Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hallo, even voorstellen... Wildor!  (gelezen 608 keer)

Offline Wildor

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bier maakt geduldig
Hallo, even voorstellen... Wildor!
« Gepost op: 03-09-2018 20:35 u »
Hallo allemaal!  :proost2:

Mijn naam is William, nickname: Wildor
Ik ben nog geen bierbrouwer, heb geen spullen dus ik kan ook nog niets verprutsen, ow wacht... dat heb ik al gedaan  :shelp:
Uiteraard al menig eindproduct achterover gegooid  :lekkerbier: en toen:

Mijn eerste ervaring is een maandje of 2 geleden, een 5L Brewbarrel gekregen! Niet iets wat snel kan mislukken, maar dat bleek toch makkelijker dan gedacht.
Vol overgave de handleiding erbij (YouTube) en binnen no-time het vat (te) vol en na wat geklieder, de dop met ventiel erop en hoppekee, het washok in (lekker warm)
Na een dag of 5 was het geduld op, druk op het vat, dus het gisten was gelukt. Vervolgens 2 dagen in de koelkast en tijd om te proeven.  :biersmile:
Resultaat: Bier! maar niet het meest smaakvolle. Desondanks toch enthousiast geworden, en aan het kijken voor 'de volgende stap'

Na de andere hobby's die ik heb (gehad) toch maar besloten om niet gelijk mijn geld stuk te slaan en een overkill aan spullen in te slaan, want het ziet er allemaal wel prachtig uit.
Dus ik ben begonnen met vergaren van informatie. YouTube is een leuke bron, maar de gezelligheid en kennis van een forum is niet te vervangen.  :lessmile:
Wat is mijn plan... of mijn doel...?  Eerst maar eens zien of het een beetje wilt aanslaan, en handigheid zien te krijgen is de stappen die nodig zijn om tot een lekker biertje te komen.

Wellicht ga ik op zoek naar een startset, om een beginnetje te maken wat brouwemmers, kroonkurkapparaat, slangen, meetspulletjes etc.
Eerste versie zal een blik moutextract zijn om het proces vanaf de afgekoelde wort, het toevoegen van de gist en het bottelen etc. onder de knie te krijgen.
Ik heb mijn oog al laten vallen op de Arsegan Easybrew 30, maar zal daar niet aan beginnen voordat ik met succes een paar keer een mooi blikbrouwsel achter de rug heb.

Inmiddels heb ik een boek aangeschaft, en zowaar ook gelezen  :leren:... 'Thuis Bier Brouwen' die menigeen in dit forum ook in huis zal hebben.
Om de abacadabra te ontcijferen het programma 'BrouwHulp' opgezocht en geÔnstalleerd, en toen sloeg de verwarring compleet toe. Ik heb mij verbaasd hoe gevarieerd een proces van enkele stappen met slechts een handvol (mooie) ingrediŽnten  kan zijn. Dit alles spreekt heel erg tot de verbeelding, en de mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos.
Al meerdere pogingen gedaan om via Google tot antwoorden te komen, de meeste komen uit dit forum. Al met al heb hier al menig topic gelezen, en de nodige kennis op mogen doen.
Uiteindelijk besloten om een account aan te maken, en 'onderdeel' te worden van deze prachtige groep mensen.  samenvol

Ik groet u allen, en kijk uit naar mijn zoektocht naar het blond schuimige bier!

Wildor

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Hallo, even voorstellen... Wildor!
« Reactie #1 Gepost op: 04-09-2018 00:27 u »
Welkom Wildor! Je kunt het brouwen zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt... Natuurlijk zijn er wat basisregeltjes, maar die leer je vanzelf wel denk ik. Pas wel op, het brouwvirus is erg hardnekkig, en er is nog niet echt een antibioticum voor.  :)

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #2 Gepost op: 04-09-2018 07:33 u »
Welkom op het forum, zo te horen is het brouwvirus al aangeslagen haha. Beginnen met moutextract brouwsels, is best een goed idee, je kunt dan namelijk eerst de basis dingen leren. Daarna pas nadenken over bling!
PS, brouwen in potten en pannen spreekt my meer aan dan in een complete elektrische kookketel, hou ons op de hoogte van de voortgang :proost:

Offline handleiding

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 07-09-2018 12:12 u »
Welkom Wildor! Je kunt het brouwen zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt... Natuurlijk zijn er wat basisregeltjes, maar die leer je vanzelf wel denk ik. Pas wel op, het brouwvirus is erg hardnekkig, en er is nog niet echt een antibioticum voor.  :)
Het antibioticum is bier consumeren

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #4 Gepost op: 07-09-2018 12:17 u »
Het antibioticum is bier consumeren
Slechts een symptoombestrijder...

Offline Joreb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 07-09-2018 13:23 u »
Hallo allemaal!  :proost2:

Mijn naam is William, nickname: Wildor
Ik ben nog geen bierbrouwer, heb geen spullen dus ik kan ook nog niets verprutsen, ow wacht... dat heb ik al gedaan  :shelp:
Uiteraard al menig eindproduct achterover gegooid  :lekkerbier: en toen:

Mijn eerste ervaring is een maandje of 2 geleden, een 5L Brewbarrel gekregen! Niet iets wat snel kan mislukken, maar dat bleek toch makkelijker dan gedacht.
Vol overgave de handleiding erbij (YouTube) en binnen no-time het vat (te) vol en na wat geklieder, de dop met ventiel erop en hoppekee, het washok in (lekker warm)
Na een dag of 5 was het geduld op, druk op het vat, dus het gisten was gelukt. Vervolgens 2 dagen in de koelkast en tijd om te proeven.  :biersmile:
Resultaat: Bier! maar niet het meest smaakvolle. Desondanks toch enthousiast geworden, en aan het kijken voor 'de volgende stap'

Na de andere hobby's die ik heb (gehad) toch maar besloten om niet gelijk mijn geld stuk te slaan en een overkill aan spullen in te slaan, want het ziet er allemaal wel prachtig uit.
Dus ik ben begonnen met vergaren van informatie. YouTube is een leuke bron, maar de gezelligheid en kennis van een forum is niet te vervangen.  :lessmile:
Wat is mijn plan... of mijn doel...?  Eerst maar eens zien of het een beetje wilt aanslaan, en handigheid zien te krijgen is de stappen die nodig zijn om tot een lekker biertje te komen.

Wellicht ga ik op zoek naar een startset, om een beginnetje te maken wat brouwemmers, kroonkurkapparaat, slangen, meetspulletjes etc.
Eerste versie zal een blik moutextract zijn om het proces vanaf de afgekoelde wort, het toevoegen van de gist en het bottelen etc. onder de knie te krijgen.
Ik heb mijn oog al laten vallen op de Arsegan Easybrew 30, maar zal daar niet aan beginnen voordat ik met succes een paar keer een mooi blikbrouwsel achter de rug heb.

Inmiddels heb ik een boek aangeschaft, en zowaar ook gelezen  :leren:... 'Thuis Bier Brouwen' die menigeen in dit forum ook in huis zal hebben.
Om de abacadabra te ontcijferen het programma 'BrouwHulp' opgezocht en geÔnstalleerd, en toen sloeg de verwarring compleet toe. Ik heb mij verbaasd hoe gevarieerd een proces van enkele stappen met slechts een handvol (mooie) ingrediŽnten  kan zijn. Dit alles spreekt heel erg tot de verbeelding, en de mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos.
Al meerdere pogingen gedaan om via Google tot antwoorden te komen, de meeste komen uit dit forum. Al met al heb hier al menig topic gelezen, en de nodige kennis op mogen doen.
Uiteindelijk besloten om een account aan te maken, en 'onderdeel' te worden van deze prachtige groep mensen.  samenvol

Ik groet u allen, en kijk uit naar mijn zoektocht naar het blond schuimige bier!

Wildor

Welkom Wildor!

'Verander water in bier' boek als eerste aanschaffen! Is mijn 'bijbel' momenteel!

Ben ook nog maar 'beginner' denk ik van meer dan een jaartje oud, maar kan je wel helpen als je wil!

Veel plezier in deze verslavende hobby!!

Offline Wildor

• Vol lid
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #6 Gepost op: 07-09-2018 18:15 u »
Hallo weer!

Bedankt voor het welkom en de aanmoedigingen.

Mijn bestelling is vandaag geleverd, even alles nalezen en dan aan de bak.
Uitgangspunten voor nu:

Batches van min 9 - max 15 liter o.b.v. moutextract in blik
31L vergistingsvat
Emmer met kraan voor het bottelen
Meten is weten, dus thermometer en hydrometer.
Pure Oxi voor het reinigen
Afvulpijpje, wat stukjes slang
Hevel
Flessen en beugels
Kloppend hart

Zover ik het nu bij elkaar gelezen heb zou ik hiermee tot een goed resultaat moeten komen.
Ik heb gekozen voor beugels, want een goede kroonkurkstamper kost geld, en eerst maar eens zo beginnen.

Groot vergistingsvat van 31L (x2 de maat van een 15L wort)
Hiermee zou ik voldoende kopruimte hebben om een blow-off te voorkomen.
Zonder plastic kraan. (Lees wisselende berichten over plastic kranen en lekkende vaten, dus geen kraan of anders later alsnog een RVS kraan)

HygiŽne is key, dus alles goed afwassen, en naspoelen met oxi uiteraard.

Verder volg ik de stappen voor blikbrouwen op de site, en hoop tot een mooi resultaat te komen.
Begin met een kleine batch, een Brewferm Triple die ong. 9L op moet leveren.

Lageren doe ik in 1 of 2 12L emmer(s) met waterslot en kraantje. Via kraantje aftappen om SG te meten, bij juiste SG bottelen via afvulpijpje.

Hopelijk over een tijdje een mooi rijtje flessen met mijn Ďeigení Tripel  :proost:

Een mooie glazen fles voor de nagisting zou een mooie aanvulling zijn. Evenals verdere uitbreidingen  :D Echter ben momenteel thuis nog beperkt door de welbekende WAF, maar na bewezen resultaten komt er ongetwijfeld wel weer een budgetoverleg.  :duimonder::duimop:

Wordt een interessant weekend!

Groeten van Wildor

Tags: