Peach Boy -Recept-

Gestart door BritneysBeers, 30-08-2018 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BritneysBeers

Hallo brouwgoden :degroeten:

Binnen de kortste keren ben ik van plan om een (beetje wit-) perzik biertje te gaan brouwen.
Verder is dit de eerste keer dat ik deel hoe ik  brouw, dus er zullen sowieso verbeterpunten zijn.
Mocht je dus iets te binnen schieten, reageer dan vooral, ik ben hier immers om te leren.

Mijn molen is nogal slecht, en ik houd van pittige biertjes dus:
mout (kg) / bier (liter) verhouding 1/2
10 kg mout met een beoogd resultaat van 20 liter bier dus.
Ingrediënten:

mouten:
Vloergemouten Bohemian Pilsner Weyermann 3-5 EBC   : 5 kg
Gerstemout Weyermann melanoidin 60-80 EBC             :  2 kg
Speltmout Weyermann 3-7 EBC                                    : 3 kg

Hoppen:
Citra 2017 Alfazuur=14.7% (bloemen)        :50 gram
El Dorado 2016 Alfazuur=12.9% (bloemen) :50 gram

Toevoegingen:
vermalen Koriander                       :8 gram
gedroogde zoete sinaasappel schil  : 30 gram
gedroogde citroen schil                 : 30 gram
Verse wilde perziken                     : 1 kg.
UltraMoss

Vraag 1) is de hoeveelheid citroen en sinaasappel schillen niet te veel?

Gist: Mangrove Jack's Craft Series gist Cider M02. 9 gram.

Bereidingswijze:

Maischwater: 20 liter
maischschema;
50 graden - 20 minuten
63 graden - 40 minuten
73 graden - 25 minuten
78 graden - 5 minuten
Dan jodium test of zetmeel is omgezet, zo niet: :huilen: en door Maischen.
Spoelwater 17 Liter ( -5 liter koken en -2 liter Trubb loss door ervaringen)

Aan de kook brengen en 90 minuten laten koken.
-beiden hoppen vanaf begin mee laten koken, ik houd wel van een bittertje.
Vraag 2) Ik houd 50 gram Citra en 50 gram EL Dorado over, wat zal ik hiermee doen? laatste 15 min mee koken?/ koudhoppen?/bewaren?

laatste 10 minuten van het koken de citroenschillen, de sinaasappelschillen en de koriander toevoegen in hop zakje.
UltraMoss toevoegen en Wort afkoelen..
dichtheid bepalen van het Wort en noteren.

Wort in schoon gistvat hevelen met het gist en waterslot: 10 dagen laten gisten.
Na 10 dagen de dichtheid op nieuw bepalen en alcohol percentage berekenen.

Bier opsplitsen in twee delen:  tien liter op fles zetten met 80 gram suiker ( mocht de perzik toevoeging mislukken heb ik toch wat bier, en weet ik of de basis goed is)

Andere tien liter in een ander, schoon, gistvat hevelen.
Wilde perzikken ontdoen van schil en pit, en pureren.
Dan: steriliseren door te verwarmen tot 75 graden en weer laten afkoelen.
Wilde perzik puree in een hopzakje (zo ver het er niet tussendoor sijpelt) in de gistvat bij het bier doen.
water slot er op en 7 dagen laten nagisten.

vraag 3) zou ik wederom suiker toevoegen voor het bottelen?
-Dan bottelen en 1-3 maanden laten rijpen.

Bedankt voor het lezen van dit on-professionele en lange verhaal, opmerkingen worden gewaardeerd  :groots:
Dit wordt, als het goed gaat, mijn zesde batch ooit. (ik ben dus nog een flinke amateur)
met vriendelijke groet, Jeroen. :brouwen:

ashaworunner

Citaat van: BritneysBeers op 30-08-2018  14:30 uHallo brouwgoden :degroeten:

Binnen de kortste keren ben ik van plan om een (beetje wit-) perzik biertje te gaan brouwen.
Verder is dit de eerste keer dat ik deel hoe ik  brouw, dus er zullen sowieso verbeterpunten zijn.
Mocht je dus iets te binnen schieten, reageer dan vooral, ik ben hier immers om te leren.

Mijn molen is nogal slecht, en ik houd van pittige biertjes dus:
mout (kg) / bier (liter) verhouding 1/2
10 kg mout met een beoogd resultaat van 20 liter bier dus.
Ingrediënten:

mouten:
Vloergemouten Bohemian Pilsner Weyermann 3-5 EBC   : 5 kg
Gerstemout Weyermann melanoidin 60-80 EBC             :  2 kg
Speltmout Weyermann 3-7 EBC                                    : 3 kg

Hoppen:
Citra 2017 Alfazuur=14.7% (bloemen)        :50 gram
El Dorado 2016 Alfazuur=12.9% (bloemen) :50 gram

Toevoegingen:
vermalen Koriander                       :8 gram
gedroogde zoete sinaasappel schil  : 30 gram
gedroogde citroen schil                 : 30 gram
Verse wilde perziken                     : 1 kg.
UltraMoss

Vraag 1) is de hoeveelheid citroen en sinaasappel schillen niet te veel?

Gist: Mangrove Jack's Craft Series gist Cider M02. 9 gram.

Bereidingswijze:

Maischwater: 20 liter
maischschema;
50 graden - 20 minuten
63 graden - 40 minuten
73 graden - 25 minuten
78 graden - 5 minuten
Dan jodium test of zetmeel is omgezet, zo niet: :huilen: en door Maischen.
Spoelwater 17 Liter ( -5 liter koken en -2 liter Trubb loss door ervaringen)

Aan de kook brengen en 90 minuten laten koken.
-beiden hoppen vanaf begin mee laten koken, ik houd wel van een bittertje.
Vraag 2) Ik houd 50 gram Citra en 50 gram EL Dorado over, wat zal ik hiermee doen? laatste 15 min mee koken?/ koudhoppen?/bewaren?

laatste 10 minuten van het koken de citroenschillen, de sinaasappelschillen en de koriander toevoegen in hop zakje.
UltraMoss toevoegen en Wort afkoelen..
dichtheid bepalen van het Wort en noteren.

Wort in schoon gistvat hevelen met het gist en waterslot: 10 dagen laten gisten.
Na 10 dagen de dichtheid op nieuw bepalen en alcohol percentage berekenen.

Bier opsplitsen in twee delen:  tien liter op fles zetten met 80 gram suiker ( mocht de perzik toevoeging mislukken heb ik toch wat bier, en weet ik of de basis goed is)

Andere tien liter in een ander, schoon, gistvat hevelen.
Wilde perzikken ontdoen van schil en pit, en pureren.
Dan: steriliseren door te verwarmen tot 75 graden en weer laten afkoelen.
Wilde perzik puree in een hopzakje (zo ver het er niet tussendoor sijpelt) in de gistvat bij het bier doen.
water slot er op en 7 dagen laten nagisten.

vraag 3) zou ik wederom suiker toevoegen voor het bottelen?
-Dan bottelen en 1-3 maanden laten rijpen.

Bedankt voor het lezen van dit on-professionele en lange verhaal, opmerkingen worden gewaardeerd  :groots:
Dit wordt, als het goed gaat, mijn zesde batch ooit. (ik ben dus nog een flinke amateur)
met vriendelijke groet, Jeroen. :brouwen:
Ik vind uw gistkeuze wel nogal raar...

Traploper

En eventueel doormaischen nadat je al op de 78 graden bent geweest lijkt me ook niet echt zinvol, aangezien de enzymen al kapot zijn.

BritneysBeers

Citaat van: ashaworunner op 30-08-2018  17:23 uIk vind uw gistkeuze wel nogal raar....

Quote van Brouwland beschrijving over dit type gist: 'Deze cidergist produceert veel esters en zorgt voor een geweldige smaakdiepte die het volle fruitpotentieel van het sap naar boven brengt. Ciders die met deze stam worden vergist, hebben een uitzonderlijk zuivere, smaakvolle en verfrissende smaak. Deze erg robuuste gist neemt de fructose bijzonder goed op, en kan gisten in uitdagende omstandigheden en binnen een breed temperatuurbereik.'

Ik heb deze gekozen omdat ik dacht dat dit de perzik smaak ten goede zou doen, wellicht een verkeerde keuze dus?
Wat zou u zelf aanraden om te gebruiken, dan probeer ik dat de volgende keer.

BritneysBeers

Citaat van: Traploper op 30-08-2018  18:27 uEn eventueel doormaischen nadat je al op de 78 graden bent geweest lijkt me ook niet echt zinvol, aangezien de enzymen al kapot zijn.

Wat is dan een verstandige stap om te ondernemen mocht de jodiumtest aanwijzen dat niet alle zetmelen zijn omgezet?

ashaworunner

Citaat van: BritneysBeers op 30-08-2018  21:27 uQuote van Brouwland beschrijving over dit type gist: 'Deze cidergist produceert veel esters en zorgt voor een geweldige smaakdiepte die het volle fruitpotentieel van het sap naar boven brengt. Ciders die met deze stam worden vergist, hebben een uitzonderlijk zuivere, smaakvolle en verfrissende smaak. Deze erg robuuste gist neemt de fructose bijzonder goed op, en kan gisten in uitdagende omstandigheden en binnen een breed temperatuurbereik.'

Ik heb deze gekozen omdat ik dacht dat dit de perzik smaak ten goede zou doen, wellicht een verkeerde keuze dus?
Wat zou u zelf aanraden om te gebruiken, dan probeer ik dat de volgende keer.
Dit is echt een cidergist. Een biergist zou beter passen. Merk ook dat u geen aromahop toevoegt. Dus zou wel wat hop laten meekoken de laatste 10 minuten. Dryhop mag ook natuurlijk. En zeker suiker toevoegen bij bottelen, anders krijg je geen koolzuur...

Hoeveel% gaat dit biertje?

BritneysBeers

Citaat van: ashaworunner op 30-08-2018  22:52 uDit is echt een cidergist. Een biergist zou beter passen. Merk ook dat u geen aromahop toevoegt. Dus zou wel wat hop laten meekoken de laatste 10 minuten. Dryhop mag ook natuurlijk. En zeker suiker toevoegen bij bottelen, anders krijg je geen koolzuur...

Hoeveel% gaat dit biertje?

Bedankt voor de tips,
Ik denk dat ik dan nog eens 50 gram Citra en 50 gram el dorado extra toe voeg voor die laatste tien minuten.
Door de wilde perzikken durf ik geen oordeel te veilen over het alcohol percentage, ik gok echter wel dat door mijn mout/liter bier verhouding + perziken rond de 6-8% op gaat leveren.
We zullen zien   :brouwen:

Traploper

Citaat van: BritneysBeers op 30-08-2018  21:29 uWat is dan een verstandige stap om te ondernemen mocht de jodiumtest aanwijzen dat niet alle zetmelen zijn omgezet?
Na de 73-graden stap de jodiumtest doen. Is nog niet alles omgezet, hou je het nog even op 73. Is het wel voltooid, ga je door naar de 78.

ashaworunner


Ventus

Citaat van: BritneysBeers op 30-08-2018  23:15 uBedankt voor de tips,
Ik denk dat ik dan nog eens 50 gram citra en 50 gram el dorado extra toe voeg voor die laatste tien minuten.
Door de wilde perzikken durf ik geen oordeel te veilen over het alcohol precentage, ik gok echter wel dat door mijn mout/liter bier verhouding + perzikken rond de 6-8% op gaat leveren.
We zullen zien   :brouwen:

Als je op een 20 liter batch 50 gram citra en 50 gram el dorado vanaf het begin meekookt zoals in je recept wordt het echt onmogelijk bitter (+100 IBU minimaal) en bovendien is het zonde van die mooie dure hoppen om ze puur voor bitterheid te gebruiken.
Je gooit nu vanalles aan ingredienten door elkaar, ik denk dat je daarin een keuze moet maken:
-Wil je een perzikbier -> gebruikt een andere hop (en veel minder)
-Wil je een IPA met perziken -> meer hop op einde kook en minder in het begin en laat de sinaasappel en koriander achterwege.
Overigens is 10kg mout op een 20 liter batch best veel voor het soort bier dat je nu aanhaalt, dus wellicht daar ook nog even naar kijken.

BritneysBeers

Citaat van: Ventus op 31-08-2018  08:26 uAls je op een 20 liter batch 50 gram citra en 50 gram el dorado vanaf het begin meekookt zoals in je recept wordt het echt onmogelijk bitter (+100 IBU minimaal) en bovendien is het zonde van die mooie dure hoppen om ze puur voor bitterheid te gebruiken.
Je gooit nu vanalles aan ingredienten door elkaar, ik denk dat je daarin een keuze moet maken:
-Wil je een perzikbier -> gebruikt een andere hop (en veel minder)
-Wil je een IPA met perziken -> meer hop op einde kook en minder in het begin en laat de sinaasappel en koriander achterwege.
Overigens is 10kg mout op een 20 liter batch best veel voor het soort bier dat je nu aanhaalt, dus wellicht daar ook nog even naar kijken.

De hop hoeveelheid is gebaseerd op mijn vorige batch, waarin ik vier van mijn eigen hopplanten heb geoogst en gedroogd.
Daar kwam toen netjes 100 gram uit en dit smaakte naar mijn mening wel prettig.
Echter is het alfazuur gehalte in deze twee hopsoorten wel erg hoog, dus hoe vind je 30 gram Citra en 30 gram El dorado klinken voor de gehele kook en de rest van de 140 gram 10-20 minuten voor het einde van de kook?
De mout-liter bier verhouding komt door mijn schroot molen, (zie onderstaande afbeelding) die werkt niet heel efficient.
Bij een verhouding 1/3 wordt het bier waterig, overigens vind ik het sund om deze klassieker weg te doen.


Traploper

Misschien helemaal geen Citra en Eldorado gebruiken als bitterhop? Gewoon een simpele bitterhop als bijvoorbeeld Magnum? Zonde om die mooie aroma's te laten vervliegen.

Ventus

Citaat van: BritneysBeers op 31-08-2018  12:48 uEchter is het alfazuur gehalte in deze twee hopsoorten wel erg hoog, dus hoe vind je 30 gram Citra en 30 gram El dorado klinken voor de gehele kook en de rest van de 140 gram 10-20 minuten voor het einde van de kook?
De mout-liter bier verhouding komt door mijn schroot molen, (zie onderstaande afbeelding) die werkt niet heel efficient.
Bij een verhouding 1/3 wordt het bier waterig, overigens vind ik het sund om deze klassieker weg te doen.

Ik zou voor 20 liter gewoon lekker een gram of 15 aan Magnum gebruiken en eventueel 30-40 gram Citra óf El Dorado vlak voor einde kook.
Als je er 140 gram ingooit op 10 minuten hoef je die perziken er ook niet meer bij te doen, die proef je dan later toch niet meer.
Ik denk dat die schrootmolen weinig schroot als je zoveel mout nodig hebt. Weet je wat je rendement is?

BritneysBeers

Geen idee wat mijn rendement is, maar die is behoorlijk slecht.
Afgelopen vijf batches heb ik gemerkt dat 1/2 een fijne verhouding voor mij is.
Ik heb helaas geen hopwinkel om de hoek en 10 euro verzendkosten betalen om nieuwe hop te kopen is ook sund.
Ben bang dat ik het toch gewoon met Citra en El Dorado ga doen, ben alleen nog niet uit hoeveel en hoe lang.
Aan de reacties te merken zal ik mijn originele plan om er veel in te doen laten kapseizen.
25 gram van beiden aan het begin er in, en 25 gram van beiden de laatste 10 minuten erin, gaat het denk ik worden.
Het biertje mag van mij gerust een goede bitter hebben.

ashaworunner

Citaat van: BritneysBeers op 31-08-2018  15:56 uGeen idee wat mijn rendement is, maar die is behoorlijk slecht.
afgelopen vijf batches heb ik gemerkt dat 1/2 een fijne verhouding voor mij is.
Ik heb helaas geen hopwinkel om de hoek en 10 euro verzendkosten betalen om nieuwe hop te kopen is ook sund.
Ben bang dat ik het toch gewoon met Citra en El Dorado ga doen, ben alleen nog niet uit hoeveel en hoe lang.
Aan de reacties te merken zal ik mijn originele plan om er veel in te doen laten kapseizen.
25 gram van beiden aan het begin er in, en 25 gram van beiden de laatste 10 minuten erin, gaat het denk ik worden.
Het biertje mag van mij gerust een goede bitter hebben.
Met deze hoppen zou ik een dikke vetter Peach Neipa brouwen... Niks bitterhop en alles eind kook, whirlpool en  dryhop....

BritneysBeers

Citaat van: ashaworunner op 31-08-2018  16:10 umet deze hoppen zou ik een dikke vetter Peach Neipa brouwen.... niks bitterhop en alles eind kook, whirlpool en  dryhop....
Dit is ook wel een goed idee eigenlijk.  Welke verhoudingen lijken je verstandig?
En krijgt het biertje dan wel een beetje een bitter ergens vandaan?
bedankt voor het mee denken mvg, jeroen.

ashaworunner

Citaat van: BritneysBeers op 31-08-2018  16:46 uDit is ook wel een goed idee eigenlijk.  Welke verhoudingen lijken je verstandig?
En krijgt het biertje dan wel een beetje een bitter ergens vandaan?
bedankt voor het mee denken mvg, jeroen.
Ik zal het thuis eens ingeven in BrouwVisie. Ik hou je op de hoogte. Eerst 50 liter pils bottelen... zzzzzz

BritneysBeers

Aah super tof, bedankt  :biersmile:
Succes met bottelen... :brouwen:

Jacques

Citaat van: ashaworunner op 31-08-2018  16:10 uMet deze hoppen zou ik een dikke vetter Peach Neipa brouwen... Niks bitterhop en alles eind kook, whirlpool en  dryhop...

Er zijn hoppen die meer perzik smaak geven zoals Chinook en Wai-iti (te koop bij Van der Kooy).

Voor meer perziksmaak kan BritneysBeers/Jeroen de ook een extract gebruiken voor de bereiding van likeur
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/likeur-distilleren/likeurextracten-lick/d/likeurextract-lick-p-che-de-vigne-20-ml

of
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/Brewferm-hopburst-peach-melba

BritneysBeers

Citaat van: Jacques op 31-08-2018  23:55 uEr zijn hoppen die meer perzik smaak geven zoals Chinook en Wai-iti (te koop bij Van der Kooy).

Voor meer perziksmaak kan BritneysBeers/Jeroen de ook een extract gebruiken voor de bereiding van likeur
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/likeur-distilleren/likeurextracten-lick/d/likeurextract-lick-p-che-de-vigne-20-ml

of
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/Brewferm-hopburst-peach-melba
Top! Dankjewel voor de tips. Ik zal de volgende keer dat ik ga brouwen zeker hier gebruik van maken.  :brouwen:


ashaworunner

Citaat van: Jacques op 31-08-2018  23:55 uEr zijn hoppen die meer perzik smaak geven zoals Chinook en Wai-iti (te koop bij Van der Kooy).

Voor meer perziksmaak kan BritneysBeers/Jeroen de ook een extract gebruiken voor de bereiding van likeur
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/likeur-distilleren/likeurextracten-lick/d/likeurextract-lick-p-che-de-vigne-20-ml

of
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/Brewferm-hopburst-peach-melba
Hoeveel van dat likeurextract/liter zou jij toevoegen... heb het in huis gehaald, maar lijkt me nogal straf goedje...

BritneysBeers

Dag allen,

Gisteren in een heerlijk zonnetje de hele dag buiten geweest en kunnen brouwen.  8)
Echter....

Na 10 kilo goed flink geschroot te hebben (zeker niet te grof), en dit allemaal in mijn nieuwe brewbag te hebben gepropt blijkt;
-mijn nieuwe brewbag is te klein en de mout heeft geen beweegruimte.
- ik kan enkel en alleen rondom in het water roeren.
-dit zorgde wel er netjes voor dat de temperatuur goed verdeelt bleef.
-Jodium test na 73 graden gaf kompleet bruin aan, geen spotje blauw-paars te bekennen....
- aan de kook gebracht en 60 minuten zo gehouden.
-na 20 minuten 25 gram (totaal dus 12.5 beiden) van de Citra en El dorado toegevoegd.
-laatste 10 minuten gemalen komijn en zoete sinaasappel schil toegevoegd..
-laten afkoelen tot 80 graden en toen 20 minuten 90 gram (weer totaal) van beiden hoppen ge-whirlpooled.

Nu komt het;
-laten afkoelen tot 20 graden, en SG gemeten.
ik kom uit op een waarde van 1025  :weetniet: :weetniet: :weetniet: :weetniet:
Zou dit komen omdat de mout te strak in de brewbag zat, en ik niet door de mout kon roeren???.
Graag jullie opinies hier over :huilen:

Verder; om de katastrophe op te lossen, Zal ik perzikken likeur toevoegen na de hoofdgisting totdat het biertje 5% alcohol bevat?.
Met vriendelijke groet,
Jeroen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.