De volgende stap...

Gestart door remon de boer, 30-08-2018 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remon de boer

Hallo allen,

Ik ben zeer recent begonnen met brouwen. Althans ik heb een pakket van Brewferm gehaald met een moutexttract met de nodige hop en gist en wat kruiden en ben hier mee gaan brouwen. Het was niet heel ingewikkeld maar wel leuk om zo je eerste biertje te brouwen. Nu wou ik voor ik  voordat ik allemaal duur materiaal aanschaf zelf eens een samenstelling maken maar ik ben dus nog al een leek. Het pakket met moutextract was dus compleet en ik vraag me af of ik dus gewoon een  moutextract kan aanschaffen met een hop en gist of moeten er ook nog suikers in? En bv. een kilo moutextract hoeveel water moet ik daar voor aan de kook brengen? En misschien is er iemand met een goed recept incl alle kooktijden etc.



BrouwMark


CeesM

Citaat van: remon de boer op 30-08-2018  20:44 uHet pakket met moutextract was dus compleet en ik vraag me af of ik dus gewoon een  moutextract kan aanschaffen met een hop en gist of moeten er ook nog suikers in? En bv. een kilo moutextract hoeveel water moet ik daar voor aan de kook brengen? En misschien is er iemand met een goed recept incl alle kooktijden etc.
De hoeveelheid water wat je moet gebruiken is afhankelijk van welke moutextract je gebruikt, hoeveelheid bier je wilt overhouden en hoeveel Vol% alcohol er in moet zitten.

PiWi

Zoek eens een hobbybrouwer in je buurt en ga een dagje meebrouwen, koop het boek 'Verander Water in Bier', volg een cursus bij een lokale amateurbrouwersvereniging en lees het wiki van hobbybrouwen.nl waar je ook een mooie en goede cursus kunt volgen.

Rob.Erto

Wat is nu precies je vraag?

CeesM

Citaat van: Rob.Erto op 02-09-2018  11:49 uWat is nu precies je vraag?
Of er suiker bij moet en hoeveel water. ;)

BertusBeensteen

Wat wil je voor bier brouwen?
Dat maakt nogal wat uit.

Heuvinger brouwerij

Ach, koop een goed boek over bierbrouwen.
Zo'n 25 jaar terug vond ik onderstaand boek in de bibliotheek.
Toen ik besloot dat het boek in mijn bezit wilde hebben was het niet meer nieuw te koop.
Gelukkig nog 2e hands in bijna nieuwstaat te pakken gekregen.
Het boek is al jaren mijn leidraad.


Jacques

Misschien tijd voor een nieuw boek?

Sinds kort verkrijgbaar. In het boek is veel kennis van dit forum verwerkt. Voor beginnende brouwers die de volgende stap willen zetten en ook voor degenen die al wat langer brouwen.


mr.chelsea

Citaat van: Jacques op 02-09-2018  22:39 uMisschien tijd voor een nieuw boek?

Sinds kort verkrijgbaar. In het boek is veel kennis van dit forum verwerkt. Voor beginnende brouwers die de volgende stap willen zetten en ook voor degenen die al wat langer brouwen.

<script type="text/javascript">var bol_pml={"id":"bol_1535920731968","baseUrl":"partner.bol.com","urlPrefix":"https://aai.bol.com/openapi/services/aai/","productId":"productid=9200000091493934&","site_id":"691","Target":true,"rating":true,"price":true,"link_name":"forumBierbrouwenvDummies","link_subid":"","image_size":true,"image_position":"left","width":"250","cols":"1","background_color":"#FFFFFF","text_color":"#CB0100","link_color":"#0000FF","border_color":"#D2D2D2","letter_type":"verdana","letter_size":"11"};</script><script type="text/javascript" src="https://partner.bol.com/partner/static/js/aai/clientProductlink.js" id="bol_1535920731968"></script>

Grappig, dat boek heb ik jaaaren geleden ook gekocht bij ECI. Toen vond ik het allemaal zo'n gedoe en kwam er niks van. Het boek van Adrie Otte heeft mij uiteindelijk wel zover gekregen.

elBieros

Citaat van: mr.chelsea op 03-09-2018 &nbsp;12:34 uGrappig, dat boek heb ik jaaaren geleden ook gekocht bij ECI.

Lijkt me sterk, deze is gloednieuw geschreven door Jacques  ;)

gr, elB

CeesM

Citaat van: Jacques op 02-09-2018 &nbsp;22:39 uMisschien tijd voor een nieuw boek?

Sinds kort verkrijgbaar. In het boek is veel kennis van dit forum verwerkt. Voor beginnende brouwers die de volgende stap willen zetten en ook voor degenen die al wat langer brouwen.

Dan wil ik wel een gesigneerd exemplaar. ;)

mr.chelsea

Hahah, verkeerde citaatknop aangeklikt. Ik bedoelde natuurlijk onderstaand verhaal met het boek van Henk van Slageren. Excuses!  :groots:

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 02-09-2018 &nbsp;14:50 uAch, koop een goed boek over bierbrouwen.
Zo'n 25 jaar terug vond ik onderstaand boek in de bibliotheek.
Toen ik besloot dat het boek in mijn bezit wilde hebben was het niet meer nieuw te koop.
Gelukkig nog 2e hands in bijna nieuwstaat te pakken gekregen.
Het boek is al jaren mijn leidraad.



BrouwMark


Jacques

Citaat van: CeesM op 03-09-2018 &nbsp;15:11 uDan wil ik wel een gesigneerd exemplaar. ;)

Dat kan als we elkaar ergens treffen. Op 23 september wordt het boek gepresenteerd in een bekende Tilburgse boekhandel.

remon de boer

Ik heb inmiddels een boek aangeschaft via het bekende dikke mannetje alleen hier staat helaas niet veel in over moutextract. Het stukje wat Mark adviseerde was wel een nuttig stukje bedankt hiervoor.

Mijn bedoeling is om een tripel te gaan brouwen. Ik heb inmiddels wel een recept hier van gevonden met een extract. Ik zal hier eens mee aan de gang.
Elk recept is uiteraard meer dan welkom.

Nog wel een vraag (voor de gevorderde brouwer misschien een hele domme). Ik kwam ergens tegen dat je per 100g extract 1 liter water nodig bent. Klopt dit?

Verder uiteraard iedereen bedankt voor zijn of haar reactie.

CeesM

Citaat van: remon de boer op 04-09-2018 &nbsp;15:44 uIk heb inmiddels een boek aangeschaft via het bekende dikke mannetje alleen hier staat helaas niet veel in over moutextract. Het stukje wat Mark adviseerde was wel een nuttig stukje bedankt hiervoor.

Mijn bedoeling is om een tripel te gaan brouwen. Ik heb inmiddels wel een recept hier van gevonden met een extract. Ik zal hier eens mee aan de gang.
Elk recept is uiteraard meer dan welkom.

Nog wel een vraag (voor de gevorderde brouwer misschien een hele domme). Ik kwam ergens tegen dat je per 100 g extract 1 liter water nodig bent. Klopt dit?

Verder uiteraard iedereen bedankt voor zijn of haar reactie.
Domme vragen bestaan niet. ;)
Kan je de recept hier plaatsen? Dan kunnen we je misschien beter helpen.
De hoeveelheid moutextract/water is afhankelijk van hoeveel bier en hoe sterk je het wilt hebben.

remon de boer

Het recept wat ik wou proberen is:

ingrediënten:
tarwe extract 960 g
light extract 1965 g
rietsuiker 250 g (of misschien een andere suiker? tips zijn welkom)

hop:
Hallertau Hersbrucker   kooktijd 75 min 10 g  kooktijd 10 min 2 g
styrian golding kooktijd 75 min 4 g kooktijd 10 min 4 g

kruiden: kooktijd 10 min
koriander 5 g

gist :
Fermentis biergist gedroogd SafAle BE-134 - 11,5 g

voor bottelen
100 g lindebloeshoning




CeesM

Staat er nog iets bij voor hoeveel liter bier, begin SG en verwachtte eind SG?

remon de boer

Er staat 11 liter
begin sg1080 en na een week 1020 daarna een week lageren.
Nu kan ik nog niet lageren aangezien in (nog) geen klimaatkast heb.
Maakt dit uit voor het uiteindelijke resultaat? En wat zou het sg na de 2e week gisten moeten zijn als ik hem bij ongeveer 22 graden laat staan de hele tijd?

TeVeHa

Natuurlijk kan je lageren zonder klimaatkast, 't gaat 'm ook om de tijd , niet alleen om de temp. Wat het SG na twee weken op 20° is weet niemand en dat is ook niet altijd belangrijk. Als je SG aanvaardbaar is en enige tijd niet meer zakt, doe hem in de fles. mvg

Heisenberg

Citaat van: TeVeHa op 04-09-2018 &nbsp;18:47 uNatuurlijk kan je lageren zonder klimaatkast, 't gaat 'm ook om de tijd , niet alleen om de temp. Wat het SG na twee weken op 20° is weet niemand en dat is ook niet altijd belangrijk. Als je SG aanvaardbaar is en enige tijd niet meer zakt, doe hem in de fles. mvg
Mijn eerste investering na een startersset was een oude (werkende) koelkast en een Inkbird. Vind ik tot nu toe de beste investering.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.