2018 10:28 u »
Vorige zaterdag waren we met een groep op bezoek bij brouwerij De Ranke in Dottignies, Henegouwen. Zij brouwen al heel lang bittere bieren, de XX-bitter dateert van 1996, lang voor de hype van bittere bieren naar hier overwaaide. Zij waren en zijn nog steeds pioniers in bittere bieren, maar hun grootste kwaliteit is hun fantastische visie op brouwen: enkel hopbellen, zo vers mogelijk van de hopboer in de streek, het bier de tijd geven, niet centrifugeren of pasteuriseren, zeer klassieke manier van brouwen met vooral gebruik van gravitatie en weinig blingbling. Bij het bottelen gebruiken ze wel koolzuurgas om oxidatie tegen te gaan.
Ze brouwen vrij bittere tot zeer bittere bieren, maar de balans klopt steeds. Het is ook niet de harde bitterheid die ik terugvindt in veel recente IPA's.
Overigens brouwen ze niet alleen bittere bieren maar ook een fantastische, zachte lambiek en een prachtige kriek.

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #15 Gepost op: 05-09-2018 10:46 u »
Rage of hype, het boeit me niet. Ik drink en (probeer) maak wat ik zelf lekker vind. 7 jaar geleden pas echt andere speciaal bieren ontdekt, het was eerst alleen Belgisch speciaal en dat kon mij niet zo bekoren. Pas toen ik de fruitige Amerikaanse hoppen ontdekte is de interesse geëxplodeerd, ik hou van die tropische aroma’s.

Blik is ook niet meer weg te denken, Kees gaat op blik, de molen is er ook mee bezig, Frontaal gaat ook voor blik met de neipa om nog maar niet over het buitenland te spreken. Het zal toch wel voordelen hebben, de verse ipa uit blik spreken me wel aan, misschien is het het idee maar de hop lijkt beter over te komen.

Waar ik me wel aan stoor zijn die woekerprijzen die voor bepaalde bieren gevraagd worden. 20 25  euro voor een 44cl blik. Is een trillium of treehouse (ne)ipa dan zoveel beter als wat hier verkrijgbaar is?? Dat is pas een hype.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #16 Gepost op: 05-09-2018 11:16 u »
Dankzij blik kan het buitenlandse biergeweld verser en goedkoper getransporteerd worden. Beetje raar dat je daar zo tegen moet zijn. En dan schenk je dat bier toch uiteindelijk nog altijd uit in een vers gewassen en gepast glas.

IPA en NEIPA zijn mooie stijlen die de craftbieren naar een breder publiek (vrouwen!) hebben gebracht. Het heeft er de craftwereld alleen maar diverser op gemaakt, zeker als je al ziet dat de trappisten van Spencer er ook al eentje op de markt brachten (zeer geslaagd trouwens). Dus verbreding van zowel publiek als stijlen en aanbod. Hoe kan je daar nu tegen zijn? Valse nostalgici kunnen nu wel meer dan ooit verder kiezen tussen 'gewone' bieren, inderdaad soms eens geeuwen als de lokale voetbalclub zijn zoveelste tripel op de markt brengt.

En wat zure bieren betreft, dat zijn gewoon traditionele bieren die er dankzij een Frank Boon terug bovenop zijn geraakt.

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
  • Land: no
« Reactie #17 Gepost op: 05-09-2018 11:33 u »
Het heeft er de craftwereld alleen maar diverser op gemaakt, zeker als je al ziet dat de trappisten van Spencer er ook al eentje op de markt brachten (zeer geslaagd trouwens). Dus verbreding van zowel publiek als stijlen en aanbod. Hoe kan je daar nu tegen zijn?

Sorry maar hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Het is (N)IPA voor en (N)IPA na, weinig diverser. Als ik ik ergens een mooi bier van de tap wil krijgen is het zelden wat anders dan de standaard fabriekspilser of een een overdetophop hip biertje. Of een Saison. Wat de opvolgende rage is (en ik niet echt van hou).
Ook in de winkels is het moeilijk iets tussen alle bieren te vinden dat niet bomvol amerikaanse hop zit. Wellicht is dat iets wat typisch hier in Noorwegen aan de hand is maar ik ben ook wel een beetje hopmoe van.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 05-09-2018 12:08 u »
Dankzij blik kan het buitenlandse biergeweld verser en goedkoper getransporteerd worden. Beetje raar dat je daar zo tegen moet zijn. En dan schenk je dat bier toch uiteindelijk nog altijd uit in een vers gewassen en gepast glas.

IPA en NEIPA zijn mooie stijlen die de craftbieren naar een breder publiek (vrouwen!) hebben gebracht. Het heeft er de craftwereld alleen maar diverser op gemaakt, zeker als je al ziet dat de trappisten van Spencer er ook al eentje op de markt brachten (zeer geslaagd trouwens). Dus verbreding van zowel publiek als stijlen en aanbod. Hoe kan je daar nu tegen zijn? Valse nostalgici kunnen nu wel meer dan ooit verder kiezen tussen 'gewone' bieren, inderdaad soms eens geeuwen als de lokale voetbalclub zijn zoveelste tripel op de markt brengt.

En wat zure bieren betreft, dat zijn gewoon traditionele bieren die er dankzij een Frank Boon terug bovenop zijn geraakt.

Ik ben er helemaal niet tegen. Ik vind alleen dat het doorslaat. Zoals ik zei: een IPA kan in echt wel waarderen, maar het wordt steeds gekker met de hopgiften, en niet alleen in ipas, waardoor het “bier” niet meer naar bier smaakt, maar naar hopvloeistof met koolzuur. Ik mis de subtiliteit een beetje.
De ipas hebben het wel diverser gemaakt, maar soms lijkt het alsof het niet meer uitmaakt wat je brouwt, als je er een vrachtwagen vol Cascade in gooit koopt men het wel. Maar goed,
Dat is mijn mening

Offline BartC

• Vol lid
  • Zot van Schuppenboer
    • BPC Orde van de zatte Mus
« Reactie #19 Gepost op: 05-09-2018 12:24 u »
Geen paniek, het hoogtepunt van de IPA-hype is al voorbij ten voordele van terug meer traditionele stijlen. Wat is tegenwoordig "in" in de USA en dus binnen een jaar of drie ook hier: witbier, artisanale pils, blond, tripel etc... Hetzelfde voor de Aziatische markt trouwens. In de USA zijn de consumenten die aparte, soms extreme smaken gewoon beu.
Versta me niet verkeerd: IPA, RIS,... zullen blijven bestaan, maar de groei in deze marktsegmenten is voorbij.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 05-09-2018 13:13 u »
Ik heb de laatste jaren redelijk wat lekkere biertjes gebrouwen met Amerikaanse hoppen. Vorig jaar had ik op een bepaald moment te veel geopende Amerikaanse hopsoorten die dringend op moesten. Ik maakte een APA en gooide alles erin, een soort hopsoep.  :) Lekker bitter en heel fruitig door de late hopgiften en dryhop. Veel vrienden vonden dat mijn beste bier tot dan, het is makkelijk scoren met die Amerikaanse hoppen. Voor mij was het gewoon de koelkast effe leegmaken. Ik vond het zelf niet slecht, maar ik heb al veel betere bieren gebrouwen, met Amerikaanse en/of Europese hoppen, waar de balans tussen hop, gist en mout beter klopte.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 05-09-2018 13:50 u »
Wat is tegenwoordig "in" in de USA en dus binnen een jaar of drie ook hier: witbier, artisanale pils, blond, tripel etc... Hetzelfde voor de Aziatische markt trouwens.
Ik pas tegenwoordig voor de Amerikaanse versies van Europese bierstijlen. Als ik daar ben houd ik me bij de lokale stijlen of pils.

Te vaak een amerikaanse versie van een bier gedronken (bv witbier, tripel, saison) die dan zonder schuim, veel te weinig koolzuur en te veel kruiden wordt geserveerd.

Als die bierstijlen weer in komen is niet er maar ik hoop niet dat de amerikaanse versies de lokale gaan verdringen van de bierkaart.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 05-09-2018 13:52 u »
Het gaat mij in dit geval om wat er commercieel te koop is. Anders had ik dit topic wel onder discussie over recepten gezet. Dat je als thuisbrouwer alles maken kan bewijst dit forum ruimschoots, maar daar gaat het dus niet om.
Uiteindelijk is het de consument die bepaalt wat hij koopt, dus mede verantwoordelijk voor dit soort rages als die zich erin mee laat slepen. ik koop af en toe wel een IPA om eens te proeven, maar heb nu niet echt het idee dat het mij opgedrongen wordt. nog genoeg keus. Mij zal je dus niet zo snel kunnen verwijten dat ik dit soort rages help aanzwengelen.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 05-09-2018 14:20 u »
Uiteindelijk is het de consument die bepaalt wat hij koopt, dus mede verantwoordelijk voor dit soort rages als die zich erin mee laat slepen. ik koop af en toe wel een IPA om eens te proeven, maar heb nu niet echt het idee dat het mij opgedrongen wordt. nog genoeg keus. Mij zal je dus niet zo snel kunnen verwijten dat ik dit soort rages help aanzwengelen.

Dat klopt inderdaad. Maar als de keuze voor de consument is: een ipa, dipa of een dark ipa (echt gezien, deze mensen weten niet wat “pale” in “pale ale” betekent.) wordt het heel lastig om die rage niet aan te zwengelen. Ja, dan moet je geen bier meer kopen. Maar dat is geen optie ;)

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 05-09-2018 14:29 u »
Dat klopt inderdaad. Maar als de keuze voor de consument is: een ipa, dipa of een dark ipa (echt gezien, deze mensen weten niet wat “pale” in “pale ale” betekent.) wordt het heel lastig om die rage niet aan te zwengelen. Ja, dan moet je geen bier meer kopen. Maar dat is geen optie ;)

Of een Neipa, Ripa, Brut IPA, West danwel East Coast IPA, White/Red/Brown/Black IPA, Session (Belgian) IPA, Oat IPA, Milk IPA, Brett IPA, Sour IPA...  :nut:
Ik ga eens rustig afkoelen met een PILSje vanavond

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 05-09-2018 14:30 u »
Dat klopt inderdaad. Maar als de keuze voor de consument is: een ipa, dipa of een dark ipa (echt gezien, deze mensen weten niet wat “pale” in “pale ale” betekend.) wordt het heel lastig om die rage niet aan te zwengelen. Ja, dan moet je geen bier meer kopen. Maar dat is geen optie ;)
Ik koop meer en meer bieren online, keuze genoeg in alle stijlen. Het is duur en niet echt milieuvriendelijk om alles thuis te laten leveren, maar o zo gemakkelijk.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 05-09-2018 16:53 u »
De keuze is reuze, zowel bij de slijter als op internet. Alles wat je niet kunt vinden kun je altijd nog zelf proberen te brouwen. Ik heb niet het gevoel dat me iets opgedrongen wordt. Ik heb zelf niet zoveel met dat spul uit whiskeyvaten, maar ieder z'n ding.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 05-09-2018 17:42 u »
waarom ben je zo anti-blik? Art komt zo veel meer tot zijn recht (vaak meer oppervlakte te gebruiken). Het is lichter en makkelijker mee te nemen dan een fles (lees hgeen opener nodig), het bier blijft er beter door zeker bij bepaalde stijlen zoals pale ales en IPA's die het van de hoparoma moeten hebben.

Doel je op het zwerver/pauper imago van blik waar al die alcoholisten op straat mee staan te drinken? Ook dit is natuurlijk onzin, net zo veel beleving etc bij het op een goede locatie en met goed gezelschap een bier open te maken dat uit blik komt.
De export/pils pauper blikken in de super hebben helemaal niets te maken qua imago met alle craft beer brouwers die afvullen op blik.

Ik krijg meer de indruk dat je tegen blik bent omdat dit voor jou de gehele craftbeer hype die nu aan de gang is symboliseert.
Jij blijft liever bij je Belgische blond/dubbel/tripel etc en slaat de om het ff makkelijk samen te vatten in 1 woord "Brewdoggende" bierstijlen over. Ook prima. Iedereen zn heug en meug.

Nee omdat ik bier in blik vreselijk vind, snel wegslobberen van een biertje net als wijn in pakken.
En als jij het wel goed vind dan koop/drink jij het toch gewoon wel, ik ga jou toch ook niet proberen te beinvloeden dat je het niet moet drinken.
Dat is gewoon mijn mening en ik wil het niet waarom moet ik per se jouw mening hebben?

Ps "jij blijft liever bij Belgische Blond/dubbel/tripel etc"
Wat een onzin ik ben juist liefhebber van vele bierstijlen ben nu heel erg op de Engelse toer.
Maar heb niks met dat overtrokken hop gedoe maar ben ook groot fan van apa's.
Dus iemand die niet in de blik hype meegaat is een ouderwetse bij Belgische bierstijlen blijven hangende weet ik wat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 05-09-2018 23:15 u »
Brouwers,

Ik word helemaal gek van alle ipas, bipas, tripas, quadripas, weizen ipa, blonde hop, India dark ale(?) etc noem het maar op. Ik heb moeite in een slijterij nog een verfrissend nieuw bier te kopen die niet verbloemd is door 840 kg Cascade. Ik vind een ipa op zn tijd echt prima maar heb nu het idee dat we doorslaan. Of ben ik hier de enige in? Ben ik de enige die op zoek is naar een frisse red ale, en smeuïge blonde (allemaal toch?) of een bittere Porter. Een lekkere zware quadrupel in de winter en een frisse weizen in de zomer? Tips? Suggesties?

Er zijn meer dan genoeg bieren gebrouwen naar de traditionele Belgische bierstijlen. Hier in de plaatselijke supermarkt hebben die nog steeds de overhand: La Trappe, Westmalle, Rochefort, Achouffe enz. Maar er zijn ook redelijk wat bieren met veel hop. Lekker voor ieder wat wils.
Het bockbierseizoen breekt weer aan. Dat zijn toch ook geen hopbommen...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 06-09-2018 08:25 u »
Verpakking maakt mij niet zoveel uit, als het bier maar goed is. Heb ik de keuze, ga ik wel voor fles ipv blik, al is het maar voor de uitstraling.

Qua hopgeweld snap ik deels wat je bedoeld. Als ik bij mijn slijter binnenwandel, zie ik zo'n 1000 verschillende bieren fles/blik. Onbewust word ik eerder geprikkeld door een hip etiket van een IPA, dan van een blond bier. Ik kan beide meer dan waarderen, maar merk toch dat ik dan met veel IPA's naar buiten wandel.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 06-09-2018 18:52 u »
Waar ik me trouwens meer aan stoor in craftbeerland zijn de vreemde toevoegingen die soms gedaan worden. Zag vandaag iets langskomen over een bier met Skittles, bijvoorbeeld. Hop heeft in ieder geval nog een plek in bier, Shuttles naar mijn mening niet. Met water, hop, mout, gist en eventueel suiker kun je al zo veel mooie smaken creëren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 06-09-2018 21:44 u »
De discussie over bier in blik dat is ontstaan in dit topic is afgesplitst. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37426.0.html

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 06-09-2018 21:48 u »
Waar ik me trouwens meer aan stoor in craftbeerland zijn de vreemde toevoegingen die soms gedaan worden. Zag vandaag iets langskomen over een bier met Skittles, bijvoorbeeld. Hop heeft in ieder geval nog een plek in bier, Shuttles naar mijn mening niet. Met water, hop, mout, gist en eventueel suiker kun je al zo veel mooie smaken creëren.

Zo rond 1300 gingen ze hier in de Nederlanden iets vreemds toevoegen aan bier... Er kwam een kruid in het bier dat alle andere kruiden verdrong. En tegenwoordig kunnen we ons geen bier meer voorstellen zonder hop. Het kan verkeren om met Brederode te spreken.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 06-09-2018 22:00 u »
Daar heb je natuurlijk een punt, maar hop had dan naast zijn goede smaak ook andere eigenschappen die het zo succesvol maakte.

Bij veel toevoegingen die ik nu zie heb ik het idee dat men het meer doet om op te vallen dan dat men oprecht denk dat het een beter bier wordt. Denk dat dat ook een reden is dat veel mensen niet veel met de craftbeerhype op hebben. Zelf vind ik het leuk, maar soms gaat het wel erg ver.

Maar ook dat is natuurlijk arbitrair. Voor veel mensen zal korianderzaad wel prima zijn, terwijl de meeste mensen geen behoefte hebben aan Skittles in het bier. Daartussen liggen natuurlijk nog genoeg ingrediënten waar meer discussie over zal zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 06-09-2018 22:15 u »
... Voor veel mensen zal korianderzaad wel prima zijn, terwijl de meeste mensen geen behoefte hebben aan Skittles in het bier. Daartussen liggen natuurlijk nog genoeg ingrediënten waar meer discussie over zal zijn.

Mooi dat je koriander noemt. Dat is een ingrediënt dat in sommige bieren zo prominent aanwezig is dat je het bier bijna niet meer kunt proeven...

Ieder zijn smaak. Dat de topicstarter geen hopliefhebber is, is duidelijk.
Naar mijn idee zijn de nieuwe hopsoorten met uitgesproken fruitige smaken een verrijking van de biercultuur. Door te spelen met het moment van hopgifte kun je de bitterheid beperken en het aroma benadrukken. Hop hoeft dus niet ook bitterheid betekenen.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 06-09-2018 22:26 u »
Ben ook geen korianderfan, maar bedoelde het meer als een voorbeeld van een toevoeging die breder geaccepteerd wordt. Ben het verder met je eens hoor.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 07-09-2018 18:36 u »
Mooi dat je koriander noemt. Dat is een ingrediënt dat in sommige bieren zo prominent aanwezig is dat je het bier bijna niet meer kunt proeven...

Ieder zijn smaak. Dat de topicstarter geen hopliefhebber is, is duidelijk.
Naar mijn idee zijn de nieuwe hopsoorten met uitgesproken fruitige smaken een verrijking van de biercultuur. Door te spelen met het moment van hopgifte kun je de bitterheid beperken en het aroma benadrukken. Hop hoeft dus niet ook bitterheid betekenen.

Ho even! Ik ben zeker wel een hopliefhebber. Ik was 1 van de eerste die de hardcore IPA van Brewdog de hemel in prees.  Het punt in mijn ogen is dat men het overtollig gebruikt. Ik vind mosterd bij de kroket ook lekker, maar dat wil niet zeggen dat je de kroket in een emmer mosterd moet gooien! Het gaat erom dat het niet meer heel subtiel wordt gedaan wordt.
Soms heb ik het idee dat het niet uit maakt wat voor basis je hebt, als er maar genoeg hop in zit... maar dat is mijn mening.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 07-09-2018 20:39 u »
Sorry dat ik een verkeerde conclusie getrokken heb naar aanleiding van jouw eerste bericht in dit topic waaruit allesbehalve blijkt dat je van een hoppig bier houdt.

Zelf ben ik een echte hopliefhebber en geniet van heel veel heerlijke nieuwe bieren.
Wel kom ik ook bieren tegen met een hele harde bitterheid. Die brouwers hebben het naar mijn idee niet begrepen. De kunst is om wel een lekkere hopsmaak in het bier te krijgen zonder harde bitterheid.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 07-09-2018 21:41 u »
Sorry dat ik een verkeerde conclusie getrokken heb naar aanleiding van jouw eerste bericht in dit topic waaruit allesbehalve blijkt dat je van een hoppig bier houdt.

Zelf ben ik een echte hopliefhebber en geniet van heel veel heerlijke nieuwe bieren.
Wel kom ik ook bieren tegen met een hele harde bitterheid. Die brouwers hebben het naar mijn idee niet begrepen. De kunst is om wel een lekkere hopsmaak in het bier te krijgen zonder harde bitterheid.

Geen probleem.
Dat is nu juist het punt dat ik wil aansnijden.
Ik denk dat het verstandig is een brouwwedstrijd te organiseren met als enige regel dat het geen IPA of iets dergelijks mag zijn.  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 07-09-2018 22:26 u »
Geen probleem.
Dat is nu juist het punt dat ik wil aansnijden.
Ik denk dat het verstandig is een brouwwedstrijd te organiseren met als enige regel dat het geen IPA of iets dergelijks mag zijn.  :proost:

Een hop(e)loze wedstrijd dus.  >:D

Offline MarkusFTW

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Cheers!
« Reactie #40 Gepost op: 10-09-2018 21:13 u »
Ik wil de topicstarter best even helpen met goed drinkbaar Nederlandse crafbeer brouwerijen zonder hopverslaving, maar vind het wel vreemd dat je zegt dat er niks meer te krijgen is, want er is meer dan voldoende.
Zomaar 3 voorbeelden, en zo zijn er nog minstens 10 te vinden.
Stadsbrouwerij Eindhoven (zeer goede tripel, verfrissender dan de Belgische tripels)
Bird brewery (fantastische scotch ale, vorig jaar super herfstbok, mooie amber ale)
t ij: Heeft een IPA (die best prima is), maar een heel divers assortiment goede bieren van (ij)wit tot tripel to barley wine.

Ik weet niet waar je woont, maar in slijterij Groningen op de markt is het aanbod zeer divers, en ik schat maar ongeveer 1/4 IPA's.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 11-09-2018 18:58 u »
Ik wil de topicstarter best even helpen met goed drinkbaar Nederlandse crafbeer brouwerijen zonder hopverslaving, maar vind het wel vreemd dat je zegt dat er niks meer te krijgen is, want er is meer dan voldoende.
Zomaar 3 voorbeelden, en zo zijn er nog minstens 10 te vinden.
Stadsbrouwerij Eindhoven (zeer goede tripel, verfrissender dan de Belgische tripels)
Bird brewery (fantastische scotch ale, vorig jaar super herfstbok, mooie amber ale)
t ij: Heeft een IPA (die best prima is), maar een heel divers assortiment goede bieren van (ij)wit tot tripel to barley wine.

Ik weet niet waar je woont, maar in slijterij Groningen op de markt is het aanbod zeer divers, en ik schat maar ongeveer 1/4 IPA's.

Je zegt het al: een kwart van de aangeboden bieren is IPA.
Hoeveel bierstijlen zijn er precies? 4? Of zijn het er eerder 40?

Nogmaals: ik ken de brouwerijen wel die de goede bieren brouwen, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het aanbod bij de slijterijen/kroegen. Op de goede biercafes na.. er zijn ook plekken waarbij de IPA niet 25% van de tapkranen bezetten.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 11-09-2018 19:35 u »
Er zijn meer slechte IPA`s dan goeie en hetzelfde geldt voor tripels.  Maar IPA is hot en dus volgen de verkopers. Vraag en aanbod. Radlers en andere bullshit vind je ook in elke supermarkt. Onwetende bierdrinkers, remember?  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 11-09-2018 22:07 u »
Je zegt het al: een kwart van de aangeboden bieren is IPA.
Hoeveel bierstijlen zijn er precies? 4? Of zijn het er eerder 40?

Nogmaals: ik ken de brouwerijen wel die de goede bieren brouwen, maar daar gaat het niet om. Het gaat om het aanbod bij de slijterijen/kroegen. Op de goede biercafes na.. er zijn ook plekken waarbij de IPA niet 25% van de tapkranen bezetten.

Het is nooit anders geweest. Er zijn heel veel bierstijlen maar wat van de tap aangeboden wordt is heel beperkt. Kroegeigenaren zijn ondernemers. Ze hebben bieren op de tap die ze goed verkopen.

Zo'n 15 jaar geleden waren het uitsluitend Belgische bierstijlen die uit de tapkranen stroomden. Nu is het aanbod gevarieerder. Naast de aloude bierstijlen zijn nu IPA's, APA's en dergelijk ook verkrijgbaar. In veel cafés is het aantal tapkranen toegenomen. Er is tegenwoordig veel meer vraag naar een bier anders dan pils. De kasteleins spelen daar op in. Ze willen profiteren van de populariteit van craftbeer en meer geld in de la hebben...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 12-09-2018 10:11 u »
Er zijn meer slechte IPA`s dan goeie en hetzelfde geldt voor tripels.  Maar IPA is hot en dus volgen de verkopers. Vraag en aanbod. Radlers en andere bullshit vind je ook in elke supermarkt. Onwetende bierdrinkers, remember?  ;)
Precies, de domme consument loopt achter de hypes aan, dus eigen schuld. Helaas hebben de mensen met wat meer 'sturingsvermogen' daar wel last van. Gelukkig hebben hypes ook een bepaalde cyclustijd, dus gaat vanzelf weer over.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #45 Gepost op: 12-09-2018 10:39 u »

Waar ik me wel aan stoor zijn die woekerprijzen die voor bepaalde bieren gevraagd worden. 20 25  euro voor een 44 cl blik.
Dat is NOK750 voor Brouwert. lol

Weet niet welke bieren jij bedoelt hoor maar die prijzen heb ik nog niet voorbij zien komen. € 16 voor de Spencer trappist ale vond ik al bijzonder. Lijkt me geen gangbare prijs ook. Tenzij je je blikkie troost op een terras in Venetië wegklokt?

Hop heeft in ieder geval nog een plek in bier, Shuttles naar mijn mening niet.

Nou...lijkt me de perfecte combi eigenlijk...  :groots:

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 12-09-2018 11:58 u »

Weet niet welke bieren jij bedoelt hoor maar die prijzen heb ik nog niet voorbij zien komen. €16 voor de Spencer trappist ale vond ik al bijzonder. Lijkt me geen gangbare prijs ook. Tenzij je je blikkie troost op een terras in Venetië wegklokt?

Het duurste wat ik hier heb kunnen vinden is een Chimay Trappist Blue Grande Réserve 2016 voor 2000 NOK   :nut: Compleet buitensporig natuurlijk.
Een Westmalle tripel in de kroeg kost je al snel NOK 166 :huilen:

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #47 Gepost op: 12-09-2018 12:01 u »
Sommige russian imperial stouts kosten een vermogen... Die ga ik dan ook maar niet proeven :brouwen:

Offline breda82

• Vol lid
  • Just experiment
« Reactie #48 Gepost op: 12-09-2018 12:37 u »

Weet niet welke bieren jij bedoelt hoor maar die prijzen heb ik nog niet voorbij zien komen. €16 voor de Spencer trappist ale vond ik al bijzonder. Lijkt me geen gangbare prijs ook. Tenzij je je blikkie troost op een terras in Venetië wegklokt?

Ik koop ze zelf niet maar ben lid van wat biertrade groepen en daar zie ik soms mensen makkelijk 17 + euro voor een vers blikje trillium of treehouse dipa vragen of die flesjes bcbs ook aan de prijs.

Tja

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #49 Gepost op: 12-09-2018 12:40 u »
Sommige russian imperial stouts kosten een vermogen... Die ga ik dan ook maar niet proeven :brouwen:
Die kun je zelf brouwen!

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 12-09-2018 13:07 u »
Precies, de domme consument loopt achter de hypes aan, dus eigen schuld. Helaas hebben de mensen met wat meer 'sturingsvermogen' daar wel last van. Gelukkig hebben hypes ook een bepaalde cyclustijd, dus gaat vanzelf weer over.
Ik heb er niet echt last van en als ik me soms erger, is dat even snel weer voorbij.
Ik brouw zelf ook redelijk hoppig, maar altijd met focus op balans. Voorlopig geen IPA op het programma, wel een motorolie-RIS, een imperial pils van 10 Vol% met redelijk wat hopgeweld en massa's koudhop, mijn eerste lambiek met véél oude hop (hopoverschotjes in de winter laten verouderen op zolder)... En daarna misschien toch maar eens een NEIPA, stiekem vind ik dat wel lekker als ie goed gebrouwen is.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #51 Gepost op: 26-09-2018 08:49 u »
Zit nu in England. Heb nog nooit zoveel middelmatige ipa gehad.

In Nederland is er variatie alom. En degene die zegt van niet, zeg mij waar er meer variatie is.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 26-09-2018 09:20 u »

In Nederland is er variatie alom. En degene die zegt van niet, zeg mij waar er meer variatie is.
In Dublin.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 26-09-2018 09:24 u »
In Dublin.

Vond ik ook meer variatie hebben ;). Heb daar zat dingen gehad.

Hier hebben ze oneindig veel craftbreweries en allemaal zitten ze een beetje ipa en amber te maken. Zelfs een irish dry stout vind je niet.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #54 Gepost op: 26-09-2018 09:33 u »
Hier hebben ze oneindig veel craftbreweries en allemaal zitten ze een beetje ipa en amber te maken. Zelfs een irish dry stout vind je niet.
Maar is er wel vraag naar, of zijn er de gevestigde brouwerijen die een prima irish dry stout maken en geven de craft brewers het op?
Kan natuurlijk zijn dat iedereen meegaat in die hopgekte omdat het nu eenmaal trendy is.

Ik zet voor mezelf gewoon in op (Belgische) klassiekers en probeer die zo lekker mogelijk te maken. Als ik een lekkere IPA wil drinken koop ik die. Aanbod zat.
(btw: die Guinness Nitro IPA is echt nice, die moet je eens proberen)

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 26-09-2018 09:40 u »

Ik durf hieruit te concluderen dat je vooral fan bent van Amerkaanse stijl IPA's.

In Engeland vind je over het algemeen geen knallende citrushoppen. Die lui hebben de IPA praktisch uitgevonden. De Amerikanen hebben het de laatste 15 jaar opnieuw uitgevonden.

Én... als je bij "The moon under the water" gaat zitten dan ga je sowieso alleen meuk tegenkomen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 26-09-2018 18:21 u »
Ik durf hieruit te concluderen dat je vooral fan bent van Amerkaanse stijl IPA's.

In Engeland vindt je over het algemeen geen knallende citrushoppen. Die lui hebben de IPA praktisch uitgevonden. De Amerikanen hebben het de laatste 15 jaar opnieuw uitgevonden.

Én... als je bij "The moon under the water" gaat zitten dan ga je sowieso alleen meuk tegenkomen.

Ik vind beiden lekker.

Mijn punt is meer dat  we niet zo moeten zeuren met zijn allen.
Nederland is qua variatie echt geweldig. Je vind er echt alles ongeveer, zelfs in de supermarkten. Blond, tripel, gerstewijn, ipa, saison, enzovoort. Je vind zonder problemen een topbier in vele stijlen.
Waar ik in Engeland woon is craftbier echt een enorm ding. Je vind hier in de pubs e.d. veel meer merken dan in NL. Maar ondanks dat er zoveel merken zijn, hebben ze maar weinig stijlen. Er zijn wel plekken waar je dingen vind, maar niet met het gemak zoals dat in NL gaat. Waar elke willekeurige supermarkt buitenlandse topbieren voor een spotprijs heeft. Weest blij met wat je hebt  :proost:.

Ik zou graag een paar Engelse stijlen in Nederland zien trouwens! Het is fijn bier om mee te beginnen.

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #57 Gepost op: 26-09-2018 19:11 u »
Ik vind beiden lekker.

Mijn punt is meer dat  we niet zo moeten zeuren met zijn allen.
Nederland is qua variatie echt geweldig. Je vind er echt alles ongeveer, zelfs in de supermarkten. Blond, tripel, gerstewijn, ipa, saison, enzovoort. Je vind zonder problemen een topbier in vele stijlen.
Waar ik in Engeland woon is craftbier echt een enorm ding. Je vind hier in de pubs e.d. veel meer merken dan in NL. Maar ondanks dat er zoveel merken zijn, hebben ze maar weinig stijlen. Er zijn wel plekken waar je dingen vind, maar niet met het gemak zoals dat in NL gaat. Waar elke willekeurige supermarkt buitenlandse topbieren voor een spotprijs heeft. Weest blij met wat je hebt  :proost:.

Ik zou graag een paar Engelse stijlen in Nederland zien trouwens! Het is fijn bier om mee te beginnen.

Ben ik het wel mee eens Woutert  :groots: bij de Mitra hier heb ik net nog 2 flessen newcastle brown ale gekocht, het is dus ook een straat verderop te koop soms...

Online Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #58 Gepost op: 01-10-2018 12:44 u »
Het duurste wat ik hier heb kunnen vinden is een Chimay Trappist Blue Grande Réserve 2016 voor 2000 NOK   :nut: Compleet buitensporig natuurlijk.
Een Westmalle tripel in de kroeg kost je al snel NOK 166 :huilen:

Iets van een jaar geleden zat ik in Deventer in een Ierse kroeg en naast mij werd een bier aangeraden voor 38 euro voor een flesje, 33 cl... Ja was geweldig dit zus dat en verkocht...

Vervolgens achter mij het gesprek tussen partner(♀) en koper(♂). Het viel nog mee hoe dat gesprek ging. Er werden wel een paar slokjes genomen door de partner. Ik zat wel te rekenen wat mijn duurste bier is dat ik heb gebrouwen...  Ik kwam voor 20 liter nog niet aan dat bedrag voor een brown ale.

db

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 01-10-2018 19:25 u »
Iets van een jaar geleden zat ik in Deventer in een Ierse kroeg en naast mij werd een bier aangeraden voor 38 euro voor een flesje, 33 cl... Ja was geweldig dit zus dat en verkocht...

Vervolgens achter mij het gesprek tussen partner(♀) en koper(♂). Het viel nog mee hoe dat gesprek ging. Er werden wel een paar slokjes genomen door de partner. Ik zat wel te rekenen wat mijn duurste bier is dat ik heb gebrouwen...  Ik kwam voor 20 liter nog niet aan dat bedrag voor een brown ale.

db

Haha dat is inderdaad veel geld, Deze brown ale was de helft van de prijs omdat hij bijna aan de THT zat, dus 1,= EUR p/st. :brouwen:

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 09-10-2018 23:17 u »
Ben ik het wel mee eens Woutert  :groots: bij de Mitra hier heb ik net nog 2 flessen newcastle brown ale gekocht, het is dus ook een straat verderop te koop soms...

In het gebied in Engeland is dit zo ongeveer de enige Brown Ale die goed verkrijgbaar is. Heb er pas één andere gevonden in een specifieke brewpub.

Offline Willem Broekema

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #61 Gepost op: 10-10-2018 13:22 u »
Om weer terug te komen op de titel "door de hop het bier niet meer proeven"..
Enkele jaren geleden mij per ongeluk eens gewaagd aan mijn allereerste IPA ( Raging Bitch van Flying Dog Brewery) uit de Supermarkt.. en dit beviel mij wel.  Dat was voor mij ook de aanleiding om ook IPA te gaan brouwen met redelijk Citra koudhop.
Nu heeft elk biermerk wel een IPA of DIPA  of soortgelijk bier "in de anbieding". Ik vraag mij dan af of er nog een wezenlijk verschil is tussen ipa, dipa,dark ipa, Neipa, Ripa, Brut IPA, West danwel East Coast IPA, White/Red/Brown/Black IPA, Session (Belgian) IPA, Oat IPA, Milk IPA, Brett IPA, Sour IPA?
Is er ergens een goed gedefinieerde lijst met omschrijvingen van deze bierstijlen?
Of brouwen we een stevig gehopt biertje en afhankelijk van hoe het (wel of niet) gelukt is, hangen we er een label aan? ;-)
Nee even serieus: zijn deze omschrijvingen ergens goed gedefinieerd om een goed recept op te kunnen stellen?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 10-10-2018 14:18 u »
Enkele jaren geleden mij per ongeluk eens gewaagd aan mijn allereerste IPA ( Raging Bitch van Flying Dog Brewery) uit de Supermarkt.. en dit beviel mij wel.  Dat was voor mij ook de aanleiding om ook IPA te gaan brouwen met redelijk Citra koudhop.
Nu heeft elk biermerk wel een IPA of DIPA  of soortgelijk bier "in de anbieding". Ik vraag mij dan af of er nog een wezenlijk verschil is tussen ipa, dipa,dark ipa, Neipa, Ripa, Brut IPA, West danwel East Coast IPA, White/Red/Brown/Black IPA, Session (Belgian) IPA, Oat IPA, Milk IPA, Brett IPA, Sour IPA?
Is er ergens een goed gedefinieerde lijst met omschrijvingen van deze bierstijlen?
Of brouwen we een stevig gehopt biertje en afhankelijk van hoe het (wel of niet) gelukt is, hangen we er een label aan?
Nee even serieus: zijn deze omschrijvingen ergens goed gedefinieerd om een goed recept op te kunnen stellen?

IPA wel  https://www.bierkeurmeestersgilde.nl/p-httpd/multimedia/upload_ajaxVIlhLU.pdf
             https://www.brewersassociation.org/resources/brewers-association-beer-style-guidelines/#2
             https://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf

De rest zijn "gewone" bieren met extra veel hop.
Vergeten is dat IPA (India Pale Ale) een licht gekleurd (pale) bier was, gebrouwen voor de Engelsen in India. Daarom wat meer alcohol dan gewoonlijk (dus bv. 6 i.p.v. de gebruikelijke sterkte van 4-5 %. En wat meer hop dat de houdbaarheid verlengde. Maar tegen de tijd dat het bier gedronken werd (na zeereis van bijna 5 maanden) was de bitterheid al sterk afgenomen (er was geen koeling aan boord). Dus zo bitter als ze nu zijn, waren ze oorspronkelijk niet. Zie ook: http://members.ziggo.nl/drents.hopbier/IPA.htm

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 10-10-2018 22:06 u »
Nu heeft elk biermerk wel een IPA of DIPA  of soortgelijk bier "in de aanbieding". Ik vraag mij dan af of er nog een wezenlijk verschil is tussen ipa, dipa,dark ipa, Neipa, Ripa, Brut IPA, West danwel East Coast IPA, White/Red/Brown/Black IPA, Session (Belgian) IPA, Oat IPA, Milk IPA, Brett IPA, Sour IPA?
Of brouwen we een stevig gehopt biertje en afhankelijk van hoe het (wel of niet) gelukt is, hangen we er een label aan? ;-)

Als het gaat om bierstijlen staan is er continue ontwikkeling. Deze ontwikkeling gaat sneller dan degenen die bierstijlen omschrijven kunnen bijhouden. Het vastleggen van bier in bierstijlen is eigenlijk wat sommige bierbrouwers niet willen. Ze willen creëren en niet een bestaand bier klonen... Niet zo heel vreemd want als eigenzinnige commerciële brouwer wil je je onderscheiden.

Neemt niet weg dat bierstijlen een gids kunnen zijn voor bierconsumenten.
Maar er zijn ook bierconsumenten die vooral zo veel mogelijk verschillende bieren willen scoren omdat ze zo indruk kunnen  maken op hun vrienden via een app. Zij zijn niet op zoek naar een specifieke bierstijl, als het maar en bier is die ze kunnen toevoegen aan de app is het goed.

Offline Abrink88

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 11-10-2018 21:07 u »
Als het gaat om bierstijlen staan is er continue ontwikkeling. Deze ontwikkeling gaat sneller dan degenen die bierstijlen omschrijven kunnen bijhouden. Het vastleggen van bier in bierstijlen is eigenlijk wat sommige bierbrouwers niet willen. Ze willen creëren en niet een bestaand bier klonen... Niet zo heel vreemd want als eigenzinnige commerciële brouwer wil je je onderscheiden.

Neemt niet weg dat bierstijlen een gids kunnen zijn voor bierconsumenten.
Maar er zijn ook bierconsumenten die vooral zo veel mogelijk verschillende bieren willen scoren omdat ze zo indruk kunnen  maken op hun vrienden via een app. Zij zijn niet op zoek naar een specifieke bierstijl, als het maar en bier is die ze kunnen toevoegen aan de app is het goed.

Ik denk dat je doelt op untappd? Inderdaad een veel gebruikte app. Ooit een keer een paar Amerikanen ontmoet die bij elk glaasje bier die telefoon er weer bijpakte om het erin te zetten.
Donders irritant. Maar ik zie wel dat de slijterijen het gebruiken om te beoordelen welk bier in de schappen te zetten dmv de ratings die gegeven worden. Omdat het zoveel gebruikt wordt heb je wel een eerlijk resultaat van wat door de consument als goed bestempeld is. Ik denk dat je ook wel wat moet als slijterij uitbater omdat er zo vreselijk veel keus is.

Online PDGRRR

• Junior lid
  • **
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #65 Gepost op: 12-10-2018 10:08 u »

Ik denk dat je doelt op untappd? Inderdaad een veel gebruikte app. Ooit een keer een paar Amerikanen ontmoet die bij elk glaasje bier die telefoon er weer bijpakte om het erin te zetten.
Donders irritant. Maar ik zie wel dat de slijterijen het gebruiken om te beoordelen welk bier in de schappen te zetten dmv de ratings die gegeven worden. [...] Ik denk dat je ook wel wat moet als slijterij uitbater omdat er zo vreselijk veel keus is.

Ik ben een gematigd fanatiek gebruiker van Untappd, ik gebruik het omdat ik het leuk vind om nieuwe bieren te proeven en om aan de hand van mijn rating mijn vrienden (op 1 na ken ik al mijn Untappd-vrienden persoonlijk) een bier aan of af te kunnen raden (en omgekeerd). Ik hoef echter niet íeder bier dat ik in de winkel zie in te checken. Of slijters echt inkopen op Untappd-ratings weet ik niet, ik zie wel sommige slijters adverteren met de ratings die sommige bieren hebben.

Omdat het zoveel gebruikt wordt heb je wel een eerlijk resultaat van wat door de consument als goed bestempeld is.

Dat klopt volgens mij ook wel, door het grote aantal gebruikers middelt het lekker uit. Ik heb soms echter wel het idee dat omdat een bepaald bier duur en/of moeilijk te bemachtigen is deze gemakkelijk een hogere rating krijgt dan dat het naar mijn mening verdient. Ik vond bijvoorbeeld de Bourbon County best goed, maar ik denk dat de rating van deze bieren vooral ook zo hoog is omdat veel gebruikers denken dat ze het goed moeten vinden omdat "iedereen" dat vindt én omdat het (zeker in NL/EU) geen goedkoop biertje is zal menig gebruiker het toch zonde vinden om een bier waar je >€25 voor betaalt hebt als net boven middelmatig te raten.

On-topic: ik heb het idee dat de grote IBU-gekte er onderhand wel uit is. Een paar jaar terug waren er behoorlijk wat brouwers die groots op het etiket schermden met krankzinnige hoge IBU-waarden, dat zie je nu veel minder. Bij NEIPA's wordt nog wel eens over het aantal kilo's gebruikte hop gerept, maar die zijn zelden (erg) bitter. Over het algemeen weet ik wel wat ik kan verwachten qua smaak als ik een IPA/DIPA/TRIPA/BIPA/NEIPA/NEIIPA/WIPA/SIPA koop.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 12-10-2018 10:40 u »
1000 IBU is anders redelijk krankzinnig.
https://www.ratebeer.com/beer/mikkeller-1000-ibu/118986/

Online PDGRRR

• Junior lid
  • **
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #67 Gepost op: 12-10-2018 10:50 u »
1000 IBU is anders redelijk krankzinnig.
https://www.ratebeer.com/beer/mikkeller-1000-ibu/118986/

Die heb ik in 2016 eens op en wordt blijkbaar sinds 2010 gebrouwen, volgens mijn proefnotitie niet krankzinnig bitter. Die 1000 IBU is 'n gimmick, dat zegt de brouwer zelf ook. Zie: https://beerpulse.com/2010/01/mikkeller-1000-ibu-causing-a-stir/

Recent heb ik een tripel-IPA op met 'n IBU van 360 en 15% alcohol, dat was geen fris bittere dorstlesser maar eerder een soort van likeurtje: bitter, zoet, straf en plakkerig. En naar mijn mening ook erg lekker.

Online RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #68 Gepost op: 12-10-2018 11:13 u »
Dus zo bitter als ze nu zijn, waren ze oorspronkelijk niet.

Hopbier

Waarschijnlijk aanzienlijk bitterder.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 12-10-2018 11:22 u »
Waarschijnlijk aanzienlijk bitterder.

Niet op het moment waarop ze gedronken werden.

Hopbier

Tags: