Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De zin en onzin van "verbeterde" processen  (gelezen 1193 keer)

Offline MikeG

• Vol lid
  • Land: nl
  • Oefening baart kunst :-)
    • Zonzeels Redding
De zin en onzin van "verbeterde" processen
« Gepost op: 04-09-2018 20:30 u »
Even de knuppel in het hoenderhok gooiend heb ik een vraag voor wat betreft het brouwproces en met name allerlei nieuwe inzichten die we hier met elkaar delen (wat ik overigens nog steeds erg leuk en interessant vind om te lezen en te delen) Is het niet zo dat we wij als hobbybrouwers de industriŽle brouwer al redelijk goed benaderen qua kwaliteit en vaak ook zelf overtreffen? Wat is het nut van telkens opnieuw proberen nieuwe ideeŽn ten uitvoer te brengen? En dan heb ik het niet over nieuwe recepten maar met name over bijvoorbeeld al dan niet zuurstof ergens in het proces toe toe te laten en met of zonder gecontroleerde vergisting het bier "groot te brengen". Is het niet de charme van "oma's eigen gebakken appeltaart" wat ons met z'n allen bezig houdt? De cake die af en toe instort maar toch nog beter smaakt dan die van de supermarkt en zelfs van de bakker?

Met andere woorden, in hoeverre kunnen wij onze brouwprocessen nog verder verbeteren om ervoor te zorgen dat wij een nog "beter" bier brouwen dan we al deden? Ik ben van mening dat wij als hobbybrouwers de industriŽle brouwers allang voorbij zijn gestreefd als het aankomt op smaak en simpelweg een beter product produceren omdat we niet knoeien met ons bier en dat allerlei nieuwe inzichten meestal in "de marge" veranderingen met zich meebrengen welke zeker niet altijd ten goede aan het bier of smaak van het bier komen. Vraag een gemiddelde hobbybrouwer wat hij/zij van bijvoorbeeld een Heineken vindt en het merendeel zal zeggen, "bocht" of "water met een beetje alcohol" terwijl productietechnisch  Heineken een perfect bier brouwt en de 2e grootste brouwerij ter wereld is. Alles klopt telkens weer maar de echte liefhebber kan het niet waarderen. En toch streven wij bijna allemaal diezelfde zogenaamde perfectie na.... apart eigenlijk.
Afijn een leuke discussie lijkt me :).

PS als dit in een andere board thuis hoort verplaats het dan ajb maar kon niet zo snel een ander passend board bedenken. Proost  :proost: :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Traploper

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: De zin en onzin van "verbeterde" processen
« Reactie #1 Gepost op: 04-09-2018 20:52 u »
Verschil tussen Heineken en de hobbybrouwer zit hem natuurlijk ook in het feit dat wij geen accountants en aandeelhouders tevreden hoeven te houden. Als Heineken 1 cent goedkoper kan brouwen per liter door goedkopere ingrediŽnten te gebruiken, scheelt hun dat heel wat. Voor ons is dit niet interessant.

Online Traploper

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 04-09-2018 20:54 u »
Maar het zit hem natuurlijk een beetje in de ambitie. Ook al brouw je een goed bier, dan wil je het graag nog beter doen toch?

Offline Rob.Erto

• Boven 10 berichten
  • *
  • Al doende leert men
« Reactie #3 Gepost op: 04-09-2018 20:56 u »
De grootste uitdaging voor een industrieel brouwer is volgens mij telkens exact hetzelfde bier te brouwen. Ik streef dat niet na. Verder brouwt een Heineken bier wat door de massa gedronken wordt, en dus geen hele uitgesproken smaken bevat.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 04-09-2018 20:58 u »
Verschil tussen Heineken en de hobbybrouwer zit hem natuurlijk ook in het feit dat wij geen accountants en aandeelhouders tevreden hoeven te houden. Als Heineken 1 cent goedkoper kan brouwen per liter door goedkopere ingrediŽnten te gebruiken, scheelt hun dat heel wat. Voor ons is dit niet interessant.

En ondanks dit blijft het een kwaliteitsbiertje. Kwaliteit en smaak zijn twee verschillende zaken
Alhoewel een aantal hobbybrouwers afgeven op Heineken, maar dit zegt meer over hun zelf.

Offline MikeG

• Vol lid
    • Zonzeels Redding
« Reactie #5 Gepost op: 04-09-2018 21:04 u »
Maar het zit hem natuurlijk een beetje in de ambitie. Ook al brouw je een goed bier, dan wil je het graag nog beter doen toch?

Mee eens! Ik ben net zo ;)

Online Traploper

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 04-09-2018 21:07 u »
En ondanks dit blijft het een kwaliteitsbiertje. Kwaliteit en smaak zijn twee verschillende zaken
Alhoewel een aantal hobbybrouwers afgeven op Heineken, maar dit zegt meer over hun zelf.
Het brouwproces hebben ze natuurlijk goed onder controle, maar ze hebben natuurlijk meer prioriteiten dan alleen kwaliteit.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 04-09-2018 21:14 u »
Het brouwproces hebben ze natuurlijk goed onder controle, maar ze hebben natuurlijk meer prioriteiten dan alleen kwaliteit.

Volgens mij staat kwaliteit erg hoog op het lijstje. Ze hebben een naam hoog te houden.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #8 Gepost op: 04-09-2018 22:01 u »
Volgens mij staat kwaliteit erg hoog op het lijstje. Ze hebben een naam hoog te houden.
Net zoals AB InBev zijn ze bankiers en geen brouwers.

Online Traploper

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-09-2018 22:41 u »
De mensen die in de fabriek staan en brouwen zijn wel degelijk brouwers en proberen het zo goed mogelijk te doen, net als wij. Alleen spelen er in zo'n bedrijf wel andere (financiŽle) belangen en worden er dus soms andere keuzes gemaakt. Zijn wij niet altijd fan van, maar zijn voor zo'n bedrijf wel begrijpelijk.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 05-09-2018 08:02 u »
Los van de inhoud van je knip, als het je puur om kwaliteit van het brouwsel gaat, behoed je voor suboptimalisaties. Het heeft geen zin om b.v. zuurstofvrij te maischen als je niet fatsoenlijk kunt afvullen. Probeer ook niet alles in een keer te doen, na iedere stap herbezinnen. Neem simpele en daarmee modificeerbare pannen, potten en apparaten als uitgangspunt, niet een of andere brouwautomaat. Brouw vaak, van 4x 100l leer je minder dan van 40x 10l, maar pas op voor ingesleten patronen.

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 05-09-2018 08:48 u »
Los van de inhoud van je knip, als het je puur om kwaliteit van het brouwsel gaat, behoed je voor suboptimalisaties. Het heeft geen zin om b.v. zuurstofvrij te maischen als je niet fatsoenlijk kunt afvullen. Probeer ook niet alles in een keer te doen, na iedere stap herbezinnen. Neem simpele en daarmee modificeerbare pannen, potten en apparaten als uitgangspunt, niet een of andere brouwautomaat. Brouw vaak, van 4x 100l leer je minder dan van 40x 10l, maar pas op voor ingesleten patronen.

Ingo

"‹bung macht den Meister"

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #12 Gepost op: 05-09-2018 09:28 u »
"Is het niet de charme van "oma's eigen gebakken appeltaart" wat ons met z'n allen bezig houdt? De cake die af en toe instort maar toch nog beter smaakt dan die van de supermarkt en zelfs van de bakker?

Met andere woorden, in hoeverre kunnen wij onze brouwprocessen nog verder verbeteren om ervoor te zorgen dat wij een nog "beter" bier brouwen dan we al deden? Ik ben van mening dat wij als hobbybrouwers de industriŽle brouwers allang voorbij zijn gestreefd als het aankomt op smaak en simpelweg een beter product produceren

Leuke discussie!

Maar ik denk dat je de verkeerde vergelijking maakt.
Ik vergelijk mijn appeltaart niet met de appeltaart van Albert Hein, maar bijvoorbeeld met die van de prijswinnende taart van patisserie Kuijt (Amsterdam). Zo ook met bier: ik drink nooit meer pils van de grote brouwers, maar alleen speciaalbier van bijvoorbeeld de Molen, To Ol of Pohjala.
Dat zijn de voorbeelden en daar wil ik mijn proces wel voor verbeteren.

Ik ben nu anderhalf jaar (en 28 brouwsels) verder, en ga ook kritischer proeven: bij mijn eerste bieren was ik al blij dat er bubbels uit het waterslot kwamen en dat het naar bier smaakte. Nu streef ik toch er  wel naar om de smaak die ik mijn hoofd heb uiteindelijk ook in mijn bier te proeven. En ik denk dat je daar je proces zo goed mogelijk voor onder controle moet hebben.

Proost! :biersmile:

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 05-09-2018 10:05 u »
Het verschil in een goed bier en een uitmuntend bier zit hem net in al die kleine optimalisaties en nieuwe inzichten
Het is niet de optelsom van deze kleine optimalisaties en inzichten die het verschil maakt maar het product van al deze kleine optimalisaties in het kwadraat.
Stilstand is steeds achteruitgang als je nooit iets aanpast of nieuw introduceert zal je uitmuntend bier met verloop van tijd een terug gewoon een goed bier worden, gewoon omdat je collega's hobbybrouwers wel de nieuwe technieken en inzichten gaan uitproberen en wat hun past en vooruithelpt bij het brouwen van een beter bier helpt gaan introduceren in hun brouwproces.
Niet elke nieuwe techniek of inzicht heeft een toegevoegde waarde, je kan de vraag stellen "maar welke dan wel?" Dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken en je kan dit alleen uitmaken voor je zelf door het eerst eens te proberen.

Offline MikeG

• Vol lid
    • Zonzeels Redding
« Reactie #14 Gepost op: 05-09-2018 17:20 u »
Maar ik denk dat je de verkeerde vergelijking maakt.
Ik vergelijk mijn appeltaart niet met de appeltaart van Albert Hein, maar bijvoorbeeld met die van de prijswinnende taart van patisserie Kuijt (Amsterdam). Zo ook met bier: ik drink nooit meer pils van de grote brouwers, maar alleen speciaalbier van bijvoorbeeld de Molen, To Ol of Pohjala.
Dat zijn de voorbeelden en daar wil ik mijn proces wel voor verbeteren.

Ik heb de vergelijking met "oma's taart" gemaakt omdat dit voor veel mensen een herkenbaar iets is. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen, "er gaat niets boven een eigengemaakte taart of cake" etc? Wellicht omdat het wel lekker smaakt maar eigenlijk nooit de technische perfectie haalt van een bakkers taart of cake? Ik heb eerlijk gezegd geen idee maar ik weet wel dat het volgens mij net zo met bier is. Eigen biertjes smaken ook lekkerder mijn inziens omdat er absoluut niet mee "geknoeid" is en er geen aparte technische processen worden toegepast om het biertje nog perfecter te maken. En hoewel ik denk dat het zo is ben ook ik iemand die de technische perfectie nastreeft en een consistent lekker biertje wil brouwen. Mijn ultieme bier om te kunnen brouwen is de Leffe Blond ;)

Offline MikeG

• Vol lid
    • Zonzeels Redding
« Reactie #15 Gepost op: 05-09-2018 17:25 u »
Het verschil in een goed bier en een uitmuntend bier zit hem net in al die kleine optimalisaties en nieuwe inzichten
Het is niet de optelsom van deze kleine optimalisaties en inzichten die het verschil maakt maar het product van al deze kleine optimalisaties in het kwadraat.
Stilstand is steeds achteruitgang als je nooit iets aanpast of nieuw introduceert zal je uitmuntend bier met verloop van tijd een terug gewoon een goed bier worden, gewoon omdat je collega's hobbybrouwers wel de nieuwe technieken en inzichten gaan uitproberen en wat hun past en vooruithelpt bij het brouwen van een beter bier helpt gaan introduceren in hun brouwproces.
Niet elke nieuwe techniek of inzicht heeft een toegevoegde waarde, je kan de vraag stellen "maar welke dan wel?" Dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken en je kan dit alleen uitmaken voor je zelf door het eerst eens te proberen.

Interessant wat jij stelt :). Maar hoe komt het dan dat bijvoorbeeld een Westvleteren bier nog steeds volgens het originele recept wordt gebrouwen (en al die andere trappisten ook als je het moet geloven) en toch een paar keer als beste bier ter wereld wordt bestempeld?

Overigens zeg ik niet dat jij geen gelijk hebt maar zoek de discussie zoals je ziet ;)

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 05-09-2018 17:58 u »
Discussie moet niet gaan over Heineken of omaís appeltaart. Meeste gevorderde hobbybrouwers brouwen een bier wat niet meer past binnen de vastgestelde stijl maar wat ze zelf lekker vinden. Ik wil geen Leffe brouwen maar een Leffe extreme (als je begrijpt wat ik bedoel) het grappige is dat veel brouwerijen nu ook met een seasonal, limited, happy birthday line komen naast hun standaard werkpaard.

Waar zit de verbetering voor hobbybrouwers of te wel de hogere school voor nog beter.
- optimalisatie temperatuur controle tijdens maisch en vergisting om rendement en off-flavors te voorkomen.
- gebruik van enzymen in proces om rendement te verhogen en tijd in te korten (drink liever bier, dan heel lang te roeren)
- gebruik van additieven en ervaring (bv vlier- heb nog nooit een te drinken bier hiermee gehad bv. Of welke hop combi nu het beste is in een ipa. Of wie heeft het beste neipa recept gemaakt.
Of wie kan de apfelstrudel van Uiltje brewing nog lekkerder brouwen.

Genoeg om te delen lijkt me.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 05-09-2018 19:34 u »
Interessant wat jij stelt :). Maar hoe komt het dan dat bijvoorbeeld een Westvleteren bier nog steeds volgens het originele recept wordt gebrouwen (en al die andere trappisten ook als je het moet geloven) en toch een paar keer als beste bier ter wereld wordt bestempeld?

Overigens zeg ik niet dat jij geen gelijk hebt maar zoek de discussie zoals je ziet ;)
Spijtig genoeg moet ik jou uit je droom halen, het brouwproces van Westvleteren is ondertussen ook al aangepast geweest, ze gebruiken onder andere andere gist, en vermoedelijk is een deel van hun proces ook ondertussen al aangepast, natuurlijk enkel waar het de paters goed uitkomt, toevoegingen als ze tot het proces behoren moeten ze trouwens niet op het etiket zetten.  ;)

Online haicoterbeek

• Senior lid
  • Brouwerij ďRamĒ
De zin en onzin van "verbeterde" processen
« Reactie #18 Gepost op: 05-09-2018 20:08 u »
Als continue verbeteren in je bloed zit is bierbrouwen de perfecte hobby. Op deze schaal heb je alles zelf in de hand. De installatie waar je mee brouwt. De methode in  elke processtap. Alles valt te optimaliseren. En als je denkt dat alles klopt dan volgt er een nieuw inzicht en begin je weer overnieuw.
Met de hulp van dit forum en natuurlijk iedereen die zijn bijdrage hier post brouw ik tegenwoordig heerlijke biertjes. Geen imitaties, geen klonen, maar bier wat ik na veel experimenteren precies zo kan maken als ik het zelf wil. Niet elke aanpassing was vruchtbaar of meetbaar. Niet elk brouwsel was succesvol. Maar zonder voortschrijdend inzicht was ik waarschijnlijk blijven hangen in laffe, zoete brouwsels.
Zo nu eerst een heerlijk blondje. Gebrouwen met, en dankzij, de gedeelde kennis van ďverbeterdeĒ processen op dit forum.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #19 Gepost op: 05-09-2018 21:39 u »
Ik heb de vergelijking met "oma's taart" gemaakt omdat dit voor veel mensen een herkenbaar iets is. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen, "er gaat niets boven een eigengemaakte taart of cake" etc? Wellicht omdat het wel lekker smaakt maar eigenlijk nooit de technische perfectie haalt van een bakkers taart of cake? Ik heb eerlijk gezegd geen idee maar ik weet wel dat het volgens mij net zo met bier is. Eigen biertjes smaken ook lekkerder mijn inziens omdat er absoluut niet mee "geknoeid" is en er geen aparte technische processen worden toegepast om het biertje nog perfecter te maken. En hoewel ik denk dat het zo is ben ook ik iemand die de technische perfectie nastreeft en een consistent lekker biertje wil brouwen. Mijn ultieme bier om te kunnen brouwen is de Leffe Blond ;)

Smaak is behoorlijk subjectief: ik vind mijn biertjes over het algemeen erg lekker. Maar als ik heel goed ga proeven en proberen de smaken te definiŽren en deconstrueren proef ik helaas toch altijd kleine dingen die ik niet wil.
DŠŠrom probeer ik mijn proces te optimaliseren, niet omdat ik een zo goed mogelijke kloon probeert na te maken
(hoe lekker een Leffe blond soms ook kan zijn  ;)  ).

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 07-09-2018 23:11 u »
Even de knuppel in het hoenderhok gooiend heb ik een vraag voor wat betreft het brouwproces en met name allerlei nieuwe inzichten die we hier met elkaar delen (wat ik overigens nog steeds erg leuk en interessant vind om te lezen en te delen) Is het niet zo dat we wij als hobbybrouwers de industriŽle brouwer al redelijk goed benaderen qua kwaliteit en vaak ook zelf overtreffen? Wat is het nut van telkens opnieuw proberen nieuwe ideeŽn ten uitvoer te brengen? En dan heb ik het niet over nieuwe recepten maar met name over bijvoorbeeld al dan niet zuurstof ergens in het proces toe toe te laten en met of zonder gecontroleerde vergisting het bier "groot te brengen". Is het niet de charme van "oma's eigen gebakken appeltaart" wat ons met z'n allen bezig houdt? De cake die af en toe instort maar toch nog beter smaakt dan die van de supermarkt en zelfs van de bakker?

Met andere woorden, in hoeverre kunnen wij onze brouwprocessen nog verder verbeteren om ervoor te zorgen dat wij een nog "beter" bier brouwen dan we al deden? Ik ben van mening dat wij als hobbybrouwers de industriŽle brouwers allang voorbij zijn gestreefd als het aankomt op smaak en simpelweg een beter product produceren omdat we niet knoeien met ons bier en dat allerlei nieuwe inzichten meestal in "de marge" veranderingen met zich meebrengen welke zeker niet altijd ten goede aan het bier of smaak van het bier komen. Vraag een gemiddelde hobbybrouwer wat hij/zij van bijvoorbeeld een Heineken vindt en het merendeel zal zeggen, "bocht" of "water met een beetje alcohol" terwijl productietechnisch  Heineken een perfect bier brouwt en de 2e grootste brouwerij ter wereld is. Alles klopt telkens weer maar de echte liefhebber kan het niet waarderen. En toch streven wij bijna allemaal diezelfde zogenaamde perfectie na.... apart eigenlijk.
Afijn een leuke discussie lijkt me :).

PS als dit in een andere board thuis hoort verplaats het dan ajb maar kon niet zo snel een ander passend board bedenken. Proost  :proost: :biersmile:

Ik brouw nu zo'n 38 jaar mijn eigen biertjes. In de loop der jaren heel veel veranderingen doorgevoerd. Veel van die veranderingen waren verbeteringen. Een aantal niet. Zo heb ik de niet-spoelmethode weer verlaten en geef ik nu geen overmaat aan gist meer...

Door elke keer weer uit te proberen, kritisch te zijn en het goed behouden kun je erg lekkere bieren brouwen.

Een hobbybrouwer is in wezen niet anders dan een professionele brouwer. Ook in de professionele brouwwereld worden steeds verbeteringen doorgevoerd.

Je hoeft overigens niet steeds mee te doen aan het steeds zoeken naar verbeteringen van je brouwproces. Als je tevreden bent met je bier is dat natuurlijk ook goed. Het is jouw keuze.
Doet mij denken aan een lid van De Roerstok die de nodige jaren geleden zeer regelmatig prijzen won bij wedstrijden. Hij zag de noodzaak om dingen anders te doen niet zitten. Hij brouwde immers prima bieren. Een aantal jaren later won hij geen enkele prijs meer. Toen ik bij hem vroeg hoe dat kwam moest hij toegeven dat anderen hem voorbijgestreefd worden doordat zij wel steeds verbeteringen hadden doorgevoerd.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #21 Gepost op: 08-09-2018 00:15 u »
Je kunt van Heineken niet zeggen dat ze geen ambitie hebben. Onlangs introduceerden ze nog een fantastisch bier, de H41... ook zij zijn bezig met verbeteren.
Dat hun pils al jaren wereldwijd tot de allerbeste wordt geacht zegt genoeg. Verdere discussie over Heineken lijkt me derhalve overbodig.

Ik heb trouwens moeite met het woord ďonzinĒ in de titel.
Graag niet het woord onzin gebruiken. Dat is een diskwalificatie van het het geen een andere naar voren bengt.
Beter is te schrijven dat je het niet eens bent met de stelling. Dat is wat anders dan dat iets onzinnig is...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 08-09-2018 00:35 u »
Ik heb trouwens moeite met het woord ďonzinĒ in de titel.
Graag niet het woord onzin gebruiken. Dat is een diskwalificatie van het het geen een andere naar voren bengt.
Beter is te schrijven dat je het niet eens bent met de stelling. Dat is wat anders dan dat iets onzinnig is...

Het ligt aan de context waarin het woord onzin gebruikt wordt.

Als je het gebruikt in een reactie om aan te geven dat je het niet eens bent met hetgeen een ander geschreven heeft is het inderdaad een diskwalificatie van de ander.

In dit geval is het de topicstarter die zich afvraag of iets zinnig of onzinnig is. En dan is het een ander verhaal.

Online Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #23 Gepost op: 08-09-2018 00:40 u »
onzin [...]
Je zag wat ik deed daar? Laissez mais. Was knipoog naar jou inderdaad.
Al ben ik het volstrekt niet eens met je onderbouwing want zodra iemand zou zeggen dat verbetering onzin is zou dat ďeen diskwalificatie zijn van hetgeen de anderĒ...et cetera...

Lekker blijven brouwen mensen. Lekker blijven experimenteren. En vooral lekker je ervaringen blijven delen met iedereen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 08-09-2018 04:53 u »
Ik brouw ook al ca 30 jaar. Begonnen met brouwsoftware schrijven omdat er toen nog vrijwel niets was en ik alles zelf wilde begrijpen aan berekeningen. In het begin hevelde ik over, toen vaak bieren met te hoog eind SG, tot ik doorkreeg dat ik te weinig gist gebruikte en via overhevelen ook gist kwijtraakte. Toen gestopt met overhevelen na hoofdgisting, ook om zuurstofinslag te voorkomen. Ook in het begin vaak problemen met spoelen. Beter hevelfilter gemaakt. Dat loste wel veel op maar niet alles. Tot ik doorkreeg dat je eerder moet beginnen met spoelen en niet je beslag in elkaar laten persen op het laatst als het droog valt. Daarna nooit meer spoelproblemen gehad. Vele jaren gebrouwen met plastic gistingsvaten. op een gegeven moment overgestapt naar RVS. Leverde toch weer net wat beter bier op door minder zuurstofdiffusie door het plastic heen. Rond die tijd ook systeem in gebruik genomen waarbij tijdens de koude stap na de hoofdgisting CO2 wordt toegevoegd met overdruk van ca 0.1 mBAR zodat er geen zuurstof bij kan.  Dat leverde weer een verbetering van de smaakt en langere houdbaarheid. na enkele zware bieren waar geen druk op de flesjes kwam overgestapt naar bottelgist om koolzuurdruk beter reproduceerbaar te krijgen. Overgestapt naar roervlo in het gistingsvat. Daardoor vlottere gisting die langer en meer constant doortrekt omdat alle gist blijft meewerken en niet neerslaat. Lijkt me ook perfect voor pils maar nog niet geprobeerd omdat ik niet  zo van pils houdt. Ondertussen ook overgestapt naar een platenkoeler en inline beluchten tijdens het koelen. Platenkoeler begin ik nu weer aan te twijfelen. Zit te denken om terug te gaan naar spiraalkoeler met rondpompen van koelmiddel vanuit ijsbankkoeler. inline beluchten inmiddels ook weer verlaten omdat het te complex was. afgelopen jaar het regelen van de spoelsnelheid bij wortfilteren verbeterd via 2 pompjes antiserie perfect te regelen zonder zuurstof directe verbinding tussen filter en kookketel en geen stukjes mout die in het kraantje komen waardoor het spoelen ineens onregelmatig gaat. etc. etc.

Tags: